Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.



Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.



Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 04 januari 2017 @ 19:02:

[...]





Jammer, ik hoop ook heel erg op een verpakkingsvrije winkel hier in de buurt. Voorlopig zal ik eens een keertje naar Antwerpen moeten want dat is mijn dichtstbijzijnde optie.



Maar ik neem al wel zelf mijn bakjes, potten en tassen mee naar de super, toko en markt en zo kom ik alvast een eindje.



Ik ga eens op je topic kijken, bedankt!



Hoe werkt zo'n verpakkingsvrije winkel dan?

Ik kool nu veel verzorgingsproducten bij Lush en dan gaat er toch altijd een papiertje om bij het afrekenen.

Thuis levert dat veel gedoe op met bewaren en gebruiken van zo'n shampoo bar (vind ik).



Volgens mij is er ook stripje van Jan Jans en de kinderen dat Catootje boter in haar handen mee naar huis neemt
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 04 januari 2017 @ 21:26:

[...]





Hoe werkt zo'n verpakkingsvrije winkel dan?

Ik kool nu veel verzorgingsproducten bij Lush en dan gaat er toch altijd een papiertje om bij het afrekenen.

Thuis levert dat veel gedoe op met bewaren en gebruiken van zo'n shampoo bar (vind ik).



Volgens mij is er ook stripje van Jan Jans en de kinderen dat Catootje boter in haar handen mee naar huis neemt Ik ga vaak naar een soort van boeren winkel, neem mijn eigen netjes mee waar ik dan groente en fruit in doe. Hierdoor heb ik weinig afval
Etensresten gaan hier wel bij het restafval. Ik vind dat vies om te scheiden. Vandaar ook dat ik niet toe kom bij lediging van 1 keer per 2 weken. Ik heb altijd best veel afval van etensresten. De container van groente, fruit en tuinafval hoef ik zelden aan straat te zetten. Daar doe ik elke week verwelkte bossen bloemen in en tuinafval heb ik niet veel want wij hebben de voor en achtertuin betegeld. Dus het is een keer in het najaar de bloembakken die ik erin leeg gooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 04 januari 2017 @ 21:18:

Iemand die zelf compost maakt en een regenton heeft?



Dat wil ik. We hebben net een nieuw huis met een tuin, dus is wel het plan.



We hebben onze eigen welput onder de grond en het vage plan bestaat om die ook voor de wc te gebruiken. Nu zit er een sproeiding in voor de tuin, maar er kan natuurlijk nog veel meer mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 04 januari 2017 @ 21:14:

[...]





Werken die wasnoten goed? Ben benieuwd.

Heb nu wasmiddel van Marseillezeep gemaakt. Twee wassen gedraaid van die dunne en het ging wel goed geloof ik



Deo vind ik interessant! Eens kijken waar ik die kan vinden.Heb ze een tijdje in gebruik al en ik vind ze prima werken. Voor hardnekkige vlekken misschien minder, maar die hebben wij hier tot nu toe niet (geen kinderen, dat scheelt). Enige nadeel vind ik dat ik altijd vergeet hoe vaak ik het zakje al gebruikt hebt (je mag ze 3 of 4 keer gebruiken en dan hoef je ze pas te vernieuwen). Echter draaien wij maar gemiddeld 1x per 1.5 week een was, dus ik vergeet nogal eens hoe vaak ik ze al gebruikt heb waardoor ik ze misschien te snel weggooi.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 04 januari 2017 @ 21:19:

[...]





Vertel! Wat zijn die maatstaven en wat voor tips heb je voor me?



Nou ja, ik heb dus weinig tips op het moment, want ik ben zo afgepeigerd 's avonds dat het toch te makkelijk is om voorgesneden groenten te halen bv. Ik heb ooit een tijdje zelf brood gebakken en wil dat best wel weer gaan doen, de molen staat hier op redelijke fietsafstand, maar ik moet nog zien of ik vaak genoeg puf heb om langs te fietsen en dan ook nog steeds mijn brood gaan staan bakken.



We gebruiken zelfs geen groene luiers, als in ecomerk, want die stinken en wasbare luiers vind ik echt te veel werk. En zo vallen de groene keuzes steeds weer in het water.



Wel zijn we voor moderne mensen een beetje viezig, dat schijnt ook heel groen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:NymphadoraTonks schreef op 04 januari 2017 @ 21:26:

[...]





Hoe werkt zo'n verpakkingsvrije winkel dan?

Ik kool nu veel verzorgingsproducten bij Lush en dan gaat er toch altijd een papiertje om bij het afrekenen.

Thuis levert dat veel gedoe op met bewaren en gebruiken van zo'n shampoo bar (vind ik).



Volgens mij is er ook stripje van Jan Jans en de kinderen dat Catootje boter in haar handen mee naar huis neemt Volgens mij nemen mensen hun eigen potjes mee, of een katoenen broodzak enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 januari 2017 @ 21:35:

Etensresten gaan hier wel bij het restafval. Ik vind dat vies om te scheiden. Vandaar ook dat ik niet toe kom bij lediging van 1 keer per 2 weken. Ik heb altijd best veel afval van etensresten. De container van groente, fruit en tuinafval hoef ik zelden aan straat te zetten. Daar doe ik elke week verwelkte bossen bloemen in en tuinafval heb ik niet veel want wij hebben de voor en achtertuin betegeld. Dus het is een keer in het najaar de bloembakken die ik erin leeg gooi.Dan gooi je behoorlijk veel eten weg volgens mij. Zelfs met een kind in de luiers is die grijze bak bij ons niet vol. En we zijn pas deze week begonnen met de plastic/containers/pakken-zak of hoe dat ding ook mag heten.
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan wel erg ver als ik dat zo zeggen mag. Eigen deo en wasmiddel maken!? Sorry dat gaat me toch te ver, ben erg gehecht aan m'n nivea en robijntje



Wel hebben we een regenton waar de compost ingaat voor de moestuin. Doe ik toch nog iets goed
quote:Mevrouw75 schreef op 04 januari 2017 @ 21:42:

[...]





Nou ja, ik heb dus weinig tips op het moment, want ik ben zo afgepeigerd 's avonds dat het toch te makkelijk is om voorgesneden groenten te halen bv. Ik heb ooit een tijdje zelf brood gebakken en wil dat best wel weer gaan doen, de molen staat hier op redelijke fietsafstand, maar ik moet nog zien of ik vaak genoeg puf heb om langs te fietsen en dan ook nog steeds mijn brood gaan staan bakken.



We gebruiken zelfs geen groene luiers, als in ecomerk, want die stinken en wasbare luiers vind ik echt te veel werk. En zo vallen de groene keuzes steeds weer in het water.



Wel zijn we voor moderne mensen een beetje viezig, dat schijnt ook heel groen te zijn.

Ook die naty luiers van de etos? Ik vind juist pampers e.d. stinken. En niet om je nu over te halen, maar ik vond wasbaar echt geen extra moeite. Met zelfgemaakt wasmiddel uiteraard .



Wij gaan voor groen, maar gemak staat bovenaan door onze drukke banen en combi met kind. We hebben zeker nog te veel verpakkingsmateriaal, jullie inspireren me om daar wat meer mee te doen. De winkels werken hier halaas niet mee; zaken als bonen, rijst etc zijn hier echt alleen verpakt te verkrijgen. Wel probeer ik steeds meer zelf te bakken, mede gedreven door allergieen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Horizon81 schreef op 04 januari 2017 @ 22:09:

[...]



Ook die naty luiers van de etos? Ik vind juist pampers e.d. stinken. En niet om je nu over te halen, maar ik vond wasbaar echt geen extra moeite. Met zelfgemaakt wasmiddel uiteraard .



Wij gaan voor groen, maar gemak staat bovenaan door onze drukke banen en combi met kind. We hebben zeker nog te veel verpakkingsmateriaal, jullie inspireren me om daar wat meer mee te doen. De winkels werken hier halaas niet mee; zaken als bonen, rijst etc zijn hier echt alleen verpakt te verkrijgen. Wel probeer ik steeds meer zelf te bakken, mede gedreven door allergieen.Ik vind de gewone was al nauwelijks te doen (en dat terwijl wij dus wat viezig zijn;), laat staan dat ik er ook nog wasbare luiers bij moet gooien, en ja, juist die naty luiers vind ik stinken. Bij pampers geen geur hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 04 januari 2017 @ 21:42:

[...]





Nou ja, ik heb dus weinig tips op het moment, want ik ben zo afgepeigerd 's avonds dat het toch te makkelijk is om voorgesneden groenten te halen bv. Ik heb ooit een tijdje zelf brood gebakken en wil dat best wel weer gaan doen, de molen staat hier op redelijke fietsafstand, maar ik moet nog zien of ik vaak genoeg puf heb om langs te fietsen en dan ook nog steeds mijn brood gaan staan bakken.



We gebruiken zelfs geen groene luiers, als in ecomerk, want die stinken en wasbare luiers vind ik echt te veel werk. En zo vallen de groene keuzes steeds weer in het water.



Wel zijn we voor moderne mensen een beetje viezig, dat schijnt ook heel groen te zijn.



Een net brood bakken is mij nog nooit gelukt

Ik heb het een tijdje geprobeerd. Maar gelukkig verkopen de bakker, super en bio-winkel hele broden die ik zo in mijn linnen tasje mee kan nemen.



Wij gebruikten ook geen wasbare luiers. Dat leek ons toen ook teveel werk. Ik denk daar achteraf wel anders over, tenminste, ik zou het nu wel een kans geven.



En een beetje viezig is goed voor de weerstand, zoiets?

Ik ga het huis in ieder geval niet met allerlei felgekleurde agressieve middeltjes schoonmaken, nee. En kleren kun je best een paar dagen dragen voor ze in de was gaan. En een handdoek kan ook wel even mee. Zoiets? Of is dat niet plakkerig genoeg?
Alle reacties Link kopieren
quote:cookie84 schreef op 04 januari 2017 @ 22:03:

Jullie gaan wel erg ver als ik dat zo zeggen mag. Eigen deo en wasmiddel maken!? Sorry dat gaat me toch te ver, ben erg gehecht aan m'n nivea en robijntje



Wel hebben we een regenton waar de compost ingaat voor de moestuin. Doe ik toch nog iets goed



Haha! Ik vind die producten juist zo verdacht sterk ruiken. Ik vertrouw het gewoon niet



Maar je hebt een moestuin?? Vertel! Dat wil ik ook. We hebben afgelopen zomer tomaten gehad en we hebben een appel- en perenboompje. Verder wat kruiden. Maar ik wil me wel graag gaan voorbereiden op een écht interessante moestuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 04 januari 2017 @ 21:37:

[...]





Dat wil ik. We hebben net een nieuw huis met een tuin, dus is wel het plan.



We hebben onze eigen welput onder de grond en het vage plan bestaat om die ook voor de wc te gebruiken. Nu zit er een sproeiding in voor de tuin, maar er kan natuurlijk nog veel meer mee.Interessant! (Ik moest even googelen wat een welput is)
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 januari 2017 @ 21:35:

Etensresten gaan hier wel bij het restafval. Ik vind dat vies om te scheiden. Vandaar ook dat ik niet toe kom bij lediging van 1 keer per 2 weken. Ik heb altijd best veel afval van etensresten. De container van groente, fruit en tuinafval hoef ik zelden aan straat te zetten. Daar doe ik elke week verwelkte bossen bloemen in en tuinafval heb ik niet veel want wij hebben de voor en achtertuin betegeld. Dus het is een keer in het najaar de bloembakken die ik erin leeg gooi.



Ja hoor! Jij bent echt niet groen

Hoe kom je aan zoveel etensresten? Gooi je schillen ook niet in de gft?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten hoe ik een brood anders moet bewaren dan in plastic.



Ik wil nog best een regenton in de tuin, maar ben bang dat ik dat ding compleet ga vergeten.
Het Viva forum is papaja.
Onze rest afval container wordt 1x per 3 weken geleegd. En die zit vrijwel nooit vol.

Hij gaat wel hem want 6 weken halen we niet. Eerder was het om de 2 weken en toen konden we nog wel eens een keer over slaan.



Gft scheiden wij ook nog niet goed. Tuin afval wel altijd. En bloemen een planten ook. Maar etens resten niet. En we reden het makkelijk met de container.

Schillen gaan bv wel naar de konijnen.



Plastic wordt hier 2x per 3 weken gehaald maar kunnen we ook zelf weg brengen.

Papier 1x per maand maar kunnen we ook nog zelf weg brengen.

Groen container 1x per 3 weken. Dat is met tuin afval krap! Eerder 2 weken nu 3. We moeten nu plannen wanneer we de tuin doen. Vlak voor het legen en dan kan ji gelijk weer gevuld als hij terug is.

Wij hebben buren met tegeltuinen en die container pakken we er wel eens bij.



We hebben ook een regenton.

En een heel klein moestuinen. Wel erg leuk! Afgelopen zomer hadden we extreem veel komkommers. We konden er niet tegen eten. Ik heb er veel ingemaakt op zoet zuur en veel uitgedeeld. De rest van de groente tuin was niets... erg jammer.

Vorig jaar hadden we erg veel courgettes maar afgelopen zomer deden die het minder goed helaas.

We weten nog niet wat we dit jaar met dit stukje tuin gaan doen.

Verder hebben we langs de schutting framboos, aardbeien en druiven. Erg leuk!
quote:novelle schreef op 04 januari 2017 @ 22:42:

[...]





Ja hoor! Jij bent echt niet groen

Hoe kom je aan zoveel etensresten? Gooi je schillen ook niet in de gft?Nee ik ben ook niet groen hoewel ik wel papier, glas en plastic scheidt. Wij zijn geen grote eters van groenten. 2 dagen achter elkaar dezelfde groenten eten vinden wij niet lekker. Ingevroren groenten vinden wij ook niet lekker en daar heb ik ook geen plaats voor want de vriezer zit vol met vlees. Aan bv 1 kleine bloemkool hebben wij veel te veel en van soep zijn wij ook geen liefhebbers. Dus vandaar.
quote:cookie84 schreef op 04 januari 2017 @ 22:03:

Jullie gaan wel erg ver als ik dat zo zeggen mag. Eigen deo en wasmiddel maken!? Sorry dat gaat me toch te ver, ben erg gehecht aan m'n nivea en robijntje



Wel hebben we een regenton waar de compost ingaat voor de moestuin. Doe ik toch nog iets goed Ik ben juist erg gehecht aan mijn eigengemaakte deo, zelf wasmiddel maken heb ik wel geprobeert maar dat is mij niet goed bevallen. Ik gebruik nu wasmiddel van Sonet, dat is biologisch en bevalt me goed. Wasmiddel van ecover is ook prima. Ik gebruik wel poeder omdat je de doos bij de milieustraat dan in de container kan stoppen van karton.
quote:Blondie456 schreef op 05 januari 2017 @ 12:27:

[...]



Nee ik ben ook niet groen hoewel ik wel papier, glas en plastic scheidt. Wij zijn geen grote eters van groenten. 2 dagen achter elkaar dezelfde groenten eten vinden wij niet lekker. Ingevroren groenten vinden wij ook niet lekker en daar heb ik ook geen plaats voor want de vriezer zit vol met vlees. Aan bv 1 kleine bloemkool hebben wij veel te veel en van soep zijn wij ook geen liefhebbers. Dus vandaar.En de rest van de bloemkool de volgende dag in een ander gerecht verwerken? Of de rest van de bloemkool gebruiken ipv rijst in bv een nasi gerecht?
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 januari 2017 @ 18:22:

Hier komen ze 1 keer in de 2 weken het restafval legen. Ik kom daar niet mee toe en gooi afval in de container bij mijn vrijwilligerswerk. Plastic en glas doe ik hier in de speciaal daarvoor staande containers om de hoek. Tja als men wilt dat je minder af val hebt van plastic dan moeten supermarkten toch minder gaan verpakken in plastic. Hier bij de Jumbo zit al het vlees in plastic bakjes. ik sleur me rot met plastic nu de restcontainer kleiner is geworden en ze die niet meer elke weel ledigen.



Hier snap ik dus niks van. Hoe kun je hier nu niet genoeg aan hebben?

Wij zijn met z'n 5en en hebben iedere twee weken een kwart container vol. Wij scheiden netjes papier, glas, groenafval en plastic en dan blijft er bijna niks over voor in de grijze container.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
quote:aife schreef op 05 januari 2017 @ 19:30:

[...]





En de rest van de bloemkool de volgende dag in een ander gerecht verwerken? Of de rest van de bloemkool gebruiken ipv rijst in bv een nasi gerecht?Dat kwam ik tegen bij koolhydraat arme recepten. Geraspte bloemkool ipv rijst. Heb alles weg gegooid was niet te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 05 januari 2017 @ 19:46:

[...]





Hier snap ik dus niks van. Hoe kun je hier nu niet genoeg aan hebben?

Wij zijn met z'n 5en en hebben iedere twee weken een kwart container vol. Wij scheiden netjes papier, glas, groenafval en plastic en dan blijft er bijna niks over voor in de grijze container.



Bij mij gaat er vooral nog kattenbakgrind bij het grijs. Vies zware vuilniszakken - want sinds een jaar of zo niet meer het lichte plastic in deze zak - die ik daarom maar niet helemaal vol doe.

Groen wordt hier niet apart ingezameld dus dat zit er ook bij.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een kat dus dan snap ik het nog steeds niet...



Hoeveel appeltjes eet jij wel niet?



Oh wacht, jij bent niet Blondie.....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ga even meelezen. Zelf ben ik ook best wel goed bezig:



- Ik eet veganistisch

- Ik probeer steeds minder spullen te hebben, dit gaat super. Als ik dan iets wil probeer ik het tweedehands te krijgen of bio/duurzaam. Kwaliteit vind ik erg belangrijk.

- Kachel staat zelden aan, alleen op zo'n dag als vandaag omdat ik ziek ben of zo nu en dan een uurtje in de avond. Maar een heerlijk dekentje op de bank doet al wonderen.

-Wil graag meer gaan letten op verpakkingen in de supermarkt, wellicht gewoon bij de toko groente/fruit te kopen. Zou echt een uitkomst zijn zo'n verpakkingsvrije winkel in de buurt!



Verder zit ik wel met het volgende. Ik heb een knaagdierenopvang, rusthuis en zelf ook nog best een aantal herplaats dieren van mijzelf. Ik heb geen mogelijkheid om een compostplek te vinden (klein balkon, dat gaat echt te snel vol met zo'n 3 vuilniszakken per week voor bodembedekking). Hierdoor verpest ik best wel wat vuilniszakken, wat onwijs zonde is. Ik heb overigens ook geen auto dus kan niet even naar de dichtstbijzijnde moestuinen rijden oid. tips/ideeën zijn welkom.



Wat mij trouwens wel opvalt, ondanks dat ik sowieso geen big spender ben, ik kan veel meer sparen met zoveel bewustwording.. heb alleen iets nodig als het écht nodig is. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven