was stinkt! (soms)

31-10-2007 21:53 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt al genoeg: mijn (schone) was stinkt soms! Als ik het uit de wasmachine haal dan ruikt het zo muffig, alsof het al dagen nat heeft gelegen. Ergens in de verte ruik ik nog een vaag luchtje van mijn wasverzachter/wasmiddel, maar ik vind het gewoon echt niet lekker ruiken.

Doe ik iets verkeerd? Ik doe volgens mij niet teveel was in de machine, was gewoon op 40 graden, met wasmiddel (dreft nu geloof ik) en wasverzachter (omdat dat zo lekker ruikt ja), haal het er best snel uit ook (vandaag was het toevallig een paar uur, omdat ik weg was).

Oh, heb de machine nog maar anderhalf jaar ongeveer.....
Ik denk dat ik inmiddels wel ongeveer weet waar het probleem in zit: geen verstopte/vieze filters, bakjes etc., geen wasluis, niet het vloeibare wasmiddel, maar gewoon het simpele feit dat deze machine (een b-merk), die ik anderhalf jaar geleden gekocht heb, gewoon minder water geeft en ik er om die reden dus niet al te veel was in moet stoppen! Want met weinig was heb ik het probleem niet.

Neemt niet weg dat ik nu dus wel de filters ed regelmatig ga schoonmaken, af en toe ff op 90 graden draai en niet teveel wasmiddel zal gebruiken, want dat lijkt me sowieso beter.

Maar eigenlijk vind ik het wel irritant, want ik heb best veel was altijd (gezin met 2 volwassenen en drie kids), en nu moet ik dus gewoon vaker wassen! Onhandig en milieu-onvriendelijk maar goed.....
Bij mij vertelde de monteur van Bosch (kwam voor iets anders trouwens) dus ook dat ik af en toe de was op minstens 90 graden moet wassen en dat vloeibaar wasmiddel niet goed is voor de wasmachine. Calgon hoef je niet te gebruiken, alleen als je in een gebied woont waar het water echt hard is.

Ik was dus af en toe mijn witte handdoeken op 90 graden en die worden hartstikke schoon. Mijn was ruikt trouwens altijd heel fris en lekker. Het lijkt wel geparfumeerd, voor mij is het wel oke, maar voor mijn vriend misschien te.
Cum non tum age
Ik had er nog nooit van gehoord.....vetluis!! Ik heb er achteraf wel last van gehad. Ik ben toen dus weer de duurdere waspoeders gaan gebruiken, en de handdoeken op min 60 gr.

Nog leerzaam ook zo'n topic!!
Echt heerlijk zo'n topic over de was hihi

Ik was alles op 30 graden behalve handdoeken en beddegoed.

Denk aan het milieu he

Vaatwasdoekjes was ik niet in de wasmachine maar in de vaatwasser mee, werkt even goed en alles is weer fris & fruitig !

Ik ben een echte Robijn fan en was altijd met het bolletje, kleding ruikt dan zoooo heerlijk fris
Maar ik dacht juist dat vloeibaar wasmiddel beter oplost als poeder. Want als je voor een handwas poeder gebruikt, ben je veel langer aan het wachten tot het oplost. Toch?
hoi, heb nog niet de reacties gelezen.

Maar je wasgoed gaat stinken als je tevel wasmiddel / waspoeder en wasverzachter gebruikt.

Dit klinkt heel onlogisch, je bent juist geneigd meer te gaan gebruiken omdat het stinkt, maar dan wordt het alleen maar erger ipv minder.

Je kunt het ook altijd navragen bij je wasmachine dealer. Die zal hetzelfde vertellen.

Succes
Thanx voor alle tips! Ben een stuk wijzer geworden. Mijn ervaring met stinkende was is in ieder geval dat het bij mij voorkomt als ik vloeibaar gebruik. Als ik gewoon met poeder was heb ik nergens last van... Probeer het nog wel regelmatig uit (aanbiedingen, hé? ;)) maar merk het dus iedere keer weer. Vooral bij die vloeibare zakjes van Persil. Wat een graflucht kwam daar vanaf, zeg! Bij mij dus altijd frisse was, mits ik maar met poeder was!
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
"Bij mij dus altijd frisse was, mits ik maar met poeder was!"

Wauw, zit jij in de reclame of zo?
Hoi, ik had ook vaak stinkwasjes, probleem de trommel te vol proppen en inderdaad te lang (nat) in de trommel laten zitten. Sinsdien nooit meer stinkwas! succes
Ik had hier al eerder gelezen en de tip van vloeibaar of poeder eens uitgeprobeerd. Want mijn was gaat vies ruiken als ik te lang vloeibaar gebruik. Ik heb het zelfs gehad dat ik niets rook als de was uit de machine en droger kwam en bij het afdrogen rook ik het aan de handdoeken. Brrrr. Vies luchtje als je net lekker schoon bent. Nu ik voor de witte was weer poeder gebruik heb ik er geen last meer van. En 't is ook nog goedkoper dan vloeibaar.

Goede tips en wat een interessant onderwerp. Kun je nog eens iets mee.

Succes iedereen met jullie kleine en grote wasjes.
UPPERDEPUPquote:jaimie schreef op 31 oktober 2007 @ 22:07:

Helaas heb ik hier ervaring mee! Wat je verkeerd doet is wassen op 40 graden! Dat is echt veel te laag. Hier volgen wat tips om je wasmachine goed te verzorgen:

* 1 keer per week een was op 95 graden draaien (bv vaatdoekjes)

* liefst op 60 graden wassen, kleding die echt niet kan opsparen en dan op 40 graden wassen.

* gebruik geen vloeibaar wasmiddel maar poeder

* niet teveel poeder, wasmachines van tegenwoordig verbruiken weinig water. Met handdoeken etc kan je meer wasmiddel gebruiken als bv een syntetische of fijne was, dat neemt het wasmiddel niet goed op.

* filter regelmatig schoonmaken.

* eens per kwartaal onderhoudsmonteurtje oid van HG gebruiken om je machine te reinigen

Dit zijn tips die je moet toepassen als je wasmachine weer in orde is. Om hem op orde te krijgen moet je soda kopen, je machine 1 tot 2 keer per week op 95 graden laten wassen zonder was, met soda. Dit blijven doen tot je stank over is.

Dat je was op 40 graden kunt wassen is de grootste onzin die er bestaat. Wat dacht je bv van je ondergoed? Dat is eigenlijk hartstikke onhygiënisch als je erover nadenkt. En was je je vaatdoekjes ook op 40 graden? Dan gaan de bacteriën niet dood.....

Ik heb deze wijsheid van een wasmachinemonteur en van internet. Google maar eens op 'wasluis'.......

Bij mij speelde dit probleem op toen mijn oudste dochtertje net was geboren. Lekker hoor met je babywas...

Heel veel succes!! Ik heb hem regelmatig uit het raam willen gooien!
Bij mij stinkt de was nooit.Ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel.Maar ik was alles op 60 graden en bh's laat ik een nacht in de handwas staan.En mijn Miele wasmachine is net als mijn wasdroger al bijna 20 jaar oud en nog nooit kapot geweest.En ik doe er verder nooit wat aan dan de filter schoonmaken.
Ik lees hier over soda in je wasmachine, maar doe je die soda dan in het zeepbakje zodat daar ook alles gereinigd word, of doe je het in de trommel?

Ik zou voor het zeepbakje kiezen, maar durf het niet goed...
Je kan een wasbolletje vullen met soda, maar ook gewoon in het bakje doen.

Elle michelle, wow al 20 jaar met dezelfde wasmachine en droger!
yesss thanxx voor de tip.. ik vond met name de zwarte was zo stinken de laatste tijd.. (had al oude shirts van mn vriend weggemikt omdat ik dacht dat die het waren..)

Gister de machine op 95 graden laten draaien met een vaatwastablet in de trommel, omdat we een programma zonder centrifugeren hadden gekozen ging ie het laatste water niet afpompen, daardoor kon ik mooi zien welke drek er in de machine zat.. zwart/grijze prut.. machine ruikt nu weer lekker frisjes..

heb ook gelijk maar het filter verschoond, dat water stonk inderdaad ook flink..

en had ook gelezen dat voor de zwarte was een zwartwasmiddel beter was.. waarom weet ik niet, maar die heb ik ook maar gelijk gekocht..
Je moet je wasmachine een keer leeg laten draaien op 90 gr. en dan wasPOEDER voor de witte was erbij doen.

Eventueel een schep soda erbij in.

Als je dit af en toe doet heb je er geen last meer van.

Op deze manier is ie weer helemaal gereinigd.

Omdat er steeds meer met vloeibaar middel word gewassen vormd zich een laagje in je trommel en dat is wat gaat stinken.Doordat je met de poeder op 90 wast los je dit laagje op.
Een hele bol is idd veel te veel (er staan toch hoeveelheden op de verpakking) Ik geloof licht vervuild 45 ml, gewoon 75 en extra vies 100ml.

Soda lijkt me eng in je machine, ik heb het een keer gebruikt om de gootsteen mee te ontstoppen, vervolgens zat alles vast. Monteur gekomen en die haalde er zo een wit schijfje uit, precies even groot als de rioolpijp, of ik soms soda erin had gegooid. Ja dus. Dat spul blijkt als het niet helemaal weg is (en ik had de kraan heeeel lang door laten lopen) een soort steen te worden...

Ik zou liever azijn pakken denk ik

Hoezo azijn bij je zwarte was? blijft het dan donkerder?

20 jaar met een miele is geloof ik geen uitzondering, die dingen gaan nooit stuk :-)

de Tupperware wasemmer!!!!!!!!!!!!!!! Ik zoek er een maar geen idee waar ik hem kan bestellen?!?!? Ik ken niemand die tupperware partys geeft?

Ik ga vanavond e boel maar eens schoonmaken (geen last van vieze was, in tegendeel zelfs maar kan nooit kwaad denk ik dan).
Wil niet alle bladzijden lezen, dus misschien dat het al gezegd is. Maar het helpt ook om even een 90 graden was te draaien (dat zag ik ook al staan net) maar dan met soda er door. Dan gaan alle zeepresten en viezigheid weg.
Veertjee >> volgens mij zag ik de laatste keer in Groningen een Tupperwarewinkel. Misschien ook wel in andere steden.
quote:Veertjee schreef op 01 juli 2008 @ 14:28:

Soda lijkt me eng in je machine, ik heb het een keer gebruikt om de gootsteen mee te ontstoppen, vervolgens zat alles vast. Monteur gekomen en die haalde er zo een wit schijfje uit, precies even groot als de rioolpijp, of ik soms soda erin had gegooid. Ja dus. Dat spul blijkt als het niet helemaal weg is (en ik had de kraan heeeel lang door laten lopen) een soort steen te worden...

Ik zou liever azijn pakken denk ik

Bedoel je niet gootsteenontstopper??? Dit is namelijk wel rot spul en kan inderaad klonten vormen als het water koud is. Mag daarom ook niet in de toilet gebruikt worden. Maar dit is caustische soda en niet de soda die je bij de was gooit. Ik kan me niet voorstellen dat "gewone" soda voor problemen zorgt. Ik doe het vaak bij de witte was en azijn bij de donkere was.

Gootsteen ontstopper is trouwens echt rotspul. Zo'n ouderwetse ontstopper, rood op houten steel, werkt beter en veiliger!

Enne, tupperware is ook veel via marktplaats te verkrijgen. Er zullen vast ook wasemmers te koop staan!
Mijn was ruikt het lekkerst als ik Ariel in het bolletje gebruik.
Happy S; dus bij de was kan ik gewone soda doen (van dat witte poeder in een zak) of bedoelen jullie iets anders?

En gewone natuurazijn bij de zwarte was of juist schoonmaakazijn (ben geen huishoudwonder haha)

Ik ga meteen eens op marktplaats kijken. Hoop wel dat er nieuwe staan....
dit topic eens goed doorgelezen,en mijn machine laten draaien met soda op 95graden. rubbers schoongemaakt (filter doe ik al regelmatig) Ergens stond ggogle eens op vetluis, en inderdaad dat was mijn probleem.

Ik ben verder gaan zoeken en kwam op de site van zeepfabrikanten terecht daar staan héél veel tips over wassen, problemen oplossen en doseren van wasmiddelen.

Het blijkt dat in de regio waar ik woon erg hard water is (wist ik eigenlijk al wordt veel over geklaagd hier) maar wat ik me nooit gerealiseerd had was dat ik dus ook meer wasmiddel moet doseren, dan is calgon ed overbodig en heb je ook minder kans op vetluis en stinkende was en aanverwante problemen.

Enfin door schade en schande wijs geworden zal ik voortaan braaf mijn machine maadelijks een onderhouds wasbeurt geven. Met afwasmachine tabletten of soda op 95graden.

heerlijk zo'n forum, weer wat geleerd!
quote:Veertjee schreef op 04 juli 2008 @ 09:17:

Happy S; dus bij de was kan ik gewone soda doen (van dat witte poeder in een zak) of bedoelen jullie iets anders?

En gewone natuurazijn bij de zwarte was of juist schoonmaakazijn (ben geen huishoudwonder haha)

Ik ga meteen eens op marktplaats kijken. Hoop wel dat er nieuwe staan....

Dat wilde ik dus ook al vragen.

En als je vloeibaar wasmiddel in zo'n bolletje doet, dan is het niet schadelijk?
Cum non tum age
Dit probleem had ik ook. De was en de hele machine stonk vreselijk, leek wel rotte eieren. Alles geprobeerd. Maar uiteindelijk zag ik dat er wel heel weinig water werd gebruikt. Bleek de wasmachinekraan niet meer goed te zijn, er liep maar een zwak straaltje in. Nieuwe gekocht. Probleem opgelost.

Ben trouwens niet zo kapot van dat energiezuinige weinig watergebruik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven