Ziek van die vlooien!

01-09-2010 19:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze ben ik opzoek naar een vlooien-expert..

Ik heb twee poesjes van 5,5 maand. Ze zijn nu een kleine 3 maanden bij ons. Het zijn geen raskatten, maar gewoon normale. Omdat hun oma (geloof ik) een pers is heeft één van de twee wel iets langer haar dan de ander maar verder niet.

In het begin weinig last van vlooien gehad. In het nest zijn ze ontvlooid, toen we ze meenamen en wij thuis natuurlijk iedere 4 weken met de Frontline aan de gang. Niks aan het handje.

Tot vorige week...

Ik zie op de vacht van één van de twee vlooien. Ff kammen, vlooienspray, spulletjes wassen, etc. Omdat ik geen zin had om een week later weer vlooien te hebben kocht ik ook meteen van die Exil Flea Free omgevingsspray. Huis op z'n kop, gesprayed, klaar. Maar nee, na een week zit die ene met die langere vacht nog steeds onder. En het erge is nog: overal waar ze zit laat ze wel triljoen van die witte vlooien-eitjes achter. Weer die rotspray's gebruikt, maar fuckerdefuck het boekt geen vooruitgang.

Ik wilde de dierenarts al bellen, maar die is nu dicht. Aangezien ik er zo gek van word besloot ik hier maar een topic te plaatsen in de hoop dat er iemand is met wie ik of mijn leed kan delen of die me iets wijzer kan maken.

Ze gaan overigens nog niet naar buiten en hier komen verder ook geen andere dieren. Ook komen ze nooit ergens anders.
Knoflook is niet zo giftig maar je moet er niet te veel van geven. Daartegen zijn druiven echt hartstikke giftig. Net als rozijnen en krenten, echt, geef dit nooit!

Ik vind advantage geweldig tegen vlooien. Nog nooit één vlo gezien hier in huis.
quote:Draakje29 schreef op 01 september 2010 @ 19:53:

[...]

Dat schuimbekken is van 1 van de oplosstoffen en ziet er erg zielig uit. Kan dus ook voorkomen als je het wel goed toedient, maar ze het bij elkaar oplikken... Als het opgelikt is, heb je wel minder werkzame stof op de kat, en werkt het minder....Ja gelukkig (voor mij dan) vonden ze het smerig, dat helpt een stuk
Ik doe altijd frontline, maar dan de pipetjes. Bovenin tussen de schouderbladen druppelen, daar kunnen ze niet bij, dus dan voorkom je het schuimbekken... Hier gaat het nog goed, gelukkig, de vlooien zijn nog steeds niet resistent.. En anders ga ik over op het volgende dat de dierenarts aanraad.

Verder kun je niet veel meer dan elke dag stofzuigen en die tip van water met afwasmiddel (de katten gebruiken die bakjes dan ook niet als drinkwater...). Maar dat werkt alleen tegen volwassen vlooien, dus je bent (als je katten vlooivrij zijn) nog zeker drie weken in de weer ermee.

Succes in ieder geval...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
De pest met vlooien is dat de eitjes in alle naden en kiertjes gaan zitten en jaren later nog uit kunnen komen.

Het enige wat volgens mij echt helpt, is je katten blijven kammen met de vlooienkam. In het begin elke dag en als je bijna niets meer vindt evengoed nog een hele tijd wekelijks. Als je dan ook niets meer vindt, de katten goed in de gaten blijven houden en weer gaan kammen als je ziet dat ze weer beginnen te krabben.

De vlooien die je op de kam vindt, moet je in een bak met zeepsop verdrinken (liefst een grote en diepe bak met heel heet water, want anders 'zwemmen' ze naar de rand en springen ze er net zo vrolijk weer uit).

Op deze manier heb ik mijn katten nu al zeker 10 jaar vlooienvrij weten te houden, zonder gebruik van allerlei giftige rotzooi.
Overigens: zijn de vlooien die je vind op je katten nog 'levendig' of wat sloom? Het kan zijn dat ze ondanks de vlooienmiddelen nog wel uit hun eitje komen kruipen, maar al stervende zijn he? Je kat te vaak ontvlooien is ook niet goed. En ja, als je huisdieren hebt, heb je in sommige seizoenen gewoon wat vlooien in huis. Het hoeft echt geen plaag te worden....

Ik kan me maar 1 keer herinneren in mijn hele leven dat we letterlijk het huis moesten verlaten vanwege een vlooienplaag. We kwamen terug van vakantie en de huisoppas/kattenoppas had verzuimd om te stofzuigen.... We liepen naar binnen en gelijk zaten onze benen onder de vlooien, helemaal zwart... En toen kwam de ongediertebestrijding... Wij het huis uit, katten in de opvang en een week (!) mochten we niet terug naar huis... Dit speelde overigens in de jaren '70, dus tegenwoordig zal het wel anders zijn...

Normaal gesproken word het echt niet zo erg hoor...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Draakje29 schreef op 01 september 2010 @ 19:57:

5,5 maand en dan nog zo licht!! Dat is niet goed, wedden dat ze zwaarder zijn?Dat is wat de dierenarts een kleine maand geleden zei. Maar dat zei ze op de tast.. ik dacht ook veel zwaarder. Maar volgende week ga ik weer heen voor een wormenkuurtje en dan laat ik ze gelijk wegen. Overigens is die ene met dat langere haar ook een stuk kleiner. Vrienden van ons hebben katjes die zijn net zo oud en die zijn zeker 1,5 keer zo groot. Misschien wel 2 keer. Het moedertje van die van ons is ook erg klein van stuk..
quote:Hasse88 schreef op 01 september 2010 @ 20:31:

Overigens: zijn de vlooien die je vind op je katten nog 'levendig' of wat sloom? Het kan zijn dat ze ondanks de vlooienmiddelen nog wel uit hun eitje komen kruipen, maar al stervende zijn he? Je kat te vaak ontvlooien is ook niet goed. En ja, als je huisdieren hebt, heb je in sommige seizoenen gewoon wat vlooien in huis. Het hoeft echt geen plaag te worden....

Ik kan me maar 1 keer herinneren in mijn hele leven dat we letterlijk het huis moesten verlaten vanwege een vlooienplaag. We kwamen terug van vakantie en de huisoppas/kattenoppas had verzuimd om te stofzuigen.... We liepen naar binnen en gelijk zaten onze benen onder de vlooien, helemaal zwart... En toen kwam de ongediertebestrijding... Wij het huis uit, katten in de opvang en een week (!) mochten we niet terug naar huis... Dit speelde overigens in de jaren '70, dus tegenwoordig zal het wel anders zijn...

Normaal gesproken word het echt niet zo erg hoor...

Iewl.. lekker verhaal, haha, dat helpt

Maare de vlooien die ik van de kat afhaal dat zijn er maar één of twee. Ik gooi ze dan in een beker met kokend water waar ze niet meer uitkomen. Geen idee of ze dan al lam zijn??

Als ik ze kam dan haal ik meer zwarte puntjes eruit dan een vlooi zelf. Ik dacht dat dat baby vlooien waren ofzo?
quote:Waldorf114 schreef op 01 september 2010 @ 20:55:

[...]

Iewl.. lekker verhaal, haha, dat helpt

Maare de vlooien die ik van de kat afhaal dat zijn er maar één of twee. Ik gooi ze dan in een beker met kokend water waar ze niet meer uitkomen. Geen idee of ze dan al lam zijn??

Als ik ze kam dan haal ik meer zwarte puntjes eruit dan een vlooi zelf. Ik dacht dat dat baby vlooien waren ofzo? Kan je ze zo van de kat afplukken? Of moet je ze vangen met een vlooienkam en springen ze anders gelijk weg? Als je ze zo kan vangen en ze zijn niet 'springvaardig' zijn ze al vergiftigd en zou ik me niet heel erg zorgen maken....
Nee ik kam ze en dan zit er één tussen. Ze springen niet gelijk weg. Dus ik hoop dat je gelijk hebt!

Ga nu even tv kijken. Bel morgen de dierenarts en ga met nieuw spul aan de gang. Hou jullie nog wel op de hoogte en als ik niks meer van me laat horen dan zit ik in een tijdelijke opvang omdat het huis gedesinfecteerd wordt
Als het er maar 1 of 2 per kammetje zijn, dan valt het echt nog reuze mee. Ik heb 1x een plaag gehad en toen zaten er echt wel 7 of 8 per keer op het kammetje (en die plaag was nog lang niet zo erg dat je allemaal vlooien op je benen kreeg als je het huis in liep).

Ik denk dus dat je de plaag al bijna weer onder controle hebt,. (Of je kamt niet goed, dat zou ook nog kunnen. Het is wel een bepaald handigheidje wat je moet hebben, zeker met langhariger katten).
Joh, niet zo panisch zijn over een paar vlooien. Daar gaat niemand dood aan hoor (behalve als het een echte plaag is en dat gebeurd bijna nooit en zeker niet bij mensen die hun huis goed schoonhouden)

Denk je erom dat je met zwaar gif in de weer bent en dat dat schadelijker kan zijn voor je katten (en jezelf en je gezin) dan die enkele vlo? Niet vaker dan 1 keer in de zes weken, tenzij anders aangegeven en stel veel vragen aan je dierenarts, die zal je ook vertellen dat vlooien er nu eenmaal een beetje bijhoren en dat je, als je gewoon de richtlijnen volgt, niet overspoeld zal worden door die enge springende narigheden....
*reclame*

Ok, de levende grote vlooien vallen wel mee, maar het gaat me meer om al die witte eitjes die in grote getalen achter gelaten worden. Die gaan toch een keer uitkomen?
Als je hebt ontvlooid met Frontline zou dat niet moeten gebeuren omdat die de vlo in elk stadium (van ei tot vlo) aanpakt... Maar vraag dat voor de zekerheid even na bij de dierenarts.
Dus ze vallen van de vacht en liggen dan op de bank, maar kunnen dus niet meer uitkomen? Dat zouden m'n zorgen al een stuk verlichten. Anders heb ik er over een paar weken geheid een miljoen. Ik ga morgen even bellen!
Nooit Exil gebruiken wel eens verhalen over gehoord dat een kat daar heel ziek van werd.

Gewoon even met de DA bellen!
quote:Waldorf114 schreef op 01 september 2010 @ 20:51:

[...]

Dat is wat de dierenarts een kleine maand geleden zei. Maar dat zei ze op de tast.. ik dacht ook veel zwaarder. Maar volgende week ga ik weer heen voor een wormenkuurtje en dan laat ik ze gelijk wegen. Overigens is die ene met dat langere haar ook een stuk kleiner. Vrienden van ons hebben katjes die zijn net zo oud en die zijn zeker 1,5 keer zo groot. Misschien wel 2 keer. Het moedertje van die van ons is ook erg klein van stuk..

Maar een maand later zullen ze al heel wat zwaarder zijn geworden mag ik hopen? Wij hebben nu zo'n 3,5 week een kitten in huis. Ze is toen geschat op ongeveer 3 maanden (is een gevonden kitten) en woog net wat meer dan 1050 gram. Inmiddels weegt al bijna 1800 gram. ik verbaas me er echt over hoe snel dat gaat.

Overigens kwam ik er ook na een paar dagen achter dat ze niet gewoon vies was. (ze zat onder de zwarte stipjes) Ik dacht dat ze gewoon heerlijk in de modder had liggen rollen maar ze zat dus gewoon onder de vlooien. Snel naar de dierenarts dus voor een pipetje! En een dag later kamde ik er vrijwel alleen maar dode vlooien meer uit. Sommige waren idd alleen goed verzwakt maar deze kon ik zo verzuipen in wat water. Ik ben nog wel wat bang voor uitkomende eitjes maar in principe zou dit spul ook de eitjes doden dus ik hoop er maar het beste van!
Vaak zie ik dat katten 100 gram per week oud zijn, tot ongeveer een week of 16, dan gaat het minder snel. Ze kunnen wel wat kleiner zijn dan gemiddeld, maar als ze echt erg klein zijn, zou ik ze wel na laten kijken voor de zekerheid.

Exil voor de hond toedienen geeft een dode kat (helaas al meerdere keren gezien), exil speciaal voor de kat is uiteraard geen probleem, maar zit zo'n oude werkzame stof in, dat werkt niet.

Frontline werkt niet van ei tot vlo. Frontline combo wel. Maar met elk middel duurt het een aantal maanden voor je echt niets meer in huis vindt.
quote:Draakje29 schreef op 01 september 2010 @ 19:51:

[...]

Het zijn nog kittens, dus maandelijks ontwormen, JA!

En vlooien dragen lintwormen over. Wormen géén vlooien (gelukkig!) Daarom is altijd het advies bij een vlooienbesmetting, altijd ontwormen.

oh ja, 't zijn nog kittens, had ik even geen erg in....

en wbt vlooien/ wormen overdracht: weer wat geleerd: thankx
Hebbes het heet knock-down de shampoo kun je bij dierenwinkel kopen.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven