Welke haagplanten zijn mooi?

23-10-2020 23:40 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn van onze nu nog puinhoop een tuin aan het maken en willen rondom de tuin schutting afwisselen met hagen. Het liefst bladhoudend in de winter en iets wat we rond de 1,80 (schuttinghoogte) ook kunnen blijven snoeien als het die hoogte heeft bereikt.

Het lijkt me leuk om verschillende kleuren en soorten te hebben, eventueel door elkaar of op stukken los van elkaar.

Ook in de voortuin zoeken we nog een mooi hegje als tuingrens, deze niet zo hoog uiteraard.

Ik heb nog nooit een tuin aangelegd en bijzonder weinig verstand van planten, dus tips en pareltjes uit eigen tuin van harte welkom!
Laurier. Blijft groen en groeit hard. Mijn heg is ruim 2,5 meter hoog (als het niet 3 is op sommige plaatsen) Als het eenmaal goed geworteld is kan het prima tegen hete droge zomers.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, wat een snelle reactie! Snel groeiend is ook wel een voordeel, des te eerder we wat privacy terugwinnen. Is de haag ook heel breed of kan je dit smal houden door te snoeien?
waterjuffer83 wijzigde dit bericht op 23-10-2020 23:43
0.28% gewijzigd
Haagbeuk, meidoorn
Olijfwilg vind ik mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ligusterhaag.
Wij hebben een vuurdoorn. Echt een blikvanger met felgekleurde bessen.
Snelgroeiend klinkt fijn, maar is wel veel werk, 2x per jaar snoeien als het eenmaal op hoogte is. Ik zou liever planten kopen die al aardig op hoogte zijn ipv lelijke snelgroeiende conifeer of klimop.
Alle reacties Link kopieren
Taxus, coniferen.
Alle reacties Link kopieren
Ik google meteen voor een indruk, de rode haagbeuk is wel erg mooi ja. Meidoorn ook, maar misschien niet zo handig met nog kleine kinderen i.v.m. de stekels (hoewel dit na een paar prikken ook wel snel afgeleerd zal zijn om eraan te zitten)
Bij mij is de haag wel redelijk breed (ca 80 cm denk ik), maar wellicht kun je 'm ook smaller houden als je vroeg begint met snoeien. Hij is in elk geval goed privacygevend. Zou hem wel zeker hoger laten worden dan 1.80, dat is nog erg laag vind ik.
Een beuk verliest blad en heeft dus geen privacy tot pakweg april.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-10-2020 23:48
Snelgroeiend klinkt fijn, maar is wel veel werk, 2x per jaar snoeien als het eenmaal op hoogte is. Ik zou liever planten kopen die al aardig op hoogte zijn ipv lelijke snelgroeiende conifeer of klimop.
Goed punt! Klimop wil ik ook liever niet, vind ik ook niet zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een glansmispel gekocht. Ik kan je er nog niet veel over vertellen, want we hebben 'm net een week, maar de plaatjes zijn mooi. (vind ik)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-10-2020 23:49
Een beuk verliest blad en heeft dus geen privacy tot pakweg april.
Volgens mij zit er verschil tussen de haagbeuk en beukhaag qua bladverlies,al zou ik even niet weten hoe om het is. Ik :heart: meidoorn.
redbulletje schreef:
23-10-2020 23:49
Een beuk verliest blad en heeft dus geen privacy tot pakweg april.
Ligt eraan. Haagbeuk verliest wel blad, maar beukenhaag doet dat niet. Daar kleuren alleen de bladeren van, maar verliezen doet hij niet. Heeft dus geen effect op privacy.
Meidoorn zou ik niet als haag doen vanwege de stekels. Ze ruiken wel heel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vuurdoorn en laurier. Ik vind zelf de vuurdoorn mooier, omdat je ieder seizoen tegen iets anders aan kijkt. De laurier groeit sneller en is ook wat dichter, maar vind hem wel wat saai dus ik ben blij dat we beiden hebben. Onze buren hebben een haagbeuk, mooi in de zomer maar geen blad in de winter.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
defyinggravity schreef:
23-10-2020 23:52
Ligt eraan. Haagbeuk verliest wel blad, maar beukenhaag doet dat niet. Daar kleuren alleen de bladeren van, maar verliezen doet hij niet. Heeft dus geen effect op privacy.
Bladeren die kleuren, die vallen er af toch?
redbulletje schreef:
23-10-2020 23:53
Meidoorn zou ik niet als haag doen vanwege de stekels. Ze ruiken wel heel lekker!
De vuurdoorn dan ook niet om die reden. Die stekels zijn echt venijnig.


Aan de andere kant van de tuin hebben we schuttingen staan die helemaal volgroeien met allerlei klimplanten, groenblijvende en zomerbloeiers door elkaar. Eén groot kleurenfeest is dat bijna het hele jaar door. Veel leuker nog dan een haag vind ik.
redbulletje schreef:
23-10-2020 23:54
Bladeren die kleuren, die vallen er af toch?
Dat is alleen heel kort in het voorjaar, echt binnen een week is het bruine blad dan vervangen door groene of rode bladeren. Voor de rest is hij groen/rood en heeft hij in de herfst en winter bruine bladeren.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
23-10-2020 23:46
Wij hebben een ligusterhaag.
Is dat een optie als lage haag in de voortuin? Hij ziet er bekend uit in ieder geval, mooi groen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-10-2020 23:54
Bladeren die kleuren, die vallen er af toch?
Niet van de beukenhaag (Fagus). In het voorjaar heb je dan veel rommel in je tuin.
redbulletje schreef:
23-10-2020 23:54
Bladeren die kleuren, die vallen er af toch?

Ja maar bij een beukenhaag pas als de nieuwe blaadjes komen, dus in het voorjaar. Ik vind het niet mooi, de hele winter die bruine blaadjes. Bovendien zijn de blaadjes klein en heb je ze niet zomaar opgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
Een haag zodat er elke keer wat bloeit
Zoals een forsythia een ribes met een sneeuwbes, een jasmijn
Zo kun je elke maand wel iets laten bloeien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven