Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
lindybopophelia schreef:
15-07-2019 16:58
Gefeliciteerd!!

Bij ons ook! :yes: :yes: :yes:

En precies op het nippertje! Nu kunnen we eindelijk verder!! Zoveel zin in!

Nu alleen nog vrijdag trouwen :proud:
Jullie ook gefeliciteerd! Gaan jullie het trouwen ook een beetje vieren?
Noopes schreef:
15-07-2019 20:40
Jullie ook gefeliciteerd! Gaan jullie het trouwen ook een beetje vieren?
Dank je wel! De trouwerij houden we klein. Heel klein. Er komen 10 mensen en er is geen toespraak. Daarna gaan we met zijn alle eten. Vrijdag middag gaan we weg. Even een weekendje samen weg. Mijn aanstaande heeft 2 jongens en die gaan dan een weekendje bij Opa en Oma. Die hebben daar ongelofelijk veel zin in :proud:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Lindybobophelia en glittercupcake.
Wat fijn dat de hypotheek rond is
Alle reacties Link kopieren
Hier het huis nóg niet verkocht. Wel 3 kijkers deze week.
Ben benieuwd.

Nog even en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Vandaag eerst naar de bank.
Alle reacties Link kopieren
Ben wel even benieuwd welke rente jullie hebben vastgelegd? Ikzelf ga voor 2,15% voor 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier is nu echt het hele huizen gebeuren klaar. Vorige week de sleutel gekregen van ons nieuwe huisje en gister was de overdracht van ons oude huisje. Vind het een gek idee dat we daar nu nooit meer komen.
ZoeyMaar schreef:
16-07-2019 16:30
Ben wel even benieuwd welke rente jullie hebben vastgelegd? Ikzelf ga voor 2,15% voor 20 jaar.

1,62 voor 10 jaar.
Mikkie87 schreef:
16-07-2019 17:01
Hier is nu echt het hele huizen gebeuren klaar. Vorige week de sleutel gekregen van ons nieuwe huisje en gister was de overdracht van ons oude huisje. Vind het een gek idee dat we daar nu nooit meer komen.
:cheer2:

Hoe gaat zo’n overdracht? Ga je eerst met zijn allen naar de notaris en dan rij je naar het huis? Of hoe werkt dat? Onze aankoopmakelaar is op vakantie en ik wil haar hier niet mee lastig vallen.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
16-07-2019 17:19
:cheer2:

Hoe gaat zo’n overdracht? Ga je eerst met zijn allen naar de notaris en dan rij je naar het huis? Of hoe werkt dat? Onze aankoopmakelaar is op vakantie en ik wil haar hier niet mee lastig vallen.
Eerst ga je samen met de huidige bewoners en de verkopend makelaar (en eventueel je aankoopmakekaar) een rondje doen door het huis. De makelaar checkt of alles het doet (water, elektra etc.) Vult dat in in een rapport (kan zowel digitaal zijn als op papier. Dan moet je als koper dit tekenen dat je akkoord gaat met hoe het opgekeleverd wordt. Daarna ga he met z'n alle naar de notaris. De notaris leest wat aktes voor uit het koopcontract. Dan tekenen de kopers en verkopers en worden de sleutels over gedragen. De verkopers kunnen dan gaan en de notaris neemt dan met de kopers het financiele plaatje nog door. En daarna is het klaar en kan je gaan. Stelt allemaal niet heel veel voor hoor.
Alle reacties Link kopieren
Oef, het taxatierapport is binnen, taxatiewaarde is gewoon de koopprijs en alle verbouwingskosten zoals ik ze had gespecificeerd. Maar als ik lees wat de prijzen voor de huizen in de omgeving zijn ben ik toch bang dat ik een te hoog heb geboden! De taxateur praat dat recht met "voor deze woning ernaast is gewoon weinig betaald", "deze heeft een luxere keuken", "dit was van een woningbouwvereniging en dus goedkoper", maar blijft een feit dat ik zeker 10k meer betaal dan mijn buren.

Ach, ik ga er nog steeds op vooruit, kan het makkelijk betalen en ik heb vertrouwen in de waardevastheid, maar ik vond het wel even slikken.
Alle reacties Link kopieren
Zoey, de markt is natuurlijk ook een beetje gek. Ik ben zelf ook aan het zoeken en een soort appartement waar ik mijn pijlen op heb gericht is tegenwoordig 20K duurder dan 2 jaar geleden. Eerst dacht ik 'dat ga ik niet doen hoor, mee in die gekte'. Maar ja... ik zit straks zonder huis. Als ik er niet mee akkoord ga, gaat iemand anders er wel mee vandoor.

Als je iets gevonden hebt waar je prettig woont, het kan betalen en waarvan je ook weet dat het aardig waardevast is dan heb je het prima gedaan hoor.
ZoeyMaar schreef:
17-07-2019 09:45
Oef, het taxatierapport is binnen, taxatiewaarde is gewoon de koopprijs en alle verbouwingskosten zoals ik ze had gespecificeerd. Maar als ik lees wat de prijzen voor de huizen in de omgeving zijn ben ik toch bang dat ik een te hoog heb geboden! De taxateur praat dat recht met "voor deze woning ernaast is gewoon weinig betaald", "deze heeft een luxere keuken", "dit was van een woningbouwvereniging en dus goedkoper", maar blijft een feit dat ik zeker 10k meer betaal dan mijn buren.

Ach, ik ga er nog steeds op vooruit, kan het makkelijk betalen en ik heb vertrouwen in de waardevastheid, maar ik vond het wel even slikken.


€10.000 op een bedrag van? En hoe lang wil je er blijven?

Wij hebben ook te veel betaald voor ons huis. Nog steeds €39.000 onder de vraagprijs maar ik weet zeker dat als de buren het nu te koop zouden zetten dat er hetzelfde wordt betaald alleen die hebben wel een uitbouw en een dakkapel. Maar er zijn weinig huizen en we wilde iets hebben voor de rest van ons leven. En met de lage rente en cash beschikbaar wilde we niet wachten tot we een lager geprijsd huis vonden.
Mikkie87 schreef:
16-07-2019 21:49
Eerst ga je samen met de huidige bewoners en de verkopend makelaar (en eventueel je aankoopmakekaar) een rondje doen door het huis. De makelaar checkt of alles het doet (water, elektra etc.) Vult dat in in een rapport (kan zowel digitaal zijn als op papier. Dan moet je als koper dit tekenen dat je akkoord gaat met hoe het opgekeleverd wordt. Daarna ga he met z'n alle naar de notaris. De notaris leest wat aktes voor uit het koopcontract. Dan tekenen de kopers en verkopers en worden de sleutels over gedragen. De verkopers kunnen dan gaan en de notaris neemt dan met de kopers het financiele plaatje nog door. En daarna is het klaar en kan je gaan. Stelt allemaal niet heel veel voor hoor.


Oooh dat wordt een middagje keuvelen dus :biggrin: Dankjewel voor je uitleg!
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
17-07-2019 10:17
€10.000 op een bedrag van? En hoe lang wil je er blijven?

Wij hebben ook te veel betaald voor ons huis. Nog steeds €39.000 onder de vraagprijs maar ik weet zeker dat als de buren het nu te koop zouden zetten dat er hetzelfde wordt betaald alleen die hebben wel een uitbouw en een dakkapel. Maar er zijn weinig huizen en we wilde iets hebben voor de rest van ons leven. En met de lage rente en cash beschikbaar wilde we niet wachten tot we een lager geprijsd huis vonden.
Hier gaat helemaal niets onder de vraagprijs weg. 5 tot 10% boven de vraagprijs bieden is normaal. Als je van plan bent er een tijdje te blijven is 10K echt niet zo'n big deal, zeker niet met de idioot lage rente.
Wij hebben minder dan de vraagprijs betaald maar wel meer dan de buren.
€5.000 meer en dan hebben we een kleinere tuin maar wel een grotere woning.

En 10k meer betalen valt in mijn ogen nog wel mee. Het kan altijd erger. Vind eigenlijk dat jij het heel goed gedaan hebt!
Lady_Day schreef:
17-07-2019 10:26
Hier gaat helemaal niets onder de vraagprijs weg. 5 tot 10% boven de vraagprijs bieden is normaal. Als je van plan bent er een tijdje te blijven is 10K echt niet zo'n big deal, zeker niet met de idioot lage rente.


Wij hebben minder betaald omdat 2 kopers voor ons, elk na 6 weken, de financiering niet rond kregen. Ze dachten dat de vraagprijs rond de taxatiewaarde lag. Toen stond het dus na 3 maanden nog op de markt en gezien de staat zullen mensen wel gedacht hebben dat er wat mis mee was. Én de verkopende makelaar was een drol.

Verder gaat er hier ook niks onder de vraagprijs weg. Ons huis is net verkocht ook boven de vraagprijs verkocht.

Ik zie €10.000 ook niet als te veel betalen in deze markt.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie geruststellingen. Ik wil er best een tijd wonen en heb 16% boven de vraagprijs geboden, maar die was ook wel erg laag (van zo'n makelaar die een percentage verdient van het bedrag dat boven de vraagprijs wordt betaald). En ik heb ook het voordeel dat ik nu eerder mijn huur op kan zeggen. Elke maand zoeken was weer 1500 euro voor mijn huurbaas, dus ben echt wel blij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben pas de sleutel van hun nieuwe huis gekregen en nu gaat het bij mij ook kriebelen zeg! :blob:
Vriend en ik wonen in een flatje, zouden zo graag een tuin en meer ruimte hebben!
Helaas is het hier in de randstad zo duur :whip:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huisje onder de vraagprijs gekocht. Hier in de achterhoek is de vraag naar huizen een stuk minder gelukkig.
Ons vorige huisje is ook verkocht onder de vraagprijs, maar die was ook expres hoog ingezet.
Alle reacties Link kopieren
Dierenvriend97 schreef:
18-07-2019 13:50
Mijn ouders hebben pas de sleutel van hun nieuwe huis gekregen en nu gaat het bij mij ook kriebelen zeg! :blob:
Vriend en ik wonen in een flatje, zouden zo graag een tuin en meer ruimte hebben!
Helaas is het hier in de randstad zo duur :whip:
Ja, en reken dus nog 10% boven de vraagprijs als je gaat kijken op funda. Maar dat is ook weer niet voor alle woningen zo. Zoals je in dit topic ziet is het wel mogelijk iets te kopen, gewoon lekker bezichtigingen plannen dus en alvast berekenen wat je kan lenen.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
18-07-2019 17:20
Ja, en reken dus nog 10% boven de vraagprijs als je gaat kijken op funda. Maar dat is ook weer niet voor alle woningen zo. Zoals je in dit topic ziet is het wel mogelijk iets te kopen, gewoon lekker bezichtigingen plannen dus en alvast berekenen wat je kan lenen.
Dat is inderdaad láng niet voor alle woningen zo.
Alle reacties Link kopieren
Morgen komt er bij ons iemand voor de 2e keer kijken. Ik hoop op een bod.
Ze zijn gisteren avond voor het eerst geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben prima bereid om ook onder de vraagprijs te verkopeN.
Alle reacties Link kopieren
Libdybob, fijne trouwdag vandaag.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
17-07-2019 15:57
Dank voor jullie geruststellingen. Ik wil er best een tijd wonen en heb 16% boven de vraagprijs geboden, maar die was ook wel erg laag (van zo'n makelaar die een percentage verdient van het bedrag dat boven de vraagprijs wordt betaald). En ik heb ook het voordeel dat ik nu eerder mijn huur op kan zeggen. Elke maand zoeken was weer 1500 euro voor mijn huurbaas, dus ben echt wel blij.
Hi ZoeyMaar, niet teveel zorgen maken. Wij hebben ook vorige week gekocht (in de hoofdstad) en ongeveer hetzelfde percentage overboden. Vonden het toen we aan onze zoektocht begonnen ook absurd, maar inmiddels tot het besef gekomen dat anderen het wel doen en je dus gewoon zonder huis achter blijft...
Wij huren trouwens voor hetzelfde bedrag en namen jouw argument ook mee in de overwegingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven