Wasmachine ontkalken; hoe?

30-06-2024 08:56 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de beste manier om een wasmachine te ontkalken?
Ik lees soms tegenstrijdige verhalen, dat azijn bijvoorbeeld niet goed is omdat het rubbers kan aantasten. Schoonmaakazijn ook niet gebruiken voor d'r wasmachine.

Misschien soda? Of vaatwastablet?

Hoe ontkalken jullie je wasmachine?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit gelezen dat azijn slecht is, ik gebruik het met elke handdoekenwas, 90 graden en een scheut azijn
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe het zelf wel met gewone azijn (geen schoonmaak- dus) en nooit problemen met de rubbers gehad.

Maar als je dat niet wil zou ik gewoon iets kopen dat er voor bedoeld is ipv vaatwastabletten ofzo. Want daar wordt ook van gezegd dat het niet goed is voor je wasmachine.
Zoiets bijv
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... dsreiniger
Alle reacties Link kopieren Quote
Idd azijn. Sodakristallen bij een lege kookwas om de trommel schoon te maken en een scheut azijn bij de spoelbeurt om te ontkalken
Alle reacties Link kopieren Quote
Was Calgon daarvoor niet bedoeld?

Zelf doe ik eigenlijk nooit iets aan de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook geen probleem met rubbers en azijn. Je moet het ook niet op de rubbers gieten, maar in de trommel ;)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel kalk zit er in? En hoe weet je dat?

Op het verwarmingselement kan wat kalk aanslaan maar dat betekent niet dat je was niet meer warm wordt. Die filmpjes van Calgon willen hun spullen verkopen dus wordt de hoeveelheid kalk overdreven.

Ik maak nooit bewust de machine/trommel schoon, draai alleen af en toe een 90°C was. En spoel het zeepbakje schoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calgon is het officiële product. Ik gebruik soms schoonazijn bij de was (voor de frisse geur) en soms kristalsoda (voor vlekken), dat helpt ook tegen kalk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet met azijn inderdaad, maar wel met citroenzuur-poeder. In Duitsland kun je dat bij elke drogist kopen. Je strooit het in je wasmachine of vaatwasser.
https://www.dm.de/heitmann-pure-zitrone ... QYQAvD_BwE

Tast de rubbers niet aan, en nog een groot voordeel: het stinkt niet. Ik gebruik het dus ook voor het ontkalken van mijn waterkoker, koffiezetter, etc.

Ik woon trouwens wel op een plek met heel hoog kalkgehalte (niet NL) dus hier is het echt regelmatig (waterkoker wekelijks..) nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
30-06-2024 10:43
Niet met azijn inderdaad, maar wel met citroenzuur-poeder. In Duitsland kun je dat bij elke drogist kopen. Je strooit het in je wasmachine of vaatwasser.
https://www.dm.de/heitmann-pure-zitrone ... QYQAvD_BwE

Tast de rubbers niet aan, en nog een groot voordeel: het stinkt niet. Ik gebruik het dus ook voor het ontkalken van mijn waterkoker, koffiezetter, etc.

Ik woon trouwens wel op een plek met heel hoog kalkgehalte (niet NL) dus hier is het echt regelmatig (waterkoker wekelijks..) nodig.
Goede tip :) ga het morgen meteen halen :-D hier woonachtig in NL en een enorm hoog kalkgehalte :P
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
30-06-2024 10:48
Goede tip :) ga het morgen meteen halen :-D hier woonachtig in NL en een enorm hoog kalkgehalte :P

Hoe hoog is hoog?

Regelmatig in Frankrijk hebben wij echt een klein beetje 'zand' onderin de kopjes na het drinken van thee. Daar ontkalk ik twee tot drie keer per week de waterkoker. Daar drinkt de Nespresso water uit flessen. En hebben we een reserve-pompje mee voor de kraan.

Als ik mensen hoor over hoog kalkgehalte in Nederland vraag ik me af of dat dan vergelijkbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
1x per maand of zo gebruik ik wat anti-kalk van AH huismerk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven