Woontoekomst
woensdag 23 april 2025 om 12:29
Hallo allemaal,
Ik wilde mijn situatie eens aan jullie voorleggen en kijken of jullie nog goede ideeën/oplossingen hebben. Ik ben single en huur momenteel een 1-slaapkamer appartement in het midden van het land voor het flinke bedrag van 1400 euro. Dit zal in juli weer gaan stijgen met de verhoging vd huur en is ongeveer de helft van mijn salaris. Ik ben daarom aan het kijken geweest of ik wat kan kopen. Maar ik heb een studieschuld nog die ik aan het afbetalen ben en momenteel wel eigen geld, maar dat is ongeveer gelijk aan de studieschuld. De studieschuld zou sowieso afbetaald moeten worden voor ik aan een hypotheek begin omdat deze anders veel lager wordt. Effectief heb ik dus geen eigen vermogen en kan ik daarom niet kopen. Ik zou best een aardige hypotheek kunnen krijgen, maar voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw heb ik dus geen eigen geld om mee te nemen. Ik heb helaas ook geen vermogende ouders oid om wat bij te leggen. Oh en ik ben 40+ dus kom voor een aantal regelingen niet meer in aanmerking
Vraag is nu: wat kan ik het beste doen voor de toekomst?
Oplossingen die ik tot nu toe heb kunnen bedenken zijn 1- blijven huren voor de komende jaren, want geen vermogen. Ik kan een beetje sparen, maar het zal vanwege inflatie en de vermoedelijk nog steeds stijgende prijzen komende 10 jaar (gok ik zo) weinig zoden aan de dijk zetten.
Volgende oplossing: kleiner gaan wonen, er wordt hier nog steeds best wat gebouwd met huren vanaf 1000e. Vraag is of ik daarin kom, want die wil iedereen natuurlijk als ze zo redelijk geprijsd zijn voor middeninkomens. Dat scheelt wel max 400e per maand en zou het sparen een stukje makkelijker maken.
Optie 3: samen met iemand wat gaan huren, om zo de kosten te delen. Dat zou een 'random' iemand zijn, ik ken zo niemand maar er zijn vast meer mensen zoals ik te vinden gezien de staat van de woningmarkt. Ik heb dit eerder wel gedaan, maar dan was ik zelf de hoofdhuurder en had ik invloed op met wie ik ging wonen en kon ik mensen van te voren leren kennen. Nog een gok, maar iig een redelijke. Nu zou het wsl niet lukken om een 2 kamer appartement op mijn naam te huren met mijn huidige salaris en het woningaanbod. Maar samen huren zou de kosten wel behoorlijk drukken en sparen echt een heel stuk makkelijker maken. Dit zou ik voor bv 2 jaar best willen doen, om zo richting een huis te sparen. Dit lijkt me nu de beste oplossing, maar ik weet niet of en hoe dit mogelijk zou zijn. En weten jullie misschien nog andere mogelijkheden?
Ja een partner met huis vinden en daar acuut intrekken, maar dat zie ik niet snel gebeuren en niet zo zitten. Al is het verschil met samenwonen met een totaal onbekende misschien niet eens zo groot
Hoor graag wat jullie in deze situatie zouden doen en of er soms nog andere/betere opties zijn, alvast bedankt!
Ik wilde mijn situatie eens aan jullie voorleggen en kijken of jullie nog goede ideeën/oplossingen hebben. Ik ben single en huur momenteel een 1-slaapkamer appartement in het midden van het land voor het flinke bedrag van 1400 euro. Dit zal in juli weer gaan stijgen met de verhoging vd huur en is ongeveer de helft van mijn salaris. Ik ben daarom aan het kijken geweest of ik wat kan kopen. Maar ik heb een studieschuld nog die ik aan het afbetalen ben en momenteel wel eigen geld, maar dat is ongeveer gelijk aan de studieschuld. De studieschuld zou sowieso afbetaald moeten worden voor ik aan een hypotheek begin omdat deze anders veel lager wordt. Effectief heb ik dus geen eigen vermogen en kan ik daarom niet kopen. Ik zou best een aardige hypotheek kunnen krijgen, maar voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw heb ik dus geen eigen geld om mee te nemen. Ik heb helaas ook geen vermogende ouders oid om wat bij te leggen. Oh en ik ben 40+ dus kom voor een aantal regelingen niet meer in aanmerking

Vraag is nu: wat kan ik het beste doen voor de toekomst?
Oplossingen die ik tot nu toe heb kunnen bedenken zijn 1- blijven huren voor de komende jaren, want geen vermogen. Ik kan een beetje sparen, maar het zal vanwege inflatie en de vermoedelijk nog steeds stijgende prijzen komende 10 jaar (gok ik zo) weinig zoden aan de dijk zetten.
Volgende oplossing: kleiner gaan wonen, er wordt hier nog steeds best wat gebouwd met huren vanaf 1000e. Vraag is of ik daarin kom, want die wil iedereen natuurlijk als ze zo redelijk geprijsd zijn voor middeninkomens. Dat scheelt wel max 400e per maand en zou het sparen een stukje makkelijker maken.
Optie 3: samen met iemand wat gaan huren, om zo de kosten te delen. Dat zou een 'random' iemand zijn, ik ken zo niemand maar er zijn vast meer mensen zoals ik te vinden gezien de staat van de woningmarkt. Ik heb dit eerder wel gedaan, maar dan was ik zelf de hoofdhuurder en had ik invloed op met wie ik ging wonen en kon ik mensen van te voren leren kennen. Nog een gok, maar iig een redelijke. Nu zou het wsl niet lukken om een 2 kamer appartement op mijn naam te huren met mijn huidige salaris en het woningaanbod. Maar samen huren zou de kosten wel behoorlijk drukken en sparen echt een heel stuk makkelijker maken. Dit zou ik voor bv 2 jaar best willen doen, om zo richting een huis te sparen. Dit lijkt me nu de beste oplossing, maar ik weet niet of en hoe dit mogelijk zou zijn. En weten jullie misschien nog andere mogelijkheden?
Ja een partner met huis vinden en daar acuut intrekken, maar dat zie ik niet snel gebeuren en niet zo zitten. Al is het verschil met samenwonen met een totaal onbekende misschien niet eens zo groot

Hoor graag wat jullie in deze situatie zouden doen en of er soms nog andere/betere opties zijn, alvast bedankt!
woensdag 23 april 2025 om 22:09
Via die Facebook-groep dus.LizzyLee schreef: ↑23-04-2025 16:59Bedankt voor de tips over woongroepen! Dat zou zeker wat zijn, want ik voel me in mn uppie ook wel wat alleen en zou met gezamenlijke activiteiten leuk mee kunnen doen. Ben ook wel links georiënteerd en zou best wat meer samen/voor de medemens willen doen. Zal eens kijken wat ik op fb vind! En idd, er zullen vast meer mensen zoals ik zijn met een normale baan maar niet vermogend die lastig kunnen kopen en daarom samen willen huren of zelfs kopen. Geen idee alleen hoe/waar die te vinden!
Wat eten we vanavond?
woensdag 23 april 2025 om 23:58
2800 netto is een inkomen op HBO niveau en riant voor 1 persoon. Je kan er alles van doen als je woonlasten niet hoger zouden zijn dan ongeveer een derde van je inkomen, wat het Nibud aanraadt.
En zelfs met woonlasten van 50% kun je nog gewoon rondkomen.
Al vind ik 1400 euro voor een eenkamerappartement idioot, eigenlijk.
Maar als je dat iedere maand kunt betalen, zou je ook een hypotheek met netto maandlasten van 1400 moeten kunnen krijgen. Als ik andersom reken, dus vanaf de rente, dan kom ik op een leenbedrag van ca drie ton, voor 1400 in de maand. En dat is bruto.
Maar die drie ton krijg je niet want er zijn alleen leningen van commerciële instellingen, die jou niet kredietwaardig genoeg vinden, en daarmee dus feitelijk bepalen wie er een woontoekomst mag hebben en wie kansloos is.
Als de overheid iets zou willen doen aan dit probleem zouden ze in plaats van HRA sociale leningen kunnen uitgeven voor mensen die nu te weinig inkomen hebben om te kunnen kopen. Dan wordt het voor alleenstaanden ook weer wat makkelijker om te kunnen wonen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 24 april 2025 om 07:50
Als je 1400 kunt missen aan huur, is dat niet hetzelfde wat je kunt missen aan een koopwoning. Wat dacht je van onderhoud? Dat dak houdt niet zichzelf in stand, net als het schilderwerk. Dat zijn forse bedragen waar je voor moet sparen. En dan nog alle overige kosten die komen kijken bij een koopwoning. Beetje erg simpel gedacht.
donderdag 24 april 2025 om 08:29
Het binnenonderhoud (schilderwerk, vloeren leggen stoffering) is gelijk voor een koop en huurwoning.NomenNesci0 schreef: ↑24-04-2025 07:50Als je 1400 kunt missen aan huur, is dat niet hetzelfde wat je kunt missen aan een koopwoning. Wat dacht je van onderhoud? Dat dak houdt niet zichzelf in stand, net als het schilderwerk. Dat zijn forse bedragen waar je voor moet sparen. En dan nog alle overige kosten die komen kijken bij een koopwoning. Beetje erg simpel gedacht.
En voor het structurele onderhoud kun je de jaarlijkse belastingteruggave gebruiken. Schilderwerk kun je eventueel ook zelf doen. Hoe vaak moet een dak vervangen worden? Keuken en badkamer vervangen is vaak cosmetisch. Kun je doen, maar hoeft meestal niet per se, en je kunt het ook even uitstellen.
Want je ziet iets belangrijks over het hoofd:
Als je het over een langere periode bekijkt gaan met een koopwoning je lasten omlaag, met een huurwoning alleen maar omhoog.
Waarom? Omdat de huren jaarlijks verhoogd worden, terwijl jouw hypotheek en aflossing door inflatie alleen maar lager wordt.
Stop die 1400 maar eens in de inflatiecalculator vanaf 2020 tot nu. Dan zie je dat die met een gemiddelde inflatie va 4,2 % in vijf jaar tijd gedaald is, en in 2025 nog maar 1140 waard is.
https://www.berekenhet.nl/modules/beleg ... ml#calctop
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 24 april 2025 om 10:00
Dit is dus precies waarom ik sterk overweeg om te kopen: huren kost gewoon meer en je krijgt er uiteindelijk niets (als in: geen eigen huis) voor terug. De huren stijgen alleen maar, terwijl je hypotheek langzamerhand afneemt. Plus dat je er dus stenen voor terug krijgt. En dan kan ik idd die 1400 beter aan mijn hypotheek (die wordt rond de 1000e) en onderhoud besteden. Ik wil btw geen huis, maar een appartement, dus daar zal een deel vh onderhoudsbedrag naar de VVE gaan. Verder heb ik al een complete inrichting van mijn huurhuis, enkel vloer en keuken niet.merano schreef: ↑24-04-2025 08:29
Als je het over een langere periode bekijkt gaan met een koopwoning je lasten omlaag, met een huurwoning alleen maar omhoog.
Waarom? Omdat de huren jaarlijks verhoogd worden, terwijl jouw hypotheek en aflossing door inflatie alleen maar lager wordt.
Stop die 1400 maar eens in de inflatiecalculator vanaf 2020 tot nu. Dan zie je dat die met een gemiddelde inflatie va 4,2 % in vijf jaar tijd gedaald is, en in 2025 nog maar 1140 waard is.
En dank voor de suggestie van kopen ondanks DUO lening. Ik heb een schuld van 10.000, dat zorgt voor 20.000e minder aan hypotheek. Die regels gelden bij mijn weten gewoon, iig volgens de adviseur. Misschien zou ik de helft hiervan af kunnen lossen en de andere helft van mijn spaargeld nog voor kosten koper etc kunnen gebruiken voor een goedkope woning. Voor nieuwbouwappt zijn die kosten er niet, maar moet ik dubbele lasten kunnen dragen (huur huidige woning + hypotheek vanaf start van de bouw tot afronding) volgens de adviseur.
Beide opties vind ik nu te onzeker gezien mn lage spaargeld.
donderdag 24 april 2025 om 10:03
Dank voor de opties!!NomenNesci0 schreef: ↑23-04-2025 18:44Er zijn diverse vormen van gemeenschappelijk wonen in Nederland waarbij je samenwoont met anderen, variërend van het delen van een woning tot het gezamenlijk ontwikkelen van een woonproject. Hieronder vind je een overzicht van enkele opties die passen bij jouw situatie, waarbij een netto inkomen van €2800 per maand doorgaans voldoende is om deel te nemen.
1. Woongroepen en cohousing In een woongroep of cohousing-project woon je samen met anderen in één pand of op een terrein https://collectiefwonen.nl/
2. Gemeenschappelijk wonen voor 50-plussers https://www.lvgo.nl/
3. Friends-contracten Met een Friends-contract huur je samen met vrienden een woning, waarbij alle bewoners gelijkwaardig zijn en gezamenlijk verantwoordelijk voor de huur. https://aedes.nl/doorstroming/met-1-fri ... rters-blij
4. Collectieve hypotheek Met een collectieve hypotheek kun je samen met maximaal vier personen een woning kopen. https://lexwonen.nl/collectieve-hypothe ... hatgpt.com
5. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Bij CPO-projecten ontwikkel je samen met anderen een nieuwbouwproject, waarbij je gezamenlijk verantwoordelijk bent voor de ontwikkeling en realisatie van de woningen. https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... hatgpt.com
6. Informeer bij lokale initiatieven https://nl.woongroep.net/nl/ of https://woonzaam.nl/
donderdag 24 april 2025 om 10:58
Tijdens de bouw gaat een deel van de hypotheek in het bouwdepot, waarover jij rente ontvangt. Je dubbele kosten zijn dus gedeeltelijk gedekt, zeker aan het begin van de bouw, maar je onzekerheid is begrijpelijk.
donderdag 24 april 2025 om 11:04
Dan moet je maar hopen dat je salaris ook minstens de inflatie volgt.merano schreef: ↑24-04-2025 08:29Stop die 1400 maar eens in de inflatiecalculator vanaf 2020 tot nu. Dan zie je dat die met een gemiddelde inflatie va 4,2 % in vijf jaar tijd gedaald is, en in 2025 nog maar 1140 waard is.
donderdag 24 april 2025 om 13:13
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... r-mogelijk
Geen idee wat voor werk je doet maar via steeds meer werkgevers kun je je studieschuld aflossen.
Geen idee wat voor werk je doet maar via steeds meer werkgevers kun je je studieschuld aflossen.
vrijdag 25 april 2025 om 10:08
Kun je dit verder toelichten? Ik snap het begrip rente, maar ik begrijp nog niet echt hoe een bouwdepot werkt. Is dit gelijk al het maximale hypotheekbedrag of loopt dit juist op naarmate de bouw vordert? Ik hoorde hier voor het eerst van bij de hypotheekadviseur, die zei dat er vaak minimaal een jaar dubbele lasten gedekt moet zijn, waar ik geen idee van had. Mede daarom zou nog steeds een lage(re) huur me goed uitkomen, want dat is dan makkelijker te dekken met spaargeld.
Ik heb wat fb groepen bekeken. Die van de woongroepen ziet er op zich interessant uit, maar heeft weinig of iig niet regelmatig aanbod. Ik vond ook een groep ik zoek een huisgenoot, maar die lijkt meer op studenten gericht. Zijn er geen groepen voor woningdelers, of hoe je t ook noemt? Als in: werkende mensen die n huis willen delen en dus niet een studentenhuis met tig man. Lijkt me toch niet dat ik de enige ben in deze situatie.
vrijdag 25 april 2025 om 10:28
V.w.b. het bouwdepot: je leent het volledige hypotheekbedrag en dat wordt in een depot gestort. Je betaalt daarvoor de maandelijkse hypotheeklasten.
De bouw van de woning wordt echter niet direct afgerekend, maar in delen gefactureerd: eerst de grondkosten, dan het bouwrijp maken, dan de fundering en ga zo maar door. Daarvoor krijg je van de projectontwikkelaar steeds en rekening die je laat betalen uit je bouwdepot.
In het begin staat er dus nog een leuk bedrag op die rekening van het depot, en daarover krijg je rente. Die rente kun je wegstrepen tegen de hypotheekrente die je maandelijks betaalt, waardoor je netto rentelasten de eerste maanden nog niet zo hoog zijn. Naarmate de bouw vordert nemen je maandlasten toe en tegen het einde van de bouw heb je het echt over dubbele maandlasten.
De bouw van de woning wordt echter niet direct afgerekend, maar in delen gefactureerd: eerst de grondkosten, dan het bouwrijp maken, dan de fundering en ga zo maar door. Daarvoor krijg je van de projectontwikkelaar steeds en rekening die je laat betalen uit je bouwdepot.
In het begin staat er dus nog een leuk bedrag op die rekening van het depot, en daarover krijg je rente. Die rente kun je wegstrepen tegen de hypotheekrente die je maandelijks betaalt, waardoor je netto rentelasten de eerste maanden nog niet zo hoog zijn. Naarmate de bouw vordert nemen je maandlasten toe en tegen het einde van de bouw heb je het echt over dubbele maandlasten.
vrijdag 25 april 2025 om 12:59
Het komt vaak genoeg voor dat werkenden een huis delen. Kamerhuur is niet alleen maar voor studenten, zeker niet in de huidige tijd.
Je kan bijvoorbeeld eens op www.kamernet.nl zoeken.
Overigens heb ik ook een keer van iemand gehoord die tijdelijk een dag extra is gaan werken om de studieschuld te compenseren.
Ik denk zelf dat de snelste manier is om t.z.t. een huis te kunnen kopen; je lasten verlagen en inkomen verhogen.
Je kan bijvoorbeeld eens op www.kamernet.nl zoeken.
Overigens heb ik ook een keer van iemand gehoord die tijdelijk een dag extra is gaan werken om de studieschuld te compenseren.
Ik denk zelf dat de snelste manier is om t.z.t. een huis te kunnen kopen; je lasten verlagen en inkomen verhogen.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
vrijdag 25 april 2025 om 13:18
Zeker zijn die groepen er. Dat zijn voor zover ik ken allemaal mensen die elkaar al in het dagelijks leven kenden, bekenden van elkaar zijn via een verenigingsverband, een groepssport of andere groepsactiviteit, en op basis van die reeds bestaande vertrouwensband samen een huis aanschaffen. Ook wel begrijpelijk, want dat weet je al welk vlees je in de kuip hebt voordat je financiële verplichtingen met elkaar aangaat.
vrijdag 25 april 2025 om 13:29
Volgens mij staat er ook een link van tussen mijn links.
Ik moet daarbij altijd denken aan Friends of Grace Anatomy, waarbij volwassenen (artsen) om de haverklap een huis met elkaar deelden. Meredith had volgens mij haar halve team in dat huis van haar wonen

vrijdag 25 april 2025 om 23:11

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in