Wie heeft er ervaring met funderingsproblemen?

07-10-2008 11:27 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben begin dit jaar een brief gekregen van de gemeente Zaanstad dat wij onderzoeksgebied zijn geworden. In Zaanstad is dit een veel voorkomend probleem dus dat is niet zo schokkend maar nu heeft een buurman het op zich genomen om de correspondentie op zich te nemen en heeft de gemeente geschreven dat we zekerheid willen bij schade door onderzoek etc en dat wij eerst willen weten waar we aan toe zijn als en wat er gebeurd als. Nu heeft de gemeente weer teruggeschreven dat zij stoppen met het onderzoek als de bewoners tegen zijn (wat de meerderheid ook is maar ik niet). Nu kunnen we gebruik maken van gratis onderzoek en dan niet meer. De meesten willen er niets van weten wat de huizen staan toch recht? Maar ik begin toch te twijfelen dat we dit wel moeten doen aangezien wij misschien ooit nog wel willen verhuizen. Iemand ervaring hiermee?
Hoi,

Weet je globaal om wat voor problemen het zou kunnen gaan? Ik ben niet bekend met funderingsproblematiek in Zaanstad, dus geen idee of het over een houten palen fundering gaat of om een betonnen plaatfundering of betonnen palen op stuit fundering.

Wat voor fundering heb je en wat wil de gemeente precies voor onderzoek gaan doen? En waarom zijn zoveel mensen er tegen?

Mijn partner en ik hebben ooit zelf een huis op het oog gehad. Oud huis, moest veel aan gebeuren. Dat zagen we zelf ook. Maar bij een bouwkundige keuring kwam aan het licht dat er eventueel aanzienlijke funderingsproblemen konden zijn. Het ging hierbij om een gedeeltelijk verzakte betonnen plaatfundering. Ik heb toen eens gegoogled om te kijken wat de kosten van een onderzoek waren en heb op basis daarvan verdere navraag gedaan. Dat kon oplopen tot 6000 Euro en nam een half jaar tot een jaar in beslag. Het renoveren van de fundering kon oplopen tot boven de 60.000 Euro.

Voor ons zeker een reden om van de koop af te zien. Voor veel anderen ook. De verkopend makelaar zat toen nl. ook met onze bouwkundinge keuring in zijn maag... Hij kon niet meer redelijkerwijs verkopen zonder iets te zeggen over een waarschijnlijk slechte fundering.

Ik weet dat er aantal jaren geleden grote problemen in Dordrecht zijn geweest met funderingen op palen. Misschien kun je hier eens op googlen... daar was een jaar of twee terug heel veel info over te vinden. En aangezien Internet zelden compleet opgeschoond wordt, zal die informatie er vast nog zijn.

Bij ingrijpend onderzoek altijd een paar vaste tips: lees de voorwaarden voor onderzoek heeeeeeel goed door. Er staan altijd bepalingen in over schade bij onderzoek. Controleer je woning zorgvuldig op scheuren, kieren, sluiten van deuren en ramen en maak ook altijd een groot aantal foto's voor en na het onderzoek.

Ik zou niet in eerste instantie nee zeggen, maar eerst alle mogelijke informatie proberen te achterhalen.

Helaas, veel verstand van funderingsproblematiek heb ik niet, maar ik wens je wel heel veel succes!
Bij het kopen van een oud huis, zeker van voor 1950 is het altijd aan te raden funderingsonderzoek te laten doen. Soms heeft de gemeente inderdaad al gegevens over de staat van een fundering uit eerder onderzoek. Rotterdam heeft daarvoor het Funderingsloket.

Wij hebben laatst veel onderzoek gedaan omdat we een huis wilden kopen in de Dunantstraat in Rotterdam. Eén muur had last van optrekkend vocht en bouwkundig onderzoek gaf aan dat er aanvullend onderzoek nodig was naar eventuele funderingsproblemen. De eigenaar weigerde een funderingsonderzoek uit te laten voeren terwijl hij zelf bouwkundig ingenieur was. Ook de vereniging van eigenaren was niet actief en had een lege kas. Nou dan weet je het wel. De eigenaar heeft trouwens de wettelijke plicht gebreken te melden bij de verkoop.

Een onderzoek neemt natuurlijk alle twijfels weg en indien alles goed is bied dit voordelen bij de verkoop of aankoop van een huis. In het geval van Funderingsproblemen of het vermoeden ervan is het altijd raadzaam om een rechtsbijstandsverzekering te hebben.
Ik zou zeker gebruik maken van het gratis onderzoek. Mijn broer woont in een straat dat geen onderzoeksgebied was (ook Zaanstreek), en daar gingen de huizen ineens in rap tempo verzakken. Ze hebben al een aantal keer lekkage gehad, daardoor (knapte er weer een leiding), en de garage scheurde los van de woning, toen er een vuilniswagen door de straat reed.....Nu mag er ook helemaal geen verkeer meer door die straat. Ze moesten ook zo snel mogelijk beginnen met fundeerherstelwerkzaamheden (en dat kost een 30 a 40 duizend euro, alles bij elkaar. Maar ja, wat moet je dan? Verkopen kun je ook niet..). Een probleem waar buurtbewoners van hem tegenaan liepen: de huizen moeten per blok aangepakt worden (dus de 2 onder 1 kap in 1 keer, en een blokje van 3 of 4 huizen ook in 1 keer. Maar nu zit er tegenover hem een rijtje van 4 huizen, waarvan 1 bewoner het dus niet kan betalen. En daardoor kan de rest ook niks, nu.

Ik zou, als ik jullie was, echt wel willen weten waar ik aan toe was, en zeker gebruik maken van een gratis onderzoek.
Advies is om funderingsonderzoek uit te laten voeren, zeker als een gemeente dat aanbied. De funderingsproblematiek is onzichtbaar tot het te laat is. En bij koop en verkoop is het goed te weten wat de kwaliteit is van de fundering. Gebruik daarbij de funderingsparagraaf voor het koopcontract. Meer informatie is te vinden op www.platformfundering.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven