Wonen in vakantiehuisje

18-01-2022 22:46 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik denk er al een tijd over na om in een vakantiehuisje te gaan wonen. Naast het praktische feit dat ik niet genoeg verdien voor een hypotheek voor een ‘echt’ huis (ik huur nu) heeft het me altijd al erg aangetrokken.

Ik heb al veel informatie opgezocht en weet dat er veel haken en ogen zijn en dat het in heel veel gemeentes ook niet eens mag, permanente bewoning van een recreatiewoning (belachelijk trouwens in met deze overspannen woningmarkt, maar goed).

Mijn vraag is de volgende: is er iemand die een bungalow/chalet/vakantie huisje bewoont? In welke regio is dat? (Want het schijnt weer per gemeente te verschillen of het bewoond mag worden, maar ik kan nergens een overzicht vinden van waar het mag)

En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag het nergens legaal.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een plek waar je in een tiny house mag wonen
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
18-01-2022 22:53
Volgens mij mag het nergens legaal.
Klopt, soms wordt het gedoogd. Maar je hebt totaal geen rechten verder ook en als de grond niet van je zelf is kan je er ook zo afgeknikkerd worden. Gebeurt erg veel de laatste tijd, want al die campings worden omgebouwd naar luxe resorts met chalets voor de verhuur.
Alle reacties Link kopieren
Naast dat het vaak niet mag van de gemeente, mag het van sommige bungalowparken ook niet een heel jaar.

Sluiten ze bijvoorbeeld in november gewoon het water of de elektriciteit af.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Bronsbergen jn zutphen wordt t gedoogd tot 2024.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders wonen in een voormalig vakantiewoning. Op een park, dat altijd ingericht is geweest voor vakantiewoningen in particulier bezit. Sinds een jaar of 10 mag je daar ook permanent wonen, ik denk dat inmiddels zo’n 80% ook permanent bewoond is, de rest zijn dus 2e woningen die niet verhuurd mogen worden.
Dat merk je ik aan de prijs, er staat er regelmatig 1 te koop voor 4 ton of mee.
Het zijn trouwens allemaal bakstenen woningen, geen houten chalets.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
18-01-2022 22:56
Bronsbergen jn zutphen wordt t gedoogd tot 2024.
Maar dan koop je dus een bungalow en dan kan je binnen 2 jaar alweer op zoek naar een andere oplossing.

Leuk voor degenen die er nu nog wonen, maar als je er nu pas aan wil beginnen zou ik het niet doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik de hoop maar weer moet laten varen :cry:
Alle reacties Link kopieren
Dat is een contradictio in terminis.
--verlies nooit het kind in jezelf--
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal niet belachelijk dat dat niet mag.
Als je wel legaal in vakantiewoningen mag wonen, zijn dat soort vakantieparken ineens woonwijken en geen vakantieparken meer.

Je ziet hier en daar dat het niet zo nauw wordt genomen met die regels, en er veel ‘bewoning’ is, maar daar is dan niet meer leuk vakantie te vieren in de huisjes die daar wel voor beschikbaar zijn. De vaste bewoners zeuren over de vakantiegangers, omdat ze zich gedragen als vakantiegangers.

Er is een enorm woningtekort, dat staat buiten kijf. Maar of het bewonen van vakantiewoningen daar de oplossing voor is? Ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Kun je je dan wel inschrijven daar?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-01-2022 23:01
Het is helemaal niet belachelijk dat dat niet mag.
Als je wel legaal in vakantiewoningen mag wonen, zijn dat soort vakantieparken ineens woonwijken en geen vakantieparken meer.

Je ziet hier en daar dat het niet zo nauw wordt genomen met die regels, en er veel ‘bewoning’ is, maar daar is dan niet meer leuk vakantie te vieren in de huisjes die daar wel voor beschikbaar zijn. De vaste bewoners zeuren over de vakantiegangers, omdat ze zich gedragen als vakantiegangers.

Er is een enorm woningtekort, dat staat buiten kijf. Maar of het bewonen van vakantiewoningen daar de oplossing voor is? Ik denk het niet.
Eens. Is reden geweest voor ons om ons huisje te verkopen, helaas. 5 buren die in jouw vakantieweek om half 7 met ronkende motoren naar hun werk gingen. Dat schuurde zeg maar ;)
--verlies nooit het kind in jezelf--
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
18-01-2022 22:54
Zoek een plek waar je in een tiny house mag wonen

Ik weet toevallig dat dit ook echt ellende is, om een goede plek te vinden voor een tiny house. Een vriendin is 200 km verderop gaan wonen omdat het gewoon nergens werd toegestaan, woont nu op een terrein met andere tiny houses vlakbij de snelweg.

Daarnaast is een tiny house net iets te tiny voor mij :-D

Nog andere tips voor een goedkope woning? :idee: (LOL)
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek krijgen voor de aankoop van zo'n huisje zal ook lastig zijn. Veel hypotheekverstrekkers doen dat niet of alleen onder strenge voorwaarden (zelfde geldt voor bijv woonboten).
Alle reacties Link kopieren
attaquepanique schreef:
18-01-2022 23:05


Nog andere tips voor een goedkope woning? :idee: (LOL)
Mijn ding zou het niet zijn, maar een kennisje heeft een huis met 3 slaapkamers gekocht samen met 2 anderen.

Ieder zijn eigen slaapkamer dus, keuken, badkamer en leefruimte gedeeld.

Alles op papier bij de notaris.


Als er ooit iemand vertrekt moeten ze alle 3 akkoord zijn met een nieuwe huurder en hebben de andere 2 geloof ik ook voorkooprecht om haar eventueel uit te kopen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt zijn kavels te koop.. het heeft een woonbestemming maar er ligt geen huisontwerp voor klaar. Met een Tiny House zou je daar voor 160000 klaar zijn.

Ik weet niet zeker of dat mag en of dat bedrag wel een optie is, maar het zou financieel voor mij alleen haalbaar zijn.
Ik zou best alleen in een Tiny House willen wonen. Maar niet met mijn man samen. (Om gek van te worden). Wie weet is het iets voor je.

Eventueel een geïsoleerd tuinhuis als kantoorruimte. Of een tuinkamer (triple glas).
Alle reacties Link kopieren
Ja goeie tips maar ik heb ook een man dus minstens 1 slaapkamer is een vereiste.

Het is gewoon frustrerend, we verdienen veel te veel voor sociale huur maar te weinig voor een normale hypotheek (man is zzper en sinds Corona zijn zijn inkomsten niet meer zo lekker dus zijn inkomen rekenen we gemakshalve niet mee). Dus nu wonen we in een veel te duur huurhuis.

We zijn echt niet veeleisend, het huis hoeft niet groot te zijn en inmiddels hebben we ook de locatie uitgebreid. Alleen de uithoeken van het land zijn geen optie

Ik weet dat half Nederland met dit probleem zit maar het blijft echt frustrerend :@@:
Volgens mij kun je op sommige plekken wel (gedoogd) wonen in een vakantiehuis of chalet, maar kun je er nooit je officiële postadres hebben. Je zult dus altijd nog een ander echt adres moeten hebben voor de overheidsregistratie.
Apatura schreef:
18-01-2022 22:56
Bronsbergen jn zutphen wordt t gedoogd tot 2024.
Haha, ja, wij waren daar een keer op vakantie en de (permanente) buren dachten dat ze nieuwe (permanente) buren hadden. Die mensen woonden daar heerlijk aan het water in een volwaardig huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet iemand die een boshuisje heeft gekocht zonder woonbestemming maar waar ze wel 365 dagen per jaar mag zijn. Officieel staat ze daarom ingeschreven bij een ouder.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag niet, tenzij de wet ondertussen veranderd is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je mag ook niet in een storage box wonen en met het cameratoezicht hebben ze je binnen een dag al in de gaten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
attaquepanique schreef:
18-01-2022 23:18
Ja goeie tips maar ik heb ook een man dus minstens 1 slaapkamer is een vereiste.

Het is gewoon frustrerend, we verdienen veel te veel voor sociale huur maar te weinig voor een normale hypotheek (man is zzper en sinds Corona zijn zijn inkomsten niet meer zo lekker dus zijn inkomen rekenen we gemakshalve niet mee). Dus nu wonen we in een veel te duur huurhuis.

We zijn echt niet veeleisend, het huis hoeft niet groot te zijn en inmiddels hebben we ook de locatie uitgebreid. Alleen de uithoeken van het land zijn geen optie

Ik weet dat half Nederland met dit probleem zit maar het blijft echt frustrerend :@@:
Ellendig is dat; de oorzaak is eigenlijk dat er teveel woningzoekenden zijn met geld. Dat drijft de prijs omhoog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat de huidige stand van zaken is op de Poldertuin in Moordrecht weet ik niet, maar daar zijn ze al een tijdje bezig om het voor elkaar te krijgen. Je mag permanent verblijven in de huisjes, maar er officieel niet wonen. De mensen die er wonen hebben dus allemaal officieel voor de gemeente ergens anders een adres.
https://www.ad.nl/gouda/chaletpark-pold ... ~aab3dbd1/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven