Wonen nabij Rotterdam Airport - geluidsoverlast?

24-09-2020 11:11 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Lang geleden dat ik op het forum was, maar ik ben niet vergeten wat een fijn medium dit kan zijn!

Mijn vraag: Wie woont er dichtbij Rotterdam Airport (In Berkel, Bergschenhoek of Schiedam bijvoorbeeld) en kan mij iets vertellen over de geluidsoverlast van de vliegtuigen?

Mijn man en ik staan met onze kinderen (10 en 13) op het punt een optie te nemen op een nieuwbouwwoning in Berkel en Rodenrijs, op ongeveer 5 km vanaf het vliegveld. We zijn gisteren op de bouwlocatie gaan kijken en het voelt op zich goed. De enige twijfel is die luchthaven in 'onze achtertuin'.

Op het moment is er natuurlijk heel weinig vliegverkeer vanwege corona en we willen zeker even teruggaan en luisteren als we op het vluchtschema zien dat er iets gaat landen en opstijgen, maar ik ben vooral heel benieuwd naar ervaringen van andere bewoners in die streek.
Alle reacties Link kopieren
De landingsbanen liggen zo'n beetje bij ons in de achtertuin en ja wij hebben er wel last van.In de nacht vliegen ze niet gelukkig.Maar overdag hoor je ze heel duidelijk.

Toen ze weer begonnen te vliegen. Toen keek ik om mij heen en zag iedereen die buiten was naar boven kijken.En dat is voor hier echt een hele rare situatie want vliegtuigen die over vliegen horen er gewoon bij.

Alleen de traumahelikopter maakt ook best een lawaai maar gek genoeg erger ik mij daar nooit aan.Denk alleen maar wat fijn dat die er zijn.
kerrie-79 schreef:
24-09-2020 12:31
De landingsbanen liggen zo'n beetje bij ons in de achtertuin en ja wij hebben er wel last van.In de nacht vliegen ze niet gelukkig.Maar overdag hoor je ze heel duidelijk.

Toen ze weer begonnen te vliegen. Toen keek ik om mij heen en zag iedereen die buiten was naar boven kijken.En dat is voor hier echt een hele rare situatie want vliegtuigen die over vliegen horen er gewoon bij.

Alleen de traumahelikopter maakt ook best een lawaai maar gek genoeg erger ik mij daar nooit aan.Denk alleen maar wat fijn dat die er zijn.
Dat is wel rot! Is het een reden om te verhuizen?

Ik erger mij wel groen en geel aan de politie helikopter die soms snachts rondjes blijft vliegen. Het zal ongetwijfeld een goede reden hebben, maar daar word ik echt wakker van.
Alle reacties Link kopieren
@kerrie-79, zou je mij willen zeggen waar je precies woont, welke richting of buurt? Mag via een pb (want ik weet nu hoe dat werkt :hyper: )
Ik weet niet hoe snel je moet reageren op de woning. Maar ik zou eens kijken wanneer het druk is qua vliegtuigen en dan een rondje door de wijk lopen.

Ik weet wel dat wij soms vliegtuigen willen kijken met de kinderen , dan moet je dus echt even checken wanneer er vliegtuigen komen, want anders sta je er zomaar een uur zonder überhaupt iets te zien.

Het is niet het meest drukke vliegveld van Nederland :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Tinus1977 schreef:
24-09-2020 12:25
@Zegeens: Mag ik vragen waar je precies woonde, in welke richting?
Je hebt een PB
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in Berkel en hebben echt geen last van vliegtuigen. Je hoort ze af en toe, afhankelijk van de windrichting, en dan eigenlijk alleen als je zelf buiten bent. De meest gebruikt aanvliegroute komt ook meer over Bergschenhoek dan over Berkel. Van een collega die in Bergschenhoek woont, heb ik wel eens begrepen dat een bepaalde wijk daar wel veel overlast ervaart.

Berkel is voor het overige echt heerlijk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je ook dat het geen enorme vliegtuigen zijn die op Rotterdam airport landen he? Het zijn de 'kleinere'.

Ik heb zowel noordwestelijk als zuidelijk van Zestienhoven (zo heet het voor mij nog ;-)) ) gewoond, op minder dan 5 km, en ik heb er nooit last van gehad. Enige wat ik echt hoorde was de trauma heli, maar toen woonde ik dan ook op de lijn Zestienhoven - Erasmus.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaringen met Rotterdam, wel in de buurt van ander regionaal vliegveld. Het kan op 2 kilometer heel veel uitmaken. Wij horen niets, maar vrienden wonen recht onder de aanvliegroute en daar zijn ze een stuk lager, dus daar in de tuin hoor je het wel echt. (Binnen weet ik niet)

Dus ik zou de aanvliegroute (naar beide kanten) uitzoeken en kijken waar ze het vaakste komen aanvliegen (afhankelijk van wind) en waar ze weer vertrekken. Soms draait dat om.

En er bestaat 3-dubbel glas, hebben wij ooit gehad naast een ongelijke weg met allemaal kleine klinkertjes. Dat kan ook veel schelen. (Maar bv ook de isolatie die je hebt in dak en muren) dus daar kan je ook nog naar kijken.

Succes met beslissen!
Alle reacties Link kopieren
@rechtiskrom, ik ben heel benieuwd welke wijk van Bergschenhoek dat is waar de overlast groot is, weet jij dat misschien? Ze gaan in Bergschenhoek een enorme nieuwe wijk bouwen en dat is heel dichtbij het stukje waar wij willen gaan wonen. Ons nieuwbouwproject ligt aan de grens, vlakbij de Bonfut.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
24-09-2020 12:47
Realiseer je ook dat het geen enorme vliegtuigen zijn die op Rotterdam airport landen he? Het zijn de 'kleinere'.

Ik heb zowel noordwestelijk als zuidelijk van Zestienhoven (zo heet het voor mij nog ;-)) ) gewoond, op minder dan 5 km, en ik heb er nooit last van gehad. Enige wat ik echt hoorde was de trauma heli, maar toen woonde ik dan ook op de lijn Zestienhoven - Erasmus.
Dank je wel. Wij zullen Noordoostelijk gaan wonen. Ik wil inderdaad weten wat de richting is waarin of waarop wordt gevlogen.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, nou het staat gewoon op Wikipedia...

De aanvliegroute is noordoostelijk/zuidwesetlijk! Laten we nou net daar ons huis willen kopen. Mag niet vloeken, maar :@ !!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, het verbaast mij dat er zo weinig mensen last hebben. Het ligt er dus heel erg aan waar je precies woont. Ik woon in Bergschenhoek en heb er veel last van. Nu uiteraard minder, maar standaard om 7.00 komen ze achter elkaar en daar wordt ik wakker van op een vrije dag (ook in het weekend) en meestal wel 2 nachtvluchten per nacht, waar ik ook van wakker schrik. Ik kan niet helemaal inschatten of ze over die nieuwe wijk vliegen, maar ga daar om 7.00 en rond 22.30 luisteren dan weet je zeker dat ze overvliegen. Overdag is het nu een stuk rustiger dan normaal.
Tinus1977 schreef:
24-09-2020 12:58
Hmmm, nou het staat gewoon op Wikipedia...

De aanvliegroute is noordoostelijk/zuidwesetlijk! Laten we nou net daar ons huis willen kopen. Mag niet vloeken, maar :@ !!!
Ik zou er dus eens gaan staan als ze landen. Want ik wool dus ook op de aanvliegroute ik kan ze net niet aanraken ( voor mijn gevoel dan)
En we hebben echt 0 overlast.
Alle reacties Link kopieren
Heb een pb gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
24-09-2020 13:17
Ik zou er dus eens gaan staan als ze landen. Want ik wool dus ook op de aanvliegroute ik kan ze net niet aanraken ( voor mijn gevoel dan)
En we hebben echt 0 overlast.
Wil jij misschien ook laten weten waar jij precies woont? Via een pm mag ook. Dank je wel alvast!
Ik heb je een pm gestuurd.
Hi Tinus,
Wat spannend! Vanuit ** vind ik 'last' een groot woord, maar ik hoor ze zeker! Zoals Hiitsme zegt; ik hoor ze vaak opstijgen, dus meerdere tussen 7.00 en 7.30u 's ochtends. Als ik verder gewoon in huis bezig ben hoor ik het niet, het is alleen als het stil is en je in je bed ligt. In het weekend ben ik soms al wakker, soms word ik er wakker van. En als je dan even blijft luisteren, komen de volgende daarna ook. Maar, dat is dus zeker niet onder de aanvliegroute.
Wat ik misschien wel spannend zou vinden als ik jou was, is hoe de luchtvaart zich gaat ontwikkelen (post corona, wordt Lelystad een succes?) en dus of Rotterdam Airport qua vluchten nog gaat groeien. Want het vliegveldje is zo rustig en chill, volgens mij kunnen ze wat dat betreft makkelijk verdubbelen. Suggestie: kijk eens wat voor vluchten er nu voor zaterdag of zondag gepland zijn en ga eens in de buurt van waar 't huis komt in de auto zitten 's ochtends vroeg met je raampje open. Zou je hier lekker in je bed liggen, en in de tuin zitten? Met natuurlijk de kanttekening dat de windrichting ook wel impact heeft op het geluid. Succes met jullie beslissing!
anoniem_64cf4f7dd7973 wijzigde dit bericht op 29-09-2020 11:47
Reden: herkenbaarheid
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Bloem! Ik ben inmiddels best al wat wijzer dankzij de berichtjes hier op het forum. Ik denk dat de enige manier om een juiste beslissing te maken is om inderdaad op de juiste plek te gaan staan luisteren.

En wat de uitbreiding van het vliegveld betreft: zodra iemand dat in zijn hoofd haalt, verhuizen we naar Drenthe o_o !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven