Wonen in de bollenstreek?

31-10-2015 15:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan in de bollenstreek. Op dit moment wonen we nog in Den Haag, maar aangezien mijn man ook in de bollenstreek werkt overwegen wij om ons huis te verkopen en te verhuizen naar Lisse, Hillegom, Noordwijkerhout of Sassenheim. Probleem is alleen dat wij absoluut niet bekend zijn in deze regio. We komen beide oorspronkelijk uit het noorden van het land en kennen ook geen mensen die in de bollenstreek wonen.

Zijn er hier mensen die in deze regio wonen? En wie kan me vertellen hoe het is (vooral ook als import)? Mijn man is nogal huiverig voor een 'dorpse' mentaliteit. Het ons-kent-ons-idee, sociale controle, er niet tussen kunnen komen als buitenstaander etc. Ik zie met 3 kleine kinderen toch wel grote voordelen; minder reistijd, meer huis voor ons geld, en meer ruimte voor de kinderen (3 stuks) om buiten te spelen. Kortom, we weten niet of we de gok durven wagen om de boel in de verkoop te gooien en te gaan verkassen.

Wie wil zijn/haar ervaringen met ons delen over het wonen in deze regio zodat we meer informatie hebben om een keuze te kunnen maken?
Ik ben zelf geboren en getogen in Lisse. Super leuk dorp, waar je als buitenstaander prima tussen komt. Ik ben verhuist naar Nieuw Vennep, waar de huizen een stuk goedkoper zijn. Lisse vind ik persoonlijk wel vol en druk geworden.

Leuke wijken, de Blinkerd en plan de Graaff. Centrum en scholen dicht bij. Ik heb zelf niets met de Poelpolder.
Lisse, Hillegom en Sassenheim liggen landinwaarts. Noordwijkerhout ligt aan de kust. Ik vind de bollenstreek prachtig om te wonen vanwege de kust. Duinen bij Den Haag zijn mooi, maar duingebied ten noorden van Den Haag (Katwijk - Noordwijk - Noordwijkerhout) vind ik veel mooier. Lisse e.d. vind ik meer platteland en qua landschap saai (behalve in bollenseizoen). Mensen zijn veel beleefder en prettiger dan in Den Haag (al hangt eea af waar in DH je vandaan komt en waar precies je landt in de bollenstreek). Vind wel dat je veel meer geluid hebt van overvliegende vliegtuigen dan in DH, maar vind dit niet heel storend.
Er wonen 23000 mensen in Lisse, met dat ons-kent-ons zal het wel meevallen.

Ik woon zelf in Hoofddorp, dus geen bollenstreek maar wel vlakbij, en ik vind met name Lisse en Nieuw Vennep leuke woonplaatsen met prachtige huizen. Hoofddorp is behoorlijk stads geworden de laatste jaren, misschien is dat een mooi tussen optie voor jullie?

Ik kom overigens uit Den Haag, ik ben er na mijn verhuizing naar het dorp nooit meer geweest. Zoals Nomad omschrijft vind ik mentaliteit van de mensen hier veel prettiger en warmer.
Ik kom oorspronkelijk uit Sassenheim, hele fijne jeugd gehad daar.

Inmiddels is het winkelcentrum er ge-upgrade en is er een station. Je bent zo op het strand, zo in leiden/den haag en ook snel in Amsterdam. Mooi centraal en een fijne sfeer. Ook zeker geen ons kent ons mentaliteit. Dat heb je bijvoorbeeld wel meer in warmond, dus daar zou ik nooit voor kiezen.

Ook veel in Lisse geweest, vanwege sport, is net wat groter dan Sassenheim.
Ik ken Noordwijkerhout het beste, daar is geen ons-kent-ons mentaliteit vind ik. Maar het is niet echt goedkoop qua huizen.
Ik ben zelf import en het is inderdaad 'dorps' en ons-kent-ons op buurtniveau maar je komt er prima tussen. Ik hoef niet meer terug naar Haarlem, want het bevalt heel goed.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Zo te horen lijkt het dus wel een beetje mee te vallen met de 'ons-kent-ons' mentaliteit. Fijn! Kan dat van het bezwarenlijstje worden afgestreept. En zo te horen is het over het algemeen prettig wonen in deze regio, een goed vooruitzicht. Is er toevallig nog iemand bekend in Hillegom (heb hier leuke huizen gezien!).

Ons budget ligt ongeveer rond de 300.000 voor een woning met minimaal 4 slaapkamers. Als ik op funda rondsnuffel lijkt dit wel haalbaar te zijn in de genoemde dorpen? We hebben ook wel naar Hoofddorp en Nieuw-Vennep gekeken maar dit lijkt een beetje sfeerloos, of zie ik dat verkeerd? Heb zelf wel een zwak voor dorpen met een oude dorpskern, heeft toch een gezelligere uitstraling.

Heb inderdaad gezien dat Sassenheim een station heeft gekregen. Een dorp met NS station heeft voor mij toch wel de voorkeur aangezien we maar 1 auto hebben die man mee heeft naar zijn werk. Als ik dan op de kaart kijk kom ik al snel bij Sassenheim, Voorhout en Hillegom uit. Oegstgeest heeft ook wel onze interesse maar ik ben bang dat ons huizenbudget daarvoor niet voldoende zal zijn om leuk te wonen. Jullie helpen ons in ieder geval een beetje op weg!
Voorhout is ook wel prima hoor. Dichtbij Leiden!

Verder tsja volgens mij zijn Lisse en Sassenheim best groot voor een dorp en heb je daar nog wel wat winkels ook. Ik ken alleen een heel dom mens uit Sassenheim die inderdaad enorm dorps is en ons kent ons enzo haha. Dus daar moet ik dan gelijk aan denken. Maar gelukkig wonen er nog heel wat mensen ;)
Hillegom is ook leuk, mijn beste vriend woont daar, dus wellicht is mijn menig wat gekleurd . Ze hebben ook een heel aardige winkelstraat en leuke horeca. Ik vind het qua uitstraling wat hebben van Haarlem.
Wat wil je weten van Hillegom?
Hoi MinkeDeWit,

Ben vooral nieuwsgierig hoe Hillegom is om te wonen wanneer je van buiten het dorp komt. Hillegom is natuurlijk een stukje kleiner dan Lisse en ik vraag me af of men een beetje opstaat voor nieuwkomers. Ik ben ook wel benieuwd naar de basisscholen, mijn oudste twee zitten in de kleuterklas dus dit is voor mij ook wel redelijk belangrijk. Zijn er fijne basisscholen in het dorp? En hoe zijn de voorzieningen? (dit kan ik natuurlijk ook googlen maar het is altijd handig om het uit eerste hand te horen).

Hillegom spreekt me ook vooral aan omdat je vanaf het station in een wip in Haarlem bent. Ben dol op Haarlem!
Staar je niet blind op de winkelstraat in Hillegom. Saai en doods. Verder is Hillegom net zo groot als Lisse.

Ik vind dat er in Hillegom toch wel wat ander volk woont als in Lisse of Sassenheim. Ik heb er 2 jaar gewoond en was blij dat ik naar Nieuw Vennep ging. Wij noemen Hillegom altijd gekscherend de Bijlmermeer van de Bollenstreek.
Heb ook in de bollenstreek gewerkt.

Lisse vind ik niks aan, wel aardig winkelcentrum maar ik vind Hillegom leuker.

Noordwijkerhout te klein, Noordwijk is oké maar erg duur.
The best is yet to come
In Hillegom wordt nu wel een leuke woonwijk gebouwd. Basisscholen zijn daar ook prima, maar het dorp vind ik persoonlijk erg saai. Treinstation is inderdaad handig, maar er rijdt een bus van Haarlem-Leiden door alle dorpen, dus alles is makkelijk te bereiken met openbaar vervoer.
Woon zelf al 32 jaar in Hillegom, het centrum de winkels is indd niet veel meer aan.

Maar met kinderen een geweldige plek , veel speeltuintjes in verschillende wijken mooie parken om te spelen en genoeg scholen( openbare school, vrije school , katholieke school) sportverenigingen en een zwembad in de zomer.

Naar mijn idee is het absoluut geen gemeente waar je niet geaccepteerd zal worden als nieuwe bewoner.

Je bent in 5 minuten in Lisse en daar moet je wel wezen om te shoppen, maar in Hillegom kan je ook je benodigde boodschappen halen.
quote:labradokus schreef op 31 oktober 2015 @ 19:57:

Staar je niet blind op de winkelstraat in Hillegom. Saai en doods. Verder is Hillegom net zo groot als Lisse.

Ik vind dat er in Hillegom toch wel wat ander volk woont als in Lisse of Sassenheim. Ik heb er 2 jaar gewoond en was blij dat ik naar Nieuw Vennep ging. Wij noemen Hillegom altijd gekscherend de Bijlmermeer van de Bollenstreek.

Smaken verschillen. Ik krijg het altijd stikbenauwd van de truttigheid en burgerlijkheid in Nieuw Vennep. Echt, ik zou er niet dood gevonden willen worden. Hoofddorp is dan nog leuker.

Buitengewoon positief juist over Hillegom. De meeste scholen zijn vrij, zo niet compleet, wit, met uitzondering van de openbare school. De winkelstraat is helaas wel minder aan het worden omdat alle leuke winkels het niet redden. Maar je hebt er nog bijna alles, supermarkten, Hema, Kruidvat, schoen- en kledingwinkels.
quote:Honeymoonquiz schreef op 31 oktober 2015 @ 16:15:

Ik ken Noordwijkerhout het beste, daar is geen ons-kent-ons mentaliteit vind ik. Maar het is niet echt goedkoop qua huizen.Eens dacht precies hetzelfde. Ik heb er jaren gewoond en familie woont er nog steeds, kom er regelmatig.
Noordwijk, vrienden van ons wonen er sinds kort en het is een ontzettend leuke wijk.
Sassenheim is qua bereikbaarheid snelweg en Ov super, 1 van de redenen dat wij voor Sassenheim hebben gekozen. Leuk dorp met alle faciliteiten (zwembad, middelbare school, winkels etc) en nog relatief betaalbare huizen (bijv in de prijsklasse waar jij in zoekt). Huizen zijn tegenwoordig wel snel verkocht en is niet zo heel veel aanbod in vergelijking met bijvoorbeeld Voorhout.

Ik wil er niet meer weg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven