wollen deken verven in wasmachine

03-03-2012 18:52 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote witte wollen deken ( van dikke wol gehaakt) die ik zwart wil verven omdat de vlekken er niet meer uitgaan. Ik heb wat gezocht op internet en vind vooral dat je dat niet in de wasmachine zou kunnen doen, maar in een pan op het fornuis zou moeten doen. Dat gaat dus niet lukken want het is een hele grote deken, veel te groot om in een pan te passen. Iemand een idee/ervaring of dit wel zou lukken in de wasmachine ?
Geen ervaring met het verven van een wollen deken. Maar let wel op, op sommige vlekken kan de verf anders 'pakken' dan op de rest van de deken. Gevolg................. zwarte deken met vlekken. Dan doe je alle moeite voor niets.
Zolang je het op een wolprogramma doet is er weinig aan de hand. Wat voor een vlekken zijn het die er niet uit gaan?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik verf geregeld kleding in de wasmachine zwart. Met een doosje textielverf van Dylon en 500 g zout gaat dat prima hoor!

Wat was de reden dat er op internet werd gezegd dat je het niet in de wasmachine kon doen?
quote:Maryssa schreef op 03 maart 2012 @ 20:06:

Ik verf geregeld kleding in de wasmachine zwart. Met een doosje textielverf van Dylon en 500 g zout gaat dat prima hoor!

Wat was de reden dat er op internet werd gezegd dat je het niet in de wasmachine kon doen?

Dat snapte ik niet helemaal, als ik het een beetje heb begrepen is het omdat je wel een beetje hoge temperatuur nodig hebt om te kunnen verven, maar wol tegelijkertijd niet te lang tegen hoge temperatuur kan.

http://www.francobelge.be/wolverven.html

Dus je moet het kort koken, dan laten afkoelen en een wasmachine volgt een ander schema natuurlijk, Bedenk nu dat ik misschien halverwege het wasmachineprogramma ook de stekker eruit kan trekken en een tijdje laten staan en dan laten afpompen, moet het zelfde effect hebben ?
Je hebt ook verf voor koud water (tenminste vroeger wel)

Maryssa moet je na die tijd niet goed je wasmachine omspoelen?
Ik verf mijn zwarte kleding vaak met een machinewas van 30 of 40 graden dus dat kan ook prima voor je wollen deken.

Bij de Kruidvat verkopen ze Dylon en er zit een uitgebreide beschrijving/uitleg bij.

De wasmachine moet je na afloop leeg laten draaien op hoge temperatuur met wasmiddel dan zijn de restjes verf weg. Voor de zekerheid kies ik er meestal voor om als eerste was na het verven een zwarte was te draaien. Dan weet ik zeker dat de machine helemaal schoon is. Werkt prima!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven