Welke (hoge) beplanting?

28-05-2023 21:18 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag Viva’s,

We hebben een ruime tuin, echter grenst deze aan de buren en is het 1 grote open vlakte. Het is 1 groot grasveld en de buren hebben we volop in het zicht.

Aardige mensen, maar ik wil de boel wat dichter maken met beplanting zodat we niet alles meer van elkaar zien. Ik wil geen strakke haag, maar ik zat meer te denken aan bosschage van verschillende planten/lage bomen. Hoeft niet overal even hoog, mag een beetje speels worden.

Het mag in de winter wel iets minder vol zijn dan in de zomer, maar ik zou wel (flink) wat winterblad willen hebben, zodat het in de winter niet alleen wat kale takken zijn en je alsnog alles ziet. En liever niet te breed, zodat ik niet meters tuin kwijt ben. Snoeien en onderhoud uiteraard geen probleem.

Hebben jullie suggesties welke beplanting ik kan gebruiken?

Edit: helemaal vergeten te melden dat we honden en jonge kinderen hebben. Dus liever niet giftig/besjes ect :)
desayuno wijzigde dit bericht op 28-05-2023 21:38
6.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Riet/ Grassen/ bamboe? Nadeel is wel dat je die eens per jaar moet snoeien, dan heb je inkijk, maar het groeit snel.
Oldschool conifeer?
Laurier.
Maar wat willen je buren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wintergroene magnoliastruik?
Wat dacht je van een mooie gemengde haag? Je kunt bijvoorbeeld een haag samenstellen van gele kornoelje, seringen, boerenjasmijn, Chinees klokje, spierstruik, Weigela of vlinderstruik. Dit is een bloeiende haag en dus niet wintergroen, maar dit soort planten worden wel hoog en bieden sowieso in de zomer veel privacy. En een fantastisch uitzicht op je tuin :)

Als je veel ruimte hebt kun je ook voor een soort landschapshaag/boerenhaag gaan met meidoorn, krentenboom, gele kornoelje, haagbeuk (geen beukenhaag, daar kom ik straks nog op).

En als je toch haagplanten neer gaat zetten is het ook wel leuk om wat rekening te houden met de biodiversiteit en vogels/vlinders/bijen. Vlinderstruik, spierstruik en de Ribes King Edward zijn daar echt supergeschikt voor.

Als je een wintergroene hoge haag wilt, krijg je vaak sowieso een wat strakker uiterlijk. Of je moet een gemengde coniferenhaag nemen, maar dat vind ik altijd heel erg 70's, je moet ervan houden. Een strakke Taxushaag vind ik trouwens zelf altijd wel mooi, of een haag van Japanse hulst/Ilex crenata (buxusvervanger). Ook mooi om een paar losse struiken te planten en in mooie vormen te snoeien, haha.

Een andere optie is misschien liguster, ook erg 70's (en saai) maar wel (semi) wintergroen. Of gewoon een beukenhaag, die is bladhoudend maar het blad wordt in de herfst en vroege winter bruin. Hij verliest wel een deel van zijn blad, maar wordt nooit helemaal kaal. Ik vind een beukenhaag zelf heel romantisch, vooral die met rood blad. Maar ook daar moet je van houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
JeBestie schreef:
28-05-2023 21:28
Laurier.
Maar wat willen je buren?
Er komt een hekwerk (1 meter hoog) op de erfgrens, ik zorg dat ik daar ruim binnen blijf. En verder vinden de buren alles prima, ze zijn alleen oud en hebben zelf geen zin om te beplanten. Zij houden het dus alleen bij ons gezamenlijke hek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leibomen? Olijfberk of bv Red Robin zijn wintergroen, wel een jaarlijkse snoeibeurt nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha wat slecht, ik check de liguster. Leuke plant maar giftige besjes…helemaal geen rekening gehouden met giftigheid van sommige planten. We hebben honden en jonge kinderen, dus niet al te giftig is ook wel handig :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijnspar ?
Niet geschoten is altijd mis
Hoe breed mag het geheel zijn?
Een bossage is per definitie wat breder dan een gesnoeide haag. Een gemengde haag is heel mooi, maar meestal niet wintergroen.
Als wintergroen een eis is, dan zijn klimop, hulst en liguster een optie. Ik ben zelf wel een fan van liguster, hadden we in onze vorige tuin. Als je wat lui snoeit gaat hij ook bloeien en vogels (mussen) zijn er dol op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloeiende liguster ruikt net zo lekker als seringen. :daisy:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.haagplantenkopen.be/bladhou ... anten.html

En klimop tegen jullie hekwerk?
Desayuno schreef:
28-05-2023 21:40
Haha wat slecht, ik check de liguster. Leuke plant maar giftige besjes…helemaal geen rekening gehouden met giftigheid van sommige planten. We hebben honden en jonge kinderen, dus niet al te giftig is ook wel handig :-D
Als je flink snoeit krijg je geen bloemen en dus ook bessen.
Veel wintergroene haagplanten zijn giftig trouwens. Als wintergroen geen eis is, wordt de keuze een stuk groter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Camelia, hulst, rhodondendron of laurier voor wat wintergroens.
Leifruit, sering, boerenjasmijn, magnolia, vlier, vlinderstruik, ijzerhard, cosmea, klimrozen, Lathyrus.

Geen idee hoe het met de giftigheid van deze planten zit (met name voor honden). Mijn peuter van 2 weet echter precies wat onkruid is en wat hij op mag eten uit de tuin, niet dat ie alleen is in de voortuin (waar een paar giftige planten staan). Ik als kind wist met 3 jaar precies waarom ik de rode bessen aan de hoge struik niet mocht eten, en heb het ook nooit gedaan.

Het meeste in onze tuin is gebaat bij 1 tot 3 snoeibeurten per jaar. Wekelijks maaien en wieden.

Klimop is een echte woekeraar en ik zou er niet blij van worden als iemand dat bij mijn tuin grenst plant. Idem voor bamboe en Japans duizendknoop. We hebben een dikke 10 jaar gevochten met de tuinplanten van de vorige bewoner.. naast wat maagdenpalm hadden we zevenblad, akkerwinde, brandnetels, paardenstaarten, fijnstraal, gehoornde klaverzuring, paardenbloemen, bamboe, Japans duizendknoop en kweekgras, verder stonden er geen planten in de tuin.

Een volledig dicht scherm aan planten hoeft misschien niet eens, als je in het midden 2 of 3 wintergroene dingen zet en aan de zijkanten wat dingen die snel in het blad zitten. Zodra het zicht niet meer vrij is moet je gaan turen om iets te zien door de gaatjes. Zeker als je een langere tuin hebt(meter of 15) en je niet met je neus in de planten staat.
Desayuno schreef:
28-05-2023 21:34
Er komt een hekwerk (1 meter hoog) op de erfgrens, ik zorg dat ik daar ruim binnen blijf. En verder vinden de buren alles prima, ze zijn alleen oud en hebben zelf geen zin om te beplanten. Zij houden het dus alleen bij ons gezamenlijke hek.
Mag dat geen 1,5 meter zijn? 1 meter is echt net niks toch?
Of liever nog 2 meter, en dan zou ik naast wat groene haag achtingen ook leuke planten doen die ook aan de kant van de buren wat bloemen geven?
Fijn dat zij niet moeilijk doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je buren al ouder zijn, zou ik voor een hoger hek gaan, je weet nooit wat voor buren je in de plaats krijgt. Ik heb oa klimop, de hond eet er nooit van, van de haagbeuk plukt hij wel eens een takje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi juist om geen hoog hek te plaatsen maar struweel, zoals Vanityfair voorstelde. Elke paar weken is er weer iets anders moois te zien en de vogels en egels gaan je dankbaar zijn.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
onderdepalmboom schreef:
28-05-2023 23:18
Als je buren al ouder zijn, zou ik voor een hoger hek gaan, je weet nooit wat voor buren je in de plaats krijgt. Ik heb oa klimop, de hond eet er nooit van, van de haagbeuk plukt hij wel eens een takje.
Dit is een hele goede tip. Al zou je dan een groter deel van de kosten voor je rekening moeten nemen eventueel.

Mijn tips voor beplanting: vlinderstruik (niet wintergroen en 1x per jaar een beetje terugsnoeien), glansmispel (red Robin, wintergroen), Rhododendron (er zijn soorten die wintergroen blijven), laurierkers (wel wat snoeiwerk tenzij je ‘m 2 meter wil laten worden)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlier, boerenjasmijn, kerria (al dijt die wel erg uit), deutzia, ribes. De kornoelje heeft in de winter prachtige, gekleurde takken
Ik vind hier dingen van.
Wat dacht je van olijfwilg, TO? Die hebben eetbare besjes, leuk voor de vogels en om jam mee te maken :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet wel in de gaten houden dat inbrekers heel veel houden van dicht en hoog struikgewas voor de achterdeur.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt verder af van de locatie. Welk deel van het land, de positie t.o.v. de zon, gebouwen in de omgeving die aan de horizon opdoemen enz.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Taxus

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven