Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Viel mij ook al op ja, dat al die dingen (flink) duurder zijn geworden.

Maar ik heb er ook wel WC-rollen-hamster-actie déjà-vu erbij: veel mensen in mijn omgeving die zich storten op alle energiebesparende accessoires, liefst met een stekker zoals straalkachels, IR panelen, speedcomforts, elektrische dekens maar ook de wildste hoodies en thermo-outfits. Voor honderden euro's (!) wordt er geshopt, terwijl ze nog niet eens hebben ervaren hoe het is om de CV een graadje lager te hebben staan. En soms zelfs niet eens weten wat hun jaarverbruik is laat staan hoe ze daar (gratis) op kunnen besparen.
Dat is paniekvoetbal. Ik weet ook nog niet hoe ik het minder stoken ga ervaren, maar anticipeer er op het moment wel op. Ik heb standaard dikke en wollen truien in de winter en huispak. Ik heb ook elke winter een badjas over huispak aan. Electrisch kachteljte begin ik niet aan.
Jellybean schreef:
24-09-2022 11:48
Viel mij ook al op ja, dat al die dingen (flink) duurder zijn geworden.

Maar ik heb er ook wel WC-rollen-hamster-actie déjà-vu erbij: veel mensen in mijn omgeving die zich storten op alle energiebesparende accessoires, liefst met een stekker zoals straalkachels, IR panelen, speedcomforts, elektrische dekens maar ook de wildste hoodies en thermo-outfits. Voor honderden euro's (!) wordt er geshopt, terwijl ze nog niet eens hebben ervaren hoe het is om de CV een graadje lager te hebben staan. En soms zelfs niet eens weten wat hun jaarverbruik is laat staan hoe ze daar (gratis) op kunnen besparen.
Gedeeltelijk inderdaad omdat ze het gevoel hebben dat het ‘moet’. Maar misschien ook een kwestie van bewustwording? Ik heb bv een zone-systeem voor de verwarming gekocht. Niet omdat ik per se denk dat dat veel zal besparen, maar omdat ik al twee jaar probeerde te bedenken hoe ik voor elkaar kan krijgen dat bepaalde ruimtes wel en andere niet warm worden zonder voortdurend aan knoppen te draaien. Tot een paar maanden geleden had ik hier nog nooit van gehoord, maar omdat dingen nu veel meer naar buiten komen, kwam ik er achter dat was ik nodig zou hebben, gewoon bestond. Dus niet gekocht kn verband met de hoge prijzen, maar wel bekend geworden door de hoge prijzen en bij bijbehorende aandacht.
Jellybean schreef:
24-09-2022 11:06

En de eco stand maakt dat ik beneden niet heel vaak meer warm water pak omdat het vrij lang duurt. Ik gooi eerder de waterkoker even aan voor een sopje.
Ik heb nog even aan een Quooker zitten denken maar die dingen verbruiken blijkbaar toch nog zo'n 500 kWh per jaar en dat vind ik best veel.
Het verbruik van 500 kWh is gebaseerd op een verbruik van 10 liter kokend water per dag waarbij die hoeveelheid opnieuw op 110 graden gebracht moet worden. Het verbruik om het water op 110 graden te houden is 10 watt.
Kortom dat verbruik is ook afhankelijk van de hoeveelheid kokend water die je verbruikt. En als je die 10 liter per dag in de waterkoker zou koken, verbruik je ook aardig wat energie en dat zou je er eerst vanaf moeten trekken.
Urbanmom schreef:
24-09-2022 12:38
Het verbruik van 500 kWh is gebaseerd op een verbruik van 10 liter kokend water per dag waarbij die hoeveelheid opnieuw op 110 graden gebracht moet worden. Het verbruik om het water op 110 graden te houden is 10 watt.
Kortom dat verbruik is ook afhankelijk van de hoeveelheid kokend water die je verbruikt. En als je die 10 liter per dag in de waterkoker zou koken, verbruik je ook aardig wat energie en dat zou je er eerst vanaf moeten trekken.
Ik lees dat die 500 kWh is gebaseerd op een stand-by verbruik van 11 watt per dag (= 4 kWh per jaar, valt mee) en 1000 liter kokend water verbruik per jaar (=2,74 liter per dag).
Dat stand-by verbruik moet je natuurlijk niet gaan vergelijken met het aanzetten van een waterkoker, want als de Quooker water verwarmt dan trekt hij óók meer stroom en dat is zo te zien minstens zoveel als die waterkoker.

Over het gemak van dat ding valt natuurlijk niet te discussiëren want dat is gewoon geweldig. :thumbsup:
nausicaa schreef:
24-09-2022 12:32
Gedeeltelijk inderdaad omdat ze het gevoel hebben dat het ‘moet’. Maar misschien ook een kwestie van bewustwording? Ik heb bv een zone-systeem voor de verwarming gekocht. Niet omdat ik per se denk dat dat veel zal besparen, maar omdat ik al twee jaar probeerde te bedenken hoe ik voor elkaar kan krijgen dat bepaalde ruimtes wel en andere niet warm worden zonder voortdurend aan knoppen te draaien. Tot een paar maanden geleden had ik hier nog nooit van gehoord, maar omdat dingen nu veel meer naar buiten komen, kwam ik er achter dat was ik nodig zou hebben, gewoon bestond. Dus niet gekocht kn verband met de hoge prijzen, maar wel bekend geworden door de hoge prijzen en bij bijbehorende aandacht.
Zoneregeling is heel fijn en zou eigenlijk standaard mogen zijn tegenwoordig. Van hoeveel mensen je wel niet hoort dat ze zitten te verkleumen op hun werkkamer. Ik vind het wel nog steeds een flinke investering, die heb je er nu wel sneller uit met deze prijzen.
Jellybean schreef:
24-09-2022 13:05
Ik lees dat die 500 kWh is gebaseerd op een stand-by verbruik van 11 watt per dag (= 4 kWh per jaar, valt mee) en 1000 liter kokend water verbruik per jaar (=2,74 liter per dag).
Dat stand-by verbruik moet je natuurlijk niet gaan vergelijken met het aanzetten van een waterkoker, want als de Quooker water verwarmt dan trekt hij óók meer stroom en dat is zo te zien minstens zoveel als die waterkoker.

Over het gemak van dat ding valt natuurlijk niet te discussiëren want dat is gewoon geweldig. :thumbsup:

Ik heb zo'n Quooker altijd onnodige luxe gevonden. Heb je zo vaak kokend water nodig dan dat je dat de hele dag paraat moet hebben?
Jellybean schreef:
24-09-2022 13:05

Zo bedoelde ik het ook dat je het warmwaterverbruik van de Quooker kunt wegstrepen tegen het gebruik van de waterkoker en dat dan het stand-by gebruik van de Quooker overblijft. Het energieverbruik voor het opwarmen zal waarschijnlijk niet veel verschillen bij beide apparaten.
Ik vind het nadeel van de waterkoker ook dat ik geregeld meer kook dan ik nodig heb. Ik zie dat weer als ik in een vakantiehuisje ben vooral als ik op gas moet koken. Het duurt dan lang voordat iets aan de kook is en dan gebruik ik vaak kokend water uit de waterkoker om dat te versnellen. Thuis kook ik met inductie en ben ik gewend aan (verwend met) de boostfunctie.
Voor het gemak van de Quooker neem ik de extra kosten van het stand-by verbruik voor lief.
Scheelt ook wel dat de zonnepanelen op ons huis (zeker dit jaar) genoeg opbrengen. Door de Quooker hoef ik ook geen warm water uit de cv te tappen en kan ik het gasverbruik voor warm water beperkt worden.
Waar de Quooker tot voor een paar jaar nog vooral een luxe apparaat was, ligt dat nu anders zeker met zonnepanelen.
(Ik heb geen aandelen van Quooker. Ik lijk wel een verkoper….)
RikM schreef:
24-09-2022 13:24
Ik heb zo'n Quooker altijd onnodige luxe gevonden. Heb je zo vaak kokend water nodig dan dat je dat de hele dag paraat moet hebben?
Dat vond ik ook heel lang, tot ik er toch eentje had. De ketel staat 20 meter van de keuken vandaan (met nog meer meters buis). Het duurde heel lang voor je warm water had en er zat dus elke keer zoveel liter onnodig warm water in die buizen. Nu is het water meteen op temperatuur om even iets af te spoelen, handen te wassen, sopje te maken... En het scheelt veel energie van de kookplaat. Pasta bijvoorbeeld doe ik in de pan met kokend water uit de quooker, deksel er op en tien minuten later is die gaar zonder dat de kookplaat aangaat. Eieren en erwtjes koken idem. Aardappelen en groenten in kokend water opzetten scheelt ook in kooktijd. En koffie zetten doe ik in een thermos met een filter erop en die zet ik onder de quooker. Kopje/kan thee.... Ik zou nog liever mijn vaatwasser wegdoen dan de Quooker want die wil ik echt niet meer missen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
RikM schreef:
Ik heb geen quooker, maar ik zet op een avond meerdere malen een liter thee ja. ‘s ochtends even snel een kop thee, of even voordat ik de deur uitga, kan ik me ook wat bij voorstellen. Ik gebruik mijn waterkoker in ieder geval heel intensief. Maar ik drink eigenlijk geen koude dranken.

En mensen gebruiken het voor koken natuurlijk. Stuk sneller.
Love onze quooker. Meteen pot thee, koken met al kokend water, snel een kruik vullen en gebruiken geen gas voor warm water in de keuken. Had van 't voren niet gedacht zo blij te zijn met een Quooker maar zou hem niet willen inruilen nu.
RikM schreef:
Onnodig en luxe is bijna hetzelfde toch? Kun je zonder? Ja, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat heel veel mensen het gewoon heel fijn vinden (waar onder ik). Toen ik hem aanschafte heb ik wel even gekeken wat voor verbruik zo’n ding had. En eigenlijk valt dat nog best mee. Omdat iets warm gehouden wordt onder druk, is daar relatief niet zo veel energie voor nodig. Het opwarmen an sich wel, maar dat hebben met een waterkoker ook. En inderdaad, de meeste mensen verwarmen in een waterkoker veel meer water dan ze nodig hebben (al was het maar omdat je in de meeste niet 1 kopje kunt verwarmen). En omdat je dan dus veel meer water verwarmt (niet meer verbruikt, maar meer verwarmt), maakt het qua energieverbruik uiteindelijk niet zo veel uit.
Ik heb zonnepanelen, dus wel de stroom grotendeels zelf op. En omdat ik direct warm water heb in de keuken, gebruik ik de warme kraan veel minder (doe meestal gewoon beetje kokend water en beetje koud). Scheelt weer in water, want kraan hoeft veel minder lang open. En de ketel kan in eco stand, want ik hoef toch niet lang te wachten tot het warme water bij de keuken is. Dus dat scheelt ook weer gas.

Luxe? Zeker. Niet per se nodig? Ook absoluut. Maar extreem energieverspillend? Dat valt dan ook wel weer mee.
nausicaa schreef:
24-09-2022 14:09
Onnodig en luxe is bijna hetzelfde toch? Kun je zonder? Ja, natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat heel veel mensen het gewoon heel fijn vinden (waar onder ik). Toen ik hem aanschafte heb ik wel even gekeken wat voor verbruik zo’n ding had. En eigenlijk valt dat nog best mee. Omdat iets warm gehouden wordt onder druk, is daar relatief niet zo veel energie voor nodig. Het opwarmen an sich wel, maar dat hebben met een waterkoker ook. En inderdaad, de meeste mensen verwarmen in een waterkoker veel meer water dan ze nodig hebben (al was het maar omdat je in de meeste niet 1 kopje kunt verwarmen). En omdat je dan dus veel meer water verwarmt (niet meer verbruikt, maar meer verwarmt), maakt het qua energieverbruik uiteindelijk niet zo veel uit.
Ik heb zonnepanelen, dus wel de stroom grotendeels zelf op. En omdat ik direct warm water heb in de keuken, gebruik ik de warme kraan veel minder (doe meestal gewoon beetje kokend water en beetje koud). Scheelt weer in water, want kraan hoeft veel minder lang open. En de ketel kan in eco stand, want ik hoef toch niet lang te wachten tot het warme water bij de keuken is. Dus dat scheelt ook weer gas.

Luxe? Zeker. Niet per se nodig? Ook absoluut. Maar extreem energieverspillend? Dat valt dan ook wel weer mee.
Dat hangt er maar net van af hoe je de waterkoker verbruikt. Ik zet er altijd een hele pot thee mee voor mij alleen. Ik ga niet steeds voor 1 kopje de hele waterkoker aan zetten.

Maar ik denk niet dat het hebben van een quooker een apocalypse op gang zal brengen. Evenals 10 minuten douchen 2x per week in plaats van 5.
Vraag me opeens af of de Quooker op een timer kan zodat hij alleen overdag aan staat. Of kost dat juist meer om alles weer te verwarmen?
Koettie schreef:
24-09-2022 14:07
Love onze quooker. Meteen pot thee, koken met al kokend water, snel een kruik vullen en gebruiken geen gas voor warm water in de keuken. Had van 't voren niet gedacht zo blij te zijn met een Quooker maar zou hem niet willen inruilen nu.

Snap ik heel goed, heb er een tijdje een gehad en gebruikte 'm ook overal voor.

Nu merk ik echter dat de investering plus die 500 kWh (toch 2 tientjes per maand) me tegenhoud om er een aan te schaffen.
Jellybean schreef:
24-09-2022 14:21

Nu merk ik echter dat de investering plus die 500 kWh (toch 2 tientjes per maand) me tegenhoud om er een aan te schaffen.
Hij zat al in ons huurhuis. En wij maar denken pfff, wat overdreven, gaan we toch niet gebruiken... :proud:
Hier staat hij sinds vandaag op 19. Met een kleintje van 8 maanden en ook voor onszelf werd het echt te koud. Huis was gemiddeld 16.5 graden. Ik heb het de afgelopen 3 dagen echt heel koud gehad in trui en onder een deken. Ben er klaar mee.
Koettie schreef:
24-09-2022 14:23
Hij zat al in ons huurhuis. En wij maar denken pfff, wat overdreven, gaan we toch niet gebruiken... :proud:
Hahaha!

Once you go black Quooker, ....
Jellybean schreef:
24-09-2022 14:27
Hahaha!

Once you go black Quooker, ....

..you never go hooker?
Such fun!1
Jellybean schreef:
24-09-2022 14:21

Ik verbruik nog geen 3000 kWh per jaar en dus gemiddeld 250 kWh per maand met dagelijks ruim gebruik van de Quooker. Ik denk dat zelfs 500 kWh per jaar voor de Quooker nog ruim gerekend is want ik gebruik van de die 3000 kWh per jaar dagelijks de vaatwasser, de wasmachine en een paar keer per week de droger (de grootste energievreter) In de zomer staat bij warm weer de airco ook nog de hele dag aan.
Verdorie, ik heb de lamp in het washok de hele nacht laten branden en het is een ordinaire gloeilamp uit de strippenkaarttijd ook nog >:-(

Gaan er nog mensen stoofvlees klaarmaken/braden nu de gasprijs zo hoog is?
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
MarindaH schreef:
24-09-2022 14:44
..you never go hooker?
:HA:

Urbanmom schreef:
24-09-2022 14:50
Ik verbruik nog geen 3000 kWh per jaar en dus gemiddeld 250 kWh per maand met dagelijks ruim gebruik van de Quooker. Ik denk dat zelfs 500 kWh per jaar voor de Quooker nog ruim gerekend is want ik gebruik van de die 3000 kWh per jaar dagelijks de vaatwasser, de wasmachine en een paar keer per week de droger (de grootste energievreter) In de zomer staat bij warm weer de airco ook nog de hele dag aan.

Die berekening is van Quooker zelf en een van hun stokpaardjes is dat het zo zuinig is, dus....

Henk-und-Roelie schreef:
24-09-2022 15:04
Verdorie, ik heb de lamp in het washok de hele nacht laten branden en het is een ordinaire gloeilamp uit de strippenkaarttijd ook nog >:-(

10 uur x 40 (?) watt = 0,4 kWh x 50 ct...? Balen maar ik zou m'n energiecontract nog even niet ophogen. ;-D
jellybean wijzigde dit bericht op 24-09-2022 15:13
2.93% gewijzigd
Henk-und-Roelie schreef:

ja hoor, maar ik heb een slowcooker :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Henk-und-Roelie schreef:

Je kan eventueel als je dat wil maken, nadat je het vlees hebt aangebraden de pan in de oven zetten.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Henk-und-Roelie schreef:

Dat is het enige wat ik wel vreselijk mis. Hachee is zo ontzettend lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven