Wat te doen met m'n wortels?

19-07-2010 14:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik alle zomerwortelen uit de moestuin gehaald, ze waren klaar, en de overige groente had de ruimte nodig.

Nu heb ik dus een grote emmer wortelen staan, loof heb ik er nog aan gelaten. Vanavond eet ik al m'n rode bietjes, ook vers uit de tuin, maar hoe houdt ik die wortels nu zo lang mogelijk goed? Zou ik ze evt ook in kunnen vriezen, dmv blancheren oid? Het liefst eet ik zo'n zomerworteltje gewoon uit het vuistje, rauw, maar het is wat veel om zo maar even tussendoor op te knagen..

Iemand tips hoe ik ze zo lang mogelijk bewaren kan? Of wat ik er anders mee moet? M'n hamster heeft er al 1 op, met loof en al, maar ik denk dat 1 per dag wel d'r max is
http://www.xs4all.nl/~johzandb/petra/gr ... ewaren.htm
http://ruudendiana.webs.com/wortel.htm
Geef ze aan de voedselbank! Daar worden die mensen hartstikke blij van!!!!
Weggeven?

Hier in t dorp hebben veel mensen een tuin en wordt er over en weer van alles weggegeven. Best leuk
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maak er wortel cake van! lekker en je kunt het invriezen of uitdelen.
Zo, da's snel!

Maar dat is ook een goed idee, de voedselbank, zelf krijg ik het bij lange na niet op idd. Ga eens kijken of en waar die hier zit in de stad..
Zijn het van die dunne bospeentjes? Waar woon je? Wij eten die hier heel graag....
haha, ja het zijn van die dunne bospeentjes.. Woon in deventer, als je wilt, mag je ze komen ophalen hoor.
Aah jammer, dat is echt te ver. Ik zag ons hier thuis al heerlijk knabbelend zitten. Succes ermee!
Dorus, als je ze in een oude krant wikkelt - met loof er nog aan en op een koele plaats (niet de koelkast) legt, blijven ze een paar weken goed.

Verder idd blancheren en invriezen of verwerken: worteltjestaart
Hermes, da's een goeie tip van die krant. Ga ik dat een deel proberen, en dan met de rest maar eens aan de slag om het in te vriezen.

Worteltjestaart is niet mijn ding vrees ik.

Ik ga aan de slag!

Wortelsalade? Met gember, honing en munt? Heerlijk!
Ik zag laatst iemand op een topic van BGB, die wist wel raad met die wortels
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Breng ze naar de plaatselijke kinderboederij. Daar zijn de konijntjes vast heel blij mee!
quote:dorus schreef op 19 juli 2010 @ 15:01:

Worteltjestaart is niet mijn ding vrees ik.

Ik ga aan de slag!Wel eens gehad? gewoon cake eigenlijk.
Note to self: wortels altijd goed schoonmaken
He dat wil ik ook kunnen die figuurtjes uit wortels maken. Mag ik op die wortels oefenen?

Oh en erna breng ik ze dan naar de kinderboerderij.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Worteltjes zijn lekker om in salade te verwerken, maar ik knaag ze zo op lekker beetje zout erover mmmmmmmmmmmmm. en anders mijn hamster is blij ermee ze knaagt het zo weg

Maar je kan ze koken etc... of lekker worteltaart maken
Inkuilen? Ik weet dat het wel kan met winterwortels, misschien ook met gewone wortels?
Nou, ben klaar hoor.

Ongeveer de helft was mismaakt/gebarsten ed, dus die gaan vanavond nog naar de geitjes die hier in de buurt op een veldje staan.

De rest is geblancheerd en zit in de diepvries. Voel me heel huishoudelijk nu.. haha.

Bedankt voor de tips dames!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven