Welke plantjes voor het raam ?

20-09-2010 14:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu zo'n 3 jaar deze plantjes in een pot staan voor het voorraam van mijn appartementje.

Zoals je hieronder ziet is de linker nog op en top en de rechter ziet er troosteloos uit. (die zag er ooit wel net zo uit als de linker maar door denk ik eens te weinig water zijn de wortels los komen te zitten en er uit gevallen en heb ze weggegooid dit is het restant wat er van over is )

Het staat zo zielig en troosteloos dat ik besloten heb om 2 nieuwe kamerplantjes te kopen maar ik heb geen idee welke leuk zouden staan voor het raam. De ene die nog goed is verpot ik wel in een andere pot en geef ik een ander plaatsje in huis. De helemaal troosteloos geval gaat maar in de vuilnisbak.

Ik heb zomers van 14uur t/m 20uur volle zon aan de voorkant , dus tegen zonlicht moeten ze kunnen. Wil ze t liefst niet te vaak water hoeven te geven (maar goed 2x in de week moet geen probleem zijn)

Hoeft niet persee alleen maar een groene plant zijn , iets met een mooie bloem is niet erg. (geen geranium in iedergeval)

Ideetjes zijn van harte welkom
Joh, loop een willekeurig tuincentrum in en zie daar 100 verschillende planten. Kies gewoon iets wat je leuk lijkt, klaar
van die vetplantjes, staan bij de intratuin schappen vol van en blijven bij mij erg goed ( en ik ben echt een draak met planten)

Als ik trouwens naar je formaat raam kijk zou het ook mooi zijn om een wat hogere pot te kiezen..rechthoekig en dan de sanserveria cylindrica erin of een vet-plantje wat een beetje over de rand van de pot heen gaat groeien.

ook leuk zijn van die "happy bean" plantjes..soort van kleine boontjes..heb ik ook en blijven heel erg mooi.
Ik heb van die vrolijke sierpepertjes. Die zijn wel heel kleurrijk en hebben niet zoveel onderhoud nodig. Bij mij staan ze ook een groot gedeelte van de dag in de zon maar daar lijken ze geen probleem mee te hebben. Andere tip in misschien iets van een vetplant of een cactusachtige. Die kunnen goed tegen de zon en zijn makkelijk in het onderhoud.

Verder heb ik ook nog een palmboompje maar dat is niet echt voor op de vensterbank denk ik.
Als je weleens bij die grote landelijke tuin- en plantenwinkel gaat kijken zie je dat er verschillende secties zijn voor verschillende soorten licht. Hier komt ook urenlang velle zon naar binnen en er zijn helaas maar weinig planten die dat aankunnen. Dus kijk goed op die speciale sectie en kies er 1 uit die je het mooiste vindt.
Nou die sanseveria of iets wat er op lijkt heb ik al aan de achterkant staan.

Maar die groeien zo wild naar de zijkanten dat ik ze nu met touwtjes bij elkaar moet houden

quote:ukkie1 schreef op 20 september 2010 @ 14:47:

Joh, loop een willekeurig tuincentrum in en zie daar 100 verschillende planten. Kies gewoon iets wat je leuk lijkt, klaar

Om er dan thuis na een tijdje achter te komen dat die leuke plant niet tegen volle zon kan...

Kijk ook even op de kaartjes bij de planten, daar staat altijd op of ze wel/niet in de zon mogen staan e.d.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Die Sanseveria zou van mij weg mogen. Nog twee takken erbij en hij lijkt op een reusachtige soort spin, niet erg sympathiek...

Dus het lijkt erop dat je 3 nieuwe planten nodig hebt.
Vind de happy bean een leuke plant, van het merk Amigo. Die hebben nog meer leuke planten. Meeste kunnen achter het raam in de volle zon.

Heb er een aantal staan en ze doen het super.

Geen reclame, vind het echt super leuke planten.

Guinevieve.. haha dat zeg je heel mooi over die sanseveria.. Die heb ik nog maar 4 maanden in huis staan. En was zo klein als t middelste takje.. In 4 maanden dus zo enorm gegroeid dat ie dus meer op een spin begint te lijken dan eh een leuke plant voor het raam..

Happy bean ziet er grappig uit ..
Eerlijk gezegd vind ik het zo'n suffige trend dat het altijd maar dezelfde twee plantjes en potjes moeten zijn tegenwoordig. Een vensterbank met wat meer variatie is toch veel leuker? En ga je nu het goede plantje weggooien omdat er twee nieuwe plantjes moeten komen? Doe eens gek en koop gewoon één nieuwe plant!

Ook vind ik dat geraniums schandalig ondergewaardeerd worden. Ik heb zelf hele leuke geraniums die het hele jaar bloeien. Moet er wel bijzeggen dat ik ze nooit in de winkel ben tegengekomen. Mijn geraniums komen voort uit een stekje van wel veertig jaar geleden. (overigens zijn geraniums niet goed bestand tegen urenlang felle zon)
@zespri, mijn sanseveria zier er anders uit..niet zo spinnig :-)

nog maar 4 maanden? huh?...ik heb dan denk ik een mini gekocht ofzo.

@pipoo, zit wel wat in maar vanwege mijn enorme dwangmatigheid als het aankomt op 2 vandezelfdedingen doe ik het toch maar anders zou ik me alleen maar storen.

en geraniums zijn idd best leuk, ik vind een hoop ouderwetse plantjes leuk
@Riekie: Het komt op mij niet zozeer over als een dwangmatige handeling (in de zin van een neurotisch trekje ). Maar meer als een 'ik-doe-het-zoals-het-hoort-want-anders-denken-de-buren-er-nog-iets-van'-handeling. Dat vind ik nou zo jammer aan deze trend. Volgens mij komt het namelijk echt door de angst voor wat de buren erover zullen zeggen. Let maar op; je ziet deze trend altijd veel voorkomen in bepaalde straten. Als je het ziet, zie je het altijd vaker in dezelfde straat. In sommige straten zie je alleen maar twee dezelfde planten op de vensterbanken, in andere straten zie je meer variatie...
oh help doe ik dan ook mee aan de trent haha.

Nou jah beter leuk na ge aapt dan een kale venster bank

en ps ik heb het hele jaar al kerst verlichting voor de ruiten staan van die houten bollen met lampies..

Zo leuk vindt ik die...

En een grote kandelaar met 3 kaarsen .. Hmmm misschien dan toch niet zo standaard
Ik vind ene kale vensterbank ook niets aan, maar zet er dan gewoon verschillende planten neer
Ik woon in een appartementje heb maar 2 grote ramen 1 voor en dus 1 achter in mijn doorzon woonkamer.

Wanneer ik die helemaal vol zet met planten komt dat volgens mij niet ten goede qua lichtinval , ruimte e.d van mijn woonkamer.

Buren wat die vinden van mijn vensterbank zal mij echt aan mijn k.t roesten.Bovendien woon ik 2 hoog niemand die daar op planten in de vensterbank let. Ik heb een hondje die graag naar buiten mag loeren , wanneer ik t vol heb staan met planten op de vensterbank kan hond niets zien of hij gooit ze van de vensterbank af. Verder heb ik 2 lampjes staan op de vensterbank en aantal waxinelichtjes.

Geranium heb ik buiten op balkon net als de fuschia , wil ze daarom niet binnen hebben.

De lepelplant vind ik ook een leuk plantje , iemand een idee of die tegen veel zonlicht kan ?

Ik ga mijn sanseveria nog niet weggooien , misschien kan ik een paar stengels afknippen ? Iemand enig idee of dit mogelijk is of gaat de hele plant dan dood ?
quote:Pipoo schreef op 20 september 2010 @ 16:13:

Ik vind ene kale vensterbank ook niets aan, maar zet er dan gewoon verschillende planten neer

Oh en daar had ik nog niet eens aangedacht dat er ook wel 2 versch. plantjes kunnen staan. Gooi ik er gewoon 1 weg en haal ik voor die andere pot die happy bean vind ze er nl wel grappig uit zien. En passen ook wel aardig bij de plant die er al staat.

Ik denk dat wanneer ik er bv een grote plant naast zet dat niet erg mooi uitziet..
quote:Zespri79 schreef op 20 september 2010 @ 16:22:

[...]

Oh en daar had ik nog niet eens aangedacht dat er ook wel 2 versch. plantjes kunnen staan. Gooi ik er gewoon 1 weg en haal ik voor die andere pot die happy bean vind ze er nl wel grappig uit zien. En passen ook wel aardig bij de plant die er al staat.

Ik denk dat wanneer ik er bv een grote plant naast zet dat niet erg mooi uitziet..Yes! ik heb wat bereikt!
En ik heb bij de sanseveria de sprieten die t verst weg waren gegroeid maar afgesneden.. Ik zie wel of de plant t overleefd
Ik koop meestal voor een paar euro wegwerpplanten,meestal aanbieding, niet goed meer dan de kliko in. een bos bloemen is duurder of even duur en die staat ook maar n week
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Zespri79 schreef op 20 september 2010 @ 18:03:

En ik heb bij de sanseveria de sprieten die t verst weg waren gegroeid maar afgesneden.. Ik zie wel of de plant t overleefdJe moet er heel wat voor doen, wil n sanseveria niet overleven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb je aan orchideeen gedacht? super makkelijk en staat ook nog heel vrolijk!
ik heb al jaren een citroen garanium... geweldige plant kan weken zonder water en volle zon en als ie te groot is knip ik em bijen stek ik die stukken weer, maak ik er ook nog anderen mee blij.

Verder heb ik verschillende planten staan in verschillende potten bij de kringloop weg. Alleen moet de kleur iets met blauw zijn, staat best gezellig. Allemaal tegen de inkijk vd buren op de begane grond zonder voortuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven