Wat te doen met plooienplaag

29-07-2018 18:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een vlooienplaag. Sinds 4 weken hebben we bij ons thuis een vlooienplaag. Eerst was zich onze kat de hele tijd aan het krabben en likken; daarna kreeg ik allemaal vlooienbeten op mijn benen. Onze kat heb ik toen een spot-on met het middel Frontline geprobeerd. Ook heb ik 4 verschillene soorten spuitenbussen met gif in onze woning gebruikt( Ik zuig onze vloer zeer regelmatig) . De vlooien gingen er niet van weg. Toen heb ik er maar een ongediertebestrijder erbij gehaald. Die heeft afgelopen woensdag de hele woning behandeld. Ook ben ik met onze kat naar de dierenarts geweest. Die heeft haar Stronghold Plus gegeven. Dit leek te helpen, maar de afgelopen 3 dagen wanneer we onze kat met een vlooienkam kammen, komen er steeds enkele levende vlooien tevoorschijn. Ik heb gisteren even gebeld met de ongediertebestijder. Die zei dat dit nog verdwaalde vlooien konden zijn die op het lijf van de kat kon zitten, doodat er eitjes waren uitgekomen. Wat ziouden jullie in mijn geval doen?
Ik zou nog een keer contact opnemen met de dierenarts. Misschien mag je de kat nog een keer eenmalig met vlooienpoeder behandelen.
Sowieso: kat (buiten!) blijven kammen en het huis elke dag stofzuigen.
Volhouden.
Wat doe je met de stofzuigerzak? Daar zou ik ook anti-vlospul in doen.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Wat vervelend voor je zeg! Even overleggen met de dierenarts. Volgens mij ben je goed bezig hoor maar vlooien laten zich niet zomaar doden. Stronghold werkt goed maar ik kan me voorstellen dat het even duurt voor dat de vlooien echt dood zijn.
Ze kunnen de kat ook injecties geven, dat helpt veel beter en zeker een maand of 2 werkzaam.
Ben ik bij mijn oude kat ook gaan doen, die zat altijd onder en niets hielp. Terwijl de andere met kammen en druppels prima redde. Bleek dat ze op de zwakke zieke kat het fijner vonden. Waarom weet ik niet maar de injectie hielpen. Na een dag an geen gekrab meer.
Ik gebruikte ook altijd vlokill tabletten dan gaan de vlooien die op de kat zitten meteen dood .
https://www.medpets.nl/beaphar-vlo-kill/
verder goed bij houden met stofzuigen , sprayen vooral langs plinten en in en om de mand .
Ik heb het anderhalf jaar geleden gehad. Wat een hel zeg. Ja, het kan wel even duren voordat alles weg en dood is maar uiteindelijk was ik er wel van af. Gewoon volhouden dus met stofzuigen en kammen. En vlo verdelger in de stofzuigzak spuiten.
Blijven kammen en vragen aan de dierenarts wanneer je nog iets mag geven en je huis blijven schoonmaken en ook zijn kleedjes en alles blijven wassen en doen.
Vooral blijven kammen, elke dag. En de gevangen vlooien verzuipen in een bak met zeepsop die je daarna door het toilet spoelt.

Vlooieneitjes kunnen maanden later nog uitkomen en het is onmogelijk om ze allemaal te verwijderen. Gelukkig springen de uitgekomen vlooien daarna zo snel mogelijk op een beest, en dus is jouw kat de perfecte vlooienvanger voor al die achtergebleven vlooien.

Pas als je kat een hele week vlooivrij is, kun je afschalen naar een milder regime, waarbij je de kat eerst nog een poosje om de dag en later om de week controleert op vlooien met de kam. Op die manier hou je het in de gaten, heb je een verdwaalde vlo snel te pakken, en blijft je kat ook gewend aan het kammen.
Lucifer2018 schreef:
29-07-2018 18:47
Ze kunnen de kat ook injecties geven, dat helpt veel beter en zeker een maand of 2 werkzaam.
Ben ik bij mijn oude kat ook gaan doen, die zat altijd onder en niets hielp. Terwijl de andere met kammen en druppels prima redde. Bleek dat ze op de zwakke zieke kat het fijner vonden. Waarom weet ik niet maar de injectie hielpen. Na een dag an geen gekrab meer.
Dit. Voordeel is ook dat alles wat er op springt gelijk doodgaat.
Oja, en vlooienpoeder in je stofzuigerzak.
wat voor injectie is dat dan?
Plooienvlaag bedoel je!
Magister schreef:
29-07-2018 19:15
Plooienvlaag bedoel je!
Ja
Bedankt voor jullie reacties en jullie tips!
Onze kat kammen we nu 2 keer per dag waarbij we de vlooien in een bakje met water verzuipen. Verder ben ik vogens mij nog een keer gestoken. Ik zal morgen de dierenarts nog een keer bellen.
smily01 schreef:
29-07-2018 19:23
Onze kat kammen we nu 2 keer per dag waarbij we de vlooien in een bakje met water verzuipen. Verder ben ik vogens mij nog een keer gestoken. Ik zal morgen de dierenarts nog een keer bellen.
(vlooien bijten, niet steken)
Had je er ook al aan gedacht om anti-vlooienpoeder in de de stofzuigerzak te doen?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
smily01 schreef:
29-07-2018 19:23
Ze kunnen zwemmen, maar dat voorkom je door wat afwasmiddel aan het water toe te voegen.
Twee keer per dag stofzuigen.
Twee keer per dag kammen (las dat je dat al doet)
Gif spuiten langs alle plinten, randen kieren.
En zorg dat ze niet levend uit je stofzak kunnen komen.
Verder:heel veel sterkte!
Nog even een aanvullende vraag: zouden jullie nog een keer de ongediertebestrijder laten terugkomen?
Bel je dierenarts en vraag het best werkende middel op het moment. Ze zullen het graag vertellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Voor een plooienplaag zou ik een strijkbout nemen.
smily01 schreef:
29-07-2018 19:34
Nog even een aanvullende vraag: zouden jullie nog een keer de ongediertebestrijder laten terugkomen?
Nee. Je vindt er telkens maar een paar, en dat is logisch, dus de tijd moet nu verder zijn werk kunnen doen (en kammen, kammen, kammen).
Oh dat heb je al gedaan. Ik zou nog een interieurspray nemen tegen eitjes en jonge vlooien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nummer*Zoveel schreef:
29-07-2018 19:02
Vooral blijven kammen, elke dag. En de gevangen vlooien verzuipen in een bak met zeepsop die je daarna door het toilet spoelt.

Vlooieneitjes kunnen maanden later nog uitkomen en het is onmogelijk om ze allemaal te verwijderen. Gelukkig springen de uitgekomen vlooien daarna zo snel mogelijk op een beest, en dus is jouw kat de perfecte vlooienvanger voor al die achtergebleven vlooien.

Pas als je kat een hele week vlooivrij is, kun je afschalen naar een milder regime, waarbij je de kat eerst nog een poosje om de dag en later om de week controleert op vlooien met de kam. Op die manier hou je het in de gaten, heb je een verdwaalde vlo snel te pakken, en blijft je kat ook gewend aan het kammen.
Al heel lang geen vlooien meer meegemaakt. Ik herinner me nog wel de laatste keer. Toen ben ik eens goed onderzoek gaan doen en geleerd dat de eitjes en larven het grootste probleem vormen. Het gros valt van je huisdier af en komt terecht in tapijt, kieren en plinten. Ze incuberen een bepaalde tijd en ontwikkelen zich tot het stadium van uitkomen . Dat gebeurt als pas als er zich trillingen voordoen in hun omgeving. Dus als je langsloopt bv! De vlooien hebben dus niet een week gewacht tot jij of het huisdier langsliep, maar kwamen er juist door uit...
Bestrijden moet dus op alle manieren tegelijk...
Wij hebben de katten bij de dierenarts een antivlooieninjectie laten geven. Wij hadden al allemaal vlooiendruppels geprobeerd maar de katten bleken elke dag nog te stikken van de vlooien. Gek genoeg hadden wij er weinig last van.

Na de injectie heeft de dierenarts ze nog 1 keer vlooiendruppels voor in de nek gegeven maar een ander en sterker middel dan de vrij verkrijgbare middelen. De injectie geven wij nu 2 x per jaar. Het werkt fantastisch en is uiteindelijk goedkoper dan die pipetjes.

Oh ja wij hebben ze ook nog een x een pipetje van de dierenarts gegeven. Vanaf de volgende dag nooit meer vlooien gezien.

Ik geloof dat de injectie ervoor zorgt dat de vlooien zich niet meer kunnen voortplanten en het pipetje dat de vlooien direkt dood gaan.
derooiekater schreef:
29-07-2018 19:07
wat voor injectie is dat dan?
Eentje die je bij de dierarts kan laten zetten. ;-)

Echt werkt het snelst en beste. Ik was 35 euro kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven