welke lamp(lichtbol) in lamp?

04-08-2010 00:09 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

ik heb een klemlamp voor op m'n bed en nu moet er een nieuwe lamp (lichtbol?) in..en ik heb geen idee of ik het goed doe..

Op de lichtbol staat 240 volt en 7 watt en op de lamp staat max 40 watt en 230 volt..

(wel allebei kleine fitting offcourse)

Ontploft ie als ik hem erin doe..of kan dit gewoon?

En weet dan iemand ook toevallig wat r50 betekent want dat staat ook nog op de lamp
weet niemand dit?

Ik wil zo graag nog even lezen in bed
Nah gewoon proberen? Als hij ploft doet de lamp het niet meer als hij niet ploft kan je lezen. Of is dit té makkelijk gedacht?
Zolang het max. aantal watt op de lamp hóger is als het max aantal watt op de bol, kan het gewoon.
Iets anders
quote:Enneaaa schreef op 04 augustus 2010 @ 00:32:

Nah gewoon proberen? Als hij ploft doet de lamp het niet meer als hij niet ploft kan je lezen. Of is dit té makkelijk gedacht?

Prikker, valt dat niet te googelen?
@ enneaaa jaaa dit is iets te makkelijk gedacht,het is namelijk een lichtbol uit een lamp in de huiskamer maar had ff zin om in bed te lezen :-)

maar ga dan inderdaad af op babs die zegt dat het kan..dacht het zelf ook maar door die Volt raakte ik in de war en op google niks te vinden..(ben mobiel op dit moment dus zoeken lukt niet zo goed)

alsnog bedankt!
Hier heb je iets te lezen.

Wiki elektrische spanning
quote:prikker schreef op 04 augustus 2010 @ 00:46:

@ enneaaa jaaa dit is iets te makkelijk gedacht,het is namelijk een lichtbol uit een lamp in de huiskamer maar had ff zin om in bed te lezen :-)

maar ga dan inderdaad af op babs die zegt dat het kan..dacht het zelf ook maar door die Volt raakte ik in de war en op google niks te vinden..(ben mobiel op dit moment dus zoeken lukt niet zo goed)

alsnog bedankt!Begrijp ik het goed dat de lamp een hoger voltage heeft dan het armatuur?
ja inderdaad..

Op het armatuur staat 230 volt en op de lamp staat 240 volt...
quote:Aubrey schreef op 04 augustus 2010 @ 00:49:

[...]

Begrijp ik het goed dat de lamp een hoger voltage heeft dan het armatuur?240 of 230 volt maakt niets uit hoor, in consumentenelectronica niet iig. Het Nederlandse electriciteitsnet is 220 volt. Heb je dus wat ruimte om een piekspanning op te vangen
Iets anders
Is het niet een gevalletje spaarlamp (die gloeilamp dus) vs oude aanduiding op het armatuur?

Je moet dus weten of een 7 watt spaarlamp vergelijkbaar is met een 40 watt gewone gloeilamp.

Of kan het sowieso omdat 7 < 40? Ik weet dat je in een armatuur met max 40 watt lampen mag draaien allerlei wattage als het maar niet meer is dan 40. Maar dat was in de gewone gloeilampentijd. Weet niet of dat 1 op 1 geldt voor spaarlampen.

Mijn VWO-natuurkunde zegt wel dat het kan. En er ontploft natuurlijk niks.
vreemd..2 keer zelfde gepost :p

maar in ieder geval klopt het dat het een spaarlamp is vs oudere lamp..(niet heel oud ikea modelletje)

en dat ontploffen zei ik omdat de laatste lamp die erin zat eruit is gevlogen (alleen het glas gedeelte, fitting zat er nog wel in) en die vloog vlak langs m'n gezicht haha
quote:prikker schreef op 04 augustus 2010 @ 00:53:

ja inderdaad..

Op het armatuur staat 230 volt en op de lamp staat 240 volt...

Dat is dus geen probleem, zoals Babsjuh al zegt.

Het gaat om het wattage. Armatuur mag maximaal 40 watt, lamp is 7 watt, 7 is minder dan 40, ergo: het kan
quote:Babsjuh schreef op 04 augustus 2010 @ 00:52:

[...]

240 of 230 volt maakt niets uit hoor, in consumentenelectronica niet iig. Het Nederlandse electriciteitsnet is 220 volt. Heb je dus wat ruimte om een piekspanning op te vangen

Je hebt helemaal gelijk, het ligt aan het net.

* schudt hoofd, dat die kennis niet paraat was *
ok bedankt iedereen!

Eindelijk lekker lezen haha

Trusten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven