Zelf konijnenhok maken. Hoe?

11-08-2010 12:40 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo konijnenliefhebbers van Viva!

Voor mijn twee keutelfabrieken ben ik op zoek naar een mooi buitenverblijf. Sinds ik verhuisd ben merk ik dat het niet meer zo praktisch is om ze elke dag binnen los te laten, dus wil ik ze graag naar buiten verhuizen. Gezien het weer lijkt dit seizoen me de meest geschikte periode om de overgang van binnen naar buiten te maken.

Alleen nu het probleem: de buitenhokken zijn zo duur! Ik heb allerlei websites en de plaatselijke discount dierenwinkel bezocht, maar voor 100 euro kan je slechts een lullig hokje krijgen. Nu zit ik me te vergapen aan mooie hokken waar een enorme ren aan vast zit van een meter of twee, dat lijkt me wel wat! Helaas heb ik geen 200-300 euro om aan zoiets uit te geven. Dus zat ik te denken, kan ik zoiets niet zelf in elkaar timmeren? Het gereedschap heb ik, alleen geen ontwerp (valt wel te maken natuurlijk), geen ervaring, geen idee welk materiaal ik het beste kan gebruiken en waar ik aan moet denken.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of praktische tips? Is het überhaupt wel haalbaar om als leek te gaan lopen timmeren? Ik zou graag jullie mening horen!

Zelf een konijnenhok maken?

Totaal aantal stemmen: 5

Nee joh, gewoon kopen (40%)
Je kan het altijd proberen (20%)
Hou ze maar gewoon lekker binnen Geen stemmen
Tuurlijk, doen! (40%)
Ik heb zelf een binnenhok gemaakt, en ik was uiteindelijk minstens 2x zoveel geld kwijt als ik had begroot.

Geloof dat ik er zo'n ¤ 400 aan heb uitgegeven (wel een hok van 1,80 bij 1,80).

Je moet dus van te voren goed uitzoeken hoe duur het hout is en alle andere materialen die je nodig hebt.

Vooral een mooi traliewerk vond ik lastig te vinden, en hetgene dat ik vond was wel prijzig.

Op de website van bunnybunch kun je wel veel informatie vinden over het zelf bouwen van een hok. Ook om te kijken welke materialen geschikt zijn.
Of op marktplaats kijken...

Scheelt vaak veel geld en in dit geval ws ook ergenis en blauwgeslagen duimen
Ik las "zelf konijnen maken. Hoe? "

Verder geen tips.

Heb je geen handige Harry in je familie zitten die het voor je wil fixen?
Ik heb ook een keer een groot binnenhok op marktplaats gekocht inderdaad. Voor ¤ 50,- :-).

Maar veel hokken die ik op marktplaats zie zijn van het formaat schoenendoos..
@ Padje: daar was ik al een beetje bang voor ja, dat het zelfs nog duurder uit kan vallen! Maar dan heb je wel een gecustomized hok Bedankt voor de tip van bunnybunch, daar ga ik zeker eens kijken!

@ gmkp: ik heb inderdaad Marktplaats al afgestruind en sta iedere keer weer versteld wat voor bedragen mensen durven te vragen voor hun oude troep... (excusez le mot)

@ Zwup: dat konijnen maken kunnen ze zelf het beste Hoewel, die van mij dat natuurlijk niet meer kunnen, het mannetje is gecastreerd. Helaas heb ik geen handige Harry in de omgeving, maar geëmancipeerd als ik ben *ahum* wil ik het graag zelf worden!
Als je het inderdaad gaat doen, misschien nog een tip. In de bouwmarkt kunnen ze alle onderdelen voor je op maat zagen.

Lieve nijntjes zijn het trouwens
quote:Padje schreef op 11 augustus 2010 @ 12:50:

Ik heb ook een keer een groot binnenhok op marktplaats gekocht inderdaad. Voor ¤ 50,- :-).

Maar veel hokken die ik op marktplaats zie zijn van het formaat schoenendoos..

Dat ook ja! Jammer dat er geen reageerfunctie op MP zit, dan zou ik zeggen: "heb jij je konijn serieus hierin gestopt? En nu wil je er nog geld voor ook??"

Net zag ik ook weer een hok voorbij komen, van gemiddelde grootte (= klein) met als omschrijving: Buitenhok voor Vlaamse Reus Volgens mij kan een Vlaamse Reus z'n kont niet keren in zo'n hok!
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 12:55:

Als je het inderdaad gaat doen, misschien nog een tip. In de bouwmarkt kunnen ze alle onderdelen voor je op maat zagen.

Lieve nijntjes zijn het trouwens

Goed om te weten idd! Betaal je daar (veel) extra voor?

En wat een schatjes he
quote:Pear schreef op 11 augustus 2010 @ 12:57:

[...]

Goed om te weten idd! Betaal je daar (veel) extra voor?

En wat een schatjes he

Eh, geen flauw idee

Heb zelf nog nooit zo'n project ondernomen. Dit heb ik een keer van iemand gehoord.
Ik heb hier beschreven hoe we onze ren hebben gemaakt.
http://www.bunnybunch.nl/ ... nijnenhok-zelf-maken.html

Kijk hier eens...suc-6!
Nope
quote:Capibara schreef op 11 augustus 2010 @ 13:02:

Ik heb hier beschreven hoe we onze ren hebben gemaakt.

Wat een mooie ren, bedankt voor de link!! Het ziet er echt prachtig uit met al die plekjes waar ze zich kunnen verstoppen/spelen. Maar je bent dus helemaal niet bang voor katten? Die zitten hier namelijk wel overal...

Hoeveel tijd en geld was je ongeveer kwijt in totaal als ik vragen mag?
Ik ga even weer andere nuttige dingen doen, maar kom dit topic later nog even checken, bedankt allemaal!
Ik heb de gaasmatten en de palen hier besteld, dit was op dat moment de goedkoopste aanbieder. In totaal was ik voor de ren zo'n 300 euro kwijt. De blokhut is een kinderspeelhuisje (250 euro); wij hebben een nieuwe gekocht, maar ik kwam er later achter dat er op marktplaats regelmatig van die huisjes aangeboden worden. Verf is Hermadix Houtdecor, niet de goedkoopste verf, maar wel milieu- en konijnvriendelijk. Het dak op de ren is van Trespa, ook niet goedkoop, maar wel weerbestendig (en mooier dan golfplaat).

De u-elementen hadden we nog over van het vorige hok, net als die buis. De tegels in de ren waren grindtegels die we omgedraaid hebben neergelegd. Verder hebben we nog wat kosten gemaakt voor de planken waarvan we de verdiepingen in de blokhut gemaakt hebben, en voor de verlichting in de ren en het huisje.

Al met al was het dus niet heel goedkoop om die ren te maken, maar de prijs is natuurlijk ook afhankelijk van de maat van de ren en of je alleen maar nieuwe of ook tweedehands materialen gebruikt.

De tuin is volledig afgesloten, en we zien hier nooit katten. Als er onverhoopt toch katten in de tuin zouden komen dan kunnen we altijd nog een net over de ren gooien, waardoor ze toch de ren niet in kunnen. Zolang het niet nodig is doen we dat echter niet, omdat het nu juist zo makkelijk is dat we zelf in de ren kunnen lopen (vooral met schoonmaken: even aanvegen en de ren is weer netjes!).

Hoe lang we er mee bezig zijn geweest weet ik niet uit m'n hoofd (ik zou het vanavond wel even op kunnen zoeken). We waren echter niet zo heel erg aan tijd gebonden; mijn man zat thuis omdat hij boventallig was verklaard en had zo een mooie tijdsbesteding. Ik heb alles bedacht en het huisje gebeitst, mijn man heeft de ren gemaakt, en we hebben samen het huisje in elkaar gezet. Het is anders als we alles in de avonden en weekenden hadden moeten doen denk ik, maar nu kon hij lekker doorgaan terwijl ik op mijn werk was.
Je kan via marktplaats een tweedehands kippen of konijnenhok op de kop tikken die je uitbreidt met een ren. Voor de ren je vaste panelen gebruiken. 300 euro ben je wel kwijt hoor
en toch kom je een hoop op MP tegen.. een hok(je) met ren is natuurlijk ook fijn.. rennen ze naar binnen voor de regen en naar buiten wanneer het droog is...

ik heb ook op die manier een hok met ren en ze vermaken zich prima..
Ik ga ook zelf een nieuw hok maken en onze bestaande ren uitbreiden. (hoewel een kippenhok kopen op MP me ook wel aantrekt).

Dit is mijn ontwerp; Klik!
Wij hebben vorig jaar een nieuwe ren gemaakt. Teneerste moet je hem heel hoog maken, omdat ze er anders over kunnen springen. Dak erboven is nog beter natuurlijk, maar hebben wij thuis niet. Beste is stevige palen en stevig gaas, vanwege kapot bijten etc. En binnehok kan je beste 2 ingangen of uitgangen maken dan gaan ze meer binnen zitten al heb ik voor ons oudere koppeltje maar 1 uitgang, amar die hebben een veranda dus dat scheelt.
Oh ja alsje geen tegels als ondergrond hebt of gedeeltelij is het wel belangrijk dat je gaas in graaft zodat ze neit kunnen uitbreken.
dak boven de ren is wel belangrijk, regelmatig worden konijnen gedood door roofvogels. Ook grote nijnen, die zullen niet worden meegenomen maar overlijden aan de stress
Wij hebben het neit meds ze hebben een hol en een binnenhok en werkt al tijdje zo.
Weer bedankt voor de tips!

@ Sarah: Leuk om je ontwerp te zien! Wat voor materialen ga je gebruiken?

@ Mar: leuk om te horen hoe jij het hebt aangepakt. Ik zou zelf denk ik ook wel een open ren willen, maar dan wel met de mogelijkheid om 'm af te sluiten.

Ik heb hier nog een 'oud' (lang niet gebruikt) konijnenhok voor buiten staan. Hij is niet supergroot (111 bij 40 cm), maar ik zit erover na te denken om het als basis te gebruiken. Zou dan een trapje naar beneden kunnen maken en er een ren aan vast maken. Klinkt wel goed toch? Ik ga nog even broeden op het idee en bij bunnybunch kijken
ik kan niet vaak genoeg zeggen: alsjeblieft geen open ren. Drama's met roofvogels, maar ook marters, ratten en hermelijnen komen echt niet alleen op het platteland voor
Eens met meds. En wat houdt je tegen? Je timmert een vierkant/rechthoek van 4 latjes, spant er een stukje gaas over, bevestigt twee scharniertjes en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven