Wie is ook op jacht naar een koophuis?

06-05-2019 19:47 3351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt.. wie is er ook op zoek naar een koopwoning in deze moeilijke markt?

Ik ben samen met mij vriend op zoek naar een kluswoning in de randstad. Het wordt ons eerste koophuis samen, op dit moment huren we nog.

We zijn op zoek naar een woning van minimaal 100m2 van rond de 300k en dan willen we voor nog ongeveer 100k eraan verbouwen.

We zijn nu zo'n 3 maanden actief aan het zoeken. We hebben 6 huizen bezichtigd en één keer een bod gedaan. Komend weekend staat weer een bezichtiging op de planning. Dit huis lijkt op Funda echt perfect wat we zoeken en we hebben al bedacht hoeveel we gaan (over) bieden als het in het echt ook zo fantastisch is.

Ik vind het heel spannend, maar vooral heel leuk allemaal. Ik hoop dat er hier meer mensen zijn die op zoek zijn en die gezellig mee willen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Super zeg! Gefeliciteerd. Nu gaat het echt beginnen.
Wij hebben de koop ontbonden na de keuring en dat voelt echt zo rot. Woning gevonden, precies wat wij zochten. Totdat het keuringsrapport kwam en er ruim 12k achterstallig en direct te plegen onderhoud was en een groot gedeelte niet goed beoordeeld kon worden, het zou kunnen oplopen bij het aanpakken van het onderhoud. Voor ons financieel niet haalbaar, want ook de keuken was versleten etc. Vraagprijs en koopprijs van vorige verkopers een paar jaar geleden was bijna 1,5 ton verschil. Verkoopmakelaar niet zo blij dat wij ontbinden, wat vinden jullie? Nemen kopers tegenwoordig gebreken mee van "het is niet anders"? Of is dit ook in deze tijd absurd?
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 11:53
Wij hebben de koop ontbonden na de keuring en dat voelt echt zo rot. Woning gevonden, precies wat wij zochten. Totdat het keuringsrapport kwam en er ruim 12k achterstallig en direct te plegen onderhoud was en een groot gedeelte niet goed beoordeeld kon worden, het zou kunnen oplopen bij het aanpakken van het onderhoud. Voor ons financieel niet haalbaar, want ook de keuken was versleten etc. Vraagprijs en koopprijs van vorige verkopers een paar jaar geleden was bijna 1,5 ton verschil. Verkoopmakelaar niet zo blij dat wij ontbinden, wat vinden jullie? Nemen kopers tegenwoordig gebreken mee van "het is niet anders"? Of is dit ook in deze tijd absurd?
Hadden jullie een oud huis gekocht? Ik vind onderhoud wel heel belangrijk, er kunnen altijd dingen zijn zeker in een ouder huis maar slecht onderhoud is een rode vlag.
TiumPerfectum schreef:
25-01-2020 12:37
Hadden jullie een oud huis gekocht? Ik vind onderhoud wel heel belangrijk, er kunnen altijd dingen zijn zeker in een ouder huis maar slecht onderhoud is een rode vlag.
Nee het is een huis van 20 jaar :|
We snappen er helemaal niks van
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 13:00
Nee het is een huis van 20 jaar :|
We snappen er helemaal niks van


Waar zaten de kosten in?

Ik heb een huis gekocht waar 40 jaar niks aan is gedaan, nog geen kozijn geschilderd, en kwam op €3000 directe kosten. Waarvan wij zelfs vonden dat als het dak van de garage niet lekt er ook nog geen directe aanleiding is tot reparatie.
BeaTea schreef:
25-01-2020 13:04
Waar zaten de kosten in?

Ik heb een huis gekocht waar 40 jaar niks aan is gedaan, nog geen kozijn geschilderd, en kwam op €3000 directe kosten. Waarvan wij zelfs vonden dat als het dak van de garage niet lekt er ook nog geen directe aanleiding is tot reparatie.
Kozijnen (rot), elektra, riolering, daken, mechanische ventilatie, regenpijp en cv. Vanwege het riool moet in ieder geval 1 van de 2 tuinen direct worden opgehoogd.
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 13:11
Kozijnen (rot), elektra, riolering, daken, mechanische ventilatie, regenpijp en cv. Vanwege het riool moet in ieder geval 1 van de 2 tuinen direct worden opgehoogd.


Dan is het kwalitatief geen goed huis en is het daar nat.

Ons huis is uit 1969 en in 1977 is de keuken in de bijkeuken geplaatst, de kozijnen in de beits en alle kamers kregen een likje verf plus een behangetje. Daarna stond de tijd stil. Het waren nette mensen en schoon maar er is geen onderhoud meer geweest.

We hebben de ramen uit de kozijnen gehad voor nieuw glas en het hele huis bleek gewoon heel goed gebouw te zijn. Zolder, kozijnen en muren waren droog. Goten glommen en bleken elk jaar schoon gemaak te worden want de gotenschoonmaker stond hier van de winter gewoon op de stoep. Riolering lag er nog net zo strak bij als in 1969.

Als er na 20 jaar al gezeur is met riolering, ventilatie en regenafvoer is het een slecht huis en geef ik je 100% gelijk dat je de koop hebt ontbonden.

En als je aankoopmakelaar het niet met je eens is dan verstaat deze zijn vak niet. Die moet juist zeggen dat dit een reden is om de alarmbellen af te laten gaan.

Goed gedaan! Vertrouw op je gevoel :thumbsup:
anoniem_394789 wijzigde dit bericht op 25-01-2020 13:44
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 11:53
Wij hebben de koop ontbonden na de keuring en dat voelt echt zo rot. Woning gevonden, precies wat wij zochten. Totdat het keuringsrapport kwam en er ruim 12k achterstallig en direct te plegen onderhoud was en een groot gedeelte niet goed beoordeeld kon worden, het zou kunnen oplopen bij het aanpakken van het onderhoud. Voor ons financieel niet haalbaar, want ook de keuken was versleten etc. Vraagprijs en koopprijs van vorige verkopers een paar jaar geleden was bijna 1,5 ton verschil. Verkoopmakelaar niet zo blij dat wij ontbinden, wat vinden jullie? Nemen kopers tegenwoordig gebreken mee van "het is niet anders"? Of is dit ook in deze tijd absurd?
Wat heb je precies afgesproken? Toen ik mijn eerste woning kocht heb ik het ook gedaan onder voorbehoud van de bouwkundige keuring. Als het boven een bepaald bedrag zou zijn dan zou de koop ontbonden worden of dan zou er opnieuw onderhandeld moeten worden. Ik geloof dat het een bedrag van € 3000 was (omdat je daar al snel op zit als het schilderwerk gedaan moet worden). Kunnen jullie geen nieuwe koopprijs overeenkomen waarin het onderhoud meegenomen wordt? Als je dat wilt want ik vind het onderhoud wat nodig is (Kozijnen (rot), elektra, riolering, daken, mechanische ventilatie, regenpijp en cv) wel erg dramatisch voor een woning van slechts 20 jaar oud....

En dan de verkoopmakelaar niet blij is dat knap ik. Nu moet hij deze woning opnieuw verkopen en deze gebreken benoemen. Hij mag het niet achterhouden. Dat zal de verkoopbaarheid en de verkoopprijs niet bevorderen.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 11:53
Wij hebben de koop ontbonden na de keuring en dat voelt echt zo rot. Woning gevonden, precies wat wij zochten. Totdat het keuringsrapport kwam en er ruim 12k achterstallig en direct te plegen onderhoud was en een groot gedeelte niet goed beoordeeld kon worden, het zou kunnen oplopen bij het aanpakken van het onderhoud. Voor ons financieel niet haalbaar, want ook de keuken was versleten etc. Vraagprijs en koopprijs van vorige verkopers een paar jaar geleden was bijna 1,5 ton verschil. Verkoopmakelaar niet zo blij dat wij ontbinden, wat vinden jullie? Nemen kopers tegenwoordig gebreken mee van "het is niet anders"? Of is dit ook in deze tijd absurd?
Hier een huis van ongeveer dezelfde leeftijd. Buitenschilderwerk moest gedaan worden maar kozijnen waren niet rot. Dat de mechanische ventilatie vernieuwd moet worden vind ik niet gek na 20 jaar, zo lang gaan die dingen ongeveer mee (vooral als het een goedkoop model was dat met de bouw geplaatst was. Zo’n ding kost ongeveer 300 euro om te laten vervangen. Cv na 20 jaar vervangen vind ik ook niet vreemd.

Electra, riolering en waterafvoer vind ik wel bijzonder na 20 jaar.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 25-01-2020 13:49
2.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 13:11
Kozijnen (rot), elektra, riolering, daken, mechanische ventilatie, regenpijp en cv. Vanwege het riool moet in ieder geval 1 van de 2 tuinen direct worden opgehoogd.
Dit is echt bizar voor een huis van 20 jaar oud, geen goed teken.
Miek_ schreef:
25-01-2020 13:31
Wat heb je precies afgesproken? Toen ik mijn eerste woning kocht heb ik het ook gedaan onder voorbehoud van de bouwkundige keuring. Als het boven een bepaald bedrag zou zijn dan zou de koop ontbonden worden of dan zou er opnieuw onderhandeld moeten worden. Ik geloof dat het een bedrag van € 3000 was (omdat je daar al snel op zit als het schilderwerk gedaan moet worden). Kunnen jullie geen nieuwe koopprijs overeenkomen waarin het onderhoud meegenomen wordt? Als je dat wilt want ik vind het onderhoud wat nodig is (Kozijnen (rot), elektra, riolering, daken, mechanische ventilatie, regenpijp en cv) wel erg dramatisch voor een woning van slechts 20 jaar oud....

En dan de verkoopmakelaar niet blij is dat knap ik. Nu moet hij deze woning opnieuw verkopen en deze gebreken benoemen. Hij mag het niet achterhouden. Dat zal de verkoopbaarheid en de verkoopprijs niet bevorderen.
De verkopers willen zeer waarschijnlijk niet zakken met de prijs maar vooral hebben we er een slecht gevoel bij nu. Er is ook vorig jaar lekkage geweest op de 1e verdieping waarbij er schimmel vorming op de begane grond is ontstaan en daardoor een nieuwe vloer gelegd. Is het mankement dan wel verholpen, de schimmel volledig weg en geen rot hierdoor ontstaan, we weten het niet.

Woning staat ook gewoon weer te koop voor de oorspronkelijke vraagprijs :|
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 14:14
De verkopers willen zeer waarschijnlijk niet zakken met de prijs maar vooral hebben we er een slecht gevoel bij nu. Er is ook vorig jaar lekkage geweest op de 1e verdieping waarbij er schimmel vorming op de begane grond is ontstaan en daardoor een nieuwe vloer gelegd. Is het mankement dan wel verholpen, de schimmel volledig weg en geen rot hierdoor ontstaan, we weten het niet.

Woning staat ook gewoon weer te koop voor de oorspronkelijke vraagprijs :|
Klinkt alsof deze woning een maandagochtend model is. Daar zou ik mij ook niet goed bij voelen. Ben benieuwd of de verkopers de woning voor die prijs verkocht krijgen met deze gebreken. In de randstad waarschijnlijk wel maar daarbuiten..
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 14:14
De verkopers willen zeer waarschijnlijk niet zakken met de prijs maar vooral hebben we er een slecht gevoel bij nu. Er is ook vorig jaar lekkage geweest op de 1e verdieping waarbij er schimmel vorming op de begane grond is ontstaan en daardoor een nieuwe vloer gelegd. Is het mankement dan wel verholpen, de schimmel volledig weg en geen rot hierdoor ontstaan, we weten het niet.

Woning staat ook gewoon weer te koop voor de oorspronkelijke vraagprijs :|

Wow, wat goed dat jullie dit hebben afgezegd. Hier ga je spijt van krijgen. Een huis van deze leeftijd met deze gebreken van rotte kozijnen en riolering, dat is niet pluis.

Eens dat schilderwerk, mechanische ventilatie en cv te verwachten zijn qua onderhoud maar verder niet.

Niet meer over in zitten, wees blij dat je hier niet je geld in hebt gestoken.

De verkoopmakelaar kan hoog en laag springen, maar het is jullie goed recht. Onze makelaar vertelde dat het ongeveer 3x per jaar voorkomt dat mensen in de bedenktijd van een huis af zien. Dat is dan nog zonder goede redenen zoals deze.

Laat hem maar lekker balen, hij is immers nu degene die al deze punten in het vervolg moet bespreken nu er een rapport ligt.
Alle reacties Link kopieren
Potje, een huis van 20 jaar oud wat zo'n drama is voorspelt niets goeds. Snap dat het balen is dat het niet doorgaat maar beter nu balen dan later wanneer blijkt dat dit nog maar het topje van de ijsberg was.
TiumPerfectum schreef:
25-01-2020 10:31
Wij hebben gekocht! Dinsdag krijgen we het concept koopcontract, eind jaren 40 woning dus wellicht ook gehorig (2/1 kap) maar wel in een hoger segment dus misschien degelijker gebouwd. Er is ook een aanbouw van 40m2 uit 2006 en dat stuk is onderkelderd. We wonen nu jaren 70 en je hoort wel eens wat maar niet storend.

Spannend dus en nu onze eigen woning in de verkoop doen, eigenlijk is alles netjes op een paar kleine dingen na. Ons verhoud op het nieuwe huis loopt tot 1 maart, hoe doe je dat als wij voor die tijd ons huis verkopen. Die kans is best aanwezig natuurlijk.

Gefeliciteerd!!! Wat leuk!

Wij hebben op maandag ons huis onder voorbehoud van financiering gekocht, ons huidige huis op woensdagavond in de verkoop gedaan en vrijdag kijkers en kopers. Aangegeven dat wij 1 mei de sleutel krijgen van nwe huis en er niet voor 15 mei uit gaan. Dat vond de koper jammer, maar snapte dat ook.

Overigens legt de koper het geld zo neer, zonder voorbehoud van financiering. Dat scheelde ons weer met de overbruggingsaanvraag.

Wij hebben het verkocht met de voorbehoud van financiering voor ons. Dus als wij onverwacht het niet rond krijgen, dan wordt de verkoop ontbonden.

Geen risico's dus. Wij komen nooit zonder huis op deze manier.

Overigens hebben wij de concept aanvraag van de financiering gister besproken. Donderdag wordt deze definitief gemaakt. De verwachting is dat het binnen 1 week rond is.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
25-01-2020 15:34
Gefeliciteerd!!! Wat leuk!

Wij hebben op maandag ons huis onder voorbehoud van financiering gekocht, ons huidige huis op woensdagavond in de verkoop gedaan en vrijdag kijkers en kopers. Aangegeven dat wij 1 mei de sleutel krijgen van nwe huis en er niet voor 15 mei uit gaan. Dat vond de koper jammer, maar snapte dat ook.

Overigens legt de koper het geld zo neer, zonder voorbehoud van financiering. Dat scheelde ons weer met de overbruggingsaanvraag.

Wij hebben het verkocht met de voorbehoud van financiering voor ons. Dus als wij onverwacht het niet rond krijgen, dan wordt de verkoop ontbonden.

Geen risico's dus. Wij komen nooit zonder huis op deze manier.

Overigens hebben wij de concept aanvraag van de financiering gister besproken. Donderdag wordt deze definitief gemaakt. De verwachting is dat het binnen 1 week rond is.
Op die manier, dan gaan wij dat ook zo doen. Wij krijgen ook 1 mei de sleutel.
TiumPerfectum schreef:
25-01-2020 19:00
Op die manier, dan gaan wij dat ook zo doen. Wij krijgen ook 1 mei de sleutel.

Het was een tip van onze verkoopmakelaar. Wij hadden hier nooit aan gedacht, maar het schijnt vaker voor te komen.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
25-01-2020 13:11
Kozijnen (rot), elektra, riolering, daken, mechanische ventilatie, regenpijp en cv. Vanwege het riool moet in ieder geval 1 van de 2 tuinen direct worden opgehoogd.
Ooh..dat klinkt niet best. Ik snap dat je daar geen zin in hebt. En geen zin in het werk en geen zin in de extra kosten. Ik zou het ook niet doen, hoe jammer het ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld mij hier, na heel lang meelezen, ook maar eens. Wij zijn al een jaar opzoek, zonder succes. Nu gaan we maandag langs een makelaar voor een optie op een nieuwbouw project. We vinden de woningen in ieder geval mooi en uniek met goede opties
Verstandig dat jullie de koop ongedaan hebben gemaakt, PotjePindakaas! En wat fijn dat je zo'n goede bouwkundige had ingeschakeld. Zo zie je maar wat dat een keuring het geld dubbel en dwars waard is.

Het droomappartement waar ik verliefd op was is helaas verkocht aan een andere partij. Ben overboden. Was even flink balen maar er komt regelmatig iets vrij in dat deel van de stad dus ik wacht gewoon rustig af.
Alle reacties Link kopieren
Fishie44 schreef:
23-01-2020 23:40
Ik heb hier al eens meegelezen en vragen gesteld maar dit jaar gaan wij ook echt op zoek naar een koophuis! We hebben al een orienterend gesprek gehad met de bank, andere papieren uitgezocht en we hebben nu ook een aankoopmakelaar uitgezocht.
Nu wonen we in een oud gehorig huurhuis waar ik gek van word dus ik ben inmiddels wel toe aan een volgende stap.

Hoe hebben jullie dat gedaan met samenlevingscontracten etc? Wij wonen al lang samen maar niks staat op papier. Trouwen wil ik niet. Vrienden van mij hebben direct bij het afsluiten van het huis een samenlevingscontract getekend maar op internet staat dat je dan ook duurder uit kan zijn. Anderen zeggen weer dat ze het pas achteraf hebben geregeld.
Geregistreerd partnerschap kan niet bij de notaris maar dan zijn bepaalde dingen weer automatisch geregeld zoals vaderschap.
Als je het bij dezelfde notaris doet waar ook de woningoverdracht is, dan willen ze meestal wel wat met de prijs doen.
Wij waren net €500,- kwijt voor 2 testamenten en een samenlevingscontract.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren de Verkoopmakelaar de opdracht gegeven om mijn huis in de verkoop te zetten. Wanneer dat eenmaal loopt gaan vriendin en ik bewust kijken voor een nieuwe woning samen. Best wel een bijzonder eisen pakket. Dus financien wordt interessant maar ook waar we terecht gaan komen is nog onbekend.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop tegen iets aan en ben benieuwd naar jullie mening. Vriend en ik hebben beiden in een ouderlijk huis gewoond met 3 slaapkamers en een zolder. Onze wens is nu een huis voor de toekomst kopen en voor ons heeft die of 4 slaapkamers of 3 slaapkamers en een zolder. (Het is ver vooruit gedacht, maar stel er komen 2 kinderen dan hebben we altijd nog 1 kamer ''over'' voor berging. ;-D )

Wij zien de laatste tijd veel huizen in de wijken die wij leuk vinden maar met 3 slaapkamers. Soms wel met mogelijkheid tot uitbouwen in de toekomst. Zeggen jullie dan toch die 4 slaapkamers aanhouden of ook gaan kijken naar de huizen met 3 slaapkamers en daar eventueel voor gaan als die kans er is?
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
28-01-2020 14:48
Gisteren de Verkoopmakelaar de opdracht gegeven om mijn huis in de verkoop te zetten. Wanneer dat eenmaal loopt gaan vriendin en ik bewust kijken voor een nieuwe woning samen. Best wel een bijzonder eisen pakket. Dus financien wordt interessant maar ook waar we terecht gaan komen is nog onbekend.
Spannend! Wat zijn die bijzondere eisen voor jullie? :mrgreen:
Avondzonnetje schreef:
29-01-2020 13:18
Spannend! Wat zijn die bijzondere eisen voor jullie? :mrgreen:

Haha, ik ben ook benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven