Wonen Amsterdam

06-06-2010 14:16 28 berichten
Na alle voors en tegens bekeken te hebben heb ik besloten dat ik zo rond september 2011 wil verhuizen naar Amsterdam. Ik weet dat dat nog heel lastig kan gaan worden maar omdat ik daar een studie ga volgen wil ik het toch gaan proberen. Daarom ben ik alvast begonnen met mijn zoektocht maar ik kan alle tips en ideeen wel gebruiken vooral over waar ik wel en waar ik beter niet kan gaan kijken (welke wijken etc).
Alle reacties Link kopieren
de leukste buurtjes van Amsterdam

succes
Inschrijven op studentenwoningweb en niet te hoge eisen stellen aan je kamer en de locatie.
Ik denk dat je niet zo heel veel te kiezen hebt en blij mag zijn als je iets vindt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Miek_ schreef op 06 juni 2010 @ 14:34:

Inschrijven op studentenwoningweb en niet te hoge eisen stellen aan je kamer en de locatie.Ik wil liever niet meer op een studentenkamer wonen. Ben tzt 27 jaar en heb dan liever mijn eigen plekje in plaats van dat ik mijn douche moet delen. Daarnaast werk ik gewoon en ga ik mijn studie naast mijn werk doen dus het studentleven is niet iets wat mij nog trekt.
Is toch afhankelijk van je budget, koop of huur, vrije huursector of via woningbouw (hoe lang sta je al ingeschreven?).
quote:oeefo schreef op 06 juni 2010 @ 14:38:

[...]

Ik wil liever niet meer op een studentenkamer wonen. Ben tzt 27 jaar en heb dan liever mijn eigen plekje in plaats van dat ik mijn douche moet delen. Daarnaast werk ik gewoon en ga ik mijn studie naast mijn werk doen dus het studentleven is niet iets wat mij nog trekt.Heb je een netwerk in Amsterdam? Ander geef ik je heel weinig geen kans iets betaalbaars te vinden. Een eigen woonruimte in Amsterdam is heel lastig. Tenzij je een heel flink budget hebt.
quote:Igoneh schreef op 06 juni 2010 @ 14:41:

Is toch afhankelijk van je budget, koop of huur, vrije huursector of via woningbouw (hoe lang sta je al ingeschreven?).Ik wil graag gaan huren. Vrije sector of woningbouw maakt niet uit. Maar ik heb me onlangs pas ingeschreven bij de woningbouw dus daar zal ik weinig tot geen kans maken. Mijn budget is nog niet helemaal duidellijk maar ik zit te denken aan een max van 800 euro. Ik ben me echt nog aan het orienteren.
Tuurlijk zijn er wel betaalbare woningen. Maar het duurt alleen nogal lang voordat je daarvoor in aanmerking komt. (jaren dus)

Al weet ik niet precies hoe het zit met woningen in de bijlmer en noord.
quote:Miek_ schreef op 06 juni 2010 @ 14:44:

[...]

Heb je een netwerk in Amsterdam? Ander geef ik je heel weinig geen kans iets betaalbaars te vinden. Een eigen woonruimte in Amsterdam is heel lastig. Tenzij je een heel flink budget hebt.Ja ik heb er een netwerk al is deze klein. Familie van mij heeft er een eigen zaak en verder heb ik er een paar vrienden en kennissen wonen.
quote:oeefo schreef op 06 juni 2010 @ 14:44:

[...]

Ik wil graag gaan huren. Vrije sector of woningbouw maakt niet uit. Maar ik heb me onlangs pas ingeschreven bij de woningbouw dus daar zal ik weinig tot geen kans maken. Mijn budget is nog niet helemaal duidellijk maar ik zit te denken aan een max van 800 euro. Ik ben me echt nog aan het orienteren.voor E800 kun je zeker wel wat vinden in de vrije huursector, vergeet niet dat dit de huur is en daar bovenop komen dan de vaste lasten (gas, water, electriciteit, adsl, tv/radio, servicekosten etc.) Voor zo'n bedrag zou je koop kunnen overwegen, want de een hypotheek zal lager uitvallen.
Zorg dat je een baan hebt/krijgt waardoor je genoeg verdient om te kopen. Neem een goede aankoopmakelaar in de arm en wees bereid om een hoger percentage courtage te betalen (omdat je in het lagere segment wil kopen). Laat je makelaar zoeken naar een leuk studio-appartement. Heb niet te veel noten op je zang (lees: kijk verder dan de Jordaan en Oud-Zuid, maar stel je open voor Noord en Bos en Lommer). Zo heb ik drie jaar geleden voor nog geen 125.000 euro een mooi studio-appartement gevonden (vlak achter de Jordaan). Volledig gerenoveerd.
800 euro voor de vrije sector zal je bijna niet vinden en als je wat vindt zijn er nog tientallen andere gegadigden. Het meeste is veel duurder. Enige tip die ik je kan geven is marktplaats. Continue de pagina vernieuwen en als er is tussenzit binnen een minuut bellen. Nooit alleen naar een adres gaan en niet moeilijk doen over een tijdelijke woning. Bij de woningbouw maak je met je korte inschrijftijd geen kans.
Miek_ mag ik zeggen dat ik je erg negatief over vindt komen? Ik weet dat het niet gemakkelijk gaat worden maar dan nog kan ik het een kans geven. Het is niet zo dat ik er volgende maand wil zitten. Daarnaast ken ik ook de verhalen van mensen die het wel is gelukt om voor minder dan 800 euro in Amsterdam te wonen op hele mooie plekjes. En zoals ik al eerder aangaf is mijn budget niet zeker kan dus ook meer dan 800 euro worden.
Op Funda huren staat best wat te huur voor die prijs.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Miek_ schreef op 06 juni 2010 @ 14:50:

800 euro voor de vrije sector zal je bijna niet vinden en als je wat vindt zijn er nog tientallen andere gegadigden. Het meeste is veel duurder. Enige tip die ik je kan geven is marktplaats. Continue de pagina vernieuwen en als er is tussenzit binnen een minuut bellen. Nooit alleen naar een adres gaan en niet moeilijk doen over een tijdelijke woning. Bij de woningbouw maak je met je korte inschrijftijd geen kans.voor 800 euro huur je best wat in de vrije sector hoor. Nu niet zo overdrijven....
quote:oeefo schreef op 06 juni 2010 @ 14:57:

Miek_ mag ik zeggen dat ik je erg negatief over vindt komen?Miek is niet negatief. Miek is reeel
Niet negatief maar gewoon realiteit, helaas. De mensen die voor weinig geld op mooie plekjes zitten hebben of een lange inschrijftijd of ze hebben enorm veel mazzel gehad (maar dat zijn echt uitzonderingen). De meeste mensen vinden toch iets via via of via marktplaats.

Maar als je een budget van tenminste 800 euro hebt, is het dan niet veel handiger om te kopen?
Het zou best kunnen dat tegen die tijd mijn fantastische appartement te koop staat. In Westerpark, vlakbij het centrum, nieuwe keuken en badkamer en aan het water.
Cum non tum age
quote:MissMojo schreef op 06 juni 2010 @ 15:00:

[...]

voor 800 euro huur je best wat in de vrije sector hoor. Nu niet zo overdrijven....Ik overdrijf niet, ik ken mensen die voor die prijs momenteel iets in de vrije sector zoeken. Omdat 800 euro (zeker voor 2 personen) nog betaalbaar is, zijn de huurwoningen voor deze prijs erg gewild. Via de woningbouw worden ze steeds uitgeloot en buiten de woningbouw zijn er tientallen andere gegadigden waarvan een gedeelte sleutelgeld wilt betalen en zo meer kans maakt.
Kopen is voorlopig geen optie omdat ik geen vast contract heb.
Oeefo kijk eens op de sites van verhuurders als de key, rochdale, ymere, stadsgenoot, eigen haard etc. Zij bieden ook vrije sector aan in Amsterdam. Met ¤ 800 p/m heb je inderdaad geen woning binnen de ring maar daarbuiten moet het wel lukken: Noord, Slotermeer, Geuzenveld etc.
Banne-Buiksloot.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Ik lees soms dat misschien Noord een optie is en dat het buiten de ring ligt. Eh... Een deel van Noord ligt binnen de ring. Sterker nog een deel van Noord kijkt zowat uit op het Amsterdam Centraal Station. Dus inmiddels ook steeds gewilder. Straks helemaal met de NZ Lijn.

En wellicht met 7 jaar woonduur en wat mazzel krijg je er een huurhuis. Maar reken maar eerder op 10 jaar. Of vrije sector huur/koop. Dan kun je er wel zo terrecht, net als in de rest van Amsterdam. Maar vlak sommige delen van Noord niet uit als hippe leuke wijk! :-)

Noord is een leuke mengelmoes met uitschieters van (in mijn ogen) asociale straten tot aa Overhoeks (appartementen vanaf 350.000 v.o.n.) en de Nieuwendammerdijk met zijn villa's.

Succes met het vinden van wat leuks!
Ik woon nu bijna een jaar in Amsterdam (werk hier en studeer daarnaast nog wat door). Mijn ervaring is dat er zeker woningen te vinden zijn voor 800 euro per maand. Alleen is het dan vaak wel tijdelijk. Ik heb zo een appartement voor 2 maanden en voor 7 maanden gevonden op kamernet.nl. Invullen dat je geen wc/douche/keuken wilt delen en dan krijg je alle beschikbare studio's/appartementen. Wel direct bellen of mailen (met eventueel een 'beloning' van 100 euro; zo hebben wij een superappartement gevonden in Oud West voor 600 euro!), want er zijn veel kapers op de kust.

Via marktplaats kun je dit inderdaad ook doen, maar mijn ervaring is dat hier veel louche types advertenties zetten.

De woningen in de vrije sector (binnen de ring) zijn helaas echt heel duur. Beginnend rond 1100 excl per maand. En vaak ook nog makelaarskosten van een maand huur.. Wij moesten uit ons vorig appartement en zitten nu voor 1300 incl in de Jordaan.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven