Wat voor hondje?

08-12-2012 14:44 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten er al een tijdje over te denken om een hondje te nemen.

Ik zit nu thuis met een burn out sinds kort, dus ik heb de tijd om de puppy zindelijk te maken, en het is ook een goede manier om genoeg buiten de deur te komen. Als ik weer beter ben dan ga ik niet meer fulltime werken, dus dan zouden we een uitlaatservice kunnen nemen voor 2 of 3 dagen, als ik te ver weg woon om hem in de pauze uit te laten.

Wij hebben twee katten, die de helft van de tijd binnen zijn, andere helft lekker buiten.

Verder hebben we een redelijke tuin, met schutting overal. Hondje zou dus ook lekker naar buiten kunnen als we thuis zijn. En natuur en bos niet ver weg, dus dat zit ook goed.

Ik vind het erg moeilijk om een ras te kiezen dat goed met kinderen en katten kan, niet te groot is, niet enorm doorgefokt, en niet te hyper/druk. Rassen zoals Jack Russels en Cavelier spanieltjes vallen dan af wat dat betreft. Het hoeft niet per se een rashond te zijn, een mix is ook prima.

Dus, iemand een goed idee wat een leuk ras is? We wonen in het zuiden des lands, maar ik vind het niet erg om een stuk te rijden voor een goede fokker.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Golden retriever.

Lief karakter. Houden van wandelen, zijn goed met kinderen en andere dieren
quote:kleinepien schreef op 08 december 2012 @ 16:14:

[...]

Serieus? En dat zou gebaseerd zijn op??? Niet alles wat je ergens leest zomaar neertikken als advies schat.

.Dus alleen jou raad is authentiek en wetenscchappelijk onderlegd. Dan moet jij de zelfbenoemde expert zijn. Voor een pup is op de rug liggen een dominante handeling vandaar deze theorie die veel fokkers hanteren. Oh, en schat klinkt erg badinerend, zo zul je het ook wel bedoelen maar je kunt op zijn minst proberen om fatsoenlijk te blijven.
quote:ModestMouse schreef op 08 december 2012 @ 15:35:

[...]

Terriers vind ik vaak erg leuk, maar ben er een beetje huiverig voor omdat ze zo druk kunnen zijn.

Ik weet wel dat alle honden druk kunnen zijn, alleen heeft de ene meer die naam dan de ander.

En ik weet ook, dat als een hond druk is, dat hij onvoldoende gelegenheid krijgt om zijn energie kwijt te raken. Ik heb twee jack russels, lekker energieke en speelse honden. Spelen ook onderling heel leuk met elkaar, zoals nu, naast mij op de bank. Gaat op een rustige manier, en ze zijn eigenlijk ook heel rustig in huis.
quote:wellebellie schreef op 08 december 2012 @ 15:57:

Wat zijn die leuk, die kooikershondjes!! Ze doen ook wel denken aan Drenthse partijzen, vind ik.Zijn eigenwijs, eenkennig (wat ik zelf heel goed vind) en niet altijd even goed te combineren met kinderen. Tenzij je werkelijk weet hoe je met honden om moet gaan.
@iones, oei dat klinkt niet zo heel positief. We hebben nu nog geen kinderen, maar dat staat wel in de planning. Lijkt me vreselijk als dan blijkt dat de hond niet met kinderen kan. Ik kan moeilijk het kind terugstoppen :(

En ik heb een klein babynichtje, dus de hond kan er in de tussentijd dan wel aan wennen.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Kooikertjes zijn volgens mij wel een beetje nerveus/labiel (of hebben daar wat meer aanleg voor). Voor kinderen heb je idealitair een hele stabiele en rustige hond.

Maargoed, voor hetzelfde geld tref je een neurotische golden retriever, of een kalme kooiker..
Lees de rasbeschrijvingen, bijvoorbeeld over een kooiker:

Hij is gevoelig voor lawaai en harde woorden. Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en andere honden.

Afhankelijk van het temperament zal hij vluchten of grauwen als hij zich onzeker voelt. Heeft hij iemand geaccepteerd dan is er een vriendschap voor het leven gesloten.
Helemaal míjn type hond dus. Maar ik heb dan ook geen kinderen en ik wil ze niet. En ik hou ook van rust in de tent.

Een springerspaniel is wat gemakkelijker van aard, en lijkt er ietwat op qua type, alleen wat zwaardere botten, grovere kop en grote flaporen. Zelfde formaat. Niet groot, niet klein.
Keeshond Zijn superlief, wel beetje onderhoud van vacht. Maar echt familiehond.
quote:roodpaars schreef op 08 december 2012 @ 15:55:

[...]

Nou, behalve dat: ik vind 't geen leuke hond, al ziet 'ie er nog zo lief uit. Witte hondjes zijn ook zo bewerkelijk, als ze vies zijn ziet 't er niet uit! Moet ie ook nog elke dag in bad...

In ieder geval: veel plezier met je hondje!

Raar genoeg blijven witte hondjes heel erg wit. Wij hebben een matlezer (aanrader TO! Totaal niet tuttig!) en ik krijg vaak complimenten dat ie zo wit is. En ik was 'm bijna nooit!

In de sneeuw lijkt ie trouwens ineens niet meer wit
Later is nu
quote:roodpaars schreef op 08 december 2012 @ 16:02:

En als ik een hondje wil, dan wordt het deze: wel de powder puff: Chinese naakthond.

Ja, iedereen mag lachen maar ik vind ze geweldig! Bij Ceasar Milan was er ééntje en ik vind 't een dótje! Maar ik ben bang dat die er noooooit inkomt bij m'n man. Sowieso een hond was al lastig
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven