Zieke kat, dilemma

10-10-2014 19:40 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kat van 18,5 jaar oud. Ik heb haar bijna 18,5 jaar geleden gevonden, toen was ze 5 weken oud, ziek en behoorlijk zwak. Ik heb altijd gedacht dat ze niet ouder dan 10 jaar zou worden, maar heb gelukkig al veel langer van haar kunnen genieten.

En nu is ze echt ziek. Ze heeft een te snel werkende schildklier en haar nieren werken een stuk minder dan zouden moeten. Vooral de schildklierklachten merkten we goed. Ze schrokte haar eten echt naar binnen en stond gerust na een uur alweer te vragen om eten. Ze krijgt nu 2 pilletjes per dag en die werken goed. Te goed, want ze eet nu bijna niks. En ze is al zo klein en mager.

Voor de nieren staat ze nu op een nierdieet en dat eten at ze altijd gewoon. Mijn andere kat heb ik 2 jaar geleden al moeten laten inslapen vanwege nierfalen en ik gaf deze kat daarom ook af en toe speciaal eten voor de nieren en dat at ze gewoon. Maar nu eet ze dat bijna niet meer. Van een zakje van 85 gram, kan ik zeker 35 gram weggooien.

Nu heb ik vandaag de pilletjes voor de schildklier niet gegeven en ik heb vanavond een zakje Sheba gegeven en dat heeft ze al bijna helemaal op. Na 3 dagen alleen maar slapen in haar mandje, heeft ze nadat ze gegeten had zelfs even bij me gezeten.

Ben vanmiddag even bij de assistente van de dierenarts geweest en ik heb haar net aan de telefoon gehad en zij zegt dat het niet goed is om gewoon eten te geven. Ja, dat weet ik natuurlijk wel. Maar als ze niet eet is het ook niet goed. Volgens de assistente waren de waarden van de schildklier niet schrikbarend hoog, dus daarom geef ik die pilletjes nu even niet. Later wel weer, maar misschien dan maar 1 per dag.

Zolang het beestje geen pijn heeft, wil ik dat ze nog een goed leven heeft. Niet zonder eten en zich lusteloos voelen. Lang zal ze niet meer bij me blijven, maar wil wel dat ze zich prettig voelt. Dus dan geen pilletjes (of 1 per dag) en normaal eten, misschien afwisselen met nierdieet.

Wat zouden jullie doen?
Lekker verwennen, voor zolang je haar nog bij je hebt.
Als ik naar mijn hart luister, dan vind ik dat ook.
Ik zou haar intens gaan verwennen en haar alleen maar lekkere dingen geven voor die tijd die ze er nog is.

Liever iets korter leven met een voldaan gevoel van een gevuld buikje, als iets korter leven en haar steeds dunner zien worden ( waar ze zich waarschijnlijk ook niet goed bij voelt).
quote:Lucky_Birdie schreef op vrijdag 10 oktober 2014 19:43 Lekker verwennen, voor zolang je haar nog bij je hebt.Eens.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zo'n oud mager beessie zou ik na alle jaren trouwe dienst gewoon laten eten wat ze wil. Is dat Sheba, dan eet ze Sheba. Het is nou niet zo dat haar niertjes nog jaaaren mee moeten gaan, laat haar eerst maar wat aansterken op wat voor voer dan ook. Er is bij de da trouwens speciaal krachtvoer verkrijgbaar, in een blik. Iets met Recovery heet het en mijn katje vond het heerlijk.
Lekker geven wat ze wil en haar leven niet onnodig rekken
Laat haar lekker en goed eten. Dan heeft ze nog een prettige laatste periode in haar leven. En ik denk dat goed eten haar ook goed doet.
Bijna 19 jaar is een hele mooie leeftijd. Wees lief voor haar en geef haar wat zij lekker vindt. Veel knuffels en straks een waardig afscheid. Dat is moeilijk weet ik uit ervaring...
Na 18 jaar ken je vast heel goed. Goed op haar letten of het nog leuk voor haar is.

En bij niet meer ingrijpen.

Sterkte!
Laat haar nog lekker genieten
Eens met de rest. Gewoon lekker verwennen, dat verdiend ze wel! Sterkte.
Op een gegeven moment wist ik dat mijn lieve Mop niet meer zo lang te leven had, ze had nog geen pijn, kroop ook niet weg. De DA zei dat ik haar maar lekker moest verwennen. De laatste maanden at ze zalm, garnalen, rosbief, room, ze at tot de laatste dag met plezier en toen ineens ging het niet meer. Ze was bijna achttien.
verba volant, scripta manent.
Dank jullie wel voor de berichtjes. Mijn gevoel zegt ook dat ik haar lekker moet laten genieten. Ze heeft een goed leven gehad en sinds mijn andere kat er niet meer is, is ze stierlijk verwend. Natuurlijk zal ik haar gigantisch missen, maar ben ook blij dat haar zolang bij me heb kunnen hebben. En nog zoveel langer dan verwacht.

Toen het bij mijn andere kat niet meer ging, was het overduidelijk. Bij haar heb ik heel de nacht opgezeten en op de laatste dag zat ze alleen nog maar in de hal klagelijk te miauwen. Toen wist ik dat het genoeg was. Ik wil niet dat ze pijn lijden, absoluut niet.

Dus ik ga haar gewoon lekker verwennen en hopen dat het nog even duurt voordat ze er niet meer is.

Geniet van haar zolang het kan. Zou zelf geven wat ze wil zolang ze er geen last van heeft. Beter een week een goed leven dan maandenlang wegkwijnen.

Heel veel sterkte.
quote:pokkewijf schreef op 10 oktober 2014 @ 19:53:

Bijna 19 jaar is een hele mooie leeftijd. Wees lief voor haar en geef haar wat zij lekker vindt. Veel knuffels en straks een waardig afscheid. Dat is moeilijk weet ik uit ervaring... Dank je wel. Het afscheid zal beter zijn dan met mijn andere kat. Toen heb ik er niet goed over nagedacht en heb ik haar na het in laten slapen, achter gelaten bij de dierenarts. Het was op een zaterdag en maandag zou ze pas opgehaald worden door het crematorium. Nou never nooit meer. Ik heb 2 jaar later nog steeds spijt dat ik haar daar heb achtergelaten. Als het nu zover is dan neem ik haar weer mee naar huis en breng haar later zelf wel naar het crematorium. Het is jammer dat we geen tuin hebben, anders zou ik haar in de tuin begraven.
Ben het met de rest eens, verwen haar maar lekker. Als ze echt niet meer wil eten kun je nog proberen het voer op haar pootjes te smeren, dan krijgt ze tijdens het schoonlikken toch nog iets binnen. Veel sterkte
Mijn kat is 20 en ik had noooooit gedacht dat ze dat zou halen. Ze heeft ook al jaren een overactieve schildklier en nu ook een nierprobleem. Mijn andere kat is 20 of 21 geworden, met dezelfde ziekte. Het waren gratenpakhuizen. Zo vreselijk dun, de oudste was nog maar 1.5 kilo. Deze is ook ongeveer zo zwaar.

Maar, ze vind het leven nog wel leuk denk ik. Ze woont nu in de schuur, al de hele zomer. Lekker in de zon liggen, beetje eten, slapen en andere kattendingen doen.

Ze wordt nu wel iets minder en ik hik er ook tegen aan, de dag dat ik de beslissing moet nemen. Tot die tijd krijgt ze lekker te eten, mag ze alles wat ze maar wil. Ze is al 19 jaar mijn lieverd en dat heeft ze verdiend. Net als jouw kat.

Geniet van haar zo lang als dat ze er nog is.
Lekker geven wat ze lekker vindt. Recovery is wel een goed idee, daarvan sterken ze weer aan en ze vinden het heel lekker. Je kan het bij de dierenarts halen. Maar Sheba is ook prima hoor, ze is al heel oud. Laat haar lekker nog wat genieten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Inderdaad, verwennen. Stukje kwaliteit van leven.
Stekte!
Ik denk dat je goed aanvoelt waar je kat het meest bij gebaat is. Humaner dan rekken om het rekken met alle medische regeltjes die het voor de kat ook niet aangenamer maken. Sterkte iig!
Worden de waardes in het bloed af en toe gecontroleerd?

Mogelijk is de dosis niet goed.

Als je een kat met een te hard werkende schildklier geen medicijnen meer geeft(of te lage dosis) gaat hij schade aan de lever krijgen waardoor hij uiteindelijk ook geen medicatie meer kan verdragen.

Dat is uiteindelijk met mijn kat gebeurt (16) omdat hij twee soorten medicatie niet genoeg hielpen en hij te slecht was voor operatie
Ze krijgt al de laagste dosis. Gisteren heb ik haar helemaal geen pil gegeven en gisterenavond heeft ze al haar eten gegeten. Ze kwam zelfs even bij me liggen, want ze al 3 dagen niet had gedaan. En vanmorgen was ze ook even op bed en toen ik net opstond zat ze op het randje van de bank. En dat na 3 dagen in haar mandje liggen. Ze voelt zich dus duidelijk al beter, nu ze weer wat meer eet. En vanmorgen gewoon niervoeding gegeven en dat at ze ook weer.

Ik kijk het gewoon even aan en misschien dat ik over een paar dagen 1 pilletje per dag ga geven. En hopelijk blijft ze dan wel eten.

Ik weet nu 2 weken dat de schildklier te snel werk, de dierenarts wil niet te vaak het bloed controleren. Dit omdat ze haar niet teveel stress wil geven. Over een week of 2 zou er dan weer bloed afgenomen worden.

Voorlopig ben ik blij dat ze zich weer wat beter voelt.
Als je pas 2 weken de medicatie geeft, kan dit een reactie op de medicatie zijn. Ik zou dus wel teruggaan naar de dierenarts en haar bloedbeeld laten controleren. Bij een reactie op schildkliermedicatie kunnen katten een bloedplaatjes afbreken. Zo'n reactie komt niet vaak voor, maar het is wel een dodelijke reactie. Neem dus (als het kan vandaag, anders maandag) contact op met je dierenarts.

Je zegt dat de dierenarts het bloed niet te vaak wil controleren, maar pas na 4 - 6 weken geven van de schildkliermedicatie kan je het effect in het bloed bepalen.

Als jouw kat zowel een te snel werkende schildklier als verhoogde nierwaarden heeft, moet er een balans gevonden worden dus die twee aandoeningen. De schildklier werkt nu te snel, hierdoor worden er meer afvalstoffen gefilterd door de nieren; de nierwaarden zullen nog hoger worden als de schildklier van jouw kat helemaal tot een normaal niveau teruggebracht wordt qua functioneren. Het zou dus in geval van jouw kat gunstig kunnen zijn om de schildklier toch iets te snel te laten werken. In plaats van 2 pilletjes per dag is dan 1 pil per dag beter. Maar ik weet de uitslagen van jouw kat niet, dus doe dit wel in overleg met je dierenarts.

Ik zou je in ieder geval aanraden het bloed te laten controleren om te zien of er geen reactie is op de medicatie.

Daarnaast wat de anderen ook al gezegd heb: eten is belangrijker dan het nierdieet, dus als ze nu andere dingen wel eet, prima. Een kat die niet eet ontwikkeld heel snel leververvetting en daardoor leverfalen.

Sterkte met je oude dame!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven