Wonen in Hardenberg

02-04-2020 18:47 30 berichten
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een ander huis.
Nu hebben we een huis op het oog in Hardenberg. In een nieuwbouw wijk.
We zijn deze week al wezen 'sfeerproeven'. rondgereden, gewandeld door het centrum. Al is het natuurlijk overal vrij stil ivm corona. Maar centrum leek leuk, aardig wat winkels en ook terrasjes etc.
Wie heeft ervaring met wonen in dit stadje? Klopt het dat het er erg christelijk is? Dat heb ik van horen zeggen. Is het er prettig wonen? En waarom? Wij zijn dertigers en hebben 1 (stief)kind
Ik ben wel eens op t harde geweest maar alleen het kazerne terrein gezien :D
Ik zou er dus uberhaubt niet willen wonen maar puur vanwege de oefeningen daar. Als je van het leger houd zit je lekker dicht bij.
Hardenberg en 't Harde zijn twee totaal verschillende plaatsen, ligt niet eens bij elkaar in de buurt!
strings-attached schreef:
02-04-2020 18:49
Ik ben wel eens op t harde geweest maar alleen het kazerne terrein gezien :D
Ik zou er dus uberhaubt niet willen wonen maar puur vanwege de oefeningen daar. Als je van het leger houd zit je lekker dicht bij.
:@@:
strings-attached schreef:
02-04-2020 18:49
Ik ben wel eens op t harde geweest maar alleen het kazerne terrein gezien :D
Ik zou er dus uberhaubt niet willen wonen maar puur vanwege de oefeningen daar. Als je van het leger houd zit je lekker dicht bij.
Omg.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor het is er fijn wonen. Ik ken hardenberg goed. Stuur gerust een pb.

De nieuwbouwwijk is fijn om te wonen: dichtbij centrum, supermarkt & school midden in de wijk.
Hoewel het niet een heel groot plaatsje is; wel veel leuke restaurantjes. In de zomer is het flink drukker vanwege alle campings.
Qua christelijk zijn, ja: dat speelt. Maar het valt me erg mee. Sinds een paar jaar zijn zelfs de supermarkten open op zondag. Ook is er in iedere wijk een openbare school.
rosa30 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 18:57
Reden: Typo
3.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Edwin Evers woont er
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Deel van mijn familie vond/vind het er heerlijk. Van mijn moeders kant zijn de meeste wle weg maar wonen er nog tantes en wat achterneefjes en een nichtje.
Zij vinden het heel fijn en mooi wonen. Ik vind het ook prachtig en de juist de rust trekt me.

Maar qua mentaliteit mbt vrouwen, homo's, anders gekleurden.. neh. Niet mijn ding.

En nu komen er vast mensen zeggen dat het niet zo is, dat zij dat heel anders ervaren.
Maar ik merk echt verschil tussen denkwijzes in mijn omgeving en de familie daar en hun sociale omgeving op die onderwerpen.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
02-04-2020 18:49
Ik ben wel eens op t harde geweest maar alleen het kazerne terrein gezien :D
Ik zou er dus uberhaubt niet willen wonen maar puur vanwege de oefeningen daar. Als je van het leger houd zit je lekker dicht bij.

60 km.... oef.... da’s praktisch in de achtertuin!
Ik ken Hardenberg ook vrij goed. Mooie omgeving, met de vecht en het bos. In de zomer wel veel vakantiegangers, maar daar heb je in de woonwijk niet veel mee te maken. En in het centrum brengt dat extra gezelligheid. Het is wel christelijk, maar daar zie ik niet echt een probleem in. Voor kinderen is er ook veel te doen, kortom, ik zou het wel aandurven.
starbright schreef:
02-04-2020 18:51
Hardenberg en 't Harde zijn twee totaal verschillende plaatsen, ligt niet eens bij elkaar in de buurt!
Schietoefeningengebied ligt daar echt hoor. Hardenberg bij Overveen enzo in de buurt toch? (ik ken geen andere)
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2020 19:05
60 km.... oef.... da’s praktisch in de achtertuin!
In mijn hoofd was het maar een klein stukje :D
strings-attached schreef:
02-04-2020 19:11
Schietoefeningengebied ligt daar echt hoor. Hardenberg bij Overveen enzo in de buurt toch? (ik ken geen andere)
:rofl:

Overveen ligt in Noord Holland en T' Harde is geen Hardenberg.

Verder gaat het wel met je?
En bij Overveen ook al geen schietoefeningen... :-D
Hetvrijewoord schreef:
02-04-2020 19:18
En bij Overveen ook al geen schietoefeningen... :-D
Nee, dat zouden de Bloemendaalse en Zandvoortvilladuinmensen echt niet leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
02-04-2020 19:11
Schietoefeningengebied ligt daar echt hoor. Hardenberg bij Overveen enzo in de buurt toch? (ik ken geen andere)
Ik woon ook in die richting, maar ik heb nog nooit schietoefeningen gehoord..

't Harde ligt achter Zwolle. Of voor Zwolle, afhankelijk waar je vandaan komt ;-D
Hardenberg is vanaf Zwolle nog zo'n 35/40 km...
Slinger Google maps es aan ;)

@ TO, ik ken de regio ook goed, mocht je meer willen weten, pb me maar!
Make it one day
Luci_Morgenster schreef:
02-04-2020 19:19
Nee, dat zouden de Bloemendaalse en Zandvoortvilladuinmensen echt niet leuk vinden.

Die balen al genoeg van de idioterie die F1 heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon er en heb het prima naar mijn zin hier. Binnenkort verhuizen we naar wellicht diezelfde nieuwbouwwijk, haha.. Wij komen in het nieuwe stuk wat nu in aanbouw is.

Christendom speelt hier wel maar is niet overdadig aanwezig, het is hier zeker geen Staphorst 2.0..Ik doe zelf nergens aan en heb er in ieder geval geen last van.

Mijn 3 tienerjongens zijn niet blank. Ze voelen zich echter niet bekeken en zijn zeker geen uitzondering (al wonen hier wel meer blanke mensen dan in de randstad natuurlijk).

Wat ik fijn vind aan dit stadje:

Alle voorzieningen aanwezig incl. ziekenhuis, treinstation, bios, theater, etc.
In de zomer veel vertier, vanwege de toeristen.
Genoeg winkels en restaurants.
Genoeg natuur, mooie bossen.
Geen typische grote steden problematiek.
Ik kan hier werken in het lelijkste gemeentehuis van Nederland, hahaha.
Dichtbij Duitsland (goedkoop tanken, andere boodschappen, goedkope dierentuinen).
Mensen zijn hier over het algemeen vriendelijk, wel wat minder extravert dan in het westen trouwens.

Nadelen:
Niet centraal in het land gelegen dus voor concerten en zo zijn we 'lang' onderweg.
Beetje een boerenmentaliteit, wanneer je de betweterige westerling gaat uithangen heb je minder aansluiting.
In de winter wat saai.

De nieuwbouwwijk ligt mooi tov het centrum, is groen, genoeg water, je loopt zo naar de boerderijen in het naastgelegen Collendoorn.
Geen tokkies straten in die wijk.
We hebben her en der wat mindere straten op dat gebied maar niet daar in de buurt...

Stuur me gerust een pb wanneer je meer wil weten!
janena wijzigde dit bericht op 02-04-2020 19:48
8.28% gewijzigd
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf mijn achtste tot 30e in Hardenberg gewoond en ben inmiddels drie jaar woonachtig verder naar het midden van het land.

Waar kom je zelf vandaan?

Ben er fijn opgegroeid en kom er nu (naja voordat Corona kwam) elke twee weken minimaal. Ik vind het wonen er heerlijk.
Je hebt alle voorzieningen, keuze in basisscholen en middelbare scholen. Het stadje is leuk. Horeca is steeds leuker geworden in de afgelopen jaren. Je hebt er eigenlijk alles en een mooie omgeving.

Wij zijn vertrokken en hebben familie en vrienden daar zitten. Ik speel nog altijd met de gedachte om terug te verhuizen.
De nieuwbouwwijk waar je op doelt is mooi, ze hebben er over nagedacht, je zit nog steeds best dichtbij de binnenstad.

Qua christelijke inwoners, ja die zijn er veel. Ik ben in zo'n gezin terecht gekomen toen ik samen kwam met mijn man. Terwijl ik zelf totaal niet religieus ben. Ik heb het uiteindelijk als hartelijk en sociaal ervaren en nu nog steeds.

Iemand hierboven geeft aan dat je best lang onderweg bent als je naar een concert wilt of iets dergelijks. Dat vind ik ook. Het stuk van Zwolle naar Hardenberg blijft altijd minimaal 40 minuten en dat moet je je wel beseffen als je vaak die kant op moet.

Mocht je nog meer vragen hebben mag je me altijd een PB sturen.
Alle reacties Link kopieren
Die pubers daar snuiven en gebruiken wel veel drugs.

Ja echt en ja dat heb ik uit betrouwbare bron ja.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
02-04-2020 19:52
Die pubers daar snuiven en gebruiken wel veel drugs.

Ja echt en ja dat heb ik uit betrouwbare bron ja.
Komt zeker voor hier, net als in de rest van het land gok ik zo?

In de omliggende kleine dorpjes wordt daarnaast ook wel stevig gedronken...
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
mijn ouders wonen er en die hebben daar speciaal vanwege het geloof voor gekozen. dus ja het is daar zeker christelijk te noemen.
janena schreef:
02-04-2020 19:37

Christendom speelt hier wel maar is niet overdadig aanwezig, het is hier zeker geen Staphorst 2.0..Ik doe zelf nergens aan en heb er in ieder geval geen last van.

Mijn 3 tienerjongens zijn niet blank. Ze voelen zich echter niet bekeken en zijn zeker geen uitzondering (al wonen hier wel meer blanke mensen dan in de randstad natuurlijk).

Wat ik fijn vind aan dit stadje:

Alle voorzieningen aanwezig incl. ziekenhuis, treinstation, bios, theater, etc.
In de zomer veel vertier, vanwege de toeristen.
Genoeg winkels en restaurants.
Genoeg natuur, mooie bossen.
Geen typische grote steden problematiek.
Ik kan hier werken in het lelijkste gemeentehuis van Nederland, hahaha.
Dichtbij Duitsland (goedkoop tanken, andere boodschappen, goedkope dierentuinen).
Mensen zijn hier over het algemeen vriendelijk, wel wat minder extravert dan in het westen trouwens.

Nadelen:
Niet centraal in het land gelegen dus voor concerten en zo zijn we 'lang' onderweg.
Beetje een boerenmentaliteit, wanneer je de betweterige westerling gaat uithangen heb je minder aansluiting.
In de winter wat saai.

De nieuwbouwwijk ligt mooi tov het centrum, is groen, genoeg water, je loopt zo naar de boerderijen in het naastgelegen Collendoorn.
Geen tokkies straten in die wijk.
We hebben her en der wat mindere straten op dat gebied maar niet daar in de buurt...

Stuur me gerust een pb wanneer je meer wil weten!
Haha, ik wist dat die kwam ook. :-D

Ik ben een geboren Oosterling en zeer nuchter maar dit is dus precies een klein onderdeel van wat me daar stoort. Dat neerkijken op andere mensen.

Ik vind de algemene mentaliteit mbt geloof, vrouwen, homoseksualiteit en kleur/buitenlanders nogal aanwezig in dat dorp.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht: hier moet ik op reageren want ik woon in Hardenberg!! Zie ik dat ik zeker niet de enige ben 😁 wat grappig. Meeste is wel gezegd zo te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
02-04-2020 20:03
Haha, ik wist dat die kwam ook. :-D

Ik ben een geboren Oosterling en zeer nuchter maar dit is dus precies een klein onderdeel van wat me daar stoort. Dat neerkijken op andere mensen.

Ik vind de algemene mentaliteit mbt geloof, vrouwen, homoseksualiteit en kleur/buitenlanders nogal aanwezig in dat dorp.
Komt in bepaalde kringen zeker voor. Ik denk dat je Hardenberg ook anders beleeft wanneer je in een straat woont met veel vrijgemaakten en ook veel collega's hebt uit die hoek.
Ik woon hier in een 'goddeloze' straat en mijn collega's komen uit de wijde omtrek.
Ik wordt er dus hooguit mee geconfronteerd wanneer ik een voetbalwedstrijd bezoek van mijn zoon (mijn andere kinderen honkballen hier, daar speelt dat dan weer helemaal niet) of langs een groep roddelende dames loop met een hoog 'ben ie dr iene van *vul achternaam in*`gehalte...

Wat ik heerlijk vindt aan het westen is de spontane recht voor zijn raap mentaliteit, die hebben we hier niet, maar gelukkig ook geen scheldende fietsers, claxonerende heethoofden achter het stuur, enz...

Mijn jongens worden hier ook echt niet veel met racisme geconfronteerd. Maar goed, het maakt dus wel uit in welke kringen je je hier begeeft....het komt natuurlijk wel voor.
Live long and prosper

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven