Wonen in duitsland, net over de grens

16-09-2013 11:26 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit weleens te kijken naar huizen net over de grens in Duitsland, bijv. Nordhorn of Neuenhaus. En ik ben benieuwd of iemand van jullie de stap heeft gewaagd met haar gezin en hoe het bevalt. De voors en tegens zeg maar. Ben vooral benieuwd hoe het met kinderen of school gaat, de aansluiting, en met de duitse buurtbewoners e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
Mijn gedachte is dat het wqel uitmaakt of je uit het westen komt, of (in het geval van deze plaatsnamen) Twente. De gewoonten en 'cultuur' zijn in Twente vergelijkbaar met deze plaatsen, terwijl het me een grotere overgang lijkt wanneer je uit de Randstad komt.
Ik krijg er een punthoofd van!
Een tijdje terug was daar een documentaire over op TV. De Nederlanders die daar wonen hadden weinig contact met de buurt, houden vast aan hun NL normen en gewoontes en mengen dus nauwelijks met de Duitsers. Kinderen gingen vaak ook in NL naar school.

Klonkt niet heel geslaagd.

Maar dat zal vast niet overal zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel NL-ers wonen bij elkaar en zijn berucht omdat ze niet goed Duits spreken. Maar je hebt er meer huis voor je geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom wel eens in Nordhorn, wat een verschrikkelijke plaats is dat!

Ik zou me goed orrienteren, goed rondkijken. Een groot huis is leuk, maar niet ten koste van alles
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij verschrikkelijk. Die mentaliteit is heel anders.
Ik woon in Duitsland. Wat wil je precies weten?



Kort gezegd, we wonen hier ruim 8 jaar en onze kinderen zijn hier geboren en getogen (op de oudste na). Volledig integreren is een illusie (maar ook nooit ons streven geweest), maar we doen aardig mee zal ik maar zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een Nederlands gezin dat net over de grens woont, en die zijn er heel gelukkig.

Zijn ook prima ingeburgert..kunnen juist goed met de mensen daar!

Er zullen vast ook negatieve verhalen zijn, maar dat zal ook zijn als je binnen NL verhuist.

Ik denk dat het vooral aan je eigen instelling ligt en je niet te afwachtend moet zijn in het algemeen naar mensen toe.
Alle reacties Link kopieren
en denk ook eens aan al het lekker duits gebak
Alle reacties Link kopieren
Anky, werkt een van jullie of beiden nog wel in Nederland? Mijn man werkt in Zwolle. Nu wonen we net buiten Zwolle, 20 minuten reizen. Dan wordt het ruim 1 uur. Bijv. met de auto naar Hardenberg en dan met de trein. Ik werk (nog) niet, dus ik heb makkelijker praten. De voordelen lijken mij: goedkoper wonen, grotere huizen, minder agressie en meer respect voor elkaar. Meer kinderbijslag is mooi meegenomen. Zijn er nog dingen die veel duurder zijn, Anky? Verzekeringen ofzoiets?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je alleen kinderbijslag van de Duitse staat krijgt als je daar belastingplichtig bent. Als je man in Nederland blijft werken en jij werkt niet, denk ik dat je er geen recht op hebt.

Ik woon in Nederland dus kan je verder niet helpen. De (duitse) verzekeringen zijn inkomensafhankelijk (staatsverzekering) of particulier. Kan hoog uitvallen dus, maar hoeft niet. Maar volgens mij houdt jouw man in elk geval een NLse verzekering, met een werkgever in NL.
Alle reacties Link kopieren
(Ik heb alleen ervaring met Duitse man met Duitse werkgever wonend in NL, dus andere situatie.)
Alle reacties Link kopieren
Huizen zijn daar natuurlijk veel goedkoper en groter. Ik woon in die regionen en ken Norhorn en omgeving wel goed van vroeger en nu.



Wat ik wel kwijt wil is dat als je er gaat wonen je ook de taal goed moet leren spreken en je kinderen daar naar school moeten gaan (tenzij al middelbare school of verder dan is het een ander verhaal) maar veel mensen hebben daar een grote mond over de ":buitenlanders"' hier terwijl zij daar exact hetzelfde doen (klieken met nederlanders,liefs nog in nederland kind naar school.en vooral geen Duits leren.
Puck
Alle reacties Link kopieren
Als we daar zouden gaan wonen, zouden ze alle 3 naar een Duitse school gaan. Lijkt me helemaal niet verkeerd, als kids 2 talig zijn. Alleen zal de overgang wel groot zijn. De oudste zit hier in 2 Gymnasium, de middelste in groep 8 (is daar al vervolgonderwijs) en de jongste in groep 4.

Mijn Duits is best redelijk. Het verstaan gaat best goed, tenzij het heel plat is. Het lijkt mij best avontuurlijk. Maar het blijft uiteraard een gok, ga je het echt naar je zin hebben? Al heb je daar zelf al een groot aandeel in.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook zo. alhoewel Nordhorn niet echt levendig is ofzo. Bentheim is wat kleiner maar wel gemoedelijker. Platplat..weet het niet..ik versta duits net zoals nederlands maar at is omdat ik gewoon bijna op de grens woonde en van beide vriendjes en vriendinnetjes had..maar tis geen friesduits ofzo dus met redelijk duits kun je je daar wel redden. Ik zie het verschil ook niet echt haha bedoel dat je als nederlander helemaal geen duits begrijpt...dat begrijp ik niet want het veel lijkt op elkaar. qua huizen: DOEN! Gymnasium zou ik mss nog wel gewoon daarnaartoe laten gaan. in nederland dan maar goed dat ligt ook aan de afstand. als je nu over de grens woont dichtbij is een ander verhaal dan vanuit bijv westen daarnaartoe. vanuit nordhorn/gronau gaan er dagelijks vele treinen anar Oldenzaal en Enschede..dus wat dat betreft..
Puck
Alle reacties Link kopieren
Hallo Saskia75, Ik zag jouw onderwerp en mijn man heeft een makelaarskantoor. Hij is voornamelijk gericht op wonen in Duitsland. Op 31 oktober organiseren wij een informatieavond bij van der Valk in Emmen. Hier wordt veel informatie gegeven door de makelaar,een financiele adviseur, Duitse notaris en een verzekeringsman. Neem gerust een kijkje op onze site voor het aanbod, mocht er niks tussen zitten dan kunnen wij vrijblijvend en kosteloos voor jullie zoeken. En hier is tevens een informatieset "kopen in Duitsland" aan te vragen.

Ik begrijp dat ik geen link van onze site mag plaatsen. maar mijn achternaam met daaraan vast makelaardij. zal dan wel duidelijk zijn en mag hopelijk wel.

Je kan mij ook altijd een bericht sturen.

Wie weet tot ziens / horens. Groeten Claudia Oost
anoniem_186255 wijzigde dit bericht op 16-09-2013 18:29
Reden: link verwijderd
% gewijzigd
Nou ja, het is in elk geval openlijke spam.......
Alle reacties Link kopieren
Hallo Splinter_

Het is absoluut geen spam. Ik ben hier gewoon voor mijn plezier en zag toevallig dit onderwerp in de top 20. Ik ben iemand die hier veel leest, maar nooit iets plaatst. En het lukte mij niet om Saskia een bericht te sturen. Het is alleen maar van goede wil, anders geef ik ook niet zo maar een adres door.

Maar als dit niet mag van het forum, dan haal ik het wel weer weg.

Je mag mag mij altijd een bericht sturen.

Groeten Claudia
Het zal vast goed bedoeld zijn Claudia, maar als je in je allereerste post al je diensten gaat aanprijzen, dan heb je wel de schijn tegen.

Maargoed, wellicht heeft ze iets aan je tip.
Alle reacties Link kopieren
Dank je emmen76, ik zal de site eens goed gaan bekijken. Weet jij of een hypotheek afsluiten in Duitsland goedkoper is als hier? Ik heb al een beetje gekeken, maar het lijkt een beetje ingewikkelder als in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie eigen vermogen? Volgens mij vragen (of vroegen?) Duitse banken om minimaal 10% eigen inleg. En: geen hypotheekrenteaftrek en niks aflossingsvrij.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook vlakbij de grens (meer richting Emmerich) en de baas van mijn man woont met zijn gezin in Duitsland en hij werkt gewoon in Nederland. Omdat hij in Nl. werkt, werkt het wel anders met belastingen.



Ik vind het in Duitsland wel slechter geregeld qua kinderopvang. Heb je je daar al in verdiept?
Mocht ik ooit in het buitenland wonen, dan zou duitsland wel een optie voor mij zijn, of engeland.



Andere landen .. nee
Alle reacties Link kopieren
saskia75, Over het algemeen klopt het wat de hypotheken betreft, maar het ligt er ook aan waar je wilt gaan wonen. In de regio waar jij zoekt hebben wij ( dan bedoel ik mijn man, het is zijn bedrijf) enkele contacten bereid gevonden om zelfs de kosten koper te financieren. Het inkomen en de (juiste) waarde van de woning moeten wel bij elkaar passen. Heb je meer vragen, neem gerust contact op met mijn man, dan kan hij de meeste vragen beantwoorden of verder helpen.

Groetjes Claudia

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven