Wonen in de Schilderswijk

18-11-2015 16:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb een leuk appartementje gezien in de Schilderswijk. Omdat ik student ben is het aantal appartementen dat ik kan huren laag, vanwege de inkomenseisen die er vaak aan verbonden zitten. Dat is bij dit huisje niet, omdat er garantstellers moeten tekenen. Ik kan het wel betalen, dat is het probleem niet.

Maar: het is in de Schilderswijk (Den Haag). Daar wordt natuurlijk vanalles over geschreven en gezegd, maar ik vroeg me af of er iemand op Viva is die in deze wijk woont en kan vertellen hoe het nou echt is om daar te wonen? Is er echt zoveel criminaliteit en dergelijke? Ik ben 23, trouwens.

Nog een vraag: is 625 euro exclusief duur voor een 2-kamerappartement van ongeveer 30 m2? Ik vind het redelijk veel geld, maar kan tot nu toe ook niet echt iets goedkopers vinden. Het is wel helemaal gerenoveerd.

Alvast bedankt!
Als student zou ik lekker daar gaan wonen, als je een huis wilt kopen is het een ander verhaal. Mijn zoon woont tegen die buurt aan in een studentenwoning en om eerlijk te zijn, ik vind het erg gezellig daar. Dat volkse heb ik totaal niet in de expatwijk waar ik woon en In zoon zijn buurt lijkt men regelmatig behulpzamer dan in mijn buurt. Komt misschien ook doordat in mijn buurt iedereen de hele dag aan het werk is Lekker dichtbij het station, de stad, prima OV, goedkope winkels en markt in de buurt. In de avond genoeg mensen om straat om je veilig te voelen, mogelijk veiliger dan in een wijk waar iedereen met de gordijnen dicht voor de tv hangt.
Dat zit vlak naast waar rondkomen in de Schilders wijk is opgenomen. Sociaal huur appartementje? Dan zou ik nog wat langer wachten op een ander buurt.
ik zou er geen huis kopen, en ook liever niet met een gezin wonen ( alhoewel er zat gezinnen prima wonen en er ook best wel wat speeltuintjes zijn ) , maar als student huren zou ik meteen doen.

Of het bevalt; je kan ook een sjieke wijk pech hebben met je bovenburen omdat ze harde muziek draaien de hele nacht door.

Maar een huurhuis kan je ook weer opzeggen.

Ik heb er nooit gewoond, wel regelmatig gewerkt in de thuiszorg, ook in de avond dus rondgefietst ( als jonge vrouw ) omdat parkeren een groot probleem is en er waren veel gezellige plekjes/flatjes/hoekjes. Ik vond het van te voren door het imago eng, maar me nooit onveilig gevoeld. Niet anders dan werken in de thuiszorg in een uitgaansgebied als centrum of scheveningen.
quote:SpringDing schreef op 18 november 2015 @ 17:21:

[...]

Waarom zou je dat doen?

Als je er woont loop je toch ook niet elke avond door de wijk?Nee maar als je s' avonds in je bed ligt wil je niet wakker liggen van het geschreeuw buiten.
quote:-RoseRed- schreef op 18 november 2015 @ 17:59:

Dat zit vlak naast waar rondkomen in de Schilders wijk is opgenomen. Sociaal huur appartementje? Dan zou ik nog wat langer wachten op een ander buurt.Nee, helaas niet. Ik sta wel ingeschreven, maar mijn inschrijfduur is helaas nog (veel) te kort. Ik ben redelijk onverwacht in Den Haag terecht gekomen, vandaar. Particuliere huur dus..
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 19:14:

[...]

Nee, helaas niet. Ik sta wel ingeschreven, maar mijn inschrijfduur is helaas nog (veel) te kort. Ik ben redelijk onverwacht in Den Haag terecht gekomen, vandaar. Particuliere huur dus..Ik heb ook enkel particuliere huur gedaan in DH en mijn vrienden ook. Geen idee wat je budget is natuurlijk, maar ik en collega's hebben altijd zonder problemen iets in andere buurten kunnen huren.
Ik kom uit Den Haag en in het algemeen is het echt geen fijn buurtje om in te wonen. Er 'gebeurt' wat te veel. Denk aan criminaliteit, woninginbraak, diefstal, vandalisme en geluidsoverlast, moeilijke buren en onveilig gevoel door hangjeugd (al dan niet crimineel) etc.. Ook wel veel armoede.

Er zijn ook wel positieve berichten zoals afnemende overlast in bepaalde straten door inzet van buurtvaders, goede buurtinitiatieven, alerte politie. Het is zeker niet alleen maar slecht. Moeizaam is het allemaal wel.

Kortom, geen fijn woonbuurtje. Degenen die kunnen verhuizen, doen dat vaak ook.

Verder is 625 euro excl. voor 2 kamerappartement in nota bene de Schilderswijk veels te veel geld. Afzetterij.

Je kunt beter nog maar even verder zoeken, en naar betere wijken uitkijken als je zoveel hebt te besteden. Eventueel genoegen met minder woonoppervlak. Beter minder vierkante meters in een goede buurt, dan meer vierkante meters in een slechte buurt.
Het is één van de afvoerputjes van Nederland. Had verwacht dat je er voor 300 euro all in kon wonen, maar als het boven de 600 ex is, dan vind ik het zwaar overprijst. Waanzin zulke bedragen, daar huur je in 'n beschaafd dorp een complete woning voor met tuin.
Shoot first, ask questions later!
vind het best aan de prijs hoor voor 30m2, in die wijk. Ik huurde voor minder 40m2 in het valkenboskwartier, maarja, geluk moet je wel een beetje hebben. Van de schilderswijk vond ik (ik woonde op het randje): overdag prima, 's nachts wel minder. Maar dan echt pas vanaf 23:00. Evengoed maar 1x echt een beetje begreigendachtig aangeroepen, terwijl ik wel echt een nachtbraker was toentertijd.
inderdaad wel erg duur,

ik heb totaal geen spam maar het eerste wat in me opkomt is zo'n site waar je direct kan wonen ( als in directwonen ) en ik kijk en de bovenste resultaten in denhaag, betere buurten, zijn al fors goedkoper.
quote:dwynwen schreef op 18 november 2015 @ 19:49:

[...]

Ik heb ook enkel particuliere huur gedaan in DH en mijn vrienden ook. Geen idee wat je budget is natuurlijk, maar ik en collega's hebben altijd zonder problemen iets in andere buurten kunnen huren.Hm ja, waar ik tegenaan loop is dat bij bijna alle appartementen een inkomenseis van 3 of 4x de huurprijs wordt gevraagd. Dat heb ik niet. Dit appartementje heeft dat niet, vandaar. Met huurtoeslag zou het te betalen zijn.
En soms zijn die volkse mensen, want volks ok maar zeker niet allemaal tokkie, je beste buren.

De pijp was ook zo'n wijk vroeger. Nou je woonde er toen echt prettiger dan nu met die yuppies hoor. Vroeger gaf de buuv je planten water of zorgde voor de kat. Nu kan dat niet want ze zijn er nooit/te druk/je kent ze niet. Als er bij één brand was geweest stonden er de volgende dag dozen met spullen zodat ze even vooruit kon. Dat zie je nou niet echt terug in een yuppie wijk.

Dus ga gewoon eens kijken en spreek mensen op straat aan, kijk in buurtwinkeltjes en ga er gewoon eens op een bankje zitten oid.
Je moet er echt eens op verschillende tijdstippen rondlopen. Ik zou het je niet aanraden, voelde me er zelf onprettig. Ik vind het trouwens best wel erg duur, voor die oppervlakte. Ik woon nu zelf in Mariahoeve, voor meer oppervlakte het zelfde bedrag, en dat is een erg fijne buurt. Is er echt nergens anders iets te vinden? Toen ik nog ingeschreven stond was er aardig wat aanbod voor lagere prijzen.
Ik heb daar een tijd gelogeerd als student en vond dat al helemaal niks. Hier moet ik wel bij zeggen dat die woning boven een coffeeshop zat, waar allerlei louche figuren zich voor de deur ophielden. Ik werd lastiggevallen. 's Nachts ook veel herrie op straat en een grimmig sfeertje. Niks volks of gezelligs.

Nu lees ik dat de sfeer erg verschilt per straat, dus het lijkt me een goeie om eens een kijkje te gaan nemen.
quote:nina1966 schreef op 18 november 2015 @ 19:58:

En soms zijn die volkse mensen, want volks ok maar zeker niet allemaal tokkie, je beste buren.

De pijp was ook zo'n wijk vroeger. Nou je woonde er toen echt prettiger dan nu met die yuppies hoor. Vroeger gaf de buuv je planten water of zorgde voor de kat. Nu kan dat niet want ze zijn er nooit/te druk/je kent ze niet. Als er bij één brand was geweest stonden er de volgende dag dozen met spullen zodat ze even vooruit kon. Dat zie je nou niet echt terug in een yuppie wijk.

Dus ga gewoon eens kijken en spreek mensen op straat aan, kijk in buurtwinkeltjes en ga er gewoon eens op een bankje zitten oid.Ik dacht dat er daar inmiddels veel allochtonen wonen ipv alleen maar volksbuurttypes en dat dat juist al die criminaliteit en onrust in die buurt veroorzaakte?
Ik zou best in de Schilderswijk gaan wonen maar niet voor dat geld. Voor de helft misschien.
Ik zou verder zoeken, dat bedrag is echt veel teveel. Je kan in den haag voor minder op leukere plekken wonen.
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 19:57:

[...]

Hm ja, waar ik tegenaan loop is dat bij bijna alle appartementen een inkomenseis van 3 of 4x de huurprijs wordt gevraagd. Dat heb ik niet. Dit appartementje heeft dat niet, vandaar. Met huurtoeslag zou het te betalen zijn.k

Volgens mij krijg je met 23 jaar en zo'n hoge huur geen huurtoeslag. Oh, je bent 23, dan kan je wel huurtoelslag krijgen. Hou je rekning met de nieuwe regels van 2016.
quote:redbuIIetje schreef op 18 november 2015 @ 20:12:

[...]

Ik dacht dat er daar inmiddels veel allochtonen wonen ipv alleen maar volksbuurttypes en dat dat juist al die criminaliteit en onrust in die buurt veroorzaakte?FF off topic Red Bulletje .... alles goed of ga je voor een record ? ... Ik zie dat je sinds begin april '15 9.960 maal hebt gereageerd .... . Dat is gemiddeld (mss met pieken en dalen) circa 1.420 maal per maand/ ruim 45 maal per dag ...
https://www.welbions.nl/Nieuws/Artikel-392/

2016 huurtoeslag
quote:-RoseRed- schreef op 18 november 2015 @ 20:21:

[...]

k

Volgens mij krijg je met 23 jaar en zo'n hoge huur geen huurtoeslag. Oh, je bent 23, dan kan je wel huurtoelslag krijgen. Hou je rekning met de nieuwe regels van 2016.Klopt, vanaf 23 jaar mag je kale huur max. 710 zijn om huurtoeslag te krijgen.
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 20:33:

[...]

Klopt, vanaf 23 jaar mag je kale huur max. 710 zijn om huurtoeslag te krijgen. Lees de link, het is volgend jaar 570 voor 2 personen
quote:Boogschutter10 schreef op 18 november 2015 @ 20:21:

[...]

FF off topic Red Bulletje .... alles goed of ga je voor een record ? ... Ik zie dat je sinds begin april '15 9.960 maal hebt gereageerd .... . Dat is gemiddeld (mss met pieken en dalen) circa 1.420 maal per maand/ ruim 45 maal per dag ...Haha, dat is idd wel 'n belachelijk hoog aantal. Gelukkig kan ik heel snel typen!
.
quote:-RoseRed- schreef op 18 november 2015 @ 20:31:

https://www.welbions.nl/Nieuws/Artikel-392/

2016 huurtoeslagDankjewel! Had het al gelezen idd. Dit geldt echter voor de sociale huurwoningen, daar kom ik nog niet voor in aanmerking helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven