Weet iemand wat voor spin dit is?

26-01-2015 19:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren had ik bezoek van deze spin. Het is bijna zolang als een wattenstafje (met de poten erbij).



https://www.dropbox.com/s ... 01-25%2021.16.03.jpg?dl=0



Ik ben benieuwd of iemand het weet.



UPDATE: Ik heb een mail van Naturalis:







U hebt een foto van een spin opgestuurd naar Naturalis Contact en betrokkene heeft uw bericht naar mij doorgestuurd.

De foto toont een exemplaar van Zoropsis spinimana, waarvoor geen Nederlandse naam bestaat. Als u de naam in Google intypt krijgt u meer informatie over deze soort.





Uit uw bericht kan ik niet opmaken waar u dit exemplaar hebt gezien. Als het in Nederland was - wat ik aanneem - zou ik graag wat meer willen weten. Deze spin komt in het mediterrane gebied en Centraal-Europa voor, van Spanje tot in Rusland. Uit ons land zijn maar een paar waarnemingen bekend en uit de ons omringende landen ook. Blijkbaar rukt deze soort naar het noorden op, mogelijk ten gevolge van klimaatsverandering. Wij houden dit soort waarnemingen bij om vast te kunnen leggen hoe deze uitbreiding verloopt. Graag zou ik daarom wille horen op welke datum u de waarneming heeft gedaan en waar deze plaatsvond.

Een volgende vraag is of dit dier al bij u in de omgeving voorkomt - dus of er meer exemplaren zijn en de soort zich daar heeft gevestigd - of dat het dier is meegekomen met een transport, bijv. in bagage na een reis naar het zuiden. Is dat mogelijk? Op die manier komen soorten vaak naar ons land, als eenling, maar als er meer zijn kunnen ze zich ook gaan voortplanten. Ik hoor dus graag iets meer van de omstandigheden.





Mogelijk is de spin nog bij u in huis?





Bij voorbaat dank.









Ik heb een pakketje ongeveer twee weken geleden uit Spanje ontvangen. De kans bestaat dus dat de spin in de doos zat.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 27 januari 2015 @ 21:48:

[...]





Nu wil iedereen een Zoropsis! Nou, nee hoor
Stressed is just desserts spelled backwards
Brrrrr ik ben zo blij dat ik 2 katten en een echtgenoot tussen mij en spin kan zetten als er ooit zo'n moordlustig monster mijn huis invaseert



Helaas zijn mijn katten bepaald geen stoere spinnenvreters; laatst zat er zo'n vadsige dikke spin met zo'n lijf als een rond balletje als souvenir uit de bossige omgeving waar mijn schoonvader woont (het heeft een REDEN dat ik graag in stadsappartementen woon ) in de tas en ik gooide mijn ene kat erop af en die rende met de staart tussen de pootjes weg en kwam 2 dagen niet meer in de slaapkamer. Wat een held
Alle reacties Link kopieren
Geweldig topic dit!

Ik volgde het op de voet met jullie mee.

Schattigheid had het goed

De reactie van naturalis was ook heel mooi.



Leuk dat jij het ons nog heb laten weten Heksie

En zoals al eerder gemeld; als het beesie een naampie heeft wordt het al minder eng, Fluffie



Misschien kan je 'm vangen met een stukkie [spaanse] kaas

Ik vind jou wel stoer, ik zou geen oog meer dicht doen met Fluffie on the move

OH jij wil 'm terug



Ook een leuke site:

Ed Nieuwenhuis , spinnen van west Europa, ik kan geen link plaatsen dus ff
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, die update. Gefeliciteerd, ik ben een beetje jaloers op je hoor! Toch bijzonder, zo'n beestje in huis ( en dat schrijf ik ECHT zonder ironie).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt. Het was niet bepaald mijn grootste wens, maar ik ben blij dat ik die spin heb gevonden. Jammer dat ik het niet meer kan vinden. Ik had Naturalis blij willen maken.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Wacht maar af. Ze zitten in ploegjes achter de plinten naar je te loeren.
quote:Weide schreef op 28 januari 2015 @ 20:08:

Wacht maar af. Ze zitten in ploegjes achter de plinten naar je te loeren.



Met 8 kraaloogjes per spin.





Alle reacties Link kopieren




Volgens mij ben ik van angst voor spinnen genezen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Wat DOE ik in dit topic?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven