Woonkamer en keuken aparte verdieping

14-11-2015 09:23 68 berichten
Wij zijn al lang op zoek naar een huis. Er staat een prachtig huis op Funda. Binnenstad, oud pand, mooi opgeknapt, klassiek en sfeervol. Er zit zelfs een garage bij! Alleen de indeling is een beetje raar.

Het is een smal, hoog pand. Beneden een kantoorruimte met keukenblok. Op de 1e een woonkeuken. Op de 2e een woonkamer. Op de 3e twee slaapkamers en badkamer. En daarboven nog een slaapkamer en bergzolder.



Er zit een klein tuintje bij, maar dat is dus vanuit het kantoor bereikbaar. En als je in de woonkamer zit en je wil wat drinken, moet je dus een trap af. Niet echt handig hè? Of zou dat wennen? Iemand die ook de woonkamer en keuken op verschillende verdiepingen heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:afrodite05 schreef op 14 november 2015 @ 09:58:

Bij mijn ouders thuis ook keuken en eetkamer (en wasmachine) op begane grond, woonkamer een verdieping hoger samen met een slaapkamer en badkamer, andere slaapkamers nog een verdieping hoger. Wonen daar al 30 jaar, nooit als een probleem ervaren. Hoewel het nu een beetje te groot geworden is voor twee mensen op leeftijd, maar dat heeft niets met de indeling van het huis te maken, eerder met het teveel aan ruimte dat overbodig is geworden.

Dan moeten ze dus elke keer 2 verdiepingen op/af met al hun wasgoed?

Een keer door je rug gaan of 'n verzwikte voet en je bent al de lul met al die trappen, laat staan als je iets permanenters gaat mankeren.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het niks. Maar je zou eventueel op de begane grond dan de woonkamer kunnen maken, kun je ook makkelijk je tuintje in.

Daarboven blijft de woonkeuken, 2 etage waar de woonkamer was kun je een grote slaapkamer maken met inloopkast en eventueel extra douche
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens een link? Altijd leuk om even te kijken
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 14 november 2015 @ 10:06:

Mij lijkt het niks. Maar je zou eventueel op de begane grond dan de woonkamer kunnen maken, kun je ook makkelijk je tuintje in.

Daarboven blijft de woonkeuken, 2 etage waar de woonkamer was kun je een grote slaapkamer maken met inbouwkast en eventueel extra doucheMaar als het huis in de binnenstad staat lopen er wellicht mensen vlak voor je woonkamer langs als die beneden zit. Neem niet aan dat er 'n voortuin aan zit als het uberhaupt maar om 'n klein tuintje gaat.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bianca2612 schreef op 14 november 2015 @ 09:49:

Wij! Onze woonkeuken is op de begane grond. Daar eten we ook. De woonkeuken is ook echt een aparte leefruimte. Ik zit er heel vaak.



De woonkamer is op de eerste verdieping. Ja als je dan koffie of iets te drinken wilt, moet je naar beneden naar de keuken. Je went ook heel snel aan het trappenlopen. En uiteindelijk heb ik gemerkt dat je veel minder vaak naar de keuken gaat dan in eerste instantie gedacht.Zo hebben wij ook een jaar of 10 gewoond. Er stond zelfs een bank en een TV in de woonkeuken, heerlijk. De woonkamer kwamen we eigenlijk alleen 's avonds en dan namen we alles op een dienblad mee naar boven. Het voordeel was dat de woonkamer eigenlijk altijd opgeruimd was en vooral een relaxruimte. De kinderen gingen daar ook TV kijken,
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 14 november 2015 @ 09:47:

Paar voorbeelden:



http://funda.nl/49416755

http://funda.nl/48388427



Hoop dat dit werkt



Eerste huis daar zou ik afknappen op het totaal gebruik aan privacy in de tuin, door hoge huizen rondom

Tweede huis is mooi, maar wie verzint zo'n kookeiland? Als je kookt en je moet wat afgieten moet je helemaal rond dat eiland lopen met een warme pan...
Alle reacties Link kopieren
niet doen zal ik zeggen. Lijkt me onpraktisch al die trappen. Als je visite krijgt, wil je ze toch niet de hele tijd in de woonkeuken zetten, maar ook in de woonkamer. Als je steeds drinken en hapjes etc heen weer brengt, ben je wel even bezig...
Alle reacties Link kopieren
Je ouders die bij je op bezoek willen komen en die op 'n gegeven moment die trappen niet meer op kunnen.

Zo'n pand moet je gewoon volledig als kantoor inrichten ipv als woonhuis. Of gewoon verhuren als studentenpand, want die hoeven er maar 'n paar jaar gebruik van de maken.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Hangt af van de kwaliteit trap. Maar nee, ik zou het niet doen. Breek je je been, verzwik je je enkel dan word je wel erg immobiel in zo'n huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 14 november 2015 @ 10:01:

[...]



Dan moeten ze dus elke keer 2 verdiepingen op/af met al hun wasgoed?

Een keer door je rug gaan of 'n verzwikte voet en je bent al de lul met al die trappen, laat staan als je iets permanenters gaat mankeren.Klopt, maar dat zijn zij/wij gewend. Nooit als een probleem ervaren. Plus: trappen met alleen treden/ geen achterbord (weet niet hoe je dat moet uitleggen), dus je kan ook het wasgoed tussen een paar treden door naar beneden gooien. Maar een wasmand is ook een optie en absoluut geen ramp. Ik wist lange tijd niet beter.
Ja, ik ben opgegroeid in een dergelijk huis. Souterrain met berging, washok en eetkeuken aan de tuin, bel etage met woonkamer en eetkamer (aten we bijna nooit, maar mn ouders lazen/werkten/administreerden er aan tafel en wij speelden daar), daarboven twee verdiepingen met slaapkamers en badkamer.



Nooit een probleem mee gehad, al piepte en kraakte t wel altijd verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me goed voor de lijn, de keuken zo 'lastig' bereikbaar.



Tja, is het lastig? Ik zou het niets vinden. Wij hebben bijvoorbeeld een dakterras waar we al langer iets mee willen doen. Maar het lijkt me zo'n gedoe als je daar gaat zitten relaxen en je wil wat te drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 14 november 2015 @ 11:05:

Lijkt me goed voor de lijn, de keuken zo 'lastig' bereikbaar.

Beetje inventief zijn en 'n mooie bar in de woonkamer plaatsen met uiteraard koelkast en snackkast.
Shoot first, ask questions later!
vroeger kende ik iemand die met zijn ouders in zo'n huis woonde. In de praktijk zat iedereen dus altijd in de woonkeuken en was de huiskamer gewoon verlaten.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat mensen een keuken verkiezen boven 'n woonkamer. Je wil toch lekker onderuit kunnen hangen op 'n bank ipv op ongemakkelijke stoelen aan 'n tafel te moeten zitten?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 14 november 2015 @ 10:24:

[...]





Eerste huis daar zou ik afknappen op het totaal gebruik aan privacy in de tuin, door hoge huizen rondom

Tweede huis is mooi, maar wie verzint zo'n kookeiland? Als je kookt en je moet wat afgieten moet je helemaal rond dat eiland lopen met een warme pan... En als je een aantal dingen met de hand afwast, heb je aan de rechterkant van de gootsteen geen ruimte om het neer te leggen... Wel mooi huis verder!
Alle reacties Link kopieren
Vijf verdiepingen ????

Ik zou een lift laten installeren......







Ik ben blij met mijn woonkamer, keuken, twee slaapkamers én een badkamer op de begane grond.

Boven nog drie kamers, die alleen maar als opslag worden gebruikt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wij kijken momenteel ook naar een vierlaags woning met op de benedenverdieping een studeerkamer, berging, eetkeuken. Boven een grote woonkamer, en dan twee verdiepingen met ruime slaapkamers. Ik ben verkocht, zie mezelf er wel wonen. Het is echt een fijn ruim huis. Ik zie het zo voor me dat we eten, daarna in de eetkeuken rondhangen, theedrinken, kinderen naar bed en dan vervolgens in een opgeruimde woonkamer kunnen relaxen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het belangrijk dat ik vanuit mijn huis ( woonkamer of keuken) zo de tuin in kan lopen, gewoon mijn fiets achter kan zetten of even wat in de kliko gooien, niet met tassen boodschappen de trap op hoef te sjouwen, als ik buiten zit even vlug in de keuken wat te drinken pakken



Hiervoor steeds trappen lopen zou ik een crime vinden

En inderdaad in de stad direct aan de weg het compleet ontbreken van privacy, zowel in je huis en als in je mini stadstuin



Dus ik ben gelukkig met mijn hoekwoning met beneden gewoon de woonkamer, keuken, hal en wc, en boven de slaapkamers, badkamer en washok
Alle reacties Link kopieren
De woonkamer boven geeft juist heel veel privacy (als er niet iets recht tegenover staat). Mensen vanaf de straat kunnen niet naar binnen loeren, heerlijk.
quote:redbuIIetje schreef op 14 november 2015 @ 11:15:

Wat raar dat mensen een keuken verkiezen boven 'n woonkamer. Je wil toch lekker onderuit kunnen hangen op 'n bank ipv op ongemakkelijke stoelen aan 'n tafel te moeten zitten?Niet iedereen is zoals jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 14 november 2015 @ 11:30:

Vijf verdiepingen ????

Ik zou een lift laten installeren......



[afbeelding]



Ik ben blij met mijn woonkamer, keuken, twee slaapkamers én een badkamer op de begane grond.

Boven nog drie kamers, die alleen maar als opslag worden gebruikt.

Ideaal idd zo'n lift!!



Hier ook alle belangrijke leefruimtes zijn beneden (keuken, badkamer, masterbedroom, woonkamer en berging met was/droger) en boven heb ik een werkruimte, logeerkamer en bergzolder. Bij blessures hoef ik dus niet eens naar boven te kunnen.
Shoot first, ask questions later!
Wat veel reacties!

Onze kinderen zijn al wat groter, dus dat is geen probleem. De kantoorruimte moet beneden blijven. Daar zit ook een toilet in de hal. Bij de woonkamer zit ook een wc en in de badkamer. Dus bij de keuken niet. Wij zitten nu met bezoek altijd in de keuken. Kinderen bij de TV en wij aan tafel. Maar s avonds lig ik graag op de bank. Dan lijkt t me wel onhandig. Of goed voor me, want de drempel om te snaaien wordt wel hoog als ik de trap steeds op en af moet.

Kliko op een andere verdieping had ik nog niet bedacht :( ook onhandig.
Alle reacties Link kopieren
Als je er serieus wil gaan wonen kun je toch 'n bar in je woonkamer installeren met koelkast e.d.? Dan heb je in elk geval alles wat je nodig hebt bij de hand.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Maar vind je het gebrek aan 'n fatsoenlijke tuin geen probleem? Je kunt niet lekker in alle privacy buiten zitten met zulke hoge huizen en dus inkijk en je kinderen hebben geen ruimte om buiten te spelen.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven