wonen in een probleemwijk/krachtwijk/prachtwijk

23-09-2010 20:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik wil graag een woning kopen. Gezien mijn inkomen (ik werk maar 0,6 fte en heb 3 kids) kan ik niet zoveel dan in een crisisbuurt gaan kopen. Ik heb een aantal mensen op straat aangesproken. Iedereen woont er okay, vooral de Marokkanen (die hebben de meerderheid en willen er niet weg), maar ook wel andere lui. Inwoners vinden de berichten vooral vanuit de pers, ronduit overdreven. Er zijn wel 'baldadige' jongens die 'af en toe een ruitje in gooien', maar verder geen last. Wie oh wie woont er in zo'n wijk en hoe bevalt dat? Zelf ben ik hoog opgeleid, heb een redelijk goede baan en mijn kids gaan naar een school bij mijn ex (geen zwarte school). Heeft er iemand ervaring met wonen/opgroeien in een 'achterbuurt'?
wij wonen in een voorheen "probleemwijk" ons stuk straat is inmiddels bijna helemaal bevolkt met jonge tweeverdieners (want leuke huizen en betaalbaar), stukje verderop regelmatig politieauto's etc.

Wij hebben nergens last van, tenminste als je de bemoeierige buurman niet meetelt die je iedere dag precies wil vertellen over het wel en wee van zijn vrouw, dochter, zoon, nou eigelijk van iedereen!!!

Maar misschien heb je dat in andere wijken ook wel (hihi)
Ik zal er zelf niet aan moeten denken en zal dan liever een huis huren in een leuke wijk!

Een baldadige groep jongens die af en toe een ruitje ingooien lijkt me al helemaal niets.

Waarom wil je perse iets kopen eigenlijk?
Ik denk dat er maar een ding is dat je in het algemeen over vogelaarwijken/probleemwijken kan zeggen en dat is dat er tussen de wijken en tussen de verschillende buurten en zelfs straten in de wijken enorme verschillen zitten. De ene straat wonen al veel yuppies die iets goedkoopst willen kopen, de andere straat wordt gedomineerd door een tokkiefamilie die meerdere huurwoningen in de zelfde straat bezetten. De ene wijk is een flatwijk en de ander van oorspong een volksbuurt van rond de jaren 30. Kijk bijvoorbeeld alleen eens naar utrecht overvecht, dat is qua grootte al een enorme wijk. Dan moet je het echt hebben over dreef X en omgeving voor ervaringen..
Wij (hoogopgeleide dertigers) wonen in een goede straat (koopwoningen) in een krachtwijk. Onze straat is groen, schoon & veilig, maar ik loop 's nachts geen rondje door de wijk
Wat borderwalk zegt dus! Jaren 30 bouw hier.
quote:littlemissvixen schreef op 23 september 2010 @ 20:41:

Wat borderwalk zegt dus! Jaren 30 bouw hier.hier ook
Daar is nogal lastig iets over te zeggen omdat de problemen per probleemwijk nogal verschillend zijn.

Ik heb zelf verschillende keren in een dergelijke wijk gewoond. Voor mezelf maakt het me niets uit, maar of ik mijn kinderen daar op zou willen laten groeien...nee.
The time is now
Ik heb in verschillende probleemwijken gewoond, van erg tot ergst, maar de ene wijk is de andere niet, en de ene stad is de andere niet. Ik woon nu in een wijk waar ik erg graag weg wil. Het gaat niet om ruitjes intikken maar auto's die in brand gaan, wietplantages die opgerold worden, steekpartij, luidruchtige feesten met vechtpartij achteraf. Ik ben er klaar mee. Voor mezelf maakt het me niet eens zoveel uit maar mijn kinderen moeten hier opgroeien en leg maar eens uit waarom je eigenlijk neit wilt dat je dochter met het meisje van op de hoek speelt, je houdt je kinderen er niet zo makkelijk weg.
Ik heb er nooit gewoond, maar wel gewerkt. En ik die wijk kon je 's avonds niet veilig over straat. Verder, vaak politie in de straat, huizen die ontruimd werden, wietplantagers die opgeruimd werden, winkeldieven die voorbij renden met winkelpersoneel erachter aan. Ik zou er voor geen goud met kinderen willen wonen.
.
Stel dat het je niet bevalt, dan kost je dat bij een koopwoning een hoop geld (kosten koper, eventueel lagere verkoopprijs om er snel vanaf te komen, inrichtingskosten, ez). Wil je, met jouw inkomen, dat financiele risico nemen?
Ik heb in een probleemwijk gewoond. Weliswaar aan de rand, maar no way dat ik daar een woning koop. Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen daar opgroeien. Soms heb je geen keuze, maar in dit geval heb je dat blijkbaar wel.

Ik zat ideaal, maar ik kon niet 's avonds alleen over straat. Ik had buren die dag en nacht voor hun huis zaten. Wel handig: kwam ik uit mijn werk, dan werd ik begroet met een kopje koffie en ik kreeg de gebeurtenissen van de dag mee.
Ik vind je vraag te algemeen. Welke stad, welke wijk?

Mijn prachtwijk is echt prima te doen. Ik ga hier dag en nacht veilig over straat, maak een praatje met jan en alleman en als ik eens een keer iets te zeuren heb tegen 'de jeugd' dan luisteren ze nog ook. Maar er zijn ook genoeg (pracht)wijken waar ik niet zou willen wonen.

Er zijn heel veel redenen waarom een wijk ooit tot prachtwijk is bestempeld. In mijn wijk is dat omdat de woningen erg versnipperd en klein zijn en slecht onderhouden waren. Niet zozeer vanwege sociale problemen of criminaliteit.
In mijn probleemwijk kun je s avonds nog wel over straat, maar ik zou er zeker geen woning kopen, want, inderdaad, bevalt het niet en wil je weg zie je woning dan maar eens kwijt te raken.

Wij zijn al een tijdje naar koopwoningen aan het zoeken, de woningen in een betere wijk verkopen wel, maar de woningen in deze wijk absoluut niet. Dus dat is ook al een overweging die je moet maken, raak je het huis ooit nog kwijt als je er vanaf wilt.
Ik woon in een probleemwijk (wel aan de rand) en ik vind het hier prima wonen. Het was hier eerst een drugs- en prostitutiezone maar de gemeente heeft slim ingegrepen. De laatste jaren zijn er vooral veel studenten (waaronder ikzelf), gezinnen met kinderen en kunstzinnige mensen ingetrokken. Nu is het een leuk buurtje. Verderop in de wijk zijn er nog wel volop problemen, maar daar woon ik gelukkig niet.
quote:reisa1978 schreef op 23 september 2010 @ 20:48:

Ik heb er nooit gewoond, maar wel gewerkt. En ik die wijk kon je 's avonds niet veilig over straat. Verder, vaak politie in de straat, huizen die ontruimd werden, wietplantagers die opgeruimd werden, winkeldieven die voorbij renden met winkelpersoneel erachter aan. Ik zou er voor geen goud met kinderen willen wonen.Ik ook, zou er ook niet met kinderen willen wonen. In je up is een ander verhaal en dan nog maakt het uit in welke stad en welke wijk. Het scheelt ook veel of het aangewezen gebied voor wijkontwikkeling is en of het een betrekkelijk 'jonge' wijk is (jaren zeventig) of een oude volksbuurt. Of er veel nieuwbouw gepland wordt etc. Kijk naar de ontwikkelingsplannen voor de wijk en naar de (bouw)plannen, dan word je wel wat wijzer en ga eens kletsen met mensen die in de wijk werken, sociaal-cultureel werkers of opbouwwerkers, Die kunnen ook het eea over de toekomst van de wijk vertellen.
Ik woon aan de rand van een tokkie-wijk, maar in een goede straat. Ik loop in mijn gedeelte rustig 's nachts over straat, maar een paar straten verderop zou ik dat echt niet doen. Ik zou de wijk waar je wilt gaan wonen een paar keer bezoeken, op verschillende tijdstippen. Wat voor sfeer hangt er? Zie je je kinderen er opgroeien?
Ik woon niet in een echte probleemwijk, maar het is zeker geen goede wijk. Er zit hier een opvang voor drugsverslaafden, en die hangen hier nog wel eens op straat. Wel meer volk wat hier op straat rondhangt.Verder wietplantages, en regelmatig de politie in de straat die ergens voor moet komen. Heb ik laatst zelf ook nog gebeld vanwege overlast.

Ik voel me hier niet echt veilig op straat, zeker 's nachts niet. Op de fiets in mijn eentje kan wel, maar lopend vind ik niet een goed idee. Mijn vriend wacht me wel altijd op als ik thuis kom op de fiets.

Ik ken een aantal mensen die hier jaren geleden hebben gewoond en die zeggen dat het heel erg achteruit is gegaan. Zo lang woon ik hier nog niet. Het is tijdelijk voor ons, we willen hier op korte termijn wel weg. Het is mijn buurt gewoon niet. Ik kom uit een durpje, ik hou van rustige wijken. Vanuit mijn woonkamer zie ik de buurt niet, maar ik kom liever niet buiten. Ik zou hier al helemaal geen kinderen op laten groeien met al die verslaafden. Maar er zitten hier genoeg gezinnen, geen geld voor beter.
Ik bedacht me net nog dat ik voorheen in een 'gewone' wijk woonde. En daar werd ik gek van alle baldadige jeugd en langsscheurende auto's. En dat in een sjieke gemeente. Nu in mijn prachtwijk woon ik lekkerder en de huizen gaan hier als zoete broodjes over de toonbank!
Ik woon in Slotervaart, Amsterdam. Staat slecht bekend. Ik heb binnen deze wijk op 3 plekken gewoond. Maar eigenlijk voel ik me gewoon prima thuis, en binnen die wijken is vaak een enorm onderscheid tussen de verschillende subwijkjes/straten.

Een wijk is niet zo groot, je zoekt je heil kwa bezigheden toch wel in de buurten die wat beter zijn. Toevallig zit hier wel een hele goede gemengde school in de buurt wat het voor mijn kinderen ook een prima buurt maakt. Mijn dochter zit in een klas met minstens 10 nationaliteiten, dat is ook echt heel leuk.

Mijn naaste buren zijn bulgaars, pools, turks, braziliaans en nederlands. Allemaal leuk contact mee. Het zijn andere culturen met andere gewoontes, daardoor verlopen dingen soms wel anders dan je zelf zou willen of doen maar het is ook gewoon leuk. Zolang je niet verwacht dat allochtonen zich allemaal Hollands moeten gedragen het het prima samenleven, uitzonderingen daargelaten.

Nadeel: hangjongeren die s'avonds in de speelplaatsjes zitten, daar blowen, neuqen in de bosjes (condooms.... dat dan wel weer) en zorgen voor glas en peuken in de zandbak en de glijbaan. Maar of je dat met nederlandse jongeren niet hebt? ...
mijn wijk was een probleemwijk (totdat ik er kwam.. haha)..

maar goed, vroeger was dit een zeer slechte buurt, door de jaren heen is er veel veranderd, ikzelf heb nergens last van en vind het erg aangenaam.. kinderen spelen lekker rond, weinig auto's veel speelvelden, iedereen groet elkaar..

ze doen hier veel aan wijk verbetering en activiteiten met elkaar.

en ja ik heb mijn woning gekocht, dit was voorheen een huurwoning die heb ik lekker opgeknapt en als ik verhuis verkoop ik de woning terug aan de woningstichting.. (met meerwaarde!)
Ik woon niet eens in het rotste gedeelte van mijn prachtbuurt maar ik zou echt geen huis kopen in deze buurt, en zal blij zijn als ik hier kan vertrekken.

Ik vind het heel moeilijk om me thuis te voelen tussen mensen die hier al 20 jaar in de wijk wonen of zo. Moet je wel een heel sociaal type zijn om te kunnen integreren en dat ben ik niet. Marokkanen gaan met Marokkanen om, Turken met Turken, en hoogopgeleiden gaan toch het liefst met andere hoogopgeleiden om.

Ander best wel groot nadeel is dat de kinderen in de straat wat hardhandiger met elkaar omgaan dan ik vermoed dat er gebeurt in een wat modalere buurt. Als je kinderen weerbaar zijn zullen ze daar wel mee om kunnen gaan, als ze sociaal wat minder vaardig zijn zitten ze dus vaker binnen en vraag je je ondertussen af hoe het zal zijn met hun leeftijdsgenootjes in de wijk als die een jaar of 16 zijn.

Mijn advies is dus: niet doen. Terwijl er hier niet door volwassenen wordt gevochten, geen andere vorm van intimidatie is, drugs en criminaliteit hier niet merkbaar zijn, het is gewoon een volksbuurtje.
Ik woon in een koopwoning (jaren '20 bouw, helft van de straat huur en mensen die er al hun hele leven wonen, andere helft jonge kopers) aan de rand van een Vogelaarwijk waar een tijd terug een politieagent is doodgeschoten.

Afgezien van af en toe wat geluidsoverlast van een feest, parkeeroverlast, en een keer 's nachts gerommel aan de deur (dingen die echt niet fijn zijn, denk ik gewoon hebt in een grote stad) is het over het algemeen rustig en goed te doen.

De enige keer dat ik echt iets heb gemerkt is na de WK-finale, toen werd er voor de deur gereld, met stenen gegooid en liep de hele nacht door ME door de straat en was het heel erg onrustig. Verder is mijn auto twee keer opengebroken en zitten er een paar flinke krassen op.

Tsja, wat van die dingen komt doordat ik een "relwijk" woon?

Ik zou niet, als het niet noodzakelijk was, niet opnieuw voor deze buurt kiezen, maar wel voor mijn huis.
Tsjah.

Grote delen van Kanaleneiland in Utrecht zou ik niet over straat durven, zeker niet 's nachts. Maar daar heb ik nooit gewoond.

In Overvecht heb ik op allerlei plekken gewoond vroegah en nooit een hangjongere gezien. Fietste daar ook regelmatig in mijn eentje 's nachts naar huis. Geen probleem. Verder ook nooit iets gemerkt of gezien. Daar kun je dus prima wonen.

Oftewel: het maakt nogal uit wáár. Niet alle prachtwijken zijn even erg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven