Zonnepanelen aanschaffen - Tips?

28-09-2019 09:43 42 berichten
Ik wil zonnepanelen aanschaffen en zo ons huis verduurzamen. Hoe het zit met opwekken, gebruiken en terugleveren weet ik. Maar wat het slimste is bij de aanschaf en installatie is mij een raadsel.

Ik heb vragen als:
- Wie zijn de beste betrouwbare aanbieders?
- Hoe betrouwbaar zijn de rekenmodellen over opbrengsten?
- Waar moet ik op letten?

Daarom zou ik hier van ervaringsdeskundigen willen weten wat jullie ervaringen zijn. Wat zou je nu anders doen of zeker weer doen. Wat is er goed gegaan of fout gegaan bij de aankoop? Op basis waarvan heb je keuze gemaakt en waarom? Kortom, wat zijn jullie tips?
Ik heb bewust gekozen voor een bedrijf uit de regio dat al jaren zonnepanelen verkoopt. Op dit moment springen veel installatiebedrijven in op de zonnepanelenhype (die alweer een beetje over is), maar deze mensen hebben vaak niet de kennis in huis (ze kunnen leggen en aansluiten en dat is alles) en ze hebben ook geen ideële motieven. Dat is natuurlijk ook helemaal niet nodig, maar ik heb mijn zonnepanelen gekocht bij iemand die verstand had van wat hij verkocht.

Dus dat is mijn tip. Stel al je vragen en baseer je keuze op hoe goed het antwoord is dat je krijgt.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 10:04
0.26% gewijzigd
Kijk eens op www.zelfenergieproduceren.nl
Is een officiële site met erkende installateurs.

Wij hebben 10 panelen met opbrengst gemiddeld van 3000kwh per jaar. Kostte €5900, €900 terug gekregen van de belastingdienst

Wij hebben wat duurdere panelen met een hoge opbrengst per paneel, daar zit best wat verschil in, let daar op.
En wij kozen ook voor een lokale goed bekendstaande installateur
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zonnepanelen aanschaffen via Vereniging Eigen Huis. Weet iemand of die gebruik maken van goede leveranciers en installateurs?
Case-je schreef:
28-09-2019 10:11
Je kunt ook zonnepanelen aanschaffen via Vereniging Eigen Huis. Weet iemand of die gebruik maken van goede leveranciers en installateurs?
Dat lijkt mij wel.

Kijk eens op hun site.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het via zonneplan gedaan, die regelen echt alles voor je en gebruiken lokale installateurs. Echt perfect verlopen
Check of je energiemaatschappij wel terugleververgoeding geeft en zo ja, hoeveel die is. En stap eventueel over naar een ander.

Of overweeg ook batterijen. De terugleververgoeding is niet heel hoog en als je de stroom in de winter nodig hebt en zelf niet veel opbrengt moet je duurdere stroom afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben verschillende offertes opgevraagd. Dan kwam er zo'n verkoper. Dit varieerde van mensen die echt totaal geen idee hebben (ooit de hotelschool gedaan) tot mensen die er echt verstand van hadden.

Ook het aantal mogelijke panelen varieerde sterk, van "niet rendabel en onmogelijk" tot "31 panelen".

Er liggen nu dus 31 panelen op het dak en wij zijn heel tevreden over de opbrengst.

Er zijn speciale rekenmodules voor de opbrengst, afhankelijk van de richting en hoeveel schaduw.

Het bedrijf die de panelen uiteindelijk geplaatst heeft was een eenmanszaak met een goed verhaal. En via familie waar hij ook panelen geplaatst had, kenden we zijn werk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat een goede tips! Jullie zijn geweldig!

Ik zie nu ook steeds een reclame op tv van een keurmerk. Ik onthoud de naam niet... Is dat een serieus instituut of het zoveelste marketingding?
Die erkende instalateurs en keurmerken zijn leuk maar vaak schrijf je je in als instalateur en dat is het dan.

Ik zou net als Betty gaan voor iemand die het echt al jaren en jaren doet. En die zijn meestal ook wel wil van erkende dingen sites.
Alle reacties Link kopieren
Mijn panelen zijn ruim 5 jaar geleden geplaatst door een bedrijf via Vereniging Eigen Huis: Collectieve Inkoop Zonnepanelen.
Goedkoper dan om in je eentje te kopen omdat via dat initiatief groot ingekocht werd bij één bedrijf. Je kunt je daarop inschrijven en dan een vrijblijvend aanbod krijgen.

Let ook op of het bedrijf voor jouw de BTW teruggave kan regelen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
ShaunTheSheep schreef:
28-09-2019 10:17
Check of je energiemaatschappij wel terugleververgoeding geeft en zo ja, hoeveel die is. En stap eventueel over naar een ander.
Is dit niet gewoon standaard zo?
gizzmo-returns schreef:
28-09-2019 10:47
Is dit niet gewoon standaard zo?
Nee helaas niet kwam ik achter toen ik in het voorjaar mijn jaarlijkse switch ging regelen. En de vergoedingen lopen ook erg uiteen. Niet alleen per kwh maar ook de voorwaarden qua hoeveelheid etc.

Hierboven schrijft iemand over de btw teruggave. Let op dat je er niet (te)veel voor betaalt als zij het voor je regelen. Je kan het ook erg eenvoudig zelf doen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
28-09-2019 10:11
Je kunt ook zonnepanelen aanschaffen via Vereniging Eigen Huis. Weet iemand of die gebruik maken van goede leveranciers en installateurs?
Prima voor een standaarddak. Mijn schoonouders hebben een groot plat dak zonder in de weg staande bomen en dan is zo’n eigen huis constructie goed en voordelig. Wij hebben zelf een dak met platte en schuine stukken, een flinke schoorsteen en een boom aan de zuidkant. De vragen die wij hadden over wat het beste zou werken, beantwoordden ze niet erg overtuigend.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
28-09-2019 11:22
Prima voor een standaarddak. Mijn schoonouders hebben een groot plat dak zonder in de weg staande bomen en dan is zo’n eigen huis constructie goed en voordelig. Wij hebben zelf een dak met platte en schuine stukken, een flinke schoorsteen en een boom aan de zuidkant. De vragen die wij hadden over wat het beste zou werken, beantwoordden ze niet erg overtuigend.
Goed om te weten. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het via IKEA gedaan. Zij hebben een samenwerking met Solar Century en vervolgens lokale installateurs.

Echt perfect geregeld. Vriendelijke jongens die het kwamen installeren, duidelijke uitleg, ook al eerder in het offerte traject.
Garantie is erg lang. Ik vond het belangrijk om me altijd ergens weer te kunnen melden. Zonder dat de lokale installateur misschien niet meer actief zou zijn.

Heb gebruik gemaakt van de duurzaamheidslening van de gemeente hier.
Mijn tip is: let op het keurmerk Zonnekeur voor de installateur. Milieucentraal heeft ook goede informatie. En nodig er na een voorselectie een aantal (bij je thuis) uit om een offerte te maken. Bij ons zijn er drie geweest, en ze hadden allemaal een ander idee van hoe de panelen het beste op het dak konden. De één gaf ook aan waarom het plan van de ander nooit kon werken. Kijk, daar heb je wat aan. En wat eerder ook gezegd werd, de één lijkt er veel meer verstand van te hebben dan de ander.
PimPom schreef:
28-09-2019 10:43
Mijn panelen zijn ruim 5 jaar geleden geplaatst door een bedrijf via Vereniging Eigen Huis: Collectieve Inkoop Zonnepanelen.
Goedkoper dan om in je eentje te kopen omdat via dat initiatief groot ingekocht werd bij één bedrijf. Je kunt je daarop inschrijven en dan een vrijblijvend aanbod krijgen.
Ik heb even gekeken. Helaas loopt er op dit moment geen actie in mijn deel van het land.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
28-09-2019 12:01
Ik heb even gekeken. Helaas loopt er op dit moment geen actie in mijn deel van het land.
Oh dat is jammer! Gelukkig verder ook veel andere tips :)

Succes!
"I love not Man the less, but Nature more..."
rosamunde schreef:
28-09-2019 11:59
... De één gaf ook aan waarom het plan van de ander nooit kon werken. Kijk, daar heb je wat aan.
De ander afkraken in zijn plannen/werk om je eigen plan/werk op te hemelen is heel irritant. Dan kun je blijkbaar niet vertellen en overtuigen waarom jouw werk beter is en vind je het nodig om een ander neer te halen om zelf beter te lijken. Misschien had deze meneer ook echt wel gelijk, maar pas wel op hiermee en ga er niet altijd in mee.

Zit me nog wat te bedenken... denk als je eventueel (een stukje) schaduw op je dak hebt, aan optimizers. Zonder die dingen haal je minder rendement bij (tijdelijke) schaduw.
gizzmo-returns schreef:
28-09-2019 09:55
Kijk eens op www.zelfenergieproduceren.nl
Is een officiële site met erkende installateurs.

Wij hebben 10 panelen met opbrengst gemiddeld van 3000kwh per jaar. Kostte €5900, €900 terug gekregen van de belastingdienst

Wij hebben wat duurdere panelen met een hoge opbrengst per paneel, daar zit best wat verschil in, let daar op.
Fijne website. Mooi overzicht van installateurs in de buurt. 👍
diedietje schreef:
28-09-2019 10:16
Ik heb het via zonneplan gedaan, die regelen echt alles voor je en gebruiken lokale installateurs. Echt perfect verlopen
Thanks. Deze zet ik op mijn lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met kijken of je huis geschikt is voor zonnepanelen. Kijk eens op zonnekaart/zonneatlas daar kun je zien of je dak geschikt is tov de zon.
Wij hebben nu 9 panelen sinds voorjaar 2015 en ze hebben bijna 12000 kWh opgebracht. Kosten waren €3740,- ik weet niet meer wat we terugkregen aan BTW. Dit invullen ging trouwens heel makkelijk. We kregen een voorbeeld en hebben dat dus gewoon zelf gedaan. Vaak vragen leveranciers hier veel geld voor.
Wij hebben de panelen via Zonneplan en inderdaad door een installateur uit de regio. Zijn er tevreden over.
Wat ons opviel dat veel installateurs de leidingen via de buitengevel lieten lopen dit is het makkelijkste, dat wilde wij niet omdat we dat lelijk vinden (de panelen zijn al lelijk genoeg vind ik). Dus goed navragen hoe ze het doen.
Wij hebben de leidingen dus binnenshuis weggewerkt.
Afhankelijk waar de omvormer geplaatst word let ook op het geluid hiervan. De onze hangt naast de slaapkamer van kind dus wij wilde een stille omvormer.
We leveren wel wat terug maar het meeste word gewoon gebruikt gezin met 2 jongvolwassene kinderen (en 1 kind in de weekenden) dus genoeg stroomverbruik.
Alle reacties Link kopieren
ik ben zo trots op je! je redt onze planeet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven