Zonnepanelen

23-05-2020 15:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen die al een tijdje zonnepanelen hebben, merk je echt op je energierekening? Hoeveel betaal je minder? Ik heb een aanbod gekregen, maar ik de maandelijkse kosten van de lening lijken me hoger dan wat ik bespaar op mijn energierekening. Ik ben overdag bovendien weinig thuis. Wat is jullie ervaring?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
9 panelen heeft mijn zus en ze betalen niks behalve wat belasting en over hele jaar krijgen ze ook nog geld terug. En na een jaartje of 5 heb je ze er uit qua investering.
Als je ervoor moet lenen moet je het ook niet doen.

Helemaal niet als de rente voor lening alleen al per maand hoger zijn dan je elektrarekening nu. Of bedoel je incl aflossing?
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 16:08
Als je ervoor moet lenen moet je het ook niet doen.

Helemaal niet als de rente voor lening alleen al per maand hoger zijn dan je elektrarekening nu. Of bedoel je incl aflossing?
Nee je moet ze wel zelf financieren anders heeft t geen zin.

Wij merken het wel, we betalen nu niks meer aan elektra en leveren terug. Scheelt 50 euro per maand.
captain_hindsight schreef:
23-05-2020 16:13
Nee je moet ze wel zelf financieren anders heeft t geen zin.

Wij merken het wel, we betalen nu niks meer aan elektra en leveren terug. Scheelt 50 euro per maand.
Ik geloof dat zij bijna 85 euro netto verschil hadden per maand. Maar zij hebben geen gas voor het koken bijvoorbeeld en ze werken heel veel thuis en 4 mensen die constant elektra ergens gebruiken. ;-)
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 16:15
Ik geloof dat zij bijna 85 euro netto verschil hadden per maand. Maar zij hebben geen gas voor het koken bijvoorbeeld en ze werken heel veel thuis en 4 mensen die constant elektra ergens gebruiken. ;-)
Wij koken nog op gas inderdaad, maar als over een paar jaar de keuken vervangen wordt, weet ik wat daarvoor in de plaats komt inderdaad.

We zetten bvb wasmachine, droger en vaatwasser overdag aan, dat scheelt een boel.
Ik weet niet of zo'n deal echt gunstig is TO.

Wij zijn er voor aan het sparen, hopelijk gaan er volgend jaar 10 panelen op ons dak op het zuiden.

Iemand die voor TO wel een ervaring heeft met lenen ervoor? En of het dan echt wel of niet rendabel is? Al speel je kiet dan is voor milieu al een plusje.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 16:25
2.52% gewijzigd
Je kan ze ook leasen dacht ik!
Een euro of 30 in de maand bij 8 panelen op een dak dat niet super gunstig gelegen is. Maar we hebben ze er inmiddels uit, dus alle electriciteit die nu wordt opgewekt hebben we voordeel van. En dat is veel de laatste tijd met zoveel zon.
Tenminste, zolang het net niet overbelast raakt, wat kan gebeuren als de hele buurt panelen op zn dak legt. Dan moeten we allemaal aan de electrische auto/fiets om een grid te maken om de electriciteit op te slaan.

Overigens, nu met de Coronacrisis is het hele gezin (3 man m/v) de hele dag thuis op de computer aan de slag. Dus we zullen wel minder terugleveren, maar we werken op onze eigen energie!
anoniem_65040f032be10 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 16:27
Reden: O ja, het gezin zit veel thuis nu
17.15% gewijzigd
aviv_13 schreef:
23-05-2020 16:25
Een euro of 30 in de maand bij 8 panelen op een dak dat niet super gunstig gelegen is. Maar we hebben ze er inmiddels uit, dus alle electriciteit die nu wordt opgewekt hebben we voordeel van. En dat is veel de laatste tijd met zoveel zon.
Tenminste, zolang het net niet overbelast raakt, wat kan gebeuren als de hele buurt panelen op zn dak legt. Dan moeten we allemaal aan de electrische auto/fiets om een grid te maken om de electriciteit op te slaan.
Of van die thuisaccu's kopen.
En als de electriciteit uitvalt, dan stoppen de zonnepanelen er ook mee, tenzij je een generator hebt die spanning op het net zet. Want uit veiligheidsoverwegingen stoppen ze ermee als er geen spanning op het net staat. Dus wat dat betreft zijn thuisaccu's een idee, maar die zijn nog volop in ontwikkeling, zou ik nu nog niet kopen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 16:21
Ik weet niet of zo'n deal echt gunstig is TO.

Wij zijn er voor aan het sparen, hopelijk gaan er volgend jaar 10 panelen op ons dak op het zuiden.

Iemand die een ervaring heeft met lenen ervoor en of het dan echt wel of niet rendabel is? Al speel je kiet dan is voor milieu al een plusje.
Wij hebben een energiebespaarlening afgesloten voor zonnepanelen en het vervangen van houten kozijnen voor isolerende kunststof kozijnen met triple glas. Rente die wij betalen is 1,7%.

Reden dat wij een lening hebben afgesloten in plaats van nog een jaar doorsparen om het zelf te kunnen betalen is omdat wij wilden profiteren van een subsidie op isolatie van je huis (triple glas incl isolerende kozijnen en spouwmuurisolatie die wij zelf hebben betaald). Di was anders niet haalbaar omdat je twee maatregelen tegelijk moet hebben uitgevoerd.

Maar terug naar zonnepanelen: wij hebben ervoor geleend ipv iets langer door te sparen omdat de salderingsregeling vanaf 2023 afgebouwd wordt. Door nu al zonnepanelen te hebben, heeft dat een positieve invloed op de terugverdientijd omdat we dus een jaar langer ons verbruik tegen wat we opwekken te mogen wegstrepen.

Energiebespaarlening wordt wel BKR geregistreerd, dat is wel iets om rekening mee te houden.

Doordat wij met onze panelen meer opwekken dan we verbruiken hebben we geen kosten meer aan elektra, en krijgen we een kleine vergoeding voor het overschot waardoor onze gasrekening ook een beetje gecompenseerd wordt. Ons maandelijkse voorschot is van €220 (gebaseerd op verbruik van gezin van 5 vs wij met z’n tweeën) naar €110 gegaan, maar dat voorschot was ook voor de zonnepanelen al veel te hoog.
handletter-joe wijzigde dit bericht op 23-05-2020 16:34
13.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds 2013 panelen. 4200 Wpiek. Wij zijn van 3000KWH stroom en 1400M3 gas naar( 2019 ) 300m3 gas en 0 KWH gegaan.
Dus , goede investering geweest. Zelf betaald dus geen financiering. Reeds lang terug betaald en nu alleen winst. lenen is in mijn ogen niet rendabel.
Handletter-joe schreef:
23-05-2020 16:30
Wij hebben een energiebespaarlening afgesloten voor zonnepanelen en het vervangen van houten kozijnen voor isolerende kunststof kozijnen met triple glas. Rente die wij betalen is 1,7%.

Reden dat wij een lening hebben afgesloten in plaats van nog een jaar doorsparen om het zelf te kunnen betalen is omdat wij wilden profiteren van een subsidie op isolatie van je huis (triple glas incl isolerende kozijnen en spouwmuurisolatie die wij zelf hebben betaald). Di was anders niet haalbaar omdat je twee maatregelen tegelijk moet hebben uitgevoerd.

Maar terug naar zonnepanelen: wij hebben ervoor geleend ipv iets langer door te sparen omdat de salderingsregeling vanaf 2023 afgebouwd wordt. Door nu al zonnepanelen te hebben, heeft dat een positieve invloed op de terugverdientijd omdat we dus een jaar langer ons verbruik tegen wat we opwekken te mogen wegstrepen.

Energiebespaarlening wordt wel BKR geregistreerd, dat is wel iets om rekening mee te houden.
TO, wat voor soort lening met welke rente percentage en afsluitkosten hebben ze je aangeboden?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze niet huren of leasen dat kost veel geld en na de leaseperiode zijn ze nog niet van jou.Ik heb ze afgelopen jaar laten leggen en bij deze mijn rekensommetje.

9 panelen
Prijs ex btw 3890,- (Btw kan je bijna geheel terugvragen en niet financieren met een lening)

Duurzaamheidslening tegen 1.2% per jaar voor een duur van 10 jaar, dit kost me 34 euro per maand.

Ik heb ze nu precies een half jaar en kreeg met de afrekening bijna 400,- terug. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ik anders terug zou hebben gehad/hebben moeten betalen.

Ik verbruik normaal voor ongeveer 50,- per maand, nu dus geen kosten en ik krijg wat terug. Staat tegenover dat ik wel per maand 34,- aan de lening betaal. Ik kook overigens elektrisch.

Let op dat er nu een salderingsregeling is wat het aantrekkelijk maakt om zonnepanelen te nemen, vanaf 2023 wordt dit in 10 jaar afgebouwd. Ik zou dus goed berekenen of je het er nog uit haalt.

Ik ben overigens niet voor de goedkoopste aanbieder gegaan. Ik had al zonnepanelen op het dak liggen maar deze waren al 20 jaar oud en deden niets meer, bovendien veroorzaakten ze een lekkage. Bij de prijs in zat reparatie van het dak en verwijderen van de oude panelen.
Alle reacties Link kopieren
Het deal hoort bij de hypotheek. Er is een vastbedrag die over 2 jaar vrij komt. Als ik het nu investeer, betaal ik 1.65 % rente en is aftrekbaar.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Wij wekken ook op wat we verbruiken (in theorie, want we hebben ze pas een half jaar). In principe zouden ze in 5,5 jaar uur verdiend moeten zijn.

Ik zie op de app wel dat we deze dagen dagelijks ongeveer 5 euro aan stroom opwekken. In de winter is dat natuurlijk minder.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds afgelopen september zonnepanelen we hebben er 12.
Zijn inductie gaan koken en we houden stroom over. De panelen leveren ook echt goed en liggen perfect.

We hebben nog kort overwogen om er ook op de schuur een aantal te leggen voor als we in de toekomst ook elektrisch willen gaan verwarmen maar zo ver zijn we nog niet dus dat maar gelaten voor wat het is zeker omdat de regeling natuurlijk gaat veranderen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar zonnepanelen gekocht. 13 stuks voor 6000 euro. En kregen daar nog btw van terug.

Van mei tot maart hebben ze 3750 khw opgeleverd (pal zuid), wat geleid heeft tot 300 khw meer teruggeleverd dan verbruikt in dat verbruiksjaar.

Buren 4 deuren verderop hebben met zo'n aanbieding van huren/leasen meegedaan en die zijn na de looptijd van het huurcontract 10.000 euro kwijt aan huur en dan moeten ze nog betalen voor overname. Terugverdientijd is dus een stuk langer.

Ik zou dus niet huren, maar zelf sparen.
Het levert wel degelijk wat op.

Vanaf dit jaar hebben we maart en april er ook nog bij, dus gaan we nog meer terugleveren. Dat levert bijna niets op 7 cent per kwh. Maar we willen over een jaar een vaste airco of iets dergelijks aanschaffen voor in de zomer, en dan hebben we daar (zonne)capaciteit voor.


We hebben dit ook mee laten nemen in de hypotheek, dat beetje extra wat we per maand betalen halen we er lang en breed uit als je ziet wat ze opbrengen. Beetje afhankelijk van de ligging van je dak wel. Hoe meer zuid, hoe gunstiger
Hier 12 panelen en aan stroom betalen we nu niks meer. We koken nog op gas, maar leveren ook terug nu. Weet alleen zo niet wat dat oplevert. Ik heb er geen lening voor afgesloten ofzo, gewoon volledig betaald. Hebben ze er met zo’n 5 jaar uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven