Welke damesfiets?

26-11-2020 15:29 15 berichten
Weet niet of dit de juiste peiler is, maar zoals de titel al verklapt ben ik op zoek naar een damesfiets.
Ik zal hem voornamelijk in het dorp gebruiken om wat kleine boodschappen te doen of naar de winkels te gaan, en wellicht af en toe ook om lekker een rondje door de natuur te fietsen.
Eisen; licht fietsen, ruimte voor wat bagage en met oog op de toekomst eventueel geschikt voor een kinderstoeltje voor en/of achter. Oh en budget zo’n €1000.

Nu zie ik zoveel opties en om nou twintig proefritten te gaan doen lijkt me wat overdreven, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, ga naar de plaatselijke fietsenboer, vertel wat je wensen en je budget is en kijk dan wat hij aanbeveelt, en maak een proefrit. Succes gegarandeerd.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Batavus Mambo. Afgelopen zomer nieuw gekocht, heerlijke fiets!! En ik vond het fijn dat veel kinderzitjes er op en af geklikt kunnen omdat hij een speciale soort bagagedrager heeft hiervoor :)

Jongste is nu 4 dus kan nog lekker achterop met een juniorzitje maar die klik ik er ook zo af en kunnen de fietstassen er weer aan. Heb ook een mandje voorop.
Eens met bojoti. Ga naar een goede fietsenwinkel die maar een paar merken verkoopt. Twintig proefritten maken is helemaal niet nodig, soms is één al genoeg. (Ik kan het weten, ik rijd al 18 jaar op mijn huidige fiets...).
Alle reacties Link kopieren
Een gazelle.
Ik heb nu sinds 3 jaar een batavus mambo maar die bevalt niet zo goed. Fietst zwaar, trapt nu al door en vlekken die er niet afgaan.
Eerder had ik altijd een gazelle en dat beviel goed. Met andere merken geen ervaring.
De hippe fietsen met brede banden fietsen niet lekker.
Ga naar een goede fietsenmaker. Van fietsenwinkel.nl hoor ik slechte verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad even naar een fietsenwinkel gaan waar ze veel keuze hebben en dan proefritjes maken. Er zit echt veel verschil tussen fietsen. Zo heeft mijn dochter een Batavus Diva en ik een Batavus Dinsdag. Als wij samen fietsen, trapt degene op de Diva zich het leplazarus (we wisselen wel eens af) en degene op de Dinsdag trapt superlicht. Op de Diva (die ik sowieso veel mooier vind) kun je spullen kwijt in een krat, wat ik wel handig vind, maar ik heb dan toch liever mijn licht trappende fiets met fietstassen erop. Kortom: er zijn zoveel smaken, probeer er gewoon wat uit en vraag advies in de winkel.
Alle reacties Link kopieren
mariel1989 schreef:
26-11-2020 16:26
Een gazelle.
Ik heb nu sinds 3 jaar een batavus mambo maar die bevalt niet zo goed. Fietst zwaar, trapt nu al door en vlekken die er niet afgaan.
Eerder had ik altijd een gazelle en dat beviel goed. Met andere merken geen ervaring.
De hippe fietsen met brede banden fietsen niet lekker.
Ga naar een goede fietsenmaker. Van fietsenwinkel.nl hoor ik slechte verhalen.
Ik heb op meerdere plekken fietsen geprobeerd en uiteindelijk degene die ik wilde goedkoper besteld bij fietsenwinkel.nl. Prima ervaring mee.
Dank voor de tips! En helder, dat wordt dus gewoon even langsgaan bij een fietsenwinkel :-D
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
26-11-2020 16:47
Ik heb op meerdere plekken fietsen geprobeerd en uiteindelijk degene die ik wilde goedkoper besteld bij fietsenwinkel.nl. Prima ervaring mee.
Jeetje, dat is lullig! Arme winkeliers ...
Ja, flauw, Pamela!
Alle reacties Link kopieren
Weet je het is zo veel handiger bij een fietsenwinkel in de buurt. Ik heb dat ook gedaan hier op het dorp en als er wat is fiets ik effe langs en wordt er gelijk naar gekeken en/of gerepareerd. Vind ik zo fijn!
Niemand is onmisbaar
Ja ik zou dan ook gewoon de fiets die bevalt bij de fietsenwinkel op het dorp kopen, ook met oog op onderhoud. Ben zoiezo geen fan van online winkelen
Alle reacties Link kopieren
Denk er alvast over na of je versnellingen wilt, handremmen, stalen spatborden of van carbon, let erop dat je snoeren door het frame heen gaan in plaats van buiten langs, een naafdynamo voor licht of op batterijen. Investeer in een goed slot en een verzekering als je een fiets koopt voor dat bedrag.

Ik heb zelf een Gazelle die al jaren mee gaat maar na 4 jaar minimaal 100 km per week kreeg hij wel wat kuren met de versnellingen. Dat was nog wel te repareren.

Je zou kunnen kijken of je werkgever een fietsenplan heeft zodat je nog wat belastingvoordeel hebt.
Dat zijn inderdaad goede punten om over na te denken, dankjewel huisduif!

En ik ga inderdaad via werkgever het fietsenplan doen. Ik heb veel verlofuren over en heb toch een nieuwe fiets nodig, waar ik anders nooit zo’n groot bedrag aan uit zou geven, maar ik nu eindelijk eens voor een goede kan kijken.
Moet nog wel even kijken of accessoires ook mee mogen in het fietsenplan, zoals fietstassen en een goed slot.
Alle reacties Link kopieren
laatmetbijnaalles schreef:
26-11-2020 17:17
Jeetje, dat is lullig! Arme winkeliers ...
Ja, jammer dan. Het scheelde een hoop geld. We hebben trouwens een paar jaar geleden 3 fietsen tegelijk gekocht bij de lokale fietsenwinkel, dus die hebben we al gesponsord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven