Zonnepanelen aanschaffen - Tips?

28-09-2019 09:43 42 berichten
Ik wil zonnepanelen aanschaffen en zo ons huis verduurzamen. Hoe het zit met opwekken, gebruiken en terugleveren weet ik. Maar wat het slimste is bij de aanschaf en installatie is mij een raadsel.

Ik heb vragen als:
- Wie zijn de beste betrouwbare aanbieders?
- Hoe betrouwbaar zijn de rekenmodellen over opbrengsten?
- Waar moet ik op letten?

Daarom zou ik hier van ervaringsdeskundigen willen weten wat jullie ervaringen zijn. Wat zou je nu anders doen of zeker weer doen. Wat is er goed gegaan of fout gegaan bij de aankoop? Op basis waarvan heb je keuze gemaakt en waarom? Kortom, wat zijn jullie tips?
Blauwbloemetje schreef:
28-09-2019 13:25
Ik zou beginnen met kijken of je huis geschikt is voor zonnepanelen. Kijk eens op zonnekaart/zonneatlas daar kun je zien of je dak geschikt is tov de zon.

Wij hebben nu 9 panelen sinds voorjaar 2015 en ze hebben bijna 12000 kWh opgebracht. Kosten waren €3740,- ik weet niet meer wat we terugkregen aan BTW. Dit invullen ging trouwens heel makkelijk.
Dat heb ik gecheckt. We een een schuin dak op het zuiden waar ruimte is voor 12 tot 14 panelen. We hebben ook nog een plat dak aan de goede kant van het huis met ruimte voor 12 panelen.

Veel potentie dus. Al heeft alles vol leggen nu geen zin gezien ons gemiddelde gebruik. Maar met het oog op de toekomst - elektrisch rijden is onvermijdelijk - is er genoeg geschikte ruimte om mee te groeien.

Die BTW komt wel goed. Dat kan ik zelf wel en anders drop ik het bij mijn accountant.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ze van marktplaats. 19 stuks. Man zelf geplaatst en geinstalleerd enz.

Heel blij mee; zijn precies uit de kosten.
kindrebel schreef:
28-09-2019 14:07
Dat heb ik gecheckt. We een een schuin dak op het zuiden waar ruimte is voor 12 tot 14 panelen. We hebben ook nog een plat dak aan de goede kant van het huis met ruimte voor 12 panelen.

Veel potentie dus. Al heeft alles vol leggen nu geen zin gezien ons gemiddelde gebruik. Maar met het oog op de toekomst - elektrisch rijden is onvermijdelijk - is er genoeg geschikte ruimte om mee te groeien.

Die BTW komt wel goed. Dat kan ik zelf wel en anders drop ik het bij mijn accountant.
Volgens mij kan je later niet uitbreiden, zonder dan weer een nieuwe omvormer te kopen.
gizzmo-returns schreef:
28-09-2019 15:10
Volgens mij kan je later niet uitbreiden, zonder dan weer een nieuwe omvormer te kopen.
Ok, goed om in de gaten te houden!
gizzmo-returns schreef:
28-09-2019 15:10
Met micro-omvormers is dat niet zo’n punt.
Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor zonnepanelen. Ons dak ligt op het zuiden, geen schaduw enz, dus gunstig voor panelen. Eerste bedrijf is langs geweest, er passen 18 panelen op.
Die willen we dan ook laten plaatsen zeker gezien we straks ook een elektrische auto willen.
Ik lees mee.
Wij hebben ze 2 jaar geleden laten plaatsen en doen het dit jaar weer (ander huis gekocht).
Zoek goed uit wat je wilt:
- wel of niet in serie geschakeld?
- hoe worden ze op je dak gelegd?
- garantie?
- uitbreidingsmogelijkheden
- prijs
- ook goede uitleg waarom een deel van de panelen op de nok van het dak (op het noorden!) wel rendabel is.
Uiteindelijk hebben wij de zonnepanelen laten plaatsen door een partij die goed kon uitleggen waarom bepaalde keuzes werden gemaakt en ook nog eens de goedkoopste was (om precies te zijn: de helft goedkoper dan de duurste aanbieder voor dezelfde spullen).
De panelen lagen er in een halve dag op. Alle rommel was keurig opgeruimd, de zolder was gestofzuigd en de bekabeling keurig weggewerkt.
Deze partij komt het ook de panelen op ons huidige huis leggen.
dolfine, kun je de naam geven? Of mag dat niet?
Wij hebben ze via zonneplan met een regionale installateur. 14 Panelen met een omvormer in het washok. Zij hebben geholpen bij de teruggave BTW en de financiering via een deel subsidie. Erg tevreden mee.
Als je later uitbreidt (gaan wij op de duur ook doen) dan kun je ook een tweede omvormer installeren. Je moet je goed laten voorlichten hoeveel zonnepanelen je omvormer aankan.
Sowieso meerdere offertes laten maken.
Update:
Ik heb vandaag bij 3 lokale leveranciers en bij Zonneplan.nl een offerte-aanvraag gedaan.

Van de lokale leveranciers die ik heb gekozen heb ik er 2 geselecteerd via websites met een keurmerk e.d. (in dit topic genoemd). Zij hadden op meerdere plekken goede reviews. De andere lokale leverancier heb ik gekozen op aanraden van iemand.

Ik ben heel benieuwd wat ik ga terug krijgen aan reacties.
ShaunTheSheep schreef:
28-09-2019 10:55
Nee helaas niet kwam ik achter toen ik in het voorjaar mijn jaarlijkse switch ging regelen. En de vergoedingen lopen ook erg uiteen. Niet alleen per kwh maar ook de voorwaarden qua hoeveelheid etc.

Hierboven schrijft iemand over de btw teruggave. Let op dat je er niet (te)veel voor betaalt als zij het voor je regelen. Je kan het ook erg eenvoudig zelf doen namelijk.
Dat kopt niet. Alle leveranciers strepen de opgewekte stroom tegen de verbruikte stroom weg. Dat van het verschil in terugleververgoeding gaat alleen op als je méér teruglevert (in totaal) dan je verbruikt in een jaar. Dan betaal je dus 0 voor je verbruikte stroom en dan krijg je een vergoeding voor de stroom die je daarbovenóp nog opgewekt hebt. Het komt niet heel vaak voor dat mensen meer opwekken dan ze verbruiken. Als dat wel het geval is, is Greenchoice volgens mij de beste om te hebben.
bording schreef:
29-09-2019 13:54
dolfine, kun je de naam geven? Of mag dat niet?
Geen idee of dat mag. Maar als je mij een PB stuurt, stuur ik je de link.
Dolfine schreef:
19-10-2019 17:18
Pb gestuurd, alvast bedankt!
kindrebel schreef:
28-09-2019 12:50
Thanks. Deze zet ik op mijn lijstje.
Wij ook zonneplan na enthousiasme van collega’s. Zelf ook heel blij mee!
Dolfine schreef:
19-10-2019 17:18
Je hebt een PB
Ik heb toen ook gekeken naar via Vereniging eigen huis, maar het bedrijf dat voor hun installeerde kreeg enorm veel slechte reviews. Een vertegenwoordiger van een andere installatiebedrijf (ik weet het, met een flinke korrel zout nemen, maar toch) liet zien dat alle voorgaande bedrijven die voor eigen huis had geïnstalleerd, failliet waren gegaan. Wij zijn uiteindelijk op gevoel afgegaan en zijn voor een lokale installateur gegaan.
Qua installatie: als ze een doorvoer door je dak moeten maken, let erop dat het dichtgebrand wordt, en niet gekit ivm mogelijk lekkage. En check of er niet nog kosten bij kunnen komen als iets tegenvalt bij de installatie en dat ze niet te dunne kabels gebruiken.
Ik heb inmiddels een voorstel ontvangen van Zonneplan en een lokale installateur. En een andere installateur wilde eerst langs komen. Van een 4de heb ik niets vernomen. Dat kan ook natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven