Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ugli schreef:
01-10-2022 14:50
Bedoel je zo’n grote teddy oodie/noony/snuddie? Daar zit ik nu in (over mijn kleding aangetrokken) en dan nog onder een dekentje, en ik vind het precies goed zo in 19.5 graden. Maar ik zit nu ook brood met kipfilet te eten en die kipfilet is koud, dus daar krijg ik het ook weer koud van.

Ik kan die Noony echt niet over mijn kleding aandoen muv een joggingbroek of legging. Dan heb ik het echt heel warm. Hemd of dun shirt eronder is voor mij al voldoende.

Het moet nog winter worden en dan dit al aan, kleding, snuggle, deken. Hoe ga jij dit dan doen als het echt koud is?

Ik ben wel veel buiten ivm hond en op de fiets naar mijn werk. In de ochtend bijna 2 uur en avond idem dito. Collega zit in de auto met verwarming aan en heeft het ook altijd veel kouder.
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-10-2022 15:23
Ja, maar je zet de kachel toch pas aan wanneer je het koud hebt en al een trui en lekker warme sokken aan hebt getrokken? Dat doen nu meer mensen dan eerst, maar ik deed het sowieso altijd al. Ik stook pas wanneer het écht koud is. Zolang we ons gewoon warm kunnen houden, gaat ie niet aan.
Zet ook de cv aan als het kil wordt idd. Dus zoek geen grenzen op. Verbruik ligt ong op 900m3 dit jaarverbruik met een gezin.
Enne, word het echt koud nog in de winter dan?

Op, af en toe paar keer nachtvorst en 1 sneeuwvlok hier en daar,...oke en die ene 1 week echte kou in februari 2 jaar geleden na, is al jaren hartstikke mild/lauw in de winter.
Courage schreef:
01-10-2022 14:06
Ik quote niet alles, iets teveel tekst, maar ben het helemaal met je eens.
Je wapenen tegen deze tarieven valt of staat toch wel met de staat van je huis. Met een onesie op de bank in een tochtvrij, geïsoleerd huis is echt heel anders dan in een doorwaaihuis waar de schimmels zó ontstaan. Heel triest inderdaad. :(

Ik vind het schandalig dat er zo met mensen om gegaan wordt. Als je je ongelukkig voelt, je welzijn glijdt af omdat je niet je huis kan verwarmen of zelfs het douchen achterwege moet laten dan kunnen we niet meer spreken over een welvarend land.
Ik vond dat al met de opkomst van de voedselbanken maar ik vind bezuinigen op energie echt een dieptepunt.
Je zal maar een baan hebben als bouwvakker, stratenmaker of je staat op de markt of wat dan ook.
Is die lekkere ontspannende douche te duur aan het worden. En het thuis gezellig maken met de cv aan is er ook niet bij 😢.

Ik ben echt wel voor bewustwording en dat prijzen iets stijgen is prima. Maar het moet wel gewoon betaalbaar zijn. Of wat ik al eerder schreef, huiseigenaren die woningen verhuren moeten aan de bak. Ik heb ooit eens een programma gezien waar de pandjes van die prins Bernhard voor veel geld werden verhuurd maar achterstallig onderhoud en enkel glas enzo.
Om je te schamen.
De Engelsen worden creatief

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3392775 ... re-ruimtes
Courage schreef:
01-10-2022 15:37
Die verschillen begrijp ik ook niet. Wij zitten ook op waardes zoals die van Nuca, maar een kennis van ons die ook de verwarming niet aan heeft en om de dag doucht, heeft een verbruik van 15-20 m3 gas. En dat terwijl hij vaak bij zijn vriendin eet, dus aan koken ligt het ook niet.
Het enige dat ik me kan voorstellen is een verschil in waardes van de CV-ketel - wij hebben alles zoveel mogelijk op eco-stand staan (water CV op 55 of 60 en tapwater op eco zodat er geen water warm gehouden wordt in mini-reservoir). Onze CV-ketel is overigens ook vrij nieuw, maar dat zou toch niet uit moeten maken als je überhaupt niet stookt?

Wij hebben nog niet eens een mini reservoir. De CV ketel is nota bene oud (2007) en staat op dit moment op 90 graden.
Ik snap die verschillen ook niet, heel raar.
Juliette schreef:
01-10-2022 15:43
Ik kan die Noony echt niet over mijn kleding aandoen muv een joggingbroek of legging. Dan heb ik het echt heel warm. Hemd of dun shirt eronder is voor mij al voldoende.

Het moet nog winter worden en dan dit al aan, kleding, snuggle, deken. Hoe ga jij dit dan doen als het echt koud is?

Ik ben wel veel buiten ivm hond en op de fiets naar mijn werk. In de ochtend bijna 2 uur en avond idem dito. Collega zit in de auto met verwarming aan en heeft het ook altijd veel kouder.
Nou ja, ik heb hieronder geen trui aan maar een truitje met 3 kwartsmouwen omdat ik naar mijn opa ging, en die eettafel staat altijd vol in de zon. Daar is het rustig 24+ graden direct achter het glas in de zon (mijn opa en ik zitten altijd lekker te braden achter het glas en het overig bezoek zweet de pan uit en schuift de stoel weg haha). Mijn snuggle lag dichterbij dan een normaal vest toen ik thuis kwam dus daarom heb ik die nu aan, anders had ik een normaal vest aangehad (zo’n dikke wollen, dat wel).

En als het in de winter echt koud wordt, ga ik stoken. En buiten sterf ik dan 10 doden haha. Ik zit jaarrond onder een deken op hittegolven na dus dat heeft niet zo gek veel met het weer te maken. Toen ik nog elke dag met fiets en OV naar werk ging, leefde ik ook al zo en het is niet erger geworden sinds ik fulltime thuis werk en een auto onder mijn gat heb. Ik heb wel gemerkt dat het minder wordt als ik wat meer spiermassa krijg. Vorige winter had ik mezelf best wel op geblazen in de sportschool (voor mijn doen dan, ik kreeg sommige truitjes niet meer aan omdat mijn armen te dik waren) en toen had ik het minder koud. Dus ik ben na een zomer lanterfanten (zooonde van het mooie weer, die sportschool) met 1-2 keer per week sporten weer begonnen aan minstens 3x per week sporten en zo kom ik gespierd de winter door. B)
Koffieverkeerd schreef:
01-10-2022 15:55

Dit is toch erg dat het zo moet. Ik vind het armoe. Iedereen naar 'het Leger des heils' voor wat warmte. Met een beetje mazzel een kop soep erbij.
Ugli schreef:
01-10-2022 16:01
Nou ja, ik heb hieronder geen trui aan maar een truitje met 3 kwartsmouwen omdat ik naar mijn opa ging, en die eettafel staat altijd vol in de zon. Daar is het rustig 24+ graden direct achter het glas in de zon (mijn opa en ik zitten altijd lekker te braden achter het glas en het overig bezoek zweet de pan uit en schuift de stoel weg haha). Mijn snuggle lag dichterbij dan een normaal vest toen ik thuis kwam dus daarom heb ik die nu aan, anders had ik een normaal vest aangehad (zo’n dikke wollen, dat wel).

En als het in de winter echt koud wordt, ga ik stoken. En buiten sterf ik dan 10 doden haha. Ik zit jaarrond onder een deken op hittegolven na dus dat heeft niet zo gek veel met het weer te maken. Toen ik nog elke dag met fiets en OV naar werk ging, leefde ik ook al zo en het is niet erger geworden sinds ik fulltime thuis werk en een auto onder mijn gat heb. Ik heb wel gemerkt dat het minder wordt als ik wat meer spiermassa krijg. Vorige winter had ik mezelf best wel op geblazen in de sportschool (voor mijn doen dan, ik kreeg sommige truitjes niet meer aan omdat mijn armen te dik waren) en toen had ik het minder koud. Dus ik ben na een zomer lanterfanten (zooonde van het mooie weer, die sportschool) met 1-2 keer per week sporten weer begonnen aan minstens 3x per week sporten en zo kom ik gespierd de winter door. B)

Klinkt gezellig bij je opa. Die warmte mis ik dan weer.🙃.

En zo heeft sporten toch ook nog nut.
Ik schreef het omdat ik van mezelf weet dat als het koud aanvoelt (kan al bij 12 graden zijn met veel wind en nog meer regen, zoals afgelopen week) ik mezelf het liefst wil begraven onder een deken. Ik heb dus echt mazzel met de hond en dat ik eruit moet.
Een goede wandeling en als ik dan thuiskom dan heb ik het de eerste uur of soms 2 ook niet koud. Scheelt ook weer in de stookkosten.
Geen verwarming kunnen betalen, elektra belachelijk duur, eten en drinken bizar duur, drinkwatervoorraad in gevaar.
Gaat lekker niet.

En ipv protesteren en actie te eisen, doe de Rutte en adviseer: ga lekker een rondje lopen. :roll: :rofl:
Koffieverkeerd schreef:
01-10-2022 15:55

Ach! Nou, als we een koude winter krijgen zoek ik, wanneer ik niet aan het werk ben, vast wat vaker mijn heil in de bibliotheek, de sportschool, de winkels en de horeca. Thuiszitten vind ik nu al helemaal niet prettig meer, ik vind het te koud, ondanks de spullen die ik nu heb gekocht om zonder gas de kou te lijf te gaan.
Bij anderen op bezoek gaan doe ik ook zo weinig mogelijk, ik vind het daar ook te koud en thuis kan ik tenminste nog zonder gene voor aap zitten in mijn nieuwe huispak.
Juliette schreef:
01-10-2022 16:09
Dit is toch erg dat het zo moet. Ik vind het armoe. Iedereen naar 'het Leger des heils' voor wat warmte. Met een beetje mazzel een kop soep erbij.
Eens in een welvarend land. Maar we zijn hier niet minder erg, dat filmpje van vorig jaar van die vrouw die in een huis van 5 graden zat zei alles en sindsdien is het alleen maar erger geworden.
Lieneke schreef:
01-10-2022 16:19
Ach! Nou, als we een koude winter krijgen zoek ik, wanneer ik niet aan het werk ben, vast wat vaker mijn heil in de bibliotheek, de sportschool, de winkels en de horeca. Thuiszitten vind ik nu al helemaal niet prettig meer, ik vind het te koud, ondanks de spullen die ik nu heb gekocht om zonder gas de kou te lijf te gaan.
Bij anderen op bezoek gaan doe ik ook zo weinig mogelijk, ik vind het daar ook te koud en thuis kan ik tenminste nog zonder gene voor aap zitten in mijn nieuwe huispak.

Toch de Noony gekocht :rofl: ?

(Grapje)
RP7 schreef:
01-10-2022 16:20
Eens in een welvarend land. Maar we zijn hier niet minder erg, dat filmpje van vorig jaar van die vrouw die in een huis van 5 graden zat zei alles en sindsdien is het alleen maar erger geworden.

Filmpje ken ik niet. Staat deze in dit topic?
5 graden, kan toch bijna niet. Was het een iglo?
Juliette schreef:
01-10-2022 16:28
:HA: zelfs daarin is het warmer
Voor iedereen een groene tuin
Juliette schreef:
01-10-2022 16:28
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/396 ... p-5-graden deze, en in een iglo is het nog warmer omdat ze daar vuur in stoken.
"Kijk naar Hanny, die verzint alles om niet teveel te betalen. Heel veel respect voor haar maar leven in de kou, onder een dekentje overleven, bang zijn om mensen te ontvangen, dat kan gewoon niet.’’

In Nederland 😥.

Van Hanny en nog velen met haar word ik echt verdrietig van. Zo erg is het bij mij nog niet.
Juliette schreef:
01-10-2022 16:43
"Kijk naar Hanny, die verzint alles om niet teveel te betalen. Heel veel respect voor haar maar leven in de kou, onder een dekentje overleven, bang zijn om mensen te ontvangen, dat kan gewoon niet.’’

In Nederland 😥.

Van Hanny en nog velen met haar word ik echt verdrietig van. Zo erg is het bij mij nog niet.
Ik heb al diverse verhalen zoals dat gehoord, ook ouderen die niet meer durven/willen douchen vanwege de prijs. Mensen die dus alleen het momentje op de sportclub gebruiken om te douchen. Vroeg naar bed om de verwarming niet aan te hoeven zetten.. En dat zijn niet alleen mensen met lage inkomens.
RP7 schreef:
01-10-2022 16:33
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/396 ... p-5-graden deze, en in een iglo is het nog warmer omdat ze daar vuur in stoken.
Had ze nou geen deur naar de gang toe? Dat scheelt toch ook veel kou vanuit de voordeur?
Juliette schreef:
01-10-2022 16:43

In Nederland 😥.

Maar dit is van een jaar geleden hè. Toen waren de prijzen nog helemaal niet zo bizar hoog. Dus hoe naar ook, deze mevrouw had al eerder problemen dan door de energieprijzen. En ja, het is naar dat er mensen in zulke armoede leven, maar dat is altijd zo geweest.
Ik besef dat het er nu veel meer zijn en worden. Maar ik vind het een beetje raar om iemand als voorbeeld te gebruiken bij wie de problemen nou net niks met de huidige situatie te maken hebben.
nausicaa schreef:
01-10-2022 17:05
Maar dit is van een jaar geleden hè. Toen waren de prijzen nog helemaal niet zo bizar hoog. Dus hoe naar ook, deze mevrouw had al eerder problemen dan door de energieprijzen. En ja, het is naar dat er mensen in zulke armoede leven, maar dat is altijd zo geweest.
Ik besef dat het er nu veel meer zijn en worden. Maar ik vind het een beetje raar om iemand als voorbeeld te gebruiken bij wie de problemen nou net niks met de huidige situatie te maken hebben.

Jawel toch! Het illustreert met wat nu de vooruitzichten zijn dat dit probleem nog veel groter gaat worden. Dat er in miljoenen huizen in Nederland de temperatuur onder de 10 graden zal komen deze winter.
GroenTuintje schreef:
Had ze nou geen deur naar de gang toe? Dat scheelt toch ook veel kou vanuit de voordeur?
Ja, laat haar een deur kopen. En dan 2 uur buiten lopen. Dan heeft ze vanzelf wel warm hoor.
nausicaa schreef:
Ow, nee echt? Dat is het vast... :roll: :facepalm:

Het was toen al niet nodig is ons land en dit jaar zitten dus een deel van de middeninkomens ook zo.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 01-10-2022 17:15
4.41% gewijzigd
nausicaa schreef:
Toen stonden de kranten ook al vol van de hoge prijzen en daar kwam dit artikel ook uit. Het is nu voor nog veel meer mensen orde van de dag.
LuciFee2022 schreef:
01-10-2022 17:13
Ja, laat haar een deur kopen. En dan 2 uur buiten lopen. Dan heeft ze vanzelf wel warm hoor.
Doe er maar cynisch over (al zie ik dat al je reacties op Viva zo ongeveer zijn :nut: ) :wtf: maar zoiets helpt tegen tocht (ervaring hiermee).
Er heeft wel een deur gezeten waarschijnlijk… Je zou er ook een dik gordijn kunnen ophangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven