Wat is kattenwijsheid?

06-07-2013 19:01 16 berichten
Ik heb een kat..zo eentje van het eigenwijze soort.Slecht behandeld bij de fokker en na jaren (her) opvoeding en heel veel liefde gaat ze mensen langzaam vertrouwen al blijft elk contact in het begin een hekel punt.De dierenarts noemt zichzelf een leeuwentemmer als ze op bezoek komt en ze schroomt niet hem na de behandeling in een onachtzaam moment even "te grazen" te nemen.Ze is "enig" kat en wil niet (mag wel) naar buiten.

Tot zover haar achtergrond.

Nu zit mijn kat veel in de vensterbank en is er klaarblijkelijk een nieuwe kat die pontificaal op het kozijn aan de buitenkant springt.Mijn kat gaat dan behoorlijk uit haar plaat,grommen,blazen en lijkt volledig de weg kwijt.Ik tik dan maar tegen het raam waarna de bewonderaar in het gras gaat zitten maar blijft staren.Toch een vorm van uitdagen/intimideren in kattentaal dus...

Met het mooie weer staat ook de achterdeur open en ik sta te koken in de keuken als de "bewonderaar" opeens zijn koppie om de hoek steekt.Omdat mijn katje nog nooit een gevecht is aangegaan om haar territorium jaag ik hem weg (mijn katje was ook in de keuken en had staart in boog omhoog met puntje naar beneden.Nu loopt mijn kat al een half uur heftig jankend door het huis (met gesloten achterdeur) en vraag ik me af of ik het ze niet uit had moeten laten vechten of de kat niet weg had moeten jagen.

Moeten nog wel bij vermelden dat mijn kat problemen heeft gehad met een niet helende wond (voedselallergie) en ze al ettelijke malen idee narcose is geweest ivm schoonmaken wonden.We hebben nu eindelijk voedsel gevonden waar haar huid goed op reageert maar ik ben wel een beetje angstig voor bv een vechtwond.

Had ik haar de mogelijkheid moeten geven het zelf uit te vechten en/of eventueel vriendjes te worden (de andere kat lijkt voornamelijk nieuwsgierig,het is mijn kat die de "indringer" niet duldt) of heb ik er goed aan gedaan in te grijpen?

Ik heb mijn hele leven al katten maar die loste het zelf op buiten...vandaar mijn vraag.
Ik zou hetzelfde hebben gedaan.

Ik denk dat ze zich "aangerand" voelt door de bezoeker, die zo hondsbrutaal naar binnen wilde. Wie is hij dan om zomaar haar territorium te betreden.

Ze houdt wel weer op met klagen als ze zich weer veilig waant.
Cateautje

Het is inmiddels meer dan half uur geleden maar ze bromt nog steeds als een oude brandweerauto

Goed motto trouwens!!!
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je er goed hebt aangedaan.

je kat heeft al veel meegemaakt, ocharme.

ik zou haar dus ook de extra stress om haar huis te moeten verdedigen tegen indringers, besparen.
quote:Cherke schreef op 06 juli 2013 @ 19:16:

Cateautje

Het is inmiddels meer dan half uur geleden maar ze bromt nog steeds als een oude brandweerauto

Goed motto trouwens!!!

Je moet toch weten dat katten zeer wrokkig kunnen zijn.

Dank je. Is van Jimmy Durante een oude Amerikaanse filmster.
Gaat wel over ze is gewoon geschrokken.

Mijn poezenbeest (komt ook niet buiten, erg onzeker etc). Heeft een uur met een dikke staart rond gelopen. En zitten mauwen, een half uur met bange ogen onder de bank gelegen.

Pas aandacht geven als ze weer 'normaal' doet. Anders beloon je het ongewenste gedrag. En dan denkt de kat van ik hoor bang te zijn.

Poezenbeest hier ging beter om met de 2 ontmoeting. Toen heeft ze staan blazen dikke staart hoge rug etc. Die andere kat zat gewoon te kijken. En liep uit eindelijk rustig weg.

Het is nog al wat een andere kat ontmoeten als je wereldje uit mensen bestaat.

Straks een extra dikke knuffel voor je poezenbeest

Ze is geschrokken.
Ik zou hetzelfde hebben gedaan. Misschien had ik ook nog wel een emmer water over de bewonderaar uitgegooid, het is toch lekker weer.
Ja het is een bangebroekkie

Ze loopt al hele tijd overal achter me aan...maar dat doet ze normaal ook veel.Ga zodra dat rare gegrom over is (doet ze ook als de buren boren of zo) even knuffelen.Nu maar met rust laten.Volgens mij is die andere kat gewoon beetje verliefd.Tis ook zo'n knapperd ;)

Ik vertoon voor mijn kat haar aanbidders blijkbaar hetzelfde gedrag als mijn vader vroeger bij die van mij.Wegjagen die zooi )))

Begin me toch af te vragen of jet geen goed idee is er een katje bij te nemen.Misschien leert ze dan op kattengebied iets socialer te zijn....

Die emmer water is wel een goed idee...zo maar even naast achterdeur zetten.
quote:Cherke schreef op 06 juli 2013 @ 19:40:

Begin me toch af te vragen of jet geen goed idee is er een katje bij te nemen.Misschien leert ze dan op kattengebied iets socialer te zijn....

ik vrees ervoor dat dat gaat helpen.

als ze zo schrikachtig en weigerachtig tegenover vreemden (mensen en katten) is, dan bestaat de kans dat een tweede kat erbij nemen, de ramp van de eeuw wordt voor haar.

ik heb hier de quasi-fiasco van de tweede kat meegemaakt....

't is nu (ongeveer) in orde, maar het was verschrikkelijk stressen, veel tijd en geld erin gestoken ook.

had ik het geweten, ik was er niet aan begonnen.
Onze parttime poes heeft ook een raar verleden (auto-ongelukken en zo). En haar baasjes dachten er ook goed aan te doen om gewoon een kitten te nemen, zodat ze kon wennen aan andere katten. Resultaat: de kitten is weggepest (die woont nu ergens verderop), en hun poes is intussen onze parttime poes geworden, dus zit meer hier dan in haar eigen huis.

Niet dat ik iets tegen heb op onze parttime poes hoor, oh nee. We hebben zelfs brokjes voor haar gekocht en als ze weer eens aan komt wandelen met een dooie muis belonen we haar naar behoren. Maar het is natuurlijk niet wat de buren in hun hoofd hadden toen ze die kitten namen, al nemen ze hun 'verlies' heel ruiterlijk op. We verdelen zelfs de dierenartskosten .

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou er niet meteen van uit gaan dat een nieuwe kat je traumapoes zou kunnen helpen. In ons geval ging het redelijk goed, omdat wij als co-baasjes toch al goed met elkaar konden opschieten. Maar zo gezellig hoeft het niet altijd af te lopen.
Mijn broer krijgt binnenkort een nestje.Mijn moeder en zijn zwager nemen er 2.Als er meer zijn houdt hij ze maar ik zat erover te denken het met 1 kleintje te proberen.Kleine kan (indien nodig) altijd terug naar broer maar als ik alles zo lees kan ik het misschien beter niet doen.

@Aliva

Wel goed om te horen want voel me wel eens "schuldig" dat ze zo afhankelijk is van mij en mijn vriend voor gezelschap en ze duidelijk laat merken niet graag alleen te zijn.

@Lady-Voldemort

Jij ben wel een hele lieve poeze buurvrouw.Kun je niet naast mij komen wonen???Je parttimer heeft het maar getroffen met jullie.Leuk verhaal ook.Iedere kat wil wel zo'n buurvrouw
Àls je er al een kat bij zou willen zetten, zou je voor een volwassen, sociale (naar mensen en katten) en evenwichtige kat moeten kiezen. Die kan jouw kat leren dat mensen en katten leuk zijn. Een kitten kan dat niet aan jouw kat leren.
Herkenbaar.. Hier kwam eens een vreemde kat naar binnen gesneakt toen ik de voordeur even open had. Kreeg een halve hartverzakking toen ik allemaal gekrijs hoorde in de woonkamer. Poeslief helemaal over de zeik en met vreemde kat aan het vechten.

De hele vloer lag vol plukken haar... Uiteindelijk heb ik de indringer met een kussen het huis weer uitgejaagd.

Onze poes is echt nog een paar uur van slag geweest en ging overal haar geurtje weer achterlaten. Ik heb haar toen ook niet aangehaald en langzaam tot zichzelf laten komen. Op een gegeven moment was het etenstijd en na haar eten leek het vergeten.
Dit is een beetje off-topic (sorry) maar welk kattenvoer gebruik je nu?
quote:Cherke schreef op 06 juli 2013 @ 20:14:

@Aliva

Wel goed om te horen want voel me wel eens "schuldig" dat ze zo afhankelijk is van mij en mijn vriend voor gezelschap en ze duidelijk laat merken niet graag alleen te zijn.

ja, dat had ik ook.

maar 't was dus geen goed idee.

gelukkig is M. niet getraumatiseerd als ze weer eens een pak slaag krijgt van A., maar wacht ze rustig af tot de bui over is, en hervat dan haar gewone bezigheden.

ze zoekt ook nog altijd contact met hem.

maar voor A. is zij het rete-irritante kleine zusje waar hij het liefst niks mee te maken heeft, maar dat toch altijd maar in zijn buurt blijft rondhangen.

dus, de levenskwaliteit van A. verhogen is op deze manier wel wat mislukt.

maar ik ben dol op M., zou haar niet meer willen missen.

en ik wil haar ook niet de onzekerheid van een nieuwe thuis aandoen ('t is ook een beetje een zorgenkindje)

dus tja... het blijft dan maar zoals het is.
@Netel

Ze is bij de dierenarts leuk met kittens maar tegen oudere katten blaast ze zelfs als die in reismand meters van haar af staan maar ik denk toch dat ik er geen kattenkop bijneem

@partyofalice

Ze krijgt Almo Nature (Atlantische tonijn) en Royal Canin brokjes van de dierenarts (voor katten met allergie)

@Aliva

arme M'metje

Denk niet dat mijn kleine donder zich laat meppen...denk eerder dat zij de mepper is......spreekt wel veel liefde uit je posting voor beide kleine donders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven