wc verbouwen - inbouw vs staand toilet
zondag 28 januari 2018 om 17:12
wij gaan ons toilet verbouwen. maar ik twijfel heel erg tussen een inbouw of een (ouderwets?) staand toilet. het liefst zou ik een inbouw wc willen. omdat deze makkelijker/sneller schoon te maken is. en een stuk moderner is. ik vraag me af of er überhaupt nog wel mensen zijn die een staand toilet bij renovatie zouden plaatsen. als je dit zo lees vraag je je wellicht nu af wat me dan tegen houd om deze te plaatsen? nou vooral de kosten! het kost zo 600 euro meer. ook neemt het iets meer ruimte in beslag dan een staand toilet. en die ruimte hebben we eigenlijk niet.. daarom zouden we een verkorte inbouw toilet kunnen plaatsen. maar dit maakt het gelijk nog weer iets duurder. ook is het veel meer werk en komt er meer bij kijken dan bij het plaatsen van een "normale"/ ouderwetse wc. en komen er dus extra manskosten bij. we hebben maar 1 wc in huis. en bij het plaatsen van een inbouw wc gaat het 2 dagen duren. terwijl dat bij een normale wc binnen een middagje gedaan kan zijn. erg lastig als je naar de wc moet en met kinderen in huis! ook moet er nog veel meer in huis gebeuren wat ook allemaal veel geld kost. we kunnen ons geld uiteraard maar 1x uitgeven. is zo'n inbouw wc het dan echt waard? of toch zonde geld.. en kan ik dat geld beter elders in huis gebruiken.. hoor graag jullie mening en ervaring

zondag 28 januari 2018 om 17:24

zondag 28 januari 2018 om 17:29
Pippotje, ik denk dat jij een vlakspoeltoiet had en nu een diepspoeltoilet. Wij hebben 2 hangende toiletten, een vlakspoel en een diepspoel. Dat heeft dus niets met een hangend toilet te maken. Net als het doorspoelen.
TO, als je geen ruimte hebt moet je het niet doen. Vrienden van ons hebben het wel gedaan, mar nu is er zo weinig ruimt eover dat je alleen schuin op het toilet kunt zitten. OOk als jij het geld het niet waard vindt moet jet het niet doen. JIj woont er, niet een ander.
TO, als je geen ruimte hebt moet je het niet doen. Vrienden van ons hebben het wel gedaan, mar nu is er zo weinig ruimt eover dat je alleen schuin op het toilet kunt zitten. OOk als jij het geld het niet waard vindt moet jet het niet doen. JIj woont er, niet een ander.

zondag 28 januari 2018 om 17:32
Ik wil pertinent géén hangend toilet Ik heb dus gewoon een staand toilet genomen.
Ten eerste gedoe, veel werk En als er wat is, leertje vervangen oid, moet die ombouw weer open. Ja kan via paneel maar toch.. Het frame kan gaan roesten, zeker in een vochtige ruimte En de achteruitlaat moet je maar kwijt kunnen Bij veel huizen zit het rioolgat niet op de goede plek.
Ik persoonlijk zit er niet lekker op Het idee dat je met 2 boutjes vastzit en meer niet.....neuh.
Ten eerste gedoe, veel werk En als er wat is, leertje vervangen oid, moet die ombouw weer open. Ja kan via paneel maar toch.. Het frame kan gaan roesten, zeker in een vochtige ruimte En de achteruitlaat moet je maar kwijt kunnen Bij veel huizen zit het rioolgat niet op de goede plek.
Ik persoonlijk zit er niet lekker op Het idee dat je met 2 boutjes vastzit en meer niet.....neuh.

zondag 28 januari 2018 om 17:36
zondag 28 januari 2018 om 17:42
Ik zou ook voor een staand toilet kiezen. Ik snap ook niet zo goed wat er moeilijker aan schoon te maken is. En krap zitten op het toilet is echt niet fijn.
Wat er precies waardevermeerderend is aan een hangend toilet, is me ook niet duidelijk. Als het budget 600 euro meer is, lijkt het me niet dat je huis ineens duizenden euro's meer waard is met een hangend toilet.
En wat iemand anders hier al schreef, ik vind ze ook eng. Die op mijn werk zitten niet meer goed vast en als je gaat zitten voel je hem bewegen. Brrr.
Wat er precies waardevermeerderend is aan een hangend toilet, is me ook niet duidelijk. Als het budget 600 euro meer is, lijkt het me niet dat je huis ineens duizenden euro's meer waard is met een hangend toilet.
En wat iemand anders hier al schreef, ik vind ze ook eng. Die op mijn werk zitten niet meer goed vast en als je gaat zitten voel je hem bewegen. Brrr.
zondag 28 januari 2018 om 17:46
Dahlia74 schreef: ↑28-01-2018 17:29Pippotje, ik denk dat jij een vlakspoeltoiet had en nu een diepspoeltoilet. Wij hebben 2 hangende toiletten, een vlakspoel en een diepspoel. Dat heeft dus niets met een hangend toilet te maken. Net als het doorspoelen.
Het ruimte probleem kan opgelost worden met een verkort toilet. dan neemt het geheel namelijk niet meer ruimte in beslag dan de toilet die we nu hebben. deze zijn helaas wel een stuk duurder.. ik twijfel indd of ik het het geld waard vind. er moet namelijk nog zoveel in het huis gebeuren.. we gaan ook een vaste trap laten plaatsen. en de gehele zolder zou dus omgebouwd worden tot slaap/woonruimte. daar gaat ook al heel veel geld in zitten. en ons budget is niet eindeloos helaas. mijn voorkeur gaat uit naar een hang toilet,maar ja is het het geld waard? de wc moet wel echt gebeuren. het ziet er nu echt niet uit. en er zit ook een scheur onderin de pot.. uitstellen is dus geen optie. ik ben alleen bang dat ik met een normale wc achteraf toch liever die inbouw had gewild.. en het in de toekomst wellicht ook een waarde vermeerdering van ons huis geeft. ik wil wel in 1x klaar zijn.
zondag 28 januari 2018 om 17:51
bij een hangend toilet kun je er zo onderdoor dweilen. en makkelijk in 1 beweging een doekje over de tegeltjes van de achterwand heen halen. je hoeft geen doekje over de water afvoer buis te halen, en je hoeft niet helemaal achter de wc langs om de vloer en onderkant van een staand toilet te doen. dit maakt dat een hang toilet makkelijker en sneller schoon te maken is.dannas schreef: ↑28-01-2018 17:42Ik zou ook voor een staand toilet kiezen. Ik snap ook niet zo goed wat er moeilijker aan schoon te maken is. En krap zitten op het toilet is echt niet fijn.
maar ik denk wel dat je een punt hebt over dat een hang toilet gevoeliger is voor stukgaan en gebreken.
zondag 28 januari 2018 om 17:53
de kosten om het te laten plaatsen zijn al heel goedkoop. we gaan het bij een bekende zzp-er laten doen voor een vriendenprijsje.
zondag 28 januari 2018 om 17:55
zondag 28 januari 2018 om 17:57
Ik hoor heel weinig zinvolle redenen om geen staande pot te plaatsen.
Hoe vies is een wc die je regelmatig goed schoomaakt? Wat hygiene betreft is het verwaarloosbaar.
Ik hoor
1 heel veel extra geld dat er niet echt is ( anders was het geen probleem)
2 onvoldoende ruimte voor een normale lengte pot (ik ken iemand met een korte hangpot, die pist alijd tegen de rand aan en dan loopt het onder de bril langs de buitenkant van de pot langs/ ik kan er niet ontspannen op zitten)
3 twee dagen op emmertjes, buiten op een dixie, bij de buren naar de wc
Dus drie hele goede redenen om een nieuwe pot neer te zetten en niet op te hangen.
Een hangpot is niet per definitie beter en waardevermeerderend. Hier in de badkamer wel gedaan, beneden niet. Ook omdat ze niet voor zwaargewichten geschikt zijn.. Diverse hele lange niet al te slanke familieleden zijn te zwaar voor de hangpotconstructie.
In de badkamer is hier een poepverbod (niet poepen tenzij in noodgevallen als beneden bezet, diarree) wegens het minder goed wegspoelen en het feit dat het niet zo lekker is om in die lucht te douchen, tanden te poetsen etc.
Hoe vies is een wc die je regelmatig goed schoomaakt? Wat hygiene betreft is het verwaarloosbaar.
Ik hoor
2 onvoldoende ruimte voor een normale lengte pot (ik ken iemand met een korte hangpot, die pist alijd tegen de rand aan en dan loopt het onder de bril langs de buitenkant van de pot langs/ ik kan er niet ontspannen op zitten)
Dus drie hele goede redenen om een nieuwe pot neer te zetten en niet op te hangen.
Een hangpot is niet per definitie beter en waardevermeerderend. Hier in de badkamer wel gedaan, beneden niet. Ook omdat ze niet voor zwaargewichten geschikt zijn.. Diverse hele lange niet al te slanke familieleden zijn te zwaar voor de hangpotconstructie.
In de badkamer is hier een poepverbod (niet poepen tenzij in noodgevallen als beneden bezet, diarree) wegens het minder goed wegspoelen en het feit dat het niet zo lekker is om in die lucht te douchen, tanden te poetsen etc.

zondag 28 januari 2018 om 17:59
Dit. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn droomhuis niet neem, omdat er geen hangend toilet is.chocolol schreef: ↑28-01-2018 17:55Onze wc is ook vrij krap. Wij hebben staand, onze buren met hetzelfde huis hebben er ook een inbouw wc van gemaakt. Ik vind het eigenlijk wat te krap. Ik zou een staande nemen. Heel veel mensen verkijken zich op de waardevermeerdering als ze iets in huis laten doen.
Mijn wc is te klein, voor mij geen probleem, omdat ik klein ben, maar anderen zitten met hun knieën tegen de muur, staand plassen kan alleen vanaf de zijkant met de deur open, enz.

zondag 28 januari 2018 om 18:09
Ik zou voor een staand toilet gaan, ivm de ruimte.
Daarentegen is het wel fijn qua schoonmaken, zo’n hangend toilet, maar voor mij niet zo fijn als ruimte voor mijn knieën
Mocht je toch voor het hangende toilet gaan, dan zou je voor die twee dagen een campingtoiletje kunnen gebruiken. Daar heeft mijn familie vele verbouwingen plezier van gehad.
Daarentegen is het wel fijn qua schoonmaken, zo’n hangend toilet, maar voor mij niet zo fijn als ruimte voor mijn knieën

Mocht je toch voor het hangende toilet gaan, dan zou je voor die twee dagen een campingtoiletje kunnen gebruiken. Daar heeft mijn familie vele verbouwingen plezier van gehad.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig

zondag 28 januari 2018 om 18:18
Ik vind een hangend toilet veel fijner. Ten eerste omdat er geen pot op de grond staat, waaronder zich allerlei vuil kan ophopen. Schoonmaken van de vloer en pot gaat dus veel sneller en beter. En daarnaast omdat je bij een hangend toilet zelf kunt bepalen hoe hoog hij komt te hangen. Erg fijn voor onze lange benen (en ook als we later wat ouder zijn is een hogere pot een pre)!
O ja, het ziet er ook nog eens veel mooier uit natuurlijk.
O ja, het ziet er ook nog eens veel mooier uit natuurlijk.
zondag 28 januari 2018 om 18:24
petra123456 schreef: ↑28-01-2018 17:57Ik hoor heel weinig zinvolle redenen om geen staande pot te plaatsen.
Ik hoor
ja dat is ook waar..

zondag 28 januari 2018 om 18:42
Eerder zei iemand het al: ik zou bij het opknappen van het toilet ook kiezen voor een staand toilet. Wegens het klassieke uiterlijk, misschien wel met een ouderwetse stortbak erboven. Maar ik woon in een antiek huis.
In een Vinex-wijk zou ik wel weer kiezen voor een zwevend toilet, maar wel alleen als het ook past. Is de ruimte te klein, dan heeft het juist geen meerwaarde. Dan is het alleen maar lastig, en denk je juist: die mensen wilden koste-wat-kost een zwevend toilet maken, daar zit je dan met je knieëen in je nek.., suf.
In een Vinex-wijk zou ik wel weer kiezen voor een zwevend toilet, maar wel alleen als het ook past. Is de ruimte te klein, dan heeft het juist geen meerwaarde. Dan is het alleen maar lastig, en denk je juist: die mensen wilden koste-wat-kost een zwevend toilet maken, daar zit je dan met je knieëen in je nek.., suf.
zondag 28 januari 2018 om 18:45
Ik vraag me af hoe je aan 600 euro komt.viva020 schreef: ↑28-01-2018 17:12wij gaan ons toilet verbouwen. maar ik twijfel heel erg tussen een inbouw of een (ouderwets?) staand toilet. het liefst zou ik een inbouw wc willen. omdat deze makkelijker/sneller schoon te maken is. en een stuk moderner is. ik vraag me af of er überhaupt nog wel mensen zijn die een staand toilet bij renovatie zouden plaatsen. als je dit zo lees vraag je je wellicht nu af wat me dan tegen houd om deze te plaatsen? nou vooral de kosten! het kost zo 600 euro meer. ook neemt het iets meer ruimte in beslag dan een staand toilet. en die ruimte hebben we eigenlijk niet.. daarom zouden we een verkorte inbouw toilet kunnen plaatsen. maar dit maakt het gelijk nog weer iets duurder. ook is het veel meer werk en komt er meer bij kijken dan bij het plaatsen van een "normale"/ ouderwetse wc. en komen er dus extra manskosten bij. we hebben maar 1 wc in huis. en bij het plaatsen van een inbouw wc gaat het 2 dagen duren. terwijl dat bij een normale wc binnen een middagje gedaan kan zijn. erg lastig als je naar de wc moet en met kinderen in huis! ook moet er nog veel meer in huis gebeuren wat ook allemaal veel geld kost. we kunnen ons geld uiteraard maar 1x uitgeven. is zo'n inbouw wc het dan echt waard? of toch zonde geld.. en kan ik dat geld beter elders in huis gebruiken.. hoor graag jullie mening en ervaring![]()
Wij laten op dit moment 2 toiletten en 1 badkamer volledig renoveren.
Materiaal kosten is zo 200meer en het is echt geen 400 meer aan arbeidsloon.
Pff en 2 dagen werkt dan betaal je dus per uur zeker. Vaste prijs maken dag werk is veel.
Arbeidsloon hebben wij voor toilet 750 en regelen wij alle materialen. Dat is dan wel volledig renoveren.
anoniem_345973 wijzigde dit bericht op 28-01-2018 19:00
4.17% gewijzigd

zondag 28 januari 2018 om 18:50
Ik vraag me ook af hoe goed 'bevriend' je bent met die ZZP'er. Ik vind 600 euro extra veel.Jvdb156 schreef: ↑28-01-2018 18:45Ik vraag me af hoe je aan 600 euro komt.
Wij laten op dit moment 2 toiletten en 1 badkamer volledig renoveren.
Materiaal kosten is zo 200meer en het is echt geen 400 meer aan arbeidsloon.
Pff en 2 dagen werkt dan betaal je dus per uur zeker. Vaste prijs maken dag werk is veel.
Arbeidsloon hebben wij voor toilet 750 en regelen wij alle materialen. Dat is dan wel volledig renoveren.