Wat doet die kat nou raar ineens?
zondag 25 januari 2009 om 10:29
Onze oudste kat (5 jaar, gecastreerd) was altijd een soort van accesoire in mijn gezin.
Vaste plek om heel veel uren te liggen, zijn stoel. Daarnaast zijn vaste gangetje naar de etensbakken, en naar buiten, voor een sanitaire pauze, is het mooi weer, blijft hij gerust de hele dag weg.
's Avonds voor ik zelf naar bed ga, even roepen, komtie als een speer aangerend. Ook als ik zelf ben weggeweest, en hij is buiten, komt hij naar mijn fiets toe aanrennen.
Een regelmaat als een klok.
Af en toe komt hij zelf een kopje brengen. Alleen ik heb toestemming om mijn armen om hem heen te slaan en hem als kussentje voor mijn hoofd te gebruiken. Dan begint er heel diep vanbinnen iets te werken wat je als 'spin' zou kunnen omschrijven.
Maar, niet te duidelijk.
Verder wordt hij liever niet aangehaald lastiggevallen.
Beetje een einzelgänger is het.
Sinds een week merkte ik verandering aan de kattenbak, die we hebben voor onze andere kater, die niet naar buiten wil.
Ik rook het al toen ik binnenkwam.
Wat is hier gebeurd? Dat dacht ik bij het openmaken van de bak.
Heel veel plas en heel veel poep. Jeetje, allemaal van één kat van één dag?
Na een paar dagen ben ik erachter gekomen waar dit door komt.
De oudste gaat tegenwoordig óók op de bak.
Aan mijn kinderen gevraagd of zij hem de laatste dagen nog naar buiten hebben gelaten.
Nee. Hij is dus al een week niet naar buiten geweest.
Verder wil hij opeens zijn normale eten (harde brokjes) niet meer eten. Ze krijgen een keer op een dag zacht voer, en de rest van de dag harde brokjes. Zijn de zachte brokjes p.o. een keer op, wordt daar geen probleem van gemaakt. Maar gisteren dus wel.
Hij at niet.
Verder ging hij opeens spelen, we keken met verbazing toe...
Hij houd natuurlijk energie over die hij anders buiten kwijt kon.
Nu is er op zich niets aan de hand als hij besloten heeft dat hij voortaan als binnenkat door het leven gaat, alleen heeft hij duidelijk onaangepast bak gedrag.
Hij gaat namelijk niet zitten als hij plast, en heeft de bak aan de binnenkant al diverse malen natgeplast: het loopt ook tussen de twee helften door en komt er ook naast de bak een plas te liggen.
Bovendien vind ik, in vergelijking met mijn andere kater dat hij erg vaak en veel plast, gisteravond twee keer op een avond kunnen dweilen in de keuken.
Ik vraag me bijna af of hij me niet iets wil duidelijk maken. Zou er iets met zijn blaas aan de hand kunnen zijn?
Hoe vaak en veel plast een gezonde kater?
Aan de andere kant is hij dan wel weer speels ook.
Zouden jullie je zorgen maken?
Perel
Vaste plek om heel veel uren te liggen, zijn stoel. Daarnaast zijn vaste gangetje naar de etensbakken, en naar buiten, voor een sanitaire pauze, is het mooi weer, blijft hij gerust de hele dag weg.
's Avonds voor ik zelf naar bed ga, even roepen, komtie als een speer aangerend. Ook als ik zelf ben weggeweest, en hij is buiten, komt hij naar mijn fiets toe aanrennen.
Een regelmaat als een klok.
Af en toe komt hij zelf een kopje brengen. Alleen ik heb toestemming om mijn armen om hem heen te slaan en hem als kussentje voor mijn hoofd te gebruiken. Dan begint er heel diep vanbinnen iets te werken wat je als 'spin' zou kunnen omschrijven.
Maar, niet te duidelijk.
Verder wordt hij liever niet aangehaald lastiggevallen.
Beetje een einzelgänger is het.
Sinds een week merkte ik verandering aan de kattenbak, die we hebben voor onze andere kater, die niet naar buiten wil.
Ik rook het al toen ik binnenkwam.
Wat is hier gebeurd? Dat dacht ik bij het openmaken van de bak.
Heel veel plas en heel veel poep. Jeetje, allemaal van één kat van één dag?
Na een paar dagen ben ik erachter gekomen waar dit door komt.
De oudste gaat tegenwoordig óók op de bak.
Aan mijn kinderen gevraagd of zij hem de laatste dagen nog naar buiten hebben gelaten.
Nee. Hij is dus al een week niet naar buiten geweest.
Verder wil hij opeens zijn normale eten (harde brokjes) niet meer eten. Ze krijgen een keer op een dag zacht voer, en de rest van de dag harde brokjes. Zijn de zachte brokjes p.o. een keer op, wordt daar geen probleem van gemaakt. Maar gisteren dus wel.
Hij at niet.
Verder ging hij opeens spelen, we keken met verbazing toe...
Hij houd natuurlijk energie over die hij anders buiten kwijt kon.
Nu is er op zich niets aan de hand als hij besloten heeft dat hij voortaan als binnenkat door het leven gaat, alleen heeft hij duidelijk onaangepast bak gedrag.
Hij gaat namelijk niet zitten als hij plast, en heeft de bak aan de binnenkant al diverse malen natgeplast: het loopt ook tussen de twee helften door en komt er ook naast de bak een plas te liggen.
Bovendien vind ik, in vergelijking met mijn andere kater dat hij erg vaak en veel plast, gisteravond twee keer op een avond kunnen dweilen in de keuken.
Ik vraag me bijna af of hij me niet iets wil duidelijk maken. Zou er iets met zijn blaas aan de hand kunnen zijn?
Hoe vaak en veel plast een gezonde kater?
Aan de andere kant is hij dan wel weer speels ook.
Zouden jullie je zorgen maken?
Perel
zondag 25 januari 2009 om 11:12
zondag 25 januari 2009 om 11:50
Suikerziekte? http://www.suikerkatten.nl/
zondag 25 januari 2009 om 11:56
maandag 26 januari 2009 om 22:11
Hallo,
Ik heb hem nog goed in de gaten gehouden, ik dacht: de volgende plas vang ik op om naar de da te brengen.
Gistermiddag begon hij weer zijn gewone overdag-eten te eten, wilde ook weer naar buiten.
Eigenlijk is hij weer zoals voor het plassen op de bak, dat heeft ie dus ook niet meer gedaan.
Wie weet heeftie iets gehad waardoor hij zich niet helemaal lekker voelde, hij lijkt nu weer de oude.
Ik blijf er wel op letten. Binnenkort gaat hij voor zijn jaarlijkse check-up naar de da, en dan zal ik vragen of er misschien iets grondiger naar hem gekeken kan worden.
Ik heb hem nog goed in de gaten gehouden, ik dacht: de volgende plas vang ik op om naar de da te brengen.
Gistermiddag begon hij weer zijn gewone overdag-eten te eten, wilde ook weer naar buiten.
Eigenlijk is hij weer zoals voor het plassen op de bak, dat heeft ie dus ook niet meer gedaan.
Wie weet heeftie iets gehad waardoor hij zich niet helemaal lekker voelde, hij lijkt nu weer de oude.
Ik blijf er wel op letten. Binnenkort gaat hij voor zijn jaarlijkse check-up naar de da, en dan zal ik vragen of er misschien iets grondiger naar hem gekeken kan worden.
dinsdag 27 januari 2009 om 10:34
Mooi zo, fijn dat het beter gaat.
Probeer voor de check meteen een plasje mee te nemen, zo vers mogelijk.
Kattebak heel goed schoonmaken en uitspoelen, vullen met snippers van een plastic zak en de kat een nacht opsluiten met de aldus geprepareerde bak.
Resultaat in een schoon, omgespoeld potje gieten en meenemen.
Succes!
Probeer voor de check meteen een plasje mee te nemen, zo vers mogelijk.
Kattebak heel goed schoonmaken en uitspoelen, vullen met snippers van een plastic zak en de kat een nacht opsluiten met de aldus geprepareerde bak.
Resultaat in een schoon, omgespoeld potje gieten en meenemen.
Succes!
dinsdag 27 januari 2009 om 15:58
Mijn kat (vrouwtje) ging ook ineens veel plassen, om de 5 minuten ongeveer. Ik de dierenarts gebeld, daar zeiden ze dat ik maar even langs moest komen want het kon blaasontsteking zijn. Maar eenmaal daar zag de dierenarts verder geen symptomen. Waarschijnlijk was het stress, daar kunnen ze een overspannen blaas ofzo van krijgen. Dat kan ook wel kloppen want we waren toen net verhuisd. Ik heb nog wel pilletjes meegekregen maar die heb ik niet meer gegeven want van het proberen om zo'n pil naar binnen te duwen werd ze alleen maar meer gestresst (en ik ook). Uiteindelijk is het binnen een paar dagen vanzelf overgegaan.
Misschien is het bij jouw kat ook iets van stress geweest?
Misschien is het bij jouw kat ook iets van stress geweest?