Werk, sport en huishouden combineren?

28-11-2018 12:30 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen andere dit?
Ik werk in de horeca. Dus heel onregelmatig. Nu vind ik het dus moelijk om alles de combineren.
Wil 1x per week naar de sportschool en de overige dagen wandelen.
Dan wil ik ook nog regelmatig met vrienden en familie afspreken. Hierdoor schiet regelmatig mijn huishouden erbij in. Wat ik dus jammer vind. Of het bewegen schiet er bij in.
Zou het graag opgeruimd en schoon willen hebben.
Geld voor hulp heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Opruimen doe ik door het niet op te laten stapelen. Vaat meteen in de vaatwasser, vieze was meteen in de wasmand. Wasmand vol? Machine aan. Vooruit plannen wat ik wil eten en zo proberen om niet te vaak naar de winkel te moeten. Oud papier meteen in de papierbak enz enz. Verder hou ik het bij, als ik zie dat het nodig is poets ik het. Dus niet op maandag heel de bovenverdieping, maar als ik zie dat de wastafel niet schoon is tussendoor even uitschuren. Toilet voor het slapen gaan even uitsoppen enz enz. En soms de boel de boel laten omdat ik er op dat moment voor kies om iets leuks te doen, of omdat ik moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nog een dreumes rondlopen en woon in een klushuis waar we nog wel wat werk hebben. Soms betekend dat keuzes maken, dingen combineren, de wekker eerder zetten om een stukje te lopen of accepteren dat niet alles in 1 dag past.

Je kan er ook voor kiezen bewust naar je werk te wandelen bijvoorbeeld en zo dingen te combineren.
Alle reacties Link kopieren
En idd wat oh happy day zegt, dingen bijhouden ipv alles in 1x willen.
Alle reacties Link kopieren
Volgende week heb ik lekker vrij. Had gedacht om dan de grote schoonmaak te houden. Gelukkig is mijn huis klein. Dus het moet lukken om veel gedaan te krijgen.
Maar dan bijhouden zou een goede zij.
Daar heb ik dus wat moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
rooske88 schreef:
28-11-2018 12:46
Volgende week heb ik lekker vrij. Had gedacht om dan de grote schoonmaak te houden. Gelukkig is mijn huis klein. Dus het moet lukken om veel gedaan te krijgen.
Maar dan bijhouden zou een goede zij.
Daar heb ik dus wat moeite mee.
Strak plan! En dan kun je ook een planner kopen en noteren wat je elke dag even doet.
Alle reacties Link kopieren
Robotstofzuiger :)
Een zebra is geen paard met strepen
Ik werk ook onregelmatig (residentiële Jeugdzorg). Ik hou mijn huishouden tussendoor een beetje bij. Maar 1 ochtend per week hou ik toch echt vrij om alles op te ruimen en schoon te maken. Ik voel me het fijnst als mijn huis “perfect” netjes en fris is. Dus trek ik daar gewoon tijd voor uit. Verder zwem ik 1x per week 2 uurtjes en verder loop en fiets ik veel. Vind het prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Maak een rooster voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Bijhouden, de boel niet laten verslonsen en zorgen dat alle spullen een vast plekje hebben. Echt, da's de gouden tip!

Dat betekent voor mij dus wel iedere dag iets extra's doen. Af en toe tijdens douchen de badkamer doen, tijdens tandenpoetsen de wastafel even goed schoonmaken, tijdens koken de achterwand van de keuken doen enz enz enz. Natuurlijk helpen man en kinderen ook mee om de boel wat leefbaar te houden, maar hun lat ligt wat lager dan de mijne, hahaha.

Bij mij zijn de sociale contacten behoorlijk gekrompen. Daar heb ik bijna geen tijd voor. Jammer, maar ik vind het niet erg dat we nu nog maar een paar écht goede vrienden hebben. Dat heeft ook wel wat. Het kaf scheidt van het koren, zeg maar.

Als sport is hardlopen, wandelen of fietsen ofzo handig. In ieder geval iets wat je op een moment kunt doen dat het jóu uitkomt.

Oh ja, en voor strijken en was ophangen heb ik ook geen tijd. Jammer van drogergebruik, maar het ís niet anders.

WIj drogen trouwens allemaal de badkamer goed uit als we gedouched hebben; dit scheelt ook heel erg veel schrobwerk om kalk weer te verwijderen. De kids doen het zonder mopperen; ze weten niet beter.
Alle reacties Link kopieren
rooske88 schreef:
28-11-2018 12:46
Volgende week heb ik lekker vrij. Had gedacht om dan de grote schoonmaak te houden. Gelukkig is mijn huis klein. Dus het moet lukken om veel gedaan te krijgen.
Maar dan bijhouden zou een goede zij.
Daar heb ik dus wat moeite mee.
Goed idee! Een grote schoonmaak helpt vaak goed om daarna het bijhouden makkelijker te maken, omdat je dingen ordent en logisch opbergt.

Dingen die mij verder helpen (fulltime baan, kinderen en run samen met man & schoonmaakster het huishouden):
- beddengoed en handdoeken in dezelfde kleur > in dezelfde was
- dingen die ik gebruik meteen opbergen/weer schoonmaken
- planning maken voor eten en altijd genoeg in huis hebben voor 1/2 makkelijke maaltijden (zoals een pasta puttanesca ofzo) zodat ik nooit zonder eten zit.
- voor twee dagen koken, en dan op dag 2 tijd overhouden voor iets anders
- op de fiets naar mn werk, scheelt weer naar de sportschool
- toen ik geen schoonmaakster en kinderen had: standaard 1 dagdeel (vaak zaterdagochtend) inplannen voor huishouden. Ik ruimde dan op, zette was aan, veegde, stofzuigde en dweilde, en ging als de vloer nat was boodschappen doen. Kwam dan na een paar uur terug in een schoon huis, hing de was op, bereidde wat eten voor en was vanaf 12.00 uur lekker vrij en aan het relaxen.
Overdag, voordat ik naar mijn werk ga. Ik sta dan wel al om 7 uur op.
Als je tot 11 uur bijv in bed ligt dan heb je al minder tijd.
Alle reacties Link kopieren
Noteren is ook een goede, ga ik doen.
Robotstofzuiger klinkt ook goed. Zijn die stil? Ik woon in een heel gehorig huis. Zou wel fijn zijn als het dan een (redelijk) stille is...

Schaam, schaam. Mijn kasten zijn ook altijd een troep. Krijg dat nooit goed in gedeelt. Daar nog tips voor?
Alleen mijn keukenkastjes zijn netjes
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
28-11-2018 13:26
Overdag, voordat ik naar mijn werk ga. Ik sta dan wel al om 7 uur op.
Als je tot 11 uur bijv in bed ligt dan heb je al minder tijd.

Op vrije dagen slaap ik beperkt uit, je hebt dan gewoon meer aan je dag.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
rooske88 schreef:
28-11-2018 13:39
Noteren is ook een goede, ga ik doen.
Robotstofzuiger klinkt ook goed. Zijn die stil? Ik woon in een heel gehorig huis. Zou wel fijn zijn als het dan een (redelijk) stille is...

Schaam, schaam. Mijn kasten zijn ook altijd een troep. Krijg dat nooit goed in gedeelt. Daar nog tips voor?
Alleen mijn keukenkastjes zijn netjes
Uitzoeken, wat je niet (meer) draagt/aandoet weg doen naar kringloop.
Indelen op seizoen, andere seizoen in bewaardozen doen (zijn varianten die je zo onder een bed kan schuiven) bijv.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst je kasten uitmesten. Alles wat je niet gebruikt kan weg, alles wat je wel nog wilt houden, maar niet regelmatig nodig hebt (je mooie feestjurk bijvoorbeeld, of die hakken die eigenlijk te hoog zijn maar zo mooi) in opbergdozen. Je kunt ook van die zakken kopen die je vacuum zuigt met de stofzuiger, scheelt ruimte.

Verder probeer ik altijd taakjes die ik in 5 minuten kan doen, meteen te doen. Je jas ophangen als je binnenkomt, het aanrecht afdoen na het koken, de was in de machine gooien, het bed opmaken, de spullen die je gebruikt hebt weer terug leggen, de wasbak + kraan even schoonmaken.

Ook probeer ik zoveel mogelijk even tussendoor te doen en het mezelf daarbij zo makkelijk mogelijk te maken. Ik heb twee toiletten, één beneden en één in de badkamer. Naast allebei staan wc-eend, een borstel en hygiënsiche doekjes. Als ik dan eens een paar minuten over heb, haal ik even een doekje over de bril, mik wat wc-eend in de pot en schrob even. Voilà, niet brandschoon, maar ook niet meer echt vies.

Met al dat tussendoor opgeruim, heb ik het echte poetsen zo gedaan. Ik kan makkelijk stoffen en zuigen, want alles is al opgeruimd. De badkamer is zo schoon, want het wordt nooit écht vies. De keuken is een eitje, want de vaatwasser is al ingeruimd. Ik hoef nergens echt te schrobben, dus als ik een uurtje per week flink m'n best doe, is het klaar.

En mijn vriend doet ook het nodige, maar wat ik hierboven heb geschreven, is gebaseerd op toen ik nog alleen woonde.

Wat betreft het sporten. Vind je de sportschool wel echt leuk? Ik vond het ook altijd moeilijk om daar een prioriteit van te maken, omdat ik er eigenlijk niets aan vond. Nu doe ik een sport die ik wél leuk vind en baal ik echt als ik moet afzeggen. Ik doe het ook alleen maar als het echt niet anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie eigenlijk niet in waarom onregelmatige uren ervoor zorgen dat werk, sport en huishouden moeilijk te combineren is.
Ik werk regelmatig, 40 uur en moet alles altijd 's avonds doen. Ja, dat geeft een ritme, maar dat betekent ook dat de sportschool altijd op zijn volst is en ik doordeweeks nooit meer wandel omdat het donker is...
Jij kunt toch juist overdag dan regelmatig lekker wandelen en het huishouden doen?
Zanahoria schreef:
28-11-2018 14:20
Ik zie eigenlijk niet in waarom onregelmatige uren ervoor zorgen dat werk, sport en huishouden moeilijk te combineren is.
Ik werk regelmatig, 40 uur en moet alles altijd 's avonds doen. Ja, dat geeft een ritme, maar dat betekent ook dat de sportschool altijd op zijn volst is en ik doordeweeks nooit meer wandel omdat het donker is...
Jij kunt toch juist overdag dan regelmatig lekker wandelen en het huishouden doen?
Ja, als je onregelmatig werkt doe je inderdaad het meeste in de ochtend. Boodschappen, huishouden, sporten, etc. Maar verkijk je er niet op, je hebt als je onregelmatig werkt geen zeeën van vrije tijd. En je hebt lang niet altijd energie om lekker te gaan wandelen of het huishouden te doen.

Vroeg opstaan is voor mij bijvoorbeeld al geen optie na een late dienst. Dan werk ik van 13:00-23:00. En ik heb 1,5 uur reistijd. Ik heb 8 uur per nacht slaap nodig. Slaapdiensten beginnen om 16:00 en eindigen de volgende dag. Voor een slaapdienst probeer ik zoveel mogelijk te doen, want erna is mijn energie echt op. Dan kan ik het niet opbrengen om te gaan winkelen of een verslag te schrijven ofzo. Slapen lukt mij helaas niet overdag. Ik doe dus rustig aan op zo’n dag en vraag niet teveel van mezelf. En de werkdagen wisselen natuurlijk altijd hè. Geen week is hetzelfde. Je moet voor jezelf echt een ritme creëeren en ervoor zorgen dat je actief blijft. Het is namelijk vermoeiend om lange, intensieve diensten te werken.

Ik heb vroeger regelmatig gewerkt en vind niet dat je dan automatisch méér tijd hebt aan het einde van de dag. Dan wil je het liefst gewoon naar huis na je werkdag en heb je ook geen zin om boodschappen te doen. Wel kan je standaard op zaterdagochtend je huis schoonmaken bijvoorbeeld. En een vaste avond per week boodschappen doen. Dat deed ik tenminste. Ik ben trouwens absoluut geen ochtendmens, dus ik werk liever geen kantooruren. Toch is onregelmatig werken intensiever en kom je daardoor als je niet oppast nóg minder makkelijk toe aan de normale dagelijkse dingen. Je moet jezelf er gewoon toe aanzetten en zoveel mogelijk doen met de tijd en de mogelijkheden die je wél hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je en hoe zijn deze verdeeld?
Hoe groot is je huis?
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
28-11-2018 15:48
Ja, als je onregelmatig werkt doe je inderdaad het meeste in de ochtend. Boodschappen, huishouden, sporten, etc. Maar verkijk je er niet op, je hebt als je onregelmatig werkt geen zeeën van vrije tijd. En je hebt lang niet altijd energie om lekker te gaan wandelen of het huishouden te doen.

Vroeg opstaan is voor mij bijvoorbeeld al geen optie na een late dienst. Dan werk ik van 13:00-23:00. En ik heb 1,5 uur reistijd. Ik heb 8 uur per nacht slaap nodig. Slaapdiensten beginnen om 16:00 en eindigen de volgende dag. Voor een slaapdienst probeer ik zoveel mogelijk te doen, want erna is mijn energie echt op. Dan kan ik het niet opbrengen om te gaan winkelen of een verslag te schrijven ofzo. Slapen lukt mij helaas niet overdag. Ik doe dus rustig aan op zo’n dag en vraag niet teveel van mezelf. En de werkdagen wisselen natuurlijk altijd hè. Geen week is hetzelfde. Je moet voor jezelf echt een ritme creëeren en ervoor zorgen dat je actief blijft. Het is namelijk vermoeiend om lange, intensieve diensten te werken.

Ik heb vroeger regelmatig gewerkt en vind niet dat je dan automatisch méér tijd hebt aan het einde van de dag. Dan wil je het liefst gewoon naar huis na je werkdag en heb je ook geen zin om boodschappen te doen. Wel kan je standaard op zaterdagochtend je huis schoonmaken bijvoorbeeld. En een vaste avond per week boodschappen doen. Dat deed ik tenminste. Ik ben trouwens absoluut geen ochtendmens, dus ik werk liever geen kantooruren. Toch is onregelmatig werken intensiever en kom je daardoor als je niet oppast nóg minder makkelijk toe aan de normale dagelijkse dingen. Je moet jezelf er gewoon toe aanzetten en zoveel mogelijk doen met de tijd en de mogelijkheden die je wél hebt.

Dit dus.
Alleen geen slaapdiensten. Maar wel vaak tot laat en de volgende dag vroeg. Die nachten slaap ik ook onrustig. Soms heb ik echt nergens energie voor. Dan wandelen ik soms ook maar 15 minuten.
Maar zou dus graag iets meer ritme in alles krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dagelijks kleine taken in het huishouden (opruimen, contactpunten afnemen).
De grote dingen (stofzuigen, dweilen, sanitair, keuken) verdelen over 2x per week.
Discipline is belangrijk.
Rust, regelmaat, reinheid.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Een week heeft 168 uur
daarvan werk je er 40(?)
Blijft er 128 uur over
Daarvan slaap je er 60 (ongeveer)
sporten is ongeveer 3 x 1,5 uur(?) is 4,5 uur per week
Huishouden 1/1,5 uur per dag gemiddeld zeg maar 10 uur per week
Blijft er 45 uur over
Dat is voor mij genoeg voor het bezoeken van vrienden/familie, het bezig zijn met kinderen en ontspanning.

Wellicht slaap of werk jij meer uren dan ik?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je eerst een late dienst hebt en daarna een vroege dan is slaap het belangrijkste. Daarna evt. Op de fiets naar het werk?
Vroege dienst betekent ook eerder klaar, dus daarna een half uur het huishouden.
Zeker wanneer je alleen woont is dat echt genoeg om bij te houden mits je dit min. 3x per week doet.
Afspreken en grote klussen op de vrije dagen.
Alle reacties Link kopieren
Werk ook in de horeca, heb echter wel vrij veel regelmaat, bijna altijd late diensten. Overdag dus tijd voor sport, andere hobby's, en huishouden. Vrienden zijn meestal aan het werk overdag, maar degenen die in de zorg of horeca werken kan ik dus ook overdag zien.
Sporten is voor mij prioriteit, dus daar maak ik tijd voor. Ik doe bootcamp, hardlopen en zwemmen. Bootcamp met personal trainer dus kan dit allemaal plannen wanneer het mij uit komt. Huishouden: een beetje bijhouden, en af en toe op mn vrije dag wat grondiger. Opgeruimd vind ik heel belangrijk (vriend helaas niet zo) maar steriel is het bij mij niet. Heb ook jarenlang heel onregelmatig gewerkt en huishouden was iets dat niet echt in mijn woordenboek stond toen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven