Woning vinden...

10-04-2021 23:19 156 berichten
Hallo,
Sorry voor mijn geklaag hoor: maar hoe kom je in deze tijd aan een huis..? Ik wil het allerliefst kopen maar dat zal in deze markt niet lukken.. Woningbouw werken ze niet met urgentie en ben pas 4 maand ingeschreven. Particulier is er nu weinig in de buurt én echt prijzig (>1000 per maand).

Ik verdien ongeveer 2050 netto per maand en spaar maandelijks nu zo'n 900-1000 euro. Maar zicht op kopen heb ik nu echt niet. Huren ook niet..
🤯🤯

Ik ben alleenstaand sinds 4 maanden, met een kindje. Woon nu tijdelijk bij ouders in. Ze bieden aan om toch dik een jaar te blijven en flink door te sparen zodat ik iets kan kopen. Maar in deze markt denk ik niet dat het zin heeft. Hopelijk daalt het snel weer allemaal...
anoniem_6435c6ce4c83f wijzigde dit bericht op 10-04-2021 23:21
14.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet huren? Particulier is er vast iets te vinden wat bij je past. Ja, dat is 'onnodig' duur, maar dan heb je wel iets. Of bij je ouders blijven wonen tot je iets kunt kopen, mits je ouders dit oké vinden.
Waar woonde je toen je nog een relatie had en waarom moest jij daar weg als jij de zorg voor het kind hebt?
ClumsyNinja schreef:
10-04-2021 23:30
Waar woonde je toen je nog een relatie had en waarom moest jij daar weg als jij de zorg voor het kind hebt?
Co-ouderschap.
Ik ben uitgekocht. Kon en wilde de hoge hypotheeklast niet dragen in mn eentje.
Alle reacties Link kopieren
De prijzen stijgen tussen de 5% en 8% per jaar. Dat is dus 10.000 tot 16000 bij een huis van 200.000 euro (die zijn er bijna niet, dus plak er nog maar een paar duizend bij). Als je maar 12.000 per jaar spaart (1000 per maand) heeft "sparen voor een koophuis" dus geen zin. Je kan beter vrije sector huren, als je 3000 bruto verdient kun je met mazzel wel iets van 1000 euro huur vinden (veel huurders vragen 3 tot 5x kale huur aan bruto loon).
Huizenprijzen gaan niet falen. Gewoon heel goed speuren naar een huurhuis. En zorgen dat je vanaf nu altijd altijd altijd ingeschreven staat bij de woningbouw. Als je pas een plan b gaat maken als plan a mislukt is ben je altijd te laat.
2.050 netto is ong 2.400 bruto. Dat is te weinig voor de vrije sector, dus waarom je aan kopen denkt ontgaat mij.

Inschrijven voor sociale huur, dan wel onderkant geliberaliseerd met wat mazzel.

Inschrijven had je al veel eerder moeten doen, maar dat is achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Als je 1000 euro per maand kan sparen dan zal de keuze moeten worden helaas, net als velen, om voor 1000 per maand te gaan huren

Of bij je ouders blijven wonen
DS1971 schreef:
10-04-2021 23:39
2.050 netto is ong 2.400 bruto. Dat is te weinig voor de vrije sector, dus waarom je aan kopen denkt ontgaat mij.

Inschrijven voor sociale huur, dan wel onderkant geliberaliseerd met wat mazzel.

Inschrijven had je al veel eerder moeten doen, maar dat is achteraf.
Omdat ik 170.000 kan lenen + uitgekocht ben voor ongeveer 30.000. dan is het niet ónmogelijk toch.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik particulier huurde verdiende ik minder dan jij en gaf ik ongeveer 950euro per maand uit aan een appartement met drie kamers. Het is nou eenmaal niet anders. 100x liever een woning alleen dan met ouders (voor mij dan). Kom je trouwens met jouw inkomen en vakantiegeld/13e maand niet net over de inkomensgrens heen voor sociale woningbouw?
Ugli schreef:
10-04-2021 23:34
De prijzen stijgen tussen de 5% en 8% per jaar. Dat is dus 10.000 tot 16000 bij een huis van 200.000 euro (die zijn er bijna niet, dus plak er nog maar een paar duizend bij). Als je maar 12.000 per jaar spaart (1000 per maand) heeft "sparen voor een koophuis" dus geen zin. Je kan beter vrije sector huren, als je 3000 bruto verdient kun je met mazzel wel iets van 1000 euro huur vinden (veel huurders vragen 3 tot 5x kale huur aan bruto loon).
Afgelopen jaar rond de 10%, prognose komend jaar 8%, maar dat zou best meer kunnen worden.

Daar valt nog minder goed tegen op te sparen.
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:42
Omdat ik 170.000 kan lenen + uitgekocht ben voor ongeveer 30.000. dan is het niet ónmogelijk toch.
Dat vind ik aan de hoge kant met jouw inkomen. Is dat berekend door een adviseur, of via het internet met een simpele invuloefening?

Voor 2 ton kun je wel wat krijgen, maar dan een aankoopmakelaar inschakelen, want in die prijsklasse slaan ze elkaar de koppen in.
Wat is er gebeurd met het appartement waar je het een paar topics geleden over had?
DS1971 schreef:
10-04-2021 23:46
Dat vind ik aan de hoge kant met jouw inkomen. Is dat berekend door een adviseur, of via het internet met een simpele invuloefening?

Voor 2 ton kun je wel wat krijgen, maar dan een aankoopmakelaar inschakelen, want in die prijsklasse slaan ze elkaar de koppen in.
Door een adviseur inderdaad.

Er zijn hier wel appartementen te koop in die prijs. Echter, mocht ik iemand treffen in de toekomst dan is het appartement voor maar x aantal jaren. Wie zegt dat ik dit appartement dan nog goed verkoop gezien de enorm hoge prijzen nu. Vind ik een risico aangezien je nu echt duur koopt.
Alle reacties Link kopieren
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:42
Omdat ik 170.000 kan lenen + uitgekocht ben voor ongeveer 30.000. dan is het niet ónmogelijk toch.
Ligt eraan in welke regio ;-). In ons middelgrote dorp heb je voor 2 ton momenteel geen eengezinswoning.
Colorado1975 schreef:
10-04-2021 23:47
Wat is er gebeurd met het appartement waar je het een paar topics geleden over had?
Helaas niet kunnen krijgen.
Tadderak30 schreef:
10-04-2021 23:42
Toen ik particulier huurde verdiende ik minder dan jij en gaf ik ongeveer 950euro per maand uit aan een appartement met drie kamers. Het is nou eenmaal niet anders. 100x liever een woning alleen dan met ouders (voor mij dan). Kom je trouwens met jouw inkomen en vakantiegeld/13e maand niet net over de inkomensgrens heen voor sociale woningbouw?
Nee joh, dat is ruim 40.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Starkid schreef:
10-04-2021 23:20
Waarom niet huren? Particulier is er vast iets te vinden wat bij je past. Ja, dat is 'onnodig' duur, maar dan heb je wel iets. Of bij je ouders blijven wonen tot je iets kunt kopen, mits je ouders dit oké vinden.
Het is niet onnodig duur. Het is wat het kost.
Onnodig duur is als je een mooier/groter/luxer/betere locatie huis gaat huren als er ook andere opties zijn.

Helaas.
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:48
Door een adviseur inderdaad.

Er zijn hier wel appartementen te koop in die prijs. Echter, mocht ik iemand treffen in de toekomst dan is het appartement voor maar x aantal jaren. Wie zegt dat ik dit appartement dan nog goed verkoop gezien de enorm hoge prijzen nu. Vind ik een risico aangezien je nu echt duur koopt.
Dan blijf je nog lekker een tijdje bij je ouders wonen. Vind het wel wonderlijk dat je nu al bezig bent met een toekomstige partner, terwijl je je huidige leven prioriteit zou moeten geven.
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:48
Door een adviseur inderdaad.

Er zijn hier wel appartementen te koop in die prijs. Echter, mocht ik iemand treffen in de toekomst dan is het appartement voor maar x aantal jaren. Wie zegt dat ik dit appartement dan nog goed verkoop gezien de enorm hoge prijzen nu. Vind ik een risico aangezien je nu echt duur koopt.
De tekorten lopen alleen maar op hoor. Dus instorten van de markt zie ik niet gebeuren.

Maar ik zou niet plannen voor weer gaan samenwonen met iemand die je nog moet ontmoeten.
Alle reacties Link kopieren
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:48
Door een adviseur inderdaad.

Er zijn hier wel appartementen te koop in die prijs. Echter, mocht ik iemand treffen in de toekomst dan is het appartement voor maar x aantal jaren. Wie zegt dat ik dit appartement dan nog goed verkoop gezien de enorm hoge prijzen nu. Vind ik een risico aangezien je nu echt duur koopt.
Ok nu ben je gewoon een zeurpiet.

Zorg voor een eigen stek voor jezelf en je kind. Nu al rekening houden met iemand die nog niet eens relevant is is echt raar.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
10-04-2021 23:46
Dat vind ik aan de hoge kant met jouw inkomen. Is dat berekend door een adviseur, of via het internet met een simpele invuloefening?

Voor 2 ton kun je wel wat krijgen, maar dan een aankoopmakelaar inschakelen, want in die prijsklasse slaan ze elkaar de koppen in.
Tsja ligt eraan waar ze wil wonen. Ze zal neem ik aan met een kind bij de vader in de buurt willen wonen
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
10-04-2021 23:51
Ok nu ben je gewoon een zeurpiet.

Zorg voor een eigen stek voor jezelf en je kind. Nu al rekening houden met iemand die nog niet eens relevant is is echt raar.
En daarnaast: met zorg voor een kind altijd zelfstandig blijven qua woonruimte
Alle reacties Link kopieren
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:42
Omdat ik 170.000 kan lenen + uitgekocht ben voor ongeveer 30.000. dan is het niet ónmogelijk toch.
Welke regio? Ik zou niet onder de 150.000 zoeken. 212 met minstens 2 kamers nu beschikbaar in heel Nederland. https://www.funda.nl/koop/heel-nederlan ... de-op/p10/

En ik zou in jouw situatie niet kopen op een partner die er niet is en de laatste van je zorgen is volgens mij.
macarinata wijzigde dit bericht op 10-04-2021 23:54
12.86% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Jonibalonie schreef:
10-04-2021 23:42
Omdat ik 170.000 kan lenen + uitgekocht ben voor ongeveer 30.000. dan is het niet ónmogelijk toch.
170.000 is weinig. Er staan wat flatjes in jaren 70 flattenparken in een slechte buurt (lees: Buitenlanders, schotels, drugs en schieten) en goedkope bouw voor die prijs. Uiteraard niet instapklaar, instapklaar is meer richting de 2 ton. Ik weet niet precies hoeveel overbieden de norm is, maar ik zou zelf minstens 20.000 rekenen, En dan heb je nog kosten koper, dat is ook zo'n 10.000 tot 15.000. En natuurlijk nog de aankoopmakelaar. Dan heb je dus geen geld meer om het huis op te knappen. Misschien heb je mazzel hoor, maar ikzelf zou liever ergens fijn in een huurhuis wonen dan in een koophuis waar je 's avonds niet over straat durft.
ugli wijzigde dit bericht op 10-04-2021 23:55
2.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven