Wie heeft er verstand van vloerverwarming?

27-09-2010 10:35 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds deze zomer wonen wij in een huis met vloerverwarming als hoofdverwarming in de woonkamer. Hij zat al in het huis en we hebben er helemaal geen verstand van. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voor je vloer warm is na het aanzetten van de thermostaat? Ik heb wel eens gehoord dat hij wel een paar dagen moet opwarmen en dus aan moet blijven, maar ook dat hij na een paar uur al warm zou moeten zijn. Wie kan me helpen?
Mijn vloerverwarming werkt het best en het zuinigst als je hem op een constante temperatuur laat staan. Opwarmen gebeurt in een uurtje ofzo....
De vloerverwarming die ik ooit heb gehad, werd net zo snel warm als een verwarming. Deze lag ook al in het huis, dus ik weet niet wat voor systeem het was. Wel zat er in de kast onder de trap een soort knop die meestal ook aan een verwarming zit, met verwarmingsbuizen. Hebben jullie ook zo'n draaiknop en staat deze open?
Wanneer de thermostaat aangaat, gaat bij ons vloerverwarming aan en die wordt meteen warm.

Als dat bij jullie niet zo is dan moet je denk ik even kijken bij het vloerverwarmingsysteem zelf. Wellicht moet daar een knop open gedraaid worden.
Het is het beste/ zuinigste om de vloerverwarming op een bepaalde temperatuur aan te laten staan. (tenminste dit is mij verteld door een loodgieter)
Bij ons was de vloerverwarming de retourleidingen van de cv. Dus als we de kachel aan zette, dan kwam automatisch het warme water terug onder de vloer. Dus ook altijd warme voetjes.
Wij hebben inderdaad ook een kast met buizen, knoppen etc. voor de vloerverwarming, hij staat volgens mij op een graad of 50 en maakt ook geluid alsof hij het doet. Ik heb hem ongeveer een uur geleden aangezet, maar de vloer wordt nog niet warm. Ik zal het nog even afwachten.

Maar het is dus bullshit dat hij eerst een paar dagen moet opwarmen?
Als hij nieuw is, dan moet je het in een paar stappen de temperatuur opbouwen. Maar aangezien hij er bij jullie al lang ligt, is dat dus niet het geval.
Het is zeker onzin dat hij eerst een paar dagen moet opwarmen....

Je cv-ketel doet het ook? (wordt bijv. verwarming in badkamer of slaapkamer warm?) Als dat niet zo is dan moet je even kijken of je CV-ketel bijgevuld moet worden, want dan 'trekt' hij geen warm water.
Wij hebben zelf vloerverwarming laten leggen, en we hebben de thermostaat op een continue temperatuur staan. Dus dag en nacht op hetzelfde. Ik ben zelf een koukleum, dus als mijn man soms al vroeg weg is en ik heb het koud 's ochtends, zet ik hem gerust even een graadje hoger. Binnen een half uur is het huis dan echt warmer. Dat de vloer warmer wordt merk je echter binnen een paar minuten. Wel heeft de vloerverwarming de neiging om 'door te slaan', de thermostaat slaat af zodra die op de juiste temperatuur zit, maar de vloer is niet direct koud en daardoor wordt het snel een half graadje warmer dan ingesteld. Vind ik niet erg overigens , en je kunt er gewoon rekening mee houden met instellen.

Overigens, als je vloerverwarming hebt met warm water (ipv electrisch) zoals wij hebben, is het wel belangrijk dat de pomp ook in de zomermaanden regelmatig even aangezet wordt. Wij hebben er een timer op staan waardoor de pomp ééns in de zoveel tijd aanslaat, zonder dat de vloer verwarmd wordt. Anders schijnen je leidingen verstopt te kunnen raken.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
hij staat hier altijd aan.. als het huis onder een bepaalde temp. is dan gaat ie aan. In de zomer is ie dus uit en nu is hij zo nu en dan warm (als het onder de 20 graden is)..
Bij ons is het net zo als bij Poldervrouw, afgelopen zaterdag kwam ik beneden en had ik heerlijk warme voetjes.

Als hij niet vanzelf aangaat en ik wil hem wel aan, wordt het met een uurtje ongeveer wel warmer.
..
De vloer is nu niet meer zo steenkoud als vanmorgen, hij doet het dus wel. Misschien moeten we hem toch anders instellen. Ik moet de vorige bewoner toch nog ergens voor bellen, dus meteen maar even vragen hoe het zit.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Hoe kan het zijn dat je ergens gaat wonen en dat niet gevraagd hebt? Bij een koophuis zou ik dat sowieso vragen, naar de gebruiksaanwijzingen van de ketel, vaatwasser en ook hoe de vloerverwarming werkt.....

Je komt er vats wel uit hoor, maar ik vind het raar om niet te weten hoe zoiets werkt, terwijl je het wel gekocht hebt.

Als het een huurhuis is, is het wel anders vind ik, dan kun je altijd nog de verhuurder bellen.
Om je vloerverwarming op gang te brengen kun je eens kijkien op: www.heatnet.nl/start

Daar staat veel over onze eigen vloerverwarming. Het is niet moeilijk en hoeft ook neit lang te duren: het is wel afhankelijk hoe je vloerverwarming in de vloer is gelegd en wat de afstand is tussen de buizen in de vloer.
Je hoeft hem trouwens niet op 50 graden te zetten hoor. Die van ons staat standaard op ca 30-35 graden en daarmee wordt het ook snel genoeg warm zat.
..
Heb je een houten- of gietvloer, dan mag de watertemperatuur in de vloer niet hoger worden dan 30 graden, bij een stenen vloer kan dat ca 40 graden zijn: hoeft echt niet warmer.

Gebruik wel een pompschakelaar (zie pompschakelaar punt com voor een goede oplossing: gebruiken wij ook en bespaart goed!)
quote:Wintermuts schreef op 27 september 2010 @ 13:58:

Hoe kan het zijn dat je ergens gaat wonen en dat niet gevraagd hebt? Bij een koophuis zou ik dat sowieso vragen, naar de gebruiksaanwijzingen van de ketel, vaatwasser en ook hoe de vloerverwarming werkt.....

Je komt er vats wel uit hoor, maar ik vind het raar om niet te weten hoe zoiets werkt, terwijl je het wel gekocht hebt.

Als het een huurhuis is, is het wel anders vind ik, dan kun je altijd nog de verhuurder bellen.Mijn vriend is met de verkoper door het huis gelopen, zodat hij alles uit kon leggen, maar dat soort dingen interesseren hem pas als het nodig is. Dus ben er wel een beetje pissig over, als ik dat geweten had, had ik wel gezorgd dat ik er ook bij was. Gelukkig kunnen wij die man ook altijd nog bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven