Wonen nabij Rotterdam Airport - geluidsoverlast?

24-09-2020 11:11 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Lang geleden dat ik op het forum was, maar ik ben niet vergeten wat een fijn medium dit kan zijn!

Mijn vraag: Wie woont er dichtbij Rotterdam Airport (In Berkel, Bergschenhoek of Schiedam bijvoorbeeld) en kan mij iets vertellen over de geluidsoverlast van de vliegtuigen?

Mijn man en ik staan met onze kinderen (10 en 13) op het punt een optie te nemen op een nieuwbouwwoning in Berkel en Rodenrijs, op ongeveer 5 km vanaf het vliegveld. We zijn gisteren op de bouwlocatie gaan kijken en het voelt op zich goed. De enige twijfel is die luchthaven in 'onze achtertuin'.

Op het moment is er natuurlijk heel weinig vliegverkeer vanwege corona en we willen zeker even teruggaan en luisteren als we op het vluchtschema zien dat er iets gaat landen en opstijgen, maar ik ben vooral heel benieuwd naar ervaringen van andere bewoners in die streek.
Alle reacties Link kopieren
Tinus1977 schreef:
24-09-2020 12:34
@kerrie-79, zou je mij willen zeggen waar je precies woont, welke richting of buurt? Mag via een pb (want ik weet nu hoe dat werkt :hyper: )
Pb gestuurd ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
24-09-2020 12:33
Dat is wel rot! Is het een reden om te verhuizen?

Ik erger mij wel groen en geel aan de politie helikopter die soms snachts rondjes blijft vliegen. H5et zal ongetwijfeld een goede reden hebben, maar daar word ik echt wakker van.
Wij wonen hier nu 20 jaar en het is absoluut erger geworden.En als wij gaan verhuizen gaan we iig niet meer vlak in de buurt van een vliegveld wonen.Maar verder wonen wij echt in een super fijne wijk.En blijven we hier voorlopig nog wel wonen.En wij nemen de vliegtuigen er maar bij en je went er wel aan.Maar rustig is het nooit maar ja wonen ook redelijk in de buurt van een ziekenhuis en een brandweer kazerne.

De helikopters in de nacht kunnen echt wel vervelend zijn alleen ik slaap echt als een blok dus eerlijk Ik merk er gelukkig niks van.Maar als je een lichte slaper bent is het wel heel erg vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gistermiddag met zowel de DCMR als de gemeente gebeld. Leuk dat ze daar de tijd namen om me uitgebreid te woord te staan (zeker niks beters te doen :mrgreen: ). Het komt er echt op neer dat het voor iedereen heel persoonlijk is of je last hebt van die vliegtuigen. Er schijnen vooral veel klachten uit Bergschenhoek te komen, en minder uit Berkel en Rodenrijs. En de mensen die klagen zijn meerendeel veelklagers. Om zelf tot een goed oordeel te komen gaan we - zoals eerder al vermeld - dit weekend een tijdje naar de locatie en luisteren hoe het zit met dat geluid.
Ons nieuwbouwhuis wordt wel goed geïsoleerd, maar daar heb je natuurlijk niks aan als je in je tuintje zit.
In Bergschenhoek verrijst de komende jaren - exact onder de aanvliegroute!! - een grote nieuwbouwwijk. Zij zullen er vast nog meer last van hebben dan wij in ons hoekje in Berkel. Dat wetende kan ik me haast niet voorstellen dat het zo vreselijk is... maar goed... komend weekend gaat mijn onderzoek op locatie verder :!: !

Wordt vervolgd.
Alle reacties Link kopieren
Toen er een tijdje geleden opeens 2 enorme vliegtuigen landden door erge mist bij Schiphol hoorde ik het bizar goed en was ik blij dat die joekels standaard daar niet landen. Hopelijk zijn ze dat ook niet van plan in de toekomst.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/357785 ... ue-Airport

Verder zou ik inderdaad gewoon een keertje gaan luisteren! Let er wel op dat de windrichting dit weekend noordelijk is, terwijl het vaker zuidwest waait. Windrichting heeft nogal veel invloed op hoeveel je hoort is mijn ervaring, dat kan dit weekend dus nogal een vertekend beeld geven. Met een noordelijke windrichting hebben ze ook vaak een andere aanvliegroute dan met een zuidelijke windrichting.
masatu wijzigde dit bericht op 25-09-2020 21:27
Reden: Aanvulling
8.49% gewijzigd
Zo te lezen gaat het om het oude Hordijk terrein? Wij hebben kennissen daar vlakbij wonen (100 meter). Ik heb nooit heel bewust vliegtuigen gehoord als we bij hun op bezoek zijn.

Het ligt ook heel erg aan de opzet van de wijk en woningen. Als de achtertuin naar de vliegroute is gesitueerd zul je met buiten zitten meer last kunnen hebben dan wanneer je woning tussen het geluid en de tuin in zit.
Echter als de tegenoverliggende woningen hoog en stenig zijn, dan kan dat het geluid behoorlijk weerkaatsen,
Als het goed is, is er geluidsonderzoek gedaan bij het opstellen van het bestemmingsplan. Ik vermoed dat de gemeente dat ook heeft verteld? Je kunt het vinden op ruimtelijkeplannen.nl
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
26-09-2020 07:33
Zo te lezen gaat het om het oude Hordijk terrein? Wij hebben kennissen daar vlakbij wonen (100 meter). Ik heb nooit heel bewust vliegtuigen gehoord als we bij hun op bezoek zijn.

Het ligt ook heel erg aan de opzet van de wijk en woningen. Als de achtertuin naar de vliegroute is gesitueerd zul je met buiten zitten meer last kunnen hebben dan wanneer je woning tussen het geluid en de tuin in zit.
Echter als de tegenoverliggende woningen hoog en stenig zijn, dan kan dat het geluid behoorlijk weerkaatsen,
Als het goed is, is er geluidsonderzoek gedaan bij het opstellen van het bestemmingsplan. Ik vermoed dat de gemeente dat ook heeft verteld? Je kunt het vinden op ruimtelijkeplannen.nl
Dank voor je reactie Eames. Ik heb vorige week uitvoerig met iemand van de gemeente gesproken en niks gehoord over dat geluidsonderzoek, maar ik ga kijken of ik iets kan vinden bijde link die je stuurde. Het gaat inderdaad om het oude Hordijkterrein.
Komende woensdag hebben we een gesprek bij de makelaar en dan ga ik dit soort vragen ook stellen.

De windrichting zal zeker invloed hebben. Toen we zaterdag gingen luisteren vond ik het ontzettend meevallen met de herrie, maar mijn man zei al dat de wind de andere kant op stond.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen op precies dezelfde afstand van het vliegveld. Ik weet precies wanneer het 07.00 uur omdat ze dan gaan beginnen. Als je in de tuin zit hoor je ze inderdaad. Maar in de tuin van vrienden in Schiedam hoor ik ze veel harder.
Wij vonden de hsl lastiger toen we er gingen wonen, maar ook dat went.
En voor de traumahelikopter denk ik altijd, gelukkig zijn ze er, ook snachts. Mocht ik het ooit zelf nodig hebben vind ik het alleen maar fijn dat ze bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je een gesprek met de makelaar hebt. Bij ons werd daar, bleek achteraf, allerlei onzin verkondigd. Dus neem hen als verkopende partij niet al te serieus. Ga inderdaad op verschillende tijdstippen gewoon even luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Wow Eames, dat is ff handig! Ik ben er dankzij die website dus achter dat er geen onderzoek is gedaan naar vliegtuigoverlast, maar wel naar de HSL die er vlak langs rijdt. Leuke locatie hebben we uitgekozen... We kunnen straks vanaf onze woning wel in korte tijd de hele wereld over reizen tenminste... :hyper:
Serieus: ben er blij mee, ik heb de documenten geprint en die neem ik woensdag mee naar de makelaar om er vragen over te stellen.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
28-09-2020 09:16
Ik zie dat je een gesprek met de makelaar hebt. Bij ons werd daar, bleek achteraf, allerlei onzin verkondigd. Dus neem hen als verkopende partij niet al te serieus. Ga inderdaad op verschillende tijdstippen gewoon even luisteren.
Dank je voor de waarschuwing. Ik heb dankzij Eamnes goede informatie over die HSL en ik kan woensdag gerichte vragen gaan stellen over de geluidsisolatie en de zogenaamde 'geluidsluwe buitenruimte'. Benieuwd wat ze daaronder verstaan!

We willen graag het huis, dus het moet wel heel slecht zijn willen we het afblazen. Maar het is fijn om alles goed te onderzoeken en te weten waar we aan gaan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Tinus1977 schreef:
28-09-2020 10:28
Dank je voor de waarschuwing. Ik heb dankzij Eamnes goede informatie over die HSL en ik kan woensdag gerichte vragen gaan stellen over de geluidsisolatie en de zogenaamde 'geluidsluwe buitenruimte'. Benieuwd wat ze daaronder verstaan!

We willen graag het huis, dus het moet wel heel slecht zijn willen we het afblazen. Maar het is fijn om alles goed te onderzoeken en te weten waar we aan gaan beginnen.
Grappig genoeg woon ik nu niet meer dicht bij Zestienhoven, maar wel echt vlák naast de HSL (wij zijn het huis op de hoek, tussen ons en de HSL mag niet meer gebouwd worden ivm geluidseisen), maar ik moet zeggen. Het valt heel erg mee. Is ook afhankelijk van de wind. Maar ik moet daarbij ook opmerken dat ons huis (ongeveer 12 jaar oud) heel erg goed geïsoleerd is (als de buren een feestje hebben horen we ze echt niet, pas als er mensen naar buiten komen en de deur hard dichtgooien horen we wat). Ook zit ik zelden in de tuin...

Voordeel van langsrijdende trein boven een vliegtuig, het is sneller over. ;-)
Tinus1977 schreef:
28-09-2020 10:25
Wow Eames, dat is ff handig! Ik ben er dankzij die website dus achter dat er geen onderzoek is gedaan naar vliegtuigoverlast, maar wel naar de HSL die er vlak langs rijdt. Leuke locatie hebben we uitgekozen... We kunnen straks vanaf onze woning wel in korte tijd de hele wereld over reizen tenminste... :hyper:
Serieus: ben er blij mee, ik heb de documenten geprint en die neem ik woensdag mee naar de makelaar om er vragen over te stellen.
Graag gedaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
28-09-2020 13:48
Grappig genoeg woon ik nu niet meer dicht bij Zestienhoven, maar wel echt vlák naast de HSL (wij zijn het huis op de hoek, tussen ons en de HSL mag niet meer gebouwd worden ivm geluidseisen), maar ik moet zeggen. Het valt heel erg mee. Is ook afhankelijk van de wind. Maar ik moet daarbij ook opmerken dat ons huis (ongeveer 12 jaar oud) heel erg goed geïsoleerd is (als de buren een feestje hebben horen we ze echt niet, pas als er mensen naar buiten komen en de deur hard dichtgooien horen we wat). Ook zit ik zelden in de tuin...

Voordeel van langsrijdende trein boven een vliegtuig, het is sneller over. ;-)
Wat leuk, dan ben je straks dus mijn nieuwe buurvrouw! :bye:
Alle reacties Link kopieren
We zaten afgelopen woensdagochtend bij de makelaar. Enthousiast en positief weggegaan en besloten te gaan voor de optie.
Onderweg naar huis belde mijn moeder dat het erg slecht ging met mijn vader (alzheimer, woont sinds 3 jaar in een verzorgingshuis). Vanaf woensdagmiddag tot maandagavond heb ik bijna fulltime naast zijn bed gezeten en hij is maandagavond uiteindelijk overleden.
Het is dus nogal een heftige week geweest voor ons. We gaan door met het huis, maar hebben even alles in de wachtstand staan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker heftig en logisch dat alles nu even in de hold staat.

Gecondoleerd en sterkte :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Tinus1977 schreef:
07-10-2020 18:52
Wat leuk, dan ben je straks dus mijn nieuwe buurvrouw! :bye:
Hahaha, net niet denk ik. Ik woon in een andere plaats dan waar jullie heen gaan. De HSL is best een eind. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Tinus1977 schreef:
07-10-2020 18:55
We zaten afgelopen woensdagochtend bij de makelaar. Enthousiast en positief weggegaan en besloten te gaan voor de optie.
Onderweg naar huis belde mijn moeder dat het erg slecht ging met mijn vader (alzheimer, woont sinds 3 jaar in een verzorgingshuis). Vanaf woensdagmiddag tot maandagavond heb ik bijna fulltime naast zijn bed gezeten en hij is maandagavond uiteindelijk overleden.
Het is dus nogal een heftige week geweest voor ons. We gaan door met het huis, maar hebben even alles in de wachtstand staan.
Ach...gecondoleerd. Wat naar.
Ach, dat is verdrietig. Gecondoleerd en veel sterkte.
hiitsme schreef:
24-09-2020 13:07
Hoi, het verbaast mij dat er zo weinig mensen last hebben. Het ligt er dus heel erg aan waar je precies woont. Ik woon in Bergschenhoek en heb er veel last van. Nu uiteraard minder, maar standaard om 7.00 komen ze achter elkaar en daar wordt ik wakker van op een vrije dag (ook in het weekend) en meestal wel 2 nachtvluchten per nacht, waar ik ook van wakker schrik. Ik kan niet helemaal inschatten of ze over die nieuwe wijk vliegen, maar ga daar om 7.00 en rond 22.30 luisteren dan weet je zeker dat ze overvliegen. Overdag is het nu een stuk rustiger dan normaal.
Ik woonde ooit in Bergschenhoek en als ik in de tuin zat kon je elkaar echt niet verstaan als er een vliegtuig overkwam. Binnen hoorde je het ook maar je went er wel aan.
Gecondoleerd Tinus
Alle reacties Link kopieren
Zat met belangstelling het topic te lezen en kwam bij jouw laatste berichtje. Wat akelig voor je :-( Ik kan me voorstellen dat alles nu even on hold staat. Sterkte.

Toch wil ik nog 1 dingetje meegeven: ik lees een spoor twijfel en ook de zin 'we willen het huis heel graag'. Een soortgelijke situatie hadden wij ook. Fantastisch huis met echt alles erop en eraan. Omgeving prachtig, huis geweldig, alles wat iemand maar kan wensen. Alleen vrij dicht aan de A28. Iedereen in dit dorp hoort die snelweg. Maar ja... we waren helemaal verliefd op het huis. En op zich nog steeds. Maar op de 1e dag dat we hier kwamen (winter, kaal, lawaai) schrok ik me kapot. En er zijn dagen dat ik me enorm erger aan het geluid. En dagen dat ik het niet hoor. De wind, de luchtvochtigheid etc. Alles speelt een rol bij het geluid en bij het ervaren van geluid. Stap er dus niet te luchtig overheen en meet met de telefoon decibel om een idee te krijgen. Mijn man vindt het allemaal geen probleem hier, ik (soms) wel. Inmiddels kijken we naar andere huizen om te ontdekken dat werkelijk niets zo'n paradijs is als die huis maar die weg.....

Succes met beslissen en sterkte met alles eromheen
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
inmiddels zijn we een paar weken verder. Het was nogal een heftige tijd met het overlijden van mijn vader. Ondertussen liep de bedenktijd van het huis ook af en moesten we een besluit nemen. Het voelde goed, dus ondanks dat ik met andere zaken bezig was hebben het huis geaccepteerd. De kinderen waren ook positief en dat was voor ons ook heel belangrijk.
Inmiddels staat onze huidige woning te koop en gaan we met een positieve blik op weg naar de toekomst! Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn om straks in Berkel en Rodenrijs te wonen. Een dorp waar we niemand kennen, naast het vliegveld en de HSL-lijn :cheer2: !
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Tinus. Succes met de verkoop van je huidige woning!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven