Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
vrijdag 23 september 2022 om 13:53
vrijdag 23 september 2022 om 14:01
Netjes hoor!_melon schreef: ↑23-09-2022 13:52Okay, ik dacht dat er nog een ander topic voor was, speciaal daar voor.
Jij hebt er inderdaad al een flinke besparing op zitten. Jeetje!
Vorig jaar september hebben we 18m3 verbruikt. We zitten tot nu toe op 9,8m3, dus in theorie zouden we wel een beetje lager uit kunnen komen. Afhankelijk van het weer.
Ik snap de verwarring wel denk ik. Dit topic begon vorig najaar met het nog niet aanzetten van de verwarming en liep uit tot een bespaartopic.

Vorig jaar had ik 8m3 in september, nu zit ik op 3 m3.
vrijdag 23 september 2022 om 14:23
Ik lees al even mee, maar wil nu toch iets vragen. Wij verbruiken nu 8m3 gas per maand (wat ik best weinig vind) voor 2 personen in een tussenwoning. We douchen om de dag en korter dan 5 minuten en koken ook op gas, verder geen kachel aan nog.
Ik zie dat er wel meer mensen in het topic onder de 10m3 gas per maand zitten nu: hoe hoog was/is jullie verbruik wanneer je wel gaat stoken?
Komende winter wordt de eerste winter in deze tussenwoning (energielabel B ) dus ben erg benieuwd hoe hoog ons gasverbruik gaat uitvallen zodra we de kachel gaan aanzetten..
Ik zie dat er wel meer mensen in het topic onder de 10m3 gas per maand zitten nu: hoe hoog was/is jullie verbruik wanneer je wel gaat stoken?
Komende winter wordt de eerste winter in deze tussenwoning (energielabel B ) dus ben erg benieuwd hoe hoog ons gasverbruik gaat uitvallen zodra we de kachel gaan aanzetten..
dancesleeprepeat wijzigde dit bericht op 23-09-2022 14:26
1.63% gewijzigd
vrijdag 23 september 2022 om 14:26
vrijdag 23 september 2022 om 14:30
Ik heb ook een tussenwoning, officieel label C maar ik heb sindsdien extra geisoleerd en geloof dat niet meer. Alleen hoeveel je gaat gebruiken hangt ook erg af van wat de zon nog doet, of je thuis werkt en hoe hard je zelf stookt natuurlijk. Afgelopen winter was daarnaast heel erg zacht ik ben toen niet boven de 26 kuub in december uitgekomen. Maar dat is traditioneel een drukke tijd op mijn werk en ik werk dus niet thuis. Verder stook ik niet boven de 19 graden, en ik ben nog een paar avonden van huis zodat die ook niet aanstaat. Wat een ander gebruikt zegt dus eigenlijk vrij weinig.DanceSleepRepeat schreef: ↑23-09-2022 14:23Ik lees al even mee, maar wil nu toch iets vragen. Wij verbruiken nu 8m3 gas per maand (wat ik best weinig vind) voor 2 personen in een tussenwoning. We douchen om de dag en korter dan 5 minuten en koken ook op gas, verder geen kachel aan nog.
Overigens woon ik wel alleen en heb vorig jaar als zuinig gedaan omdat ik toen al de dure variabele tarieven had. Ik douche een paar keer bijvoorbeeld bij het sporten, en was daar mijn haren dat scheelt lange douchebeurten thuis. Koken gaat automatisch vaak voor 2 dagen en ik heb een 'slimme ketel' niet niet de hele dag water warm staat te houden.
vrijdag 23 september 2022 om 14:33
Nighttripper schreef: ↑23-09-2022 10:05MockTurtle ,je kunt onderstaande isolatie ook nog om je buizen doen.Is goedkoop en makkelijk aan te brengen.En zeker als de ketel wat verder weg is van de douche/kraan,best de investering waard .Zo tussen 70 ct en 2,50 euro p.m ,afhankelijk van diameter en de plakstrip.En slechts een 1-malige investering.
Vwb koud douchen met Henk-und-Roelie eens.Ik doe dat zelf nu zo'n 3 jaar.Begin wel meestal met warm (hoofd/haar) en dan gaat ie naar koud.Mss is het ook leuker er nu mee te beginnen,nu het nog vrije keuze is?Als iets gedwongen is bv door de gasprijs heeft het iets 'wrangs' ( en dat is nooit echt leuk).
Ben er zelf nav een Wim Hof lezing ooit mee begonnen vanuit gezondheidsmotivatie ,dus dat is vrijwillige basis.En dan houd je het m.i ook makkelijker vol.
Dit is overigens geen WH promo praatje hoorMeer een tip om op leukere manier,geleidelijk te leren wennen aan koudere omstandigheden.Sterkte er iig mee
![]()
Koud douchen is mij net een brug te ver, ik heb dat geprobeerd tijdens de hittegolf maar ik heb erg lang haar dus dan heb ik ook lang die kou lang op mijn rug ( tijdens het douchen ). Plus dat er conditioner in moet dus douchen als een soldaat zit er voor mij niet in

Met koud wassen bedoelde ik gezicht wassen ( en eventueel de rest ), koud afwassen ( gaat prima voor nu en in de zomer ), met koud water schoonmaken en dweilen etc. Voorheen deed ik dat met warm water.....
Met een wat minder warm klimaat in huis kan ik ook nog prima leven, misschien moeten we ons maar gaan kleden zoals in de jaren zeventig met een blouse met lange mouwen en daarover een dunne trui met V-hals

Zo werd ik aangekleed als kind tijdens de winter en dan voor buiten er nog een ski-jack overheen, pffffffffffft, ik krijg het weer warm als ik daar nog aan terug denk.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
vrijdag 23 september 2022 om 14:58
Ik heb ook een tussenwoning met energielabel B (volgens mij eerder een C ) en wij zijn met z'n 3en. Zoon doucht iedere dag omdat hij in de bouw werkt. Dochter en ik om de dag.DanceSleepRepeat schreef: ↑23-09-2022 14:23Ik lees al even mee, maar wil nu toch iets vragen. Wij verbruiken nu 8m3 gas per maand (wat ik best weinig vind) voor 2 personen in een tussenwoning. We douchen om de dag en korter dan 5 minuten en koken ook op gas, verder geen kachel aan nog.
Ik heb even gekeken naar mijn verbruik:
September tot nu toe 12m3.
Vorig jaar oktober 63m3. Vorig jaar december 128m3.
In januari het hoogste verbruik van 162m3 maar toen was ik twee weken volledig thuis ivm het overlijden van onze opoe en had ik mijn broer ook in huis en veel visite en heb ik voor de visite eigenlijk meer gestookt dan dat ik normaal had gedaan.
Ik heb vorig jaar wel bewust bespaard. Het jaar daarvoor nauwelijks op het verbruik gelet en had ik boven op één slaapkamer nog enkel glas. December 2020 was mijn gasverbruik 223m3 , dus een aanzienlijk verschil met afg jaar.
vrijdag 23 september 2022 om 14:59
Als je goed wilt kunnen vergelijken moet je o.a. ook de graaddagen erbij nemen:
Handige website hiervoor:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
vrijdag 23 september 2022 om 15:22
Ik draag ze altijd met sokken, kan prima. Ik heb zelf maat 39 en draag ook maat 39, en die zitten aan de ruime kant.Sterrenstof74 schreef: ↑23-09-2022 14:26Vraagje over de Falke cosy
socks. Ik vind wol irritant aanvoelen op mijn huid, dus zou er nog wel sokken onder willen dragen. Kan dat? En als ik normaal gesproken tussen maat 39 en 40 in zit, moet ik dan 40 of zelfs groter nemen? Ben bang dat ze dan te wijd worden (smalle voet)
vrijdag 23 september 2022 om 16:06
Sterrenstof74 schreef: ↑23-09-2022 14:26Vraagje over de Falke cosy
socks. Ik vind wol irritant aanvoelen op mijn huid, dus zou er nog wel sokken onder willen dragen. Kan dat? En als ik normaal gesproken tussen maat 39 en 40 in zit, moet ik dan 40 of zelfs groter nemen? Ben bang dat ze dan te wijd worden (smalle voet)
Ik draag ze nooit zonder sokken.. het zijn sloffen he.
Gewoon je normale maat aanhouden.
Such fun!1
vrijdag 23 september 2022 om 16:44
Ik vond dat in verhouding tot wat wij totaal verbruikten in een jaar best behoorlijk. Totaal verbruikten wij rond de 1000m3 per jaar voor verwarmen en warm water toen we nog nergens op letten. We hadden de thermostaat nooit boven de 19 graden en lang douchen deden we ook niet. Tenminste niet meer dan de 5 minuten die nu geadviseerd wordt. Toch hadden we vorig jaar nog ruim 10-12 m3 gas per maand in de zomer zonder verwarming. Dat keer 12 maanden vind ik een behoorlijk percentage van de 1000 m3 die totaal was verbruikt.
Dit jaar zijn we dus er nog scherper gaan letten op warmwatergebruik en komen we uit op 5-6 m3 per dag. Gewoon door niet meer de warmwaterkraan te gebruiken als het ook met koud kan. Nog korter douchen, haren wassen aan de wastafel en tijdens douchen de kraan niet meer vol open en water minder warm. En de helft hebben we bespaard zonder het gevoel te hebben op comfort te hebben ingeleverd.
Het gaat me niet eens zozeer om het geld want we hebben nog een vast contract maar omdat gas gewoon schaars is en dat we er dus zuiniger mee moeten omgaan.
Thermostaat staat hier nu op 18 en als het erg koud is op 17 zodat de vloer altijd van de kou is. Het scheelt alles bij elkaar behoorlijk want in 2022 hebben we tot nu totaal nog geen 400 m3 verbruikt. En ons huis is best groot. Scheelt wel dat we overal vloerverwarming hebben en het huis goed geïsoleerd is. Aanvoertemperatuur van de cv ketel staat op 40 graden. Ik denk dat we dit jaar totaal op 500- 600m3 uitkomen.
Extra zonnepanelen zijn besteld en ik overweeg om een kleine elektrische boiler te plaatsen als we dan meer elektrisch opwekken dan gebruiken.
vrijdag 23 september 2022 om 16:53
Maar dit kan toch ook onder de douche. Ik heb lang haar tot halverwege mijn rug. Onder de douche maak ik het nat, doe de kraan dicht en doe de shampoo erin en spoel het uit. Kraan weer dicht en de conditioner erin masseren en dan mijn lichaam wassen. Daarna weer haren en lichaam afspoelen. Ik doe dit al zolang ik op mezelf woon en dat is 35 jaar. Ik hoorde dus eigenlijk pas geleden dat mensen gewoon de hele tijd onder een lopende douche staan terwijl ze de haren wassen. Voor mij was dat echt een AHA erlebnis, daarom douchen mensen vaak zo lang en gebruiken veel gas.Urbanmom schreef: ↑23-09-2022 12:59Haren wassen aan de wastafel scheelt ook want tussendoor als je de shampoo in masseert, kun je de kraan dichtdraaien en als daarna de conditioner in moet werken kan dat ook met kraan dicht. Daarna uitspoelen onder de douche en je bent daar in 2 minuten klaar.
Ik ben er deze zomer, als de verwarming niet brandt, achter gekomen dat warm water ook behoorlijk wat kuubs gas verbruikt.
vrijdag 23 september 2022 om 17:14
vrijdag 23 september 2022 om 17:29
Ik draag ze ook met sokken. Heb zelf maat 36 maar ik heb maat 37/38 van de Falke Cozy’s. Ik vind het wel prettig dat ze niet helemaal strak zitten en ik heb het idee dat ze dan ook je voeten beter warm houden. Ze zijn mij niet heel erg te groot, zitten gewoon precies goed.Sterrenstof74 schreef: ↑23-09-2022 14:26Vraagje over de Falke cosy
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
vrijdag 23 september 2022 om 18:54
Ja zo kan ook maar dat vind ik koud als je nat bent. Vroeger liet ik ook de douche lopen bij het haren wassen. Tot vorig jaar was ik me er niet bewust van dat voor warm water zoveel gas werd verstookt. Hoewel ik nooit langer dan 5-6 minuten onder de douche stond en mij nu wel verbaas over hoe lang mensen vaak douchen. Het is nog hartstikke slecht voor je huid ook zo lang onder een warme douche.Blauwbloemetje schreef: ↑23-09-2022 16:53Maar dit kan toch ook onder de douche. Ik heb lang haar tot halverwege mijn rug. Onder de douche maak ik het nat, doe de kraan dicht en doe de shampoo erin en spoel het uit. Kraan weer dicht en de conditioner erin masseren en dan mijn lichaam wassen. Daarna weer haren en lichaam afspoelen. Ik doe dit al zolang ik op mezelf woon en dat is 35 jaar. Ik hoorde dus eigenlijk pas geleden dat mensen gewoon de hele tijd onder een lopende douche staan terwijl ze de haren wassen. Voor mij was dat echt een AHA erlebnis, daarom douchen mensen vaak zo lang en gebruiken veel gas.
vrijdag 23 september 2022 om 21:02
Dank, dat geeft wel inzicht! Bij stoken gaat het dus echt aanzienlijk omhoog, maar jullie hebben best bespaard ten opzichte van vorig jaar dus.Peertjes schreef: ↑23-09-2022 14:58Ik heb ook een tussenwoning met energielabel B (volgens mij eerder een C ) en wij zijn met z'n 3en. Zoon doucht iedere dag omdat hij in de bouw werkt. Dochter en ik om de dag.
Ik heb even gekeken naar mijn verbruik:
September tot nu toe 12m3.
Vorig jaar oktober 63m3. Vorig jaar december 128m3.
In januari het hoogste verbruik van 162m3 maar toen was ik twee weken volledig thuis ivm het overlijden van onze opoe en had ik mijn broer ook in huis en veel visite en heb ik voor de visite eigenlijk meer gestookt dan dat ik normaal had gedaan.
Ik heb vorig jaar wel bewust bespaard. Het jaar daarvoor nauwelijks op het verbruik gelet en had ik boven op één slaapkamer nog enkel glas. December 2020 was mijn gasverbruik 223m3 , dus een aanzienlijk verschil met afg jaar.

Dank voor de tip!Europe86 schreef: ↑23-09-2022 14:59Als je goed wilt kunnen vergelijken moet je o.a. ook de graaddagen erbij nemen:
vrijdag 23 september 2022 om 21:14
Nee hoor niet echt, misschien 2-3 seconden iets minder warm maar niet echt koud. Maar hij staat ook niet echt lang uit, ik heb geen minuten nodig om mijn haar of lichaam in te zepen.
vrijdag 23 september 2022 om 21:22
Wat hebben sommigen van jullie een laag gasverbruik joh. Wij waren in juli maar 1 week thuis en alsnog 14m3 verbruik. Ook als we er niet zijn staat er om de paar dagen een verbruik van 1m3. Lijkt me dus erg sterk dat we ooit op 11m3 per maand kunnen uitkomen als je ook nog eens een was draait of vaatwasser aanzet.

vrijdag 23 september 2022 om 21:37
Wasmachine en vaatwasser verwarmen zelf het water (elektrisch)Socie schreef: ↑23-09-2022 21:22Wat hebben sommigen van jullie een laag gasverbruik joh. Wij waren in juli maar 1 week thuis en alsnog 14m3 verbruik. Ook als we er niet zijn staat er om de paar dagen een verbruik van 1m3. Lijkt me dus erg sterk dat we ooit op 11m3 per maand kunnen uitkomen als je ook nog eens een was draait of vaatwasser aanzet.
vrijdag 23 september 2022 om 21:40
Heb je al eens naar de instellingen van je cv ketel gekeken?Socie schreef: ↑23-09-2022 21:22Wat hebben sommigen van jullie een laag gasverbruik joh. Wij waren in juli maar 1 week thuis en alsnog 14m3 verbruik. Ook als we er niet zijn staat er om de paar dagen een verbruik van 1m3. Lijkt me dus erg sterk dat we ooit op 11m3 per maand kunnen uitkomen als je ook nog eens een was draait of vaatwasser aanzet.
Ook een Pluviofiel
vrijdag 23 september 2022 om 21:42
Ah oké, dan zal het bij ons de cv ketel zijn die toch gas verbruikt ook als het huis leeg staat denk ik? Dan nog vind ik het echt knap om zo weinig gas te verbruiken. Wij zitten in de zomermaanden (zonder verwarming) zo rond de 30m3.