was stinkt! (soms)

31-10-2007 21:53 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt al genoeg: mijn (schone) was stinkt soms! Als ik het uit de wasmachine haal dan ruikt het zo muffig, alsof het al dagen nat heeft gelegen. Ergens in de verte ruik ik nog een vaag luchtje van mijn wasverzachter/wasmiddel, maar ik vind het gewoon echt niet lekker ruiken.

Doe ik iets verkeerd? Ik doe volgens mij niet teveel was in de machine, was gewoon op 40 graden, met wasmiddel (dreft nu geloof ik) en wasverzachter (omdat dat zo lekker ruikt ja), haal het er best snel uit ook (vandaag was het toevallig een paar uur, omdat ik weg was).

Oh, heb de machine nog maar anderhalf jaar ongeveer.....
Ik was zo'n een keer per maand een kookwas op 95 graden, met handdoeken. Normaal was ik handdoeken, ondergoed, beddengoed op 60 graden en mijn bh's, delicate ondergoed en overige kleding op 40 graden. Heb altijd lekker fris ruikende was, maar nu toch maar een lege machine met een halve fles azijn aan gezet op 95 graden. En het schuimt!!! Hoe kan dat nou? Azijn schuimt toch niet? Als dat maar goed gaat

Wat een heerlijk topic trouwens!
quote:Mikske00 schreef op 04 mei 2009 @ 15:02:

Ik was zo'n een keer per maand een kookwas op 95 graden, met handdoeken. Normaal was ik handdoeken, ondergoed, beddengoed op 60 graden en mijn bh's, delicate ondergoed en overige kleding op 40 graden. Heb altijd lekker fris ruikende was, maar nu toch maar een lege machine met een halve fles azijn aan gezet op 95 graden. En het schuimt!!! Hoe kan dat nou? Azijn schuimt toch niet? Als dat maar goed gaat

Wat een heerlijk topic trouwens! Haha, lekker mutsig he?

Ben er wel helemaal zoet mee, want op dit moment staat de wasmachine te draaien met twee vaatwasmachinetabletten erin. Kennelijk is dat heel goed voor je wasmachine... Ben benieuwd, want na deze (lege) wasbeurt ga ik weer een normale was draaien. Ik hoop dat hij dan lekker ruikt!
quote:daffyduck2 schreef op 04 mei 2009 @ 06:19:

Gewoon klepje open maken en dan filter eruit,(wel handdoek voor je machine leggen,loopt altijd water uit) onder kraan filter afspoelen er terug zetten.Moet mijn filter vaak schoonmaken omdat mijn zoon stucadoor is,en dus heel veel gips(stuc) klontjes in mijn was...........

Even off topic: oohhh, een zoon die stucadoor is, lijkt me dat heerlijk als je kind zoiets kan (heb net godsvermogen aan stucwerk uitgegeven voor nieuwe huis).

On topic: filter moet je losdraaien, is een vrij lang ding (tenminste bij mijn k*tmachine) en kan redelijk stroef gaan. Komt viesviesvies water uit.
bij mijn vorige moest ik een plastic pijpje eruit trekken en dan het dopje eraf....denk dat elk wasmachine verschillend is.Moet mijn trouwens ook met een tang open maken,zit vacuum gezogen ofzo?
quote:daffyduck2 schreef op 03 mei 2009 @ 16:44:

ik was alles maar dan ook alles op 40 graden..wat een onzin met die bacterieen... 1 keer in de zoveel tijd machine leeg laten draaien op 95 graden helpt ook,maar mijn vorige wasmachine heeft altijd muffe luchtjes achter gelaten,heb nu sinds een jaar een andere,nooit last van.... allebei nieuw gekocht...

Nadat mijn zoontje een flinke ooginfectie had werd mij geadviseerd alle handdoeken en washandjes op 60 graden te wassen. Hetzelfde na een spruw infectie. 60 graden dood bacterien en dus ook bacterien waarvan je zelf niet in de gaten had dat je ze hebt (schimmelinfectie etc. )

Lingerie doe ik op handwas stand, maar wel eerst laten weken.
Ik denk dat de tip al gegeven is maar ons is geadviseerd door de wasmachine monteur om een keer in de zoveel tijd een legen was met alleen een vaatwasblokje op 90 graden te draaien.

Vergeet ook niet om af en toe de rubbers en het laatje (ook als je hem niet gebruikt) schoon te maken.
Ik heb niet het idee dat het muffe luchtje nu weg is, al denk ik wel dat het minder is. Hmmm, nooit gedacht dat ik nog eens zo actief aan mijn was zou ruiken! Ik draai m morgen denk ik nog een keer op 95 graden met vaatwasblokjes, en ga zeker ook proberen met een tang het filter eruit te krijgen!
quote:Teigera schreef op 04 mei 2009 @ 21:19:

Ik heb niet het idee dat het muffe luchtje nu weg is, al denk ik wel dat het minder is. Hmmm, nooit gedacht dat ik nog eens zo actief aan mijn was zou ruiken! Ik draai m morgen denk ik nog een keer op 95 graden met vaatwasblokjes, en ga zeker ook proberen met een tang het filter eruit te krijgen!Het jachthondenstinkwasmachinesyndroom.
Het is een oud topic, maar voor mij nu misschien wel handig.. Al mijn was stinkt ineens!! Ik heb niets bijzonders gedaan, houdt me aan de wasvoorschriften en heb de meeste van de hier genoemde tips ook al geprobeerd: op 90 graden laten draaien met azijn, waspoeder ipv vloeibaar wasmiddel, filter leeggehaald (al zat daar zo goed als niets in), rubbers schoongemaakt en nu weet ik het niet meer. De was ruikt nog steeds muf Wie heeft dé tip? Kan me altijd zo verheugen op mijn schone, lekker fris ruikende was...haha.
Vorige week heb ik ook gereageerd op een topic over stinkende was, ik had dat ook. De oorzaak is toch echt bacteriën die in de was achterblijven Mijn oplossing is was het volgende: Bij bonte was extra water via zeepbakje toevoegen, ongeveer een emmer vol, dit omdat fabrikanten om aan de a klasse te kunnen voldoen zo weinig mogelijk water laten instromen. Verder helpt het om bij alle was minder dan 60 graden een dopje dettol toe te voegen. Mijn was stinkt nu nooit meer!
Die dettol ga ik eens proberen (blijft die lucht niet in de was hangen dan?) want ik ben echt ten einde raad, heb nu werkelijk alles geprobeerd!
bestaat er ook merkloze Dettol dat iemand weet? (ik vind dat spul nl. best duur)
quote:daffyduck2 schreef op 03 mei 2009 @ 16:44:

ik was alles maar dan ook alles op 40 graden..wat een onzin met die bacterieen... 1 keer in de zoveel tijd machine leeg laten draaien op 95 graden helpt ook,maar mijn vorige wasmachine heeft altijd muffe luchtjes achter gelaten,heb nu sinds een jaar een andere,nooit last van.... allebei nieuw gekocht...Onzin? Wacht maar tot je wasluis hebt, dan weet je tenminste waar je over praat.
quote:tijgermeisje schreef op 05 september 2010 @ 13:16:

bestaat er ook merkloze Dettol dat iemand weet? (ik vind dat spul nl. best duur)

Je hoeft toch geen grote fles te kopen? Gewoon de allerkleinste. Je hebt maar een klein beetje nodig. Ik vind Dettol trouwens heerlijk ruiken en dweil er ook de vloer mee. Maak er de kattenbakken mee schoon en het konijnenhok etc. etc.

Op komt het wel toch?
Het Viva forum is papaja.
Idd laat de machine ook 1x in 2 de maanden op 95 graden draaien dan is het over!
En anders soda in de trommel doen en dan op 95 graden wassen (ev wat vaatdoekjes erbij)
Toevallig was er laatst ook een topic over. Ik geloof op mode.
1x per week handdoeken op 60 graden met waspoeder en geen wasverzachter voor de 'gevoelige huid' gebruiken. Ik ben die van robijn, silaan en lenor gebruikt en alle 3 zorgen ze voor een muffe ondergeur.
Ik heb nu een wasrek vol met nogal medicinaal ruikende was staan.

Had ik dat dopje Dettol toevallig bij het wasmiddel moeten doen ipv de wasverzachter...? (dat was die van Neutral)
Ik had juist gelezen op internet dat soda en azijn je wasmachine rubber en onderdelen aantasten...

Heb ook weer stinkende was..Ben er chagrijnig van...

Ga de vaatwastabletten tip proberen..

Ben al van vloeibaar naar poeder overgegaan, zal geen wasverzachter meer gebruiken en doe twee a drie keer per jaar de vaatwasmonteur erin..
Net dit topic even doorgelezen en me bedacht dat het al veeeeeeeeeeel te lang geleden is dat ik dat apparaat heb schoongemaakt. Nu dus maar even de rubbers gepoetst, het wasmiddellaatje eruitgehaald (ieeeeeeeeuw!) en wat azijn en soda in de machine gegooid.

Vraag me alleen nu af of dit wel een goede combinatie is
quote:shining schreef op 31 oktober 2007 @ 21:56:

Je moet de was droog in de machine doen, dus niet nat in de wasmachine gooien dan gaat de was stinken. ....

Maar vooral de was moet goed droog zijn als je het erin stopt. Anders stinkt het vreselijk!

Maar waarom dan? (ik doe het ook vaak nat erin en stinkt idd vaak.)

Ik hoorde dat een zwanehals in je afvoer ook nodig is, anders kan de stank van je afvoer in je wasgoed gaan zitten.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Zoals al vaak gezegd, is wassen op lage temperatuur volgens mij niet goed voor de machine. Heb al vaker gelezen draaien op een kookwas en dan een kopje soda. Op wasmachines.nl is er op het forum ook al eens over gesproken, al hoewel dat vlgs mij dezelfde info heeft als hier.
tip van mn moeder: het stilstaande restwater in de rubberen ring rond de opening verwijderen.

Voor de zekerheid nog even nagewreven met een beetje Dettol en volgens mij werkt het!
In principe kun je je gewone kleding best op 40 graden wassen hoor, tenzij het heel erg vies is. Ik zou er wel op letten dat je dan een wasmiddel gebruikt dat ook geschikt is voor op lagere temperaturen wassen, anders kunnen er sporen achterblijven en dat gaat stinken.

Verder witte was (handdoeken oid) wel op 90 graden wassen. Dan spoelt je machine weer even goed schoon.

Verder doe ik eens in de zoveel tijd een lege wasmachine draaien met schoonmaakazijn in de bakjes en soda in de trommel en dan het warmste programma.

Daar wordt ie weer helemaal schoon van.

Belangrijk om ook je rubbers e.d even na te kijken of er niets vies zit en de deur van de trommel nooit dicht te doen als de machine niet gebruikt wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven