Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd

zaterdag 24 september 2022 om 15:21
Hahahaha, nee dat was ik ook niet van plan, hoor

Eind oktober gooi ik mijn maandbedrag fors omhoog maar nu nog niet, ik zit nog safe.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man

zaterdag 24 september 2022 om 15:30
Dank je voor je tipKoffieverkeerd schreef: ↑24-09-2022 15:23Henk en Roelie, gewoon even naar Kruidvat waar je voor weinig een paar LED lampen kunt kopen en je kunt weer jaren goedkoop vooruit.

Ik gebruik 'm normaal gesproken erg weinig, alleen als ik in het washok moet zijn

Maar ik moet natuurlijk wel opletten dat ik 'm niet de hele nacht laat branden.
Normaliter heb ik dit steevast ieder najaar wanneer de verwarming weer aan gaat, in een van die eerste avonden vergeet ik dan de thermostaat lager te zetten en kom ik er de volgende ochtend achter. Dat is in deze tijden een duur grapje

zaterdag 24 september 2022 om 15:32
Dat is echt fris. Ik heb de balkondeur wagenwijd open staan en het is gewoon lekker in huis. Wat een verschil met bij jou!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zaterdag 24 september 2022 om 15:44
ik heb het even nagekeken, ik heb hem dinsdag een uurtje of 5 aangehad en dat gaf een verbruik van ongeveer 1 kwh, mijn oven verbruikt dat in 1,5 uur ongeveer. Oven is al heel oud, staat samen met koelkast en diepvries op de nominatie om vervangen te worden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 24 september 2022 om 16:05
Ik kook op inductie dus ja. En anders zou ik het ook doen; vaak zet ik trouwens een pan met stoofvlees na het aanbraden en de rest van de ingrediënten erbij in de oven.Henk-und-Roelie schreef: ↑24-09-2022 15:04
Gaan er nog mensen stoofvlees klaarmaken/braden nu de gasprijs zo hoog is?
De laatste tijd gebruik ik voor het afbakken / oppiepen van broodjes de airfryer in plaats van de oven, dat scheelt ook in het stroomverbruik.

zaterdag 24 september 2022 om 18:58
Ugli schreef: ↑24-09-2022 14:12Dat hangt er maar net van af hoe je de waterkoker verbruikt. Ik zet er altijd een hele pot thee mee voor mij alleen. Ik ga niet steeds voor 1 kopje de hele waterkoker aan zetten.
Maar ik denk niet dat het hebben van een quooker een apocalypse op gang zal brengen. Evenals 10 minuten douchen 2x per week in plaats van 5.
Dat zou ook raar zijn? Ik zet een kop, dat is precies 250 ml. Soms direct twee, blijft best lang warm in de waterkoker.

zaterdag 24 september 2022 om 19:06
Heel veel mensen koken dus wel eenkennige meer water dan ze gebruiken. Een kop thee is inderdaad zoiets als 200 ml, afhankelijk van je kopje. Maar veel waterkokers kunnen niet veel minder dan een halve liter maken, en dan gooien de meeste mensen er nog wel meer in. Natuurlijk, sommigen niet, maar gemiddeld wel.
Een pot thee voor mezelf zet ik bv nooit. Zoveel drink ik meestal helemaal niet.

zaterdag 24 september 2022 om 19:37
zaterdag 24 september 2022 om 19:40
Die tip kreeg ik in mijn topic om mijn te strakke laarzen aan te trekken en het leer zo wat op te rekken dmv warmte.
henk-und-roelie wijzigde dit bericht op 24-09-2022 19:44
0.62% gewijzigd

zaterdag 24 september 2022 om 19:49
Bedankt voor het nakijken! Ik zie ook dat ze niet zo heel duur zijn. Fijn!
zaterdag 24 september 2022 om 20:17
Wat een gezellige verwarmingstips allemaalKoffieverkeerd schreef: ↑24-09-2022 19:34Flink dansen in de woonkamer, mijn prutje opgewarmd en nu heb ik het lekker warm.
Taart bakken is ook een prima idee om de boel op te warmen - van binnen en van buiten![]()

Ik heb met de honden gelopen en het voelt nu weer aangenaam in huis.
Ook even gegluurd overal maar zag nergens dampende pijpen op de daken

Na al die lekkere kook-en bak ideeën besloten dat ik morgen lekkere, verse italiaanse pastasaus ga maken. Ik heb geen slowcooker dus gewoon op het gas.