Was krimpt op 30°

28-10-2025 20:43 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De laatste weken/maanden heb ik het probleem dat sommige van onze zoon zijn spullen na 1x wassen zodanig krimpen dat ze zeker een maat kleiner zijn. Ik was op 30°, katoenprogramma, 1600 toeren centrifugeren.
- Boxerschorts Hema, in de droogkast omdat het mag volgens het label.
- Onderhemden Hema, idem.
- Onderhemden Bel en Bo, geen droogkast.
- Badjas Zeeman, geen droogkast. Ik moest de mouwen nog flink omplooien, nu zijn ze een stuk korter.

We hebben een was met vodden gedraaid op hetzelfde programma om te kijken of de wasmachine mss heter wast dan ik instel maar hij haalt de 30° niet eens (Bosch van 7 jaar oud). Ofwel doet hij het maar af en toe, kan ook.

Wat doe ik verkeerd? Ik ben het zo zat om telkens hele bestellingen te moeten retourneren. Ik durf haast geen was meer te doen.
Vooral van de Hema vind ik het vreemd. Ik koop al jaren hun ondergoed en tot nu toe nooit problemen. Ik vond het wel vreemd dat, toen zijn onderhemdjes te klein werden, een maat groter veel te groot was en dezelfde maat als hij al had ineens weer ruim genoeg. Idem voor de shirts met lange mouwen. Waren te klein, koop een maat groter, veel te groot. Zelfde maat terug ruim genoeg.

Iemand een idee? 🤔
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Herfstweer schreef:
29-10-2025 08:25
Weet je zeker dat het van het wassen is en niet van de droger?
Dacht ik eerst ook, maar de onderhemdjes van Bel en Bo kwamen recht uit de wasmachine en ook zo gekrompen.
broadway schreef:
29-10-2025 12:44
hé? is dit echt?
Waarom zou ik liegen?
Waarover twijfel je? Dat het zo krimpt of dat ik mijn geld teruggekregen heb? Ik heb foto's van de hemdjes, als iemand me zegt hoe ik ze hier gepost krijg, met veel plezier. Had dat direct willen doen maar weet niet hoe het werkt en de uitleg vind ik niet meteen.
Ik vind het heel raar om geld terug te verwachten van kleding waar geen kaartje meer aan zit. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dit echt doet (maar blijkbaar dus wel) en al helemáál niet dat je dan in het gelijk gesteld wordt. Als iets krimpt is het i.m.o. je eigen fout, dan was je het blijkbaar verkeerd.
Ik ken geen enkele winkel (webwinkel) die kleding terug neemt (zonder kaartjes) en al gewassen, echt niet.
Meer dan 10% krimp is echt een prima reden om iets te ruilen hoor.
Bach schreef:
30-10-2025 13:19
Ik ken geen enkele winkel (webwinkel) die kleding terug neemt (zonder kaartjes) en al gewassen, echt niet.
Als de kwaliteit minder is dan je mag verwachten moeten ze gewassen en gedragen kleding terugnemen.

Meer dan een bepaald percentage krimpen hoort daar ook bij.

Maar ook naden die al snel loskomen enzo
Bach schreef:
30-10-2025 13:19
Heus wel. Als de kwaliteit onvoldoende is o.i.d. echt wel.
Heb een keer een knalroze hemdje van de HEMA gehad die na tig keer wassen nog af bleef geven aan andere was. Maar ook op m'n huid.
Die kon ik gewoon retourneren.

En met die gekrompen onderbroeken ben ik ook terug gegaan. Wat heb ik er aan als ik ze (beter) gewassen heb volgens instructies en ze dan piepklein geworden zijn?
Gewoon _melon met login problemen
Hartje567 schreef:
30-10-2025 13:11
Ik vind het heel raar om geld terug te verwachten van kleding waar geen kaartje meer aan zit. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dit echt doet (maar blijkbaar dus wel) en al helemáál niet dat je dan in het gelijk gesteld wordt. Als iets krimpt is het i.m.o. je eigen fout, dan was je het blijkbaar verkeerd.
Nou met ondergoed niet hoor. Gewoon normaal ondergoed moet wat mij betreft op 60 graden gewassen kunnen worden (dus zeker op 40 graden) en in de droger kunnen. Dan mag je best terug, niet in de zin van retour, maar omdat je niet tevreden bent. Was je iets heel delicaats op 60 graden is het wat anders, maar soms ligt krimp echt aan de kwaliteit van de kleding en niet aan degene die wast.
Ik heb ooit zelfs een jurkje wat officieel op de hand moest op 30 graden kort in de wasmachine gewassen en dat was echt gehalveerd qua grootte, heel idioot. Was dus ook echt mijn “schuld”, want ik had de wasvoorschriften niet gelezen. Toch vond de winkel het veel te gek dat het zo gekrompen was en ik kreeg geld terug.

Al begin ik in geval van TO wel te twijfelen aan de kwaliteit van haar wasmachine idd… mss iets met de bewegingen als het de temperatuur niet is?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven