Woning zoeken in Amsterdam (wat een ramp)

20-03-2009 22:06 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die ook in Amsterdam wonen of zoeken. Hoe hebben jullie je huis gevonden?

Mijn wooncarriere in Amsterdam:

2004 tijdelijke kamer in de Baarsjes (via kamernet)

2004 appartement Transvaalbuurt in onderhuur (huisbaas betaalde niks dus eruit)

2005 appartement indische buurt (ook onderhuur)

2005-2008 appartement in de Baarsjes (onderhuur, Dienst Wonen kwam en moest eruit)

2008-heden containerwoning in Westerpark

Die laatste moet ik in juni uit, omdat ze weggaan. Inmiddels ben ik bijna 26 en afgestudeerd architect (over een jaartje), maar dan heb ik geen recht op studentenhuisvesting en Woningnet is echt een ramp, al 7 jaar ingeschreven en zelfs bij 1 kamerwoningen ben ik niet bij de eerste 30 kandidaten. Makelaars hebben enkel heel duur, en met absurde eisen, onderhuur wil ik niet meer.

Ik wordt er zo hopeloos van, elke dag zoeken, en dan resultaat NUL. Vandaag weer lekker door de stad gefietst, en het lijkt steeds meer een decadente yuppenbedoening. Als het zo doorgaat ben ik zometeen een afgestudeerd architect (met deze economie zonder werk) en zonder dak boven m'n hoofd. Amsterdam waar ik zo van hou, mijn stad, en ik kom er gewoon niet tussen, want ik heb niet zoveel geld of een rijke papa. Ik heb geen nep-goois accent, Vespa en zonnebril in m'n haar. Ik ben van de MAVO doorgestoomd op eigen kracht. Hoe kom ik in vredesnaam aan een huis. Wie kent dit frustrerende gevoel ook? en hoe ga je daarmee om?
oke, dan doe ik even een duit in t zakje - ik KAN iets krijgen in het centrum - centraal gelegen - maar moet een bepaald inkomen hebben & uberhaupt een baan - en ik DURF de stap niet goed te nemen... om mijn woningb.woning in een andere plaats op te geven... maar ben in dat huis NIET gelukkig.

kan ook gaan wachten op rijke vent, maar dat heeft ook weinig zin...

als ik deze verhalen hoor dan denk ik jemig...

als ik dit lees ben IK GEK en moet ik ja zeggen en gewoon zien wat er daarna gebeurt - ik zit op zo'n dood punt - ik ben echter heel bang dat ik het strand en de natuur heel erg ga missen...

maar er moet in mijn leven wat gebeuren... als ik de ellende hierboven lees dan relativeert dat en denk ik het lijkt net of ik een kans heb gekregen - die ik wellicht gewoon moet aanpakken!
quote:lindy schreef op 22 maart 2009 @ 12:06:

Klopt Marijn.

Via deze link kun je trouwens opzoeken wat de wachttijd en de slaagkans is voor de diverse wijken.

WoningnetIk keek daar laatst, maar sommige dingen geloof ik gewoon niet. Er stond toen iets voor zeventien jaar voor Westerpark, en dat is gewoon niet zo...
Het is alsof de laatste 5 jaar de lijsten niet doorlopen.... Er zijn altijd voorrangskandidaten, heel frustrerend. En nou snap ik wel dat de nood hoger is wanneer je huidige woning gesloopt gaat worden, maar als een kennis dan vertelt dat ze haar woning in de gribus buiten de ring heeft kunnen inwisselen voor een leuk appartement in Oud-West, dan ben ik toch wel een beetje jaloers.
-
Java-eiland is leuk!

Maar ja... ind die inkomenseis, daar lopen mijn vriend en ik ook tegenaan als we wel eens kijken naar andere huisjes. Toch denk ik dat het vaak een richtlijn is en dat je niet tot op de cent nauwkeurig dat bedrag hoeft te verdienen.
Nou TO, ik heb ook geen rijke papa, noch een Vespa of een zonnebril in m'n haar maar ik woon toch ook al mijn hele leven met veel plezier in Amsterdam. daar hebben heel wat sh*tkamers tussen gezeten (zo was er een van 2,5 x 1,5 m en eentje zonder warm water en verwarming), maar goed, toen was ik ook een beginnende student.

Ik vind je eisen totaal onrealistisch, daarin lijk je dan wel weer erg op een verwend Goois meisje.

Je wil ook eventueel wel in de Baarsjes? Dan ben je een jaar of 5-7 te laat. Zelfs Bos & Lommer is inmiddels al aardig aan het aantrekken, opknappen, etc. Je zal vrees ik toch je eisen moeten bijstellen: ik heb door naast mn studie fulltime te werken een jaar of 8 geleden een huis van 60 m2 in de Baarsjes kunnen kopen. Inmiddels zijn de prijzen in west zo gestegen, dat ik mijn eigen appartement nu niet meer zou kunnen betalen, terwijl ik nu een veel hoger salaris heb. Ik vind dat niet raar, zo gaat het nou eenmaal in grote steden waar veel mensen willen wonen. Dus ben ik vorig jaar naar een ander appartement verhuisd. Dat is 5 min fietsen, maar wel nét buiten de ring en in Nieuw-West. Nu heb ik een nieuw huisje van 90 m2 wat veel comfortabeler is dan mijn oude, maar wel ruim 50.000 goedkoper dan wat mijn huis in de Baarsjes vandaag de dag op zou moeten brengen. Dus tsja, ik zit misschien op een minder gewilde locatie, maar verder ben ik er wel 100% op vooruit gegaan. Je kan nou eenmaal niet alles hebben.
Ik dacht trouwens dat IJburg wel in prijs gezakt zou zijn, na de berichten dat het toch wat zwarter was geworden dan gedacht (en gehoopt voor sommigen). Maar toen ik laatst op Funda keek, vond ik het er nog erg duur.

Nou ja, eerst dit huis proberen te verkopen, gelukkig zijn in mijn buurt de prijzen nog niet aan het dalen, eerder aan het stijgen. Yessss, west is the best
Vorige week stond er in het Parool een artikel over IJburg, dat het niet lekker werkte, sociale woningbouw en duurdere woningen door elkaar. Je moet niet raar opkijken als IJburg over een aantal jaar ook nog eens gaat verzakken. Er is daar veel te snel gebouwd op instabiele bodem.
Cum non tum age
Ik las het ook in Het Parool! Ook dat niemand had gedacht dat er zóveel sociale woningbouw zou zijn...
Maar waarom wil je daar dan weg Fleurtje?
Cum non tum age
Je bedoelt weg uit Oud-west? Ik word gek van die drie trappen op en af met twee kleine kinderen, vandaar... Wel jammer, want de plek is geweldig en het huis is groot genoeg. Maar die drie trappen.... En geen tuin dus.
Ja, dat snap ik dan wel, da's idd heel lastig. Wel een hele leuke buurt.
Cum non tum age
Heeeeele leuke buurt en ik vind het ook heeeeeel jammer om hier weg te gaan. Aan de ene kant hoop ik dus dat het nog heel lang duurt voordat we iets vinden, aan de andere kant: liever vandaag dan morgen.

Maar gezien de openingspost, je mag hier dus onrealistisch zijn, toch? Komt ie: ik wacht gewoon tot er iets betaalbaars in de Henry Polaklaan te koop staat
ik heb ook in oud - west gewoond, 8 jaar geleden - toen was t wel leuk maar ook veel onverzorgde woningen, rommelig - slordig - ik ken leukere buurten.../straatjes
Persoonlijk vind ik Oud-west de leukste buurt van Amsterdam. De huizen in de straat waar ik woon (grote winkelstraat) worden nu ook allemaal een voor een gerenoveerd, er is al veel verbeterd tov acht jaar geleden. Maar ik moet zeggen dat bv de straat achter mij echt een grote rukstraat is, hoewel ze die ook heel erg aan het opknappen zijn. Geloof ook dat Oud-west een van de weinige stadsdelen van Amsterdam is dat nog in de lift zit qua huizenprijzen.
quote:fleurtje schreef op 22 maart 2009 @ 17:26:

Heeeeele leuke buurt en ik vind het ook heeeeeel jammer om hier weg te gaan. Aan de ene kant hoop ik dus dat het nog heel lang duurt voordat we iets vinden, aan de andere kant: liever vandaag dan morgen.

Maar gezien de openingspost, je mag hier dus onrealistisch zijn, toch? Komt ie: ik wacht gewoon tot er iets betaalbaars in de Henry Polaklaan te koop staat Ja, ik heb ook in Oud-West gewoond en in de Pijp. Nu woon ik in een andere leuke buurt. Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat ik hierna in de Jordaan ga wonen.
Cum non tum age
Volgens mij worden die containerwoningen waar TO woont, verplaatst naar een andere locatie. Alle mensen die nu in die containers wonen hebben voorrang op de containers op de nieuwe locatie. Er is gesproken over een verhuizing vlak voorbij WTC. Lijkt mij een prima plekje. Mijn broertje woont nu ook in zo'n container die gesloopt gaat worden en wacht rustig af wat ze hem straks te bieden hebben ...
@Spinster,

ik wil een 4 kamerééngezinswoning in tuindorp.

Met zolder,tuin,schuur.

Eigenlijk niet iets heel bijzonders.

Van de ongeveer 500 reacties staan we nu ergens in de 70.

Kan dus nog wel even duren.

Ik heb engelen-geduld.

Ik ga niet mijn lange wachttijd opgeven voor iets waar ik niet helemaal achter sta.
Ildolce, ik weet een woning (75m2) van €1250 per maand voor je, op de Haarlemmerweg, drie kamers en balkon op het zuiden.
Even iets anders, als je voor een jaar iets zou kunnen huren, een 2 kamer appartement in A'dam in een leuke buurt, helemaal legaal, wat vind je dan een redelijke prijs?
Cum non tum age
Ik zie ook een kamer te huur bij het Museumplein, gedeelde badkamer en keuken, voor €575 per maand.
quote:noa schreef op 23 maart 2009 @ 08:28:

Even iets anders, als je voor een jaar iets zou kunnen huren, een 2 kamer appartement in A'dam in een leuke buurt, helemaal legaal, wat vind je dan een redelijke prijs?Goeie reality check!
quote:fleurtje schreef op 22 maart 2009 @ 16:21:

Je bedoelt weg uit Oud-west? Ik word gek van die drie trappen op en af met twee kleine kinderen, vandaar... Wel jammer, want de plek is geweldig en het huis is groot genoeg. Maar die drie trappen.... En geen tuin dus.

fleurtje, je moet t zelf weten maar is dat wel een reden om weg te willen?

ik heb hetzelfde gehad als jij, 2 kleine kinderen en 3 steile trappen. Maar ze zijn in een wippie groot en dan maakt t niet meer uit. En dan ben je blij dat je nog in je buurtje zit.

Ben zo godsgruwelijk blij met mn buurtje en ook al slapen we in de huiskamer door ruimtegebrek, we gaan NOOOOOOIT meer weg.
Het is niet alleen die trappen, het is ook dat we geen tuin hebben. Ik vind het niet leuk dat we telkens ergens naar toe moeten om buiten te zijn.... Ook met buitenspelen straks, ik ga geen kleuter in de Kinker laten spelen...
nah, das ook waar. Wij hadden ook geen buiten, nog geen balkonnetje of niks.

Altijd het park in.

Maar we hebben dan wel een pleintje voor de deur, dat scheelde wel. (en nu ook een dakterrasje hoera!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven