Werkblad keuken

29-08-2013 20:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
We beginnen (heel erg) stilaan aan een nieuwe keuken te denken. Vereiste nummer 1 is dat we op het werkblad zo een warme pan kunnen zetten, zonder er iets onder te moeten leggen dus. Dat zouden we namelijk toch onmiddellijk vergeten.

Op dit moment hebben we een granieten werkblad en tafel. Daar kan dat perfect op. Is graniet de enige optie (ik ga ervan uit dat dat een dure optie is) of kan composiet of weet ik veel wat ook? Is dat dan goedkoper? En aan welke prijs moet ik denken per meter?

De huidige keuken stond al in het huis dus ik heb nog nooit eerder een werkblad moeten kiezen/betalen.
Het beste zet je hete pannen gewoon op een onderzetter, daar zijn ze voor bedoeld. Wij hebben een composiet werkblad, wat makkelijk is in onderhoud. Ik weet niet meer wat het kostte, maar als ik het me goed herinner was het wel goedkoper dan natuursteen. Je kunt natuurlijk een offerte opvragen bij diverse keukenzaken voor een prijs per meter.
Wij hebben net een nieuwe keuken met een keramiek aanrechtblad. Je kan hier een ovenschaal die zo uit de oven komt opzetten. (nog niet getest)

Keramiek is heel sterk, je messen snij je er bot op. Enige minpunt: de prijs! Ter indicatie, ons blad kostte 3000.- En nee geen grote boeren keuken.
Op graniet moet je nadrukkelijk ook geen hete pannen zetten. Composiet ook niet, maar de kans dat het scheurt is daarmee wel kleiner. Het is meestal wel goedkoper.
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 augustus 2013 @ 21:30:

Op graniet moet je nadrukkelijk ook geen hete pannen zetten. Composiet ook niet, maar de kans dat het scheurt is daarmee wel kleiner. Het is meestal wel goedkoper.

Klopt!

Aanvulling: als je op composiet iets heets zet dan gaat de lijm die in het composiet zit verkleuren. Je hebt dan een lelijke vlek/kring.
Hoezo op graniet moet je geen hete pannen zetten? Wij gebruiken deze keuken ondertussen tien jaar en ik heb werkelijk nog nooit een onderzetter gebruikt. Je ziet niks aan het werkblad. Composiet dus niet, want dat geeft vlekken, ok.

Keramiek is dan blijkbaar wel een optie. 3.000 euro vind ik best ok klinken. Is dat dan goedkoper dan graniet? En nog iemand ervaring met keramiek?
In de winkel waar ik mijn keuken kocht was keramiek duurder dan composiet.

Graniet las ik een verhaal over giftige gassen. Dit was voor mij de reden dit niet te nemen.
Graniet is duurder dan composiet maar wel mooier. Tenminste dat vind ik.

Als je op composiet hete pannen zet dan krijg je vlekken.

Graniet zou kunnen gaan scheuren.

Wij hebben een pannenrooster naast ons gaspitten liggen dus dan kan je ook nooit vergeten iets onder de pan te leggen.

Graniet kan afgewerkt worden in gezoet graniet en gepolijst graniet. Gezoet graniet is poreus dus eerder kans op vlekken.

Daar zou ik niet voor kiezen.
Ik zei in de keukenwinkel ook dat ik een hete pan op het aanrecht wilde zetten en de reactie was dat dat op geen enkel blad kan. Ze staan er in ieder geval niet voor in, welk materiaal dan ook.

Ik heb nu zo'n hele grote houten plank van de Ikea die ook een stukje over de rand valt. Kost een tientje.

Als blad heb ik gewoon laminaat. Het meest onderhoudsvrij en het goedkoopst. Mijn moeder vroeg vandaag wat voor soort hout het was.....
Wij hadden een terazzo aanrechtblad. Geweldig.. Daar liet ik niet een hete pan op staan, maar die schoof ik wel door van gaspit naar wasbak (voor afgieten). Gaf geen vlekken oid.

Wel oppassen met zuren. Zo heeft er ooit een halve citroen op gelegen (dag) en dat heeft wel uitgebeten..

Wij hadden het laten storten (geen naden) en was daardoor iets duurder. zou het zo weer doen!
Wij hebben graniet, echt zooo mooi!

Maar in de handleiding die we erbij kregen wordt wel gewaarschuwd om niet iets heets direct op het blad te zetten. We hebben dan ook in de lade bij het fornuis onderzettend liggen, daar waar ook de pannenlappen liggen. Werkt prima!
quote:missCo schreef op 29 augustus 2013 @ 20:20:

Het beste zet je hete pannen gewoon op een onderzetter, daar zijn ze voor bedoeld. Wij hebben een composiet werkblad, wat makkelijk is in onderhoud. Ik weet niet meer wat het kostte, maar als ik het me goed herinner was het wel goedkoper dan natuursteen. Je kunt natuurlijk een offerte opvragen bij diverse keukenzaken voor een prijs per meter.

Denk er dan aan dat je dan niet je gegevens in de computer laat zetten.

De keukenzaken van de grote keukenman uit Waalwijk staan met elkaar verbonden en als je bij zaak A binnen loopt voor een offerte, dan komt er bij de volgende offerte bij winkel B standaard geld op.
Mijn ouders hebben een aanrechtblad van keramiek. Volgens de verschillende keukenboeren ( geen lid van de M-club) waar ze zijn geweest was dit een soort blad waar je ovenschalen direct uit de oven op kon zetten, al staken ze , messen en spijkers konden het blad niet kapot krijgen en het ziet er strak uit.

Wij hebben een granieten keukenblad uitgekozen voor onze keuken. Geen idee hoe prettig het is, omdat de keuken over 3 maanden pas wordt geinstalleerd. Was wel goedkoper dan het keramieken blad van ouders ( zelfde afmetingen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven