Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
lindybopophelia schreef:
02-07-2019 15:52
Hier kleine update: ik kan inmiddels in het BKR komen en daar staat niks spannends in! Ik heb mijn adviseur gebeld en die is er nu achteraan. Lijkt verdacht veel op een onterechte codering. Na veel puzzelen moet het van mijn ex afkomen.

Ik ken iemand die ook met dit bijltje gehakt heeft en die gaat voor mij proberen die codering eraf te krijgen. Ondertussen is mijn adviseur bezig om een hypotheek aan te vragen bij verschillende partijen. En dat gaat volgens hem helemaal goedkomen! Hij zegt dat het zeker weten voor 16 juli gaat lukken. Het huis wat we gekocht hebben blijft ook van ons. Zijn woorden.

Ik heb er ook wel vertrouwen in. Denk ik. Hoop ik. De strijd is in ieder geval nig niet verloren.

Gefeliciteerd Zoeymaar!!! Ook al ongeveer een datum wanneer je de overdracht hebt?

Hoe staat het met de verkoop van je huidige huis?
Is dat huis alleen op naam van je vriend?
lindybopophelia schreef:
02-07-2019 15:52
Hier kleine update: ik kan inmiddels in het BKR komen en daar staat niks spannends in! Ik heb mijn adviseur gebeld en die is er nu achteraan. Lijkt verdacht veel op een onterechte codering. Na veel puzzelen moet het van mijn ex afkomen.
.
Gelukkig dat het meevalt! Welke code staat er?
Alle reacties Link kopieren
Datum voor de overdracht... hoe werkt dat? Ik krijg nu binnen 2 weken het koopcontract en ik heb tot 19 augustus om de hypotheek te regelen. Overdracht kan dan snel daarna toch? Vervelend dat je eerst het koopcontract moet hebben, voordat je kunt taxeren en dat je daarna pas je hypotheek kan aanvragen. Ik wil nu alvast beginnen, want ik lees in dit topic dat er toch wel eens haken en ogen aan zitten!
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
03-07-2019 10:43
Datum voor de overdracht... hoe werkt dat? Ik krijg nu binnen 2 weken het koopcontract en ik heb tot 19 augustus om de hypotheek te regelen. Overdracht kan dan snel daarna toch? Vervelend dat je eerst het koopcontract moet hebben, voordat je kunt taxeren en dat je daarna pas je hypotheek kan aanvragen. Ik wil nu alvast beginnen, want ik lees in dit topic dat er toch wel eens haken en ogen aan zitten!
Datum overdracht is in overleg met de verkopers. Kan snel daarna zijn maar kan ook maanden tussen zitten. Bij ons moet de hypotheek ergens in augustus rond zijn maar de overdracht is pas in mei 2020..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ZoeyMaar - wat je wel alvast kunt doen is zelf je BKR checken, gewoon voor de zekerheid. Alvast een lijstje maken met informatie die je nodig gaat hebben voor de hypotheekaanvraag.

Gefeliciteerd met je (voorlopige) huisaankoop!
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
03-07-2019 10:43
Datum voor de overdracht... hoe werkt dat? Ik krijg nu binnen 2 weken het koopcontract en ik heb tot 19 augustus om de hypotheek te regelen. Overdracht kan dan snel daarna toch? Vervelend dat je eerst het koopcontract moet hebben, voordat je kunt taxeren en dat je daarna pas je hypotheek kan aanvragen. Ik wil nu alvast beginnen, want ik lees in dit topic dat er toch wel eens haken en ogen aan zitten!
Taxatie kan gewoon nu al geregeld worden, daar heb je geen koopcontract voor nodig. Je kan ook al starten met de hypotheek regelen (In gesprek met de hypotheekadviseur, alvast stukken verzamelen). Daar hebben wij echt niet mee gewacht tot het tekenen van het koopcontract. De taxateur van de kopers van onze woning is ook al langs geweest voor het tekenen van het koopcontract. Vond ik wel prettig om te weten dat de kopers dit al in gang gezet hadden, zeker omdat de oplevering binnen 6 weken na tekenen gaat plaatsvinden.
Godzakke zeg, wat vind ik dat aan en verkopen van huizen spannend o_o We hebben net een bod geaccepteerd op ons huis en ik ben benieuwd hoe snel dat rond is.

Onze financiering voor het nieuwe huis verloopt stroef. Mijn man kreeg per deze maand een salarisverhoging en die stond wel op de loonstrook maar het oude salaris werd uitbetaald. En ook al maakte het bedrag niet uit voor de financiering: de hypotheekverstrekker vond het maar niks. Dus daar weer nieuw geregel over (6)
puntillita schreef:
03-07-2019 12:28
ZoeyMaar - wat je wel alvast kunt doen is zelf je BKR checken, gewoon voor de zekerheid. Alvast een lijstje maken met informatie die je nodig gaat hebben voor de hypotheekaanvraag.

Gefeliciteerd met je (voorlopige) huisaankoop!


Idd BKR alvast toegang verkrijgen én als je al een hypotheek hebt: zoek je aangifte Inkomstenbelasting van 2012 op. Dat hadden wij dus nodig en die hadden we niet :-[
marele schreef:
02-07-2019 17:07
Hoe staat het met de verkoop van je huidige huis?
Is dat huis alleen op naam van je vriend?
Ons huidige huis is verkocht. En het stond alleen op naam van mijn vriend. Ik ben 3 jaar geleden hier komen wonen. En toen was dit huis uiteraard al van mijn vriend.

Verder gaat het hier rustig maar ons adviseur is druk bezig voor ons.

Ach jakkes GlitterCupCake! :hug:
Hoop dat het voor jullie ook gauw opgelost is.
Wat gedonder allemaal zeg!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips! Taxateur heeft opdracht gekregen en ik heb bij BKR de check uitgevoerd: daar staat alleen een al jaren opgeheven rekening waarop ik rood kon staan. En alle documenten heb ik al geüpload bij de bank, maar je weet nooit waar ze nog meer om gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal! Wij hebben ook vandaag een bod geaccepteerd. Was 20.000 meer dat wij hadden verwacht, dus wij zijn heel blij.
Kopers hebben ons via fb een berichtje gestuurd dat ze zo blij waren dat we hub bod hebben geaccepteerd. Heel stom misschien, maar geeft me wel een goed gevoel. Ben daar toch gevoelig voor.
Ik had laatst een topic geopend toen wij een bod gingen uitbrengen, over hoe we dat het beste konden aanpakken. Nu wij verkopers waren en keuze hadden tussen een aantal biedingen, ging mijn gunfactor ook eerder naar mensen die zich de moeite hebben genomen om uit te leggen waarom ze ons huis graag wilden hebben.
Volgende week koopcontract tekenen en dan is alles hopelijk gauw rond😊
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
03-07-2019 15:53
Godzakke zeg, wat vind ik dat aan en verkopen van huizen spannend o_o We hebben net een bod geaccepteerd op ons huis en ik ben benieuwd hoe snel dat rond is.

Onze financiering voor het nieuwe huis verloopt stroef. Mijn man kreeg per deze maand een salarisverhoging en die stond wel op de loonstrook maar het oude salaris werd uitbetaald. En ook al maakte het bedrag niet uit voor de financiering: de hypotheekverstrekker vond het maar niks. Dus daar weer nieuw geregel over (6)


Wordt daar niet een werkgeversverklaring voor gebruikt waar het jaarsalaris op staat?
Alle reacties Link kopieren
Krijgen jullie ook zoveel ongevraagde post?
Sinds ons huis te koop staat krijgen we constant post van de bedrijven die dingen aanbieden. Zonnepanelen hypotheekverstrekkers weet ik veel wat allemaal.
Fijn wel zo. Dat funda gebruikt wordt als databank. (Not)
marele schreef:
04-07-2019 08:51
Wordt daar niet een werkgeversverklaring voor gebruikt waar het jaarsalaris op staat?

Ja alleen werd het salaris veranderd gedurende de hypotheekaanvraag. En dat vertrouwde de hypotheekverstrekker niet.

Maar wat ik niet snap (maar ook wel een beetje) is dat het voor het leenbedrag niks uitmaakt of er een paar honderd euro bij kwam.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
04-07-2019 08:56
Ja alleen werd het salaris veranderd gedurende de hypotheekaanvraag. En dat vertrouwde de hypotheekverstrekker niet.

Maar wat ik niet snap (maar ook wel een beetje) is dat het voor het leenbedrag niks uitmaakt of er een paar honderd euro bij kwam.
paar honderd euro (das wel een fikse verhoging dan) maakt op een hypotheken van een paar ton niet heel verschil nee.
Denk dat als het salaris met duizend omhoog gaat wel.
Alle reacties Link kopieren
citroentje1990 schreef:
03-07-2019 22:51
Hey allemaal! Wij hebben ook vandaag een bod geaccepteerd. Was 20.000 meer dat wij hadden verwacht, dus wij zijn heel blij.
Kopers hebben ons via fb een berichtje gestuurd dat ze zo blij waren dat we hub bod hebben geaccepteerd. Heel stom misschien, maar geeft me wel een goed gevoel. Ben daar toch gevoelig voor.
Ik had laatst een topic geopend toen wij een bod gingen uitbrengen, over hoe we dat het beste konden aanpakken. Nu wij verkopers waren en keuze hadden tussen een aantal biedingen, ging mijn gunfactor ook eerder naar mensen die zich de moeite hebben genomen om uit te leggen waarom ze ons huis graag wilden hebben.
Volgende week koopcontract tekenen en dan is alles hopelijk gauw rond😊
Snap ik! Als ik mijn huis ooit ga verkopen zal ik ook liever gunnen aan mensen die het zelf willen bewonen in plaats van beleggers en zelfs in plaats van ouders die het voor hun kinderen kopen (ik begrijp het wel hoor, maar ik vond het frustrerend om op te bieden tegen babyboomers die het als handige investering zien). Ook als het niet het hoogste bod is zou ik liever voor een starter gaan, denk ik. Dan is dat bedrag het me wel waard om een goed gevoel te hebben bij de verkoop.

Fijn dat het ook nog boven verwachting was!
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
04-07-2019 10:06
Snap ik! Als ik mijn huis ooit ga verkopen zal ik ook liever gunnen aan mensen die het zelf willen bewonen in plaats van beleggers en zelfs in plaats van ouders die het voor hun kinderen kopen (ik begrijp het wel hoor, maar ik vond het frustrerend om op te bieden tegen babyboomers die het als handige investering zien). Ook als het niet het hoogste bod is zou ik liever voor een starter gaan, denk ik. Dan is dat bedrag het me wel waard om een goed gevoel te hebben bij de verkoop.

Fijn dat het ook nog boven verwachting was!

Het interesseert mij dus echt niks wie er in dit huis komt wonen.
Het is een puur zakelijke overeenkomst.
marele schreef:
04-07-2019 09:01
paar honderd euro (das wel een fikse verhoging dan) maakt op een hypotheken van een paar ton niet heel verschil nee.
Denk dat als het salaris met duizend omhoog gaat wel.


Hahaha nou vandaag kwam de leuke salarisverhoging van mijn man weer in een ander perspectief te staan :-D De koper van ons huis wil het contant afrekenen :lol: Wij hebben gezegd dat ie dat dan maar eerst met de notaris moet overleggen en dat wij het niet contant aannemen. Dus ergens moet het gedigitaliseerd worden en wij gaan dat niet doen. Vond ie wel jammer maar hij begreep het wel :lol: Eind volgende week tekenen we het koopcontract.

We hebben het hier niet over een appartementje van €100.000 in Appeltern. Je zou dat soort geld maar hebben liggen o_o
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
04-07-2019 21:02
We hebben het hier niet over een appartementje van €100.000 in Appeltern. Je zou dat soort geld maar hebben liggen o_o
Zelfs als iemand een ton in contanten heeft liggen is dit zeer verdacht. Dit is ondermijning. Er zullen vast notarissen zien die hieraan meewerken. Maar bij mij zouden alle signalen op rood staan.
SanPellegrino schreef:
04-07-2019 21:58
Zelfs als iemand een ton in contanten heeft liggen is dit zeer verdacht. Dit is ondermijning. Er zullen vast notarissen zien die hieraan meewerken. Maar bij mij zouden alle signalen op rood staan.


Bij mij ook. Ik dacht eerst dat ik het niet goed begreep. Hij wil kopen zonder voorbehoud van financiering. Dat kan. Maar toen zei de makelaar contant. Dus ik dacht dat daarmee misschien gewoon ‘hij heeft het op zijn rekening staan’ bedoelt werd. Maar nee.. :-?

Ondermijning is wel een hele snelle veroordeling. Ik had met mijn zaak (vooral in de eerste jaren) heel veel cash. Het ging om producten in de marge regeling en we hebben wel een tientallen duizenden euro’s cash gehad. Maar dat bracht ik gewoon naar de bank en zette ik op de zakelijke rekening. Dat was gewoon transparant.

De koper zou het geld digitaliseren. We merken het snel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
De man die ons vorige huis kocht heeft het ook in zijn geheel uit eigen middelen betaald.
Niet contant.
Ik heb billen geknepen tot we bij de notaris zaten. Want hij kan wel zeggen dat hij het geld heeft...,.
Hoe staat het er voor dames?


Bij ons regent het goed nieuws vandaag. De koper heeft de koopakte getekend, de waarborg alvast betaald en de euro’s voor de aankoopsom gedigitaliseerd :thumbsup: en de sleuteloverdracht is ook gepland.

Onze hypotheekaanvraag is voor 90% goedgekeurd. Alleen nog een getekende koopakte en iets uitleggen van de salarisstrook van mijn man en we kunnen doorrrrr :roll:
Alle reacties Link kopieren
Lees al weken mee met dit topic .
Zo leuk om te lezen en vooral veel info op te doen .
Hier staan we in afwachtende fase, ingeschreven op een project met voor ons een geweldig huis.
Erg veel animo voor kwamen we al snel achter :-?
Deze week horen we of een optie op een woning krijgen of dat we er buiten vallen .....
Ik hoop het zo :hyper:
Vreselijk dat wachten .
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het bij iedereen 'loopt'. Wij krijgen inmiddels over 2,5 week de sleutel van ons nieuwe huis. Tegen die tijd hopen we ook dat de kopers van ons huis de financiering rond hebben. Maar ze mailden afgelopen week al voor de afmetingen van onze eetkamertafel, en ook dat geeft goede moed en vertrouwen dat ze al meubels voor het huis aan het kopen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen raadt me aan eerst het koopcontract en taxatie af te wachten en dan een hypotheek aan te vragen. Dus hier is er nog niks aangevraagd, behalve de taxatie op donderdag. Hopelijk gaat het eind van de week allemaal lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven