Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zaterdag 1 oktober 2022 om 14:06
Juliette schreef: ↑01-10-2022 10:28(...)
Is het naast financiele armoede ook nog eens je welzijn dat ff een flinke duik maakt. Armoede en dan nog eens dubbel op. Heb echt medelijden met mensen die in zo een huis wonen, die nu door kou lijden, zich kut voelen, ziek worden door ongezond leven waar ze in dit geval niets aan kunnen doen.
Ik quote niet alles, iets teveel tekst, maar ben het helemaal met je eens.
Je wapenen tegen deze tarieven valt of staat toch wel met de staat van je huis. Met een onesie op de bank in een tochtvrij, geïsoleerd huis is echt heel anders dan in een doorwaaihuis waar de schimmels zó ontstaan. Heel triest inderdaad.

zaterdag 1 oktober 2022 om 14:13
Wow, da's weinig! Je kookt niet op gas, en hebt een vaatwasser, neem ik aan?
Wij zitten toch aan 12 kuub.... (geen kachel aangehad)

zaterdag 1 oktober 2022 om 14:17
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑01-10-2022 14:13Wow, da's weinig! Je kookt niet op gas, en hebt een vaatwasser, neem ik aan?
Wij zitten toch aan 12 kuub.... (geen kachel aangehad)
Ik kook wel op gas, maar doe daar zo zuinig mogelijk mee. Water kook ik bijvoorbeeld eerst in de waterkoker en daarna gaat het pas in de pan. Vaatwasser hebben we ook niet, ook afwassen doen we met heet water uit de waterkoker. En we douchen niet elke dag.
zaterdag 1 oktober 2022 om 14:18
Hier is het nu met de zon op de ramen opgewarmd naar 19,5 graden.
Wat een mazzel zeg. Het voelt inmiddels wel kil in huis zonder zon op de ramen. Vooral als het avond is en het regent.
Ik zit in een dik vest, sjaal, jeans, kniekousen, schoenen en als ik lang zit heb ik een klein fleecedekentje over de benen.
Vannacht had ik een kruik in bed gelegd. Wat een wereld van verschil! Ik viel door de warmte sneller in slaap.
Ik heb de cv nog niet aan gehad. Ook geen elektrisch kacheltje oid. Ik probeer het verwarmen nog wat voor me uit te schuiven. Het prijsplafond is er nog niet. En de astronomische prijzen komen surrealistisch op me over.
Ik had het een paar keer koud bij 18,5 graden in huis. Toen heb ik de grote hoodie aangedaan. In de eerste minuten voelde dat lekker warm. Maar na een tijdje begon ik er iets in te zweten en heb ik die oversized hoodie maar weer uitgedaan. Het lijkt dat die voor nog lagere temperaturen bestemd is. Ervaren meer van jullie dat ook?
Wat een mazzel zeg. Het voelt inmiddels wel kil in huis zonder zon op de ramen. Vooral als het avond is en het regent.
Ik zit in een dik vest, sjaal, jeans, kniekousen, schoenen en als ik lang zit heb ik een klein fleecedekentje over de benen.
Vannacht had ik een kruik in bed gelegd. Wat een wereld van verschil! Ik viel door de warmte sneller in slaap.
Ik heb de cv nog niet aan gehad. Ook geen elektrisch kacheltje oid. Ik probeer het verwarmen nog wat voor me uit te schuiven. Het prijsplafond is er nog niet. En de astronomische prijzen komen surrealistisch op me over.
Ik had het een paar keer koud bij 18,5 graden in huis. Toen heb ik de grote hoodie aangedaan. In de eerste minuten voelde dat lekker warm. Maar na een tijdje begon ik er iets in te zweten en heb ik die oversized hoodie maar weer uitgedaan. Het lijkt dat die voor nog lagere temperaturen bestemd is. Ervaren meer van jullie dat ook?

zaterdag 1 oktober 2022 om 14:26
Beertje321 schreef: ↑01-10-2022 14:18Hier is het nu met de zon op de ramen opgewarmd naar 19,5 graden.
.......
Dat is denk ik heel persoonlijk. Ik heb het bij 18,5 graad nog helemaal niet koud, en als ik bij 19,5 al die dingen aan doe die jij beschrijft loop ik ook te puffen. Op dit moment is het hier 17,5 en heb ik voldoende aan een joggingbroek, sloffen en een shirt met daarover een longsleeve.
zaterdag 1 oktober 2022 om 14:27
Maar wat doet je stroomverbruik dan? want volgens mij is dat enorm inefficient..

zaterdag 1 oktober 2022 om 14:50
Bedoel je zo’n grote teddy oodie/noony/snuddie? Daar zit ik nu in (over mijn kleding aangetrokken) en dan nog onder een dekentje, en ik vind het precies goed zo in 19.5 graden. Maar ik zit nu ook brood met kipfilet te eten en die kipfilet is koud, dus daar krijg ik het ook weer koud van.Beertje321 schreef: ↑01-10-2022 14:18Hier is het nu met de zon op de ramen opgewarmd naar 19,5 graden.
zaterdag 1 oktober 2022 om 14:56
Momenteel 18 graden in huis. De verwarming nog niet aangehad. Eindscore september: 205 kWh en 4,89 m3 aan gas! Onder de €100 gebleven 
Laagste temp was 16,5 graden. Pas vanaf 15 graden doen we hier de verwarming aan en verwarmen we tot 17 graden. Komende 2 weken lijkt de weersverwachting redelijk goed dus we gaan lekker door.

Laagste temp was 16,5 graden. Pas vanaf 15 graden doen we hier de verwarming aan en verwarmen we tot 17 graden. Komende 2 weken lijkt de weersverwachting redelijk goed dus we gaan lekker door.

zaterdag 1 oktober 2022 om 15:05
Nou heerlijk hoor, vernikkelen in huis. GefeliciteerdItsMarielle schreef: ↑01-10-2022 14:56Momenteel 18 graden in huis. De verwarming nog niet aangehad. Eindscore september: 205 kWh en 4,89 m3 aan gas! Onder de €100 gebleven
Laagste temp was 16,5 graden. Pas vanaf 15 graden doen we hier de verwarming aan en verwarmen we tot 17 graden. Komende 2 weken lijkt de weersverwachting redelijk goed dus we gaan lekker door.![]()
zaterdag 1 oktober 2022 om 15:08

zaterdag 1 oktober 2022 om 15:12
Hier is de verwarming in het jaar dat ik hier woon nog geen 10x aangewerkt, streven is vanaf nu nog minder. Heb hem ook nog niet aangehad deze herfst.
Ik woon in een kleine goed geïsoleerde studio en heb onder, boven en aan beide kanten buren, ik denk dat zij wel stoken. Met een vest en een dekentje is het hier goed te doen.
Afgelopen week thuis gewerkt vanwege corona en zelfs toen overdag niet koud gehad. Dat verbaasde me dan weer wel.
De tip van kaarsen hier is een goede, die ga ik ook nog aanschaffen.
Ik woon in een kleine goed geïsoleerde studio en heb onder, boven en aan beide kanten buren, ik denk dat zij wel stoken. Met een vest en een dekentje is het hier goed te doen.
Afgelopen week thuis gewerkt vanwege corona en zelfs toen overdag niet koud gehad. Dat verbaasde me dan weer wel.
De tip van kaarsen hier is een goede, die ga ik ook nog aanschaffen.
zaterdag 1 oktober 2022 om 15:18
Dan ben ik echt benieuwd hoe dit verschil dan kan zijn! Heel fijn voor jou hoor, haha, begrijp me niet verkeerd

irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 01-10-2022 15:22
2.96% gewijzigd

zaterdag 1 oktober 2022 om 15:20
Je brengt het zelf als een prestatie dat je de cv niet aanzet dus zo lekker is het vast niet in je huis. Ik kom hier ook niet melden dat ik een maand geen spinazie heb gegeten. Snap inderdaad niet waarom er ineens niet gestookt wordt ipv minder. Gas en licht is toch altijd een onderdeel geweest van de vaste lasten?ItsMarielle schreef: ↑01-10-2022 15:08Hahaha vernikkelen nog wel. Het is hier prima te doen. Maar blijf jij lekker stoken als jij het de rekening waard vindt.
Ik besteed mijn geld liever aan leukere dingen.

zaterdag 1 oktober 2022 om 15:22
Ik verbruik in mijn upje 10m3 zonder verwarming en ik doe niks geks.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑01-10-2022 15:18Dan ben ik echt benieuwd hoe dit verschil dan kan zijn! Heel fijn voor jou hoor, haha, begrijp me niet verkeerdMaar wij verbruiken met dezelfde manier van "leven" ruim het dubbele (en wij douchen niet eens iedere dag). Ik weet wel dat 12 kuub ook niet veel is, maar als het vijf kan worden, doe ik dat graag natuurlijk
![]()
zaterdag 1 oktober 2022 om 15:23
Ja, maar je zet de kachel toch pas aan wanneer je het koud hebt en al een trui en lekker warme sokken aan hebt getrokken? Dat doen nu meer mensen dan eerst, maar ik deed het sowieso altijd al. Ik stook pas wanneer het écht koud is. Zolang we ons gewoon warm kunnen houden, gaat ie niet aan.Prolo schreef: ↑01-10-2022 15:20Je brengt het zelf als een prestatie dat je de cv niet aanzet dus zo lekker is het vast niet in je huis. Ik kom hier ook niet melden dat ik een maand geen spinazie heb gegeten. Snap inderdaad niet waarom er ineens niet gestookt wordt ipv minder. Gas en licht is toch altijd een onderdeel geweest van de vaste lasten?

zaterdag 1 oktober 2022 om 15:27
Ik doe ook mee aan de challenge: van 130 euro pm zijn wij naar 95 euro gegaan, vast contract maar we zijn voor de oorlog al aan het bezuinigen, gewoon 1 graad naar beneden en we kregen 590 euro terug, de kachel is hier nog niet aangeweest. En je lijf went eraan.
In de overgangsweek van warm naar koud ben ik verkouden. Een tip: koop goede sloffen van bijv. Geisswein. En een echte wollen trui of vest uit Scandinavië. ‘ s Avonds gooien we, als het echt koud is, een blokje hout vd Action erop.
In de overgangsweek van warm naar koud ben ik verkouden. Een tip: koop goede sloffen van bijv. Geisswein. En een echte wollen trui of vest uit Scandinavië. ‘ s Avonds gooien we, als het echt koud is, een blokje hout vd Action erop.
zaterdag 1 oktober 2022 om 15:36
Ja, misschien moet je de topic titel even lezen? Als je lekker wil stoken prima. Snap niet waarom je hier zuur loopt te doen.Prolo schreef: ↑01-10-2022 15:20Je brengt het zelf als een prestatie dat je de cv niet aanzet dus zo lekker is het vast niet in je huis. Ik kom hier ook niet melden dat ik een maand geen spinazie heb gegeten. Snap inderdaad niet waarom er ineens niet gestookt wordt ipv minder. Gas en licht is toch altijd een onderdeel geweest van de vaste lasten?
zaterdag 1 oktober 2022 om 15:37
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑01-10-2022 15:18Dan ben ik echt benieuwd hoe dit verschil dan kan zijn! Heel fijn voor jou hoor, haha, begrijp me niet verkeerdMaar wij verbruiken met dezelfde manier van "leven" ruim het dubbele (en wij douchen niet eens iedere dag). Ik weet wel dat 12 kuub ook niet veel is, maar als het vijf kan worden, doe ik dat graag natuurlijk, want die 12 kuub kostte wel 50 euro
![]()
Die verschillen begrijp ik ook niet. Wij zitten ook op waardes zoals die van Nuca, maar een kennis van ons die ook de verwarming niet aan heeft en om de dag doucht, heeft een verbruik van 15-20 m3 gas. En dat terwijl hij vaak bij zijn vriendin eet, dus aan koken ligt het ook niet.
Het enige dat ik me kan voorstellen is een verschil in waardes van de CV-ketel - wij hebben alles zoveel mogelijk op eco-stand staan (water CV op 55 of 60 en tapwater op eco zodat er geen water warm gehouden wordt in mini-reservoir). Onze CV-ketel is overigens ook vrij nieuw, maar dat zou toch niet uit moeten maken als je überhaupt niet stookt?

zaterdag 1 oktober 2022 om 15:42
Niet zo serieusItsMarielle schreef: ↑01-10-2022 15:36Ja, misschien moet je de topic titel even lezen? Als je lekker wil stoken prima. Snap niet waarom je hier zuur loopt te doen.