wat zijn normale bedragen?

17-06-2010 15:04 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb even wat vergelijkend warenonderzoek nodig. Ik ben weer op zoek naar een poets en nu was er een meisje die zich aanmelde en alles leuk en aardig, totdat ze vertelde wat ze per uur wil verdienen. Voor (simpel) schoonmaakwerk vraagt ze 12,50 per uur. Ik ben erg verbaasd.

Niet alleen omdat de vorige 2 meisjes (die alles bij elkaar zo'n 5 jaar hebben schoongemaakt bij mij) tussen de 8,50 en 10 euro vroegen. Maar ook omdat mijn eigen bruto loon 15 euro per uur is. Ik hou daar zelf ook maar een tientje aan over. En ik vind het zelf raar dat de poets dan meer zou verdienen dan ik.

En ik ben echt niet te beroerd om zelf schoon te maken (heb zelf in het verleden ook schoonmaakwerk gedaan en ben lange tijd kamermeisje geweest). Maar kom op he, 12,50 schoon voor een 20 jarig grietje dat het naast haar andere baan doet??? Ik zou het zelf nog voor 10 euro per uur doen en ik heb een huis en kind.

Ben ik raar dat ik dat veel geld vind? Of betalen jullie dat allemaal wel? En nogmaals, ik snap dat schoonmaken geen luieren is. Maar ik werk zelf ook hard, met soms het zweet op mijn kop en vies werk en krijg echt niet zoveel. Is schoonmaken tegenwoordig een luxe baantje ofzo?
quote:Iris27 schreef op 17 juni 2010 @ 16:40:

Ik vind trouwens het woord poets wat jullie gebruiken niet zo sympathiek, of ben ik nou te gevoelig?Ben het helemaal met je eens! Vond het ook niet zo lekker klinken, maar dacht dat het wel weer typische VF-taal zou zijn! Normaliter noem ik een poets gewoon een schoonmaakster of huishoudelijke hulp.
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
Nouschi en Schouderklopje,

Het is een bijbaantje, heb nog meer werkhuisjes.

Maar net had ik niet het goede bedrag neergezet, het is 55 euro voor 4 uur en ik drink bij aanvang kofiie en na 2 uur nog eens.

Verder heb een baan voor 20 uur in de week, maar woon alleen met kind.

Ik ben overigens 52 jaar en woon in NH.

Nouschi,

1 keer in de 2 weken 2 uur werken is het net bijhouden van het huis. De dingen die jij dan weer niet grondig hoeft te doen. En 80 m2 is klein, maar soms ook niet minder werk als er veel dingen in huis staan.

In ieder geval zou ik in jouw geval toch kijken naar de kwaliteit, we hebben het over 5 euro per 2 weken meer (10 euro tegenover 12,50). Daar merk jij, denk ik, in je portemonnee niet zoveel van, en als je dan thuiskomt in een huis dat lekker schoon is is dat het wel waard, toch?

In ieder geval succes!
Ik denk dat 12,50 nog niet eens zo'n gek bedrag is hoor. Als alfahulp verdiende ik ook 12,40.

Dat was dan ook een bruto-netto bedrag, je moest alleen als je veel uren werkte aan het eind van het jaar wel belasting terugbetalen.

Maar zelf zou ik voor de meeste ongeschoolde zwarte baantjes 10 euro aanhouden
Ik vind 10 euro een prima normaal bedrag Wouvin, Dat hou ik zelf op mijn werk ook over. Ik zou niet weten waarom het schoonmaken van mijn huis beter betaald dan mijn baan. En nee, dat bedoel ik niet oneerbiedig, maar gewoon een vergelijk. Als ik mijn baas zou vertellen dat ik eigenlijk 12,50 netto over wil houden en dattie dat misschien niet in zijn portemonee voelt, blabla, wordt ik vierkant uitgelachen Wouvin. Ik heb zelf als schoonmaakhulp in het verleden stukken minder verdient dan een tientje per uur. Ik kan er ook niks aan doen dat jij -als uitzondering?- zodanig hard werkt dat niemand daar tegenop kan. Misschien dat je zelf een tandje lager kan poetsen, zodat niemand zich hoeft te meten met jou?

En nee, ik heb een zeeeeer makkelijk schoon te maken huis met weinig spullen en ontzettend makkelijke oppervlakken.
Schouderklopje,

Voel je niet aangevallen, dat is absoluut niet mijn bedoeling.

10 euro per uur moet kunnen, daar heb je gelijk in.

Sterkte!
Eh sorry, ja. Ik reageerde wat agressief. Snap niet zo goed waarom dit specifieke onderwerp mij irriteerd (oftewel dat meisje dat vind dat 12,50 een normaal bedrag is). Ik ben aan het vergelijken met banen, zowel bij mezelf als mijn man en in die context begin ik het almaar raarder te vinden denk ik, dat een 20 jarig meisje het zo normaal vind om dit te 'durven' vragen.

Wouvin, overigens vind ik het in jouw geval (los van het feit of je er hard voor werkt of niet) begrijpelijker dat je dat bedrag krijgt. Je bent gewoon ouder met meer ervaring. En ik vind het normaal dat je een ruimschoots volwassene gewoon anders waardeert in loon dan een meisje vrouw dat nog maar net komt kijken.
quote:schouderklopje schreef op 17 juni 2010 @ 16:23:

[...]

@Wouvin,

waar het in mijn situatie omgaat is 2 uur werken, elke twee weken. En dan mag mijn poets ook nog lekker wat drinken pakken hoor. Ben geen slavendrijver.

Wat de twee voorgangers deden die 2 uur (klein huis he, dus 80 m2) was badkamer poetsen (incl 1 wc), keuken beetje basis schoon en om de 4 weken binnenkant koelkast of binnenkant magnetron, hele huis zuigen en dweilen. Maar vaak deed ik zelf ook nog wel een kamer of wat. Valt wel mee toch?

Vergeet ik nog te zeggen dat je veel doet in die 4 uur! Nee, zo hard werk ik niet hoor : )Dat is niks bijzonders hoor, dat is gewoon menselijk en niet meer dan normaal.
@Dove, daarmee probeerde ik aan Wouvin aan te geven (die zei non stop te werken) dat er hier thuis gewoon 'normaal' gewerkt wordt. Dus normaal tempo (in mijn ogen dan) en ook gewoon normaal effe pauzeren met drinken. Ook als je 'maar' 2 uur werkt.
Schouderklopje,

Weet je, ik werk in mijn beleving echt niet zo hard als jullie denken. Ik werk zoals ik thuis altijd werk. Gewoon doorgaan.

Ik probeer soms wel om rustiger aan te doen, maar dan is mijn tempo weg en dan word ik moe.

Als ik gewoon doorga voel ik me prettiger.

En ik werk niet non-stop. Als ik kom drink ik een kwartiertje of zo koffie en na een uurtje of 2 weer een kopje koffie, een half uurtje pauze dus.

In feite werk ik dus 3,5 uur.
Vraag en aanbod is bepalend voor het loon.

Dan kan het wel ongeschoold werk zijn, of een jong iemand, maar als er meer mensen zijn die een werkster zoeken dan er werksters zijn, dan gaat de prijs vanzelf omhoog.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Helemaal eens met bianca, vraag en aanbod is bepalend voor de prijs. Niet wat je in het verleden hebt betaald, of wat iemand anders betaald. Onze schoonmaakster verdiend ook 12.50 en we betalen het graag. Toen ze een tijdje gestopt was naarstig op zoek gegaan naar nieuwe schoonmaakster maar niet gevonden. Toen hebben we het een paar maanden zelf moeten doen..was geen succes...

Toen ze weer tijd had hebben we haar graag teruggenomen zelfs als ze nog meer had gevraagd.
Dus, trek ik mijn conclusies en doe ik het (voorlopig) zelf. Als ik dat soort bedragen ga krijgen voor schoonmaakwerk, ga ik misschien zelfs een carriereswitch overwegen . Het betaald ten minste beter dan mijn (geschoolde) werk.
Betaal mijn eigen -Poolse- werkster zelf 10,- per uur en dat vind ik een zeer redelijk bedrag!
ha schouderklopje het is natuurlijk maar wat je leuk vind...ik doe liever geschoold werk en laat schoonmaken over aan mensen die er goed in zijn.. . Zelfs als ze netto meer overhouden dan ik.

Je kunt natuurlijk ook zoeken naar een tussenweg. Wat minder uren of 1x in de twee weken of dat je haar nu aanneemt en door blijf zoeken tot er iemand komt die wel voor 10 euro wil werken.
quote:widukind31 schreef op 18 juni 2010 @ 13:56:

ha schouderklopje het is natuurlijk maar wat je leuk vind...ik doe liever geschoold werk en laat schoonmaken over aan mensen die er goed in zijn.. . Zelfs als ze netto meer overhouden dan ik.

Tja, ik maak goed schoon. Dus je moet echt al meer dan goed zijn wil je dat prijsverschil compenseren haha.

Maar goed, heel eerlijk, mijn portemonee laat het simpelweg niet toe (naast dat ik het kul blijf vinden). Dus als de vraagprijs te hoog ligt, moet ik met mijn portemonee-inhoud gewoon mijn conclusies trekken (hoewel ik meer reacties heb gelezen dat 10 euro meer dan genoeg wordt gevonden door de meeste mensen).
Ik ben een schoonmaakster bij gezinnen thuis

ik ben 3 jaar geleden bij deze Huizen begonnen voor tien euro per uur

verleden jaar heb ik aangegeven dat ik 12,50 per uur wilde

dit was bij alle vier de adresjes geen probleem

ze vonden dat ik het Waard was
Ik betaal 35 euro voor drie uur. Dat is redelijk hier in de omgeving, echt geen 'top salaris'. Voor een tientje kan ik hier echt niemand krijgen hoor, en ik schrok wel even dat het 35 euro was, maar ze doet het echt perfect, dus ik zou ook nog wel meer betalen als ze dat zou willen.
Mijn schoonmaakster krijgt 10 euro per uur. Dat is net zo veel als ik zelf netto verdien.

Ik heb zo'n hekel aan schoonmaken dat ik ook 12,50 per uur zou willen betalen. Dat het dan goedkoper is om zelf te doen zou mij niets uitmaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven